• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljyn vaihto väli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja powerage
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
oli kaverin kanssa väittelyä noista öljyn vaihto väleistä. ajoa tulee kaverilla oikeastaan ajoa radalle sitten päivä radalla päristelyä ja sitten kotiin. Minä olen sitä mieltä että vähintään 3000km välein öljyt pitäis vaihtaa. kaveri väitti että normaali 7500km öljyn vaihto väli riittää. Antakaa kommentteja kiitos!!!!

nixweiss.gif
Mutta mutta.... voihan ne waihtaa waikka joka päiwä.......
shaun.gif

Ite en oo koskaan vaihtanu...................
lookaround_orig.gif
talktohand.gif

Ja on se kumma kun kotiloissa ne kestää jopa 15kilotuhattametriä...

Mä ajan mopolla ainakin samoilla öljyillä koko kauden täys synteettisillä.
Autolla täys synteettisillä ajan noin 20K km.

Itse vaihdan matka ajossa normaalisti 12000 km välein.

Nyt kun on tullut radallakin ajeltua, niin olen tihentänyt noin puoleen tuosta. Eli 5000 - 6000 km välein. Ajan kuitenkin paljon enemmän kilometrejä tiellä kuin radalla. Enkä edes radalla huudata ihan täysillä pyörääni (ei se kuitenkaan mihinkään kulje, joten mitä sitä vanhaa kiusaamaan).

Viimeksi kun vaihdoin öljyt joilla oli viisi päivää radalla ajettu ja yht. n. 5000 km, niin aika mustaa se oli, joten on varmaan ihan paikallaan tihentää vaihtoväliä, jos ajaa paljon kovillla kierroksilla. Tämä on mutu tietoa.

Mitenkähän usein kisapyöriin vaihdetaan öljyt? Jos on esim. kilvetön 600cc pyörä, niin tuskin 10 000 km välein öljyjä vaihtavat.

Moponi huolto-ohjelmassa näyttäisi öljynvaihdot olevan 12 tkm välein, mutta yritän itse vaihtaa noin 6 tkm välein. Turbolla varustettuihin kotiloihin olen myös pitänyt samaa vaihtoväliä. Päähäni on jäänyt jostain perustelu, että kovemmassa käytössä öljyn ominaisuudet alkavat heiketä jo 5 tkm käytön jälkeen.

eiköhän se ole vanhojen pyörien kohdalla varmempi vaihtaa 5000t-välein jos meinaa että öljyt pysyisivät
kirkkaina ja kone kestäisi tappiin asti tehohirmuilla
ajelevat kysymys missä te pystytte käyttämään
pyöräänne ääri rajoilla että tarvitsette kalliita täys syntteetisiä öljyjä varmaan aika harvoin
withstupid.gif

Kun olin kaverin mekaanikkona superbike-kisoissa, niin öljyt vaihdettiin muistaakseni joka kisaviikonlopun jälkeen aina uusiin.
Kun konetta käytetään jatkuvasti punaisen rajalla, niin moottorin rasitukset ovat aivan toista kuin normaalissa katukäytössä.
Elikkä mitä enempi rata-ajoa suurilla kierroksilla, niin tiheämpi
öljynvaihtoväli käytöön.
Niin, maksaa ne hyvälaatuiset öljyt, mutta maksaa tää mopohomma muutenkin ihan riittävästi...
tounge.gif

Kesäkuussa vaihdoin päivää ennen radalle menoa ja yhtään ei tarvinnut lisätä öljyä päivän jälkeen. Heinäkuussa samoilla liemillä radalle ja piti lisätä vaikka pinta oli ylärajassa aamulla ennen aloitusta. Tuosta voidaan päätellä että kannattaa vaihtaa liemet useimmin jos radalla tykkää päristellä enempi.

tämä on kyllä m-pyörille tarkoitettu mutta kerompa silt tämän tarinan joka on tosi sattui viikolla kaverini on autonasentaja ja omistaa uudehkon ooppelin ja on hyvin tarkka autostaan [harvinaista autoasentajalle] hän rupesi ihmettelemään öljynvaihtoväliä kaupparatsulle joka oli poikennut myymään tuotteitaan .kaveri oli päätt´änyt vaihtaa öljyt ennen suositeltua 30tkm.öljyillä oli ajettu 13tkm.hän päätti avata suodattimen ja kuinka ollakkaan se oli täysin kovettunut korpuksi eli se ei enää suodattanut vaan öljy vaan kiersi sitä kautta.kaupparatsu sanoi että kyllä syntteettiset öljyt kestää mutta ei suodattimet.ETTÄ TÄLLÄLAILLA
withstupid.gif

Eiks noi synteettiset ole mopossa ihan turhia, kun niillä ei pakkasella juuri ajella? Näin mä olen käsittänyt, mut tiedä sitten  
wink.gif

Voiko pyörässä käyttää täyssynteettistä vaikka manuskassa lukee 10W40 tai 10W50? En ymmärrä näistä öljyhommista mitään
withstupid.gif

Mitenkähän usein kisapyöriin vaihdetaan öljyt? Jos on esim. kilvetön 600cc pyörä, niin tuskin 10 000 km välein öljyjä vaihtavat.
Riippuu niin paljon viritysasteesta, budjetista ja viitseliäisyydestä
biggrin.gif

Anders "Petjo" Lilja opasti minua uuden pyöräni kanssa että vaihdat sitten öljyt aina kun olet ollut ajamassa... No, kone ei nyt "ihan" vakio olekaan, mutta ei budjetti tuohon riitä. Siellä on nyt Castrolin Superbike-öljy sisällä ja niillä on ajettu Alastaron kisa (Petjo ajo), Motoparkin pe-treenit ja lauantain kapinat sekä 1 pv treeniä Motoparkissa päälle. Nyt vaihdan öljyt ennen viimeistä kisaa.

Vanhalle pyörälle budjetoin 4 öljynvaihtoa kauden aikana, öljyt onkin sitten astetta paremmat eli Motulin 300V Competitionit. Jotkut ajaa osasynteettisillä ja vaihtaa joka kisaan, riippuu öljyistä jne.

Uuteen 600cc-katusporttiin vaihtaisin öljyt vähintään 5000km välein jos sillä ajetaan edes sekalaisesti rataa ja katua. Jos lähestulkoon pelkässä ratakäytössä niin vähintään 3000km välein öljynvaihto, joko osa-synt. tai synteettinen hyvä öljy. Radalla sitä kierrätetään kuitenkin niin pirusti että siellä on öljyt kovilla ja kytkimestä irtoaa koko ajan sellaista paskaa siihen öljyn sekaan että tiheä vaihtoväli on erittäin suositeltavaa!

Joku m*lkku voi ajatella, että mitä tuota suotta vaihtamaan kun pyörä vaihtuu kuitenkin ensi keväänä
veryangry.gif

Tomi

Tomilla on paljon asiaa tuossa tekstissä. Ja ihan jo omien havaintojen perusteella voin sanoa että kannattaa tihentää vaihtoväliä jos radalla tykkää päristellä. Vaihteisto toimii paremmin ja ei se liemi pakene sieltä koneesta niin helposti. Eihän normaali ajossa ne lämmötkään ole jatkuvasti tapissa niin kuin ne radalla kuumana päivänä tuppaa olemaan

En sano mitään rata-ajosta, kun en siitä mitään ymmärrä.
Omista kokemuksista vain ja nekin vanhemmalla pyörällä.
Synteettisiä ei ensinnäkään kannata vanhaan laittaa, se pelaa paremmin vähän paksummalla normaaliöljyllä.
Kerta kesään riittää, jos ei aja aivan älyttömiä kilometrimääriä, vaan tuollaista 10 000km/kesä.
Vanhempi pyörä ainakin ilmoittelee itse, milloinka öljyt on menneet kehnoiksi.Ensimmäisenä kesänä minulla oli halvat Delo merkkiset öljyt (ostettu Louisilta) ja 4-5 000 km jälkeen ne oli totaalisesti sököt - luulin, etät vaihdelaatikko jo prakas, niin paha ääni sieltä lähti vaihtaessa, eikä vaihteet aina menneetkään päälle.
Jos reissussa on tullut vingutettua konetta, (esim kaks päällä ja reipasta vauhtia, pitkää matkaa) kannattaa ainakin tarkistaa öljyt. ZL syö öljyä heti kun rasitus pahenee.Jos öljy on huonompilaatuista, se ei enää pelaa ja voitele niinkuin pitäis kuumenemisen jälkeen..Sen taas kuulee sitten vaihteiston parkumisena.
Noi Castrolit on pelanneet aika hyvin.Motulia olisin kokeillut, mutten keväällä sitä saanut ajoissa mistään.

Hondan huolto suositteli noiden osasynteettisten vaihtamista noin 6tkm välein. Kaveri sanoi että kytkin pysyy paremmin iskussa kun pitää tuota vaihtoväliä. Tuohon 10v vanhaan koneeseen osasyntettinen öljy on riittävän hyvä.

Nestejäähdytteisillä koneilla saattaa olla ohjekirjassa pidemmät vaihtovälisuositukset (kuten xrv:ssä 12tkm). Kuitenkin öljynvaihto on niin pieni menoerä ja öljyn kunnon merkitys moottorin kunnolle taas on erittäin suuri... ei kannata säästää. Mun mopottimessa esim. rahallinen menetys on 28e / vaihtokerta eli tankillinen bensaa!

Voiko pyörässä käyttää täyssynteettistä vaikka manuskassa lukee 10W40 tai 10W50? En ymmärrä näistä öljyhommista mitään
withstupid.gif
Voi käyttää, yleensä manuskoissa ilmoitetaan vain vaadittu viskositeetin luokitus, esim. 10W40. Tällöin voit käyttää hyvin myös 10W50 tai 10W60 öljyjä. Ensimmäinen luku kertoo öljyn juoksevuudesta kylmänä, minkä takia mopoihin ei kannata laittaa 0W tai 5W öljyjä, jotka tarkoitettu talvikäyttöön eli on juoksevampaa kylmänä. Toinen luku kertoo taas öljyn ominaisuuksista kuumana, isompi luku = öljy säilyttää voiteluominaisuutensa kuumempana.
Teboilin sivuilta löytyy asiaa tästä SAE-luokituksesta ja muutakin perustietoa.

Back