• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljyfiltterin irroitus työkalu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä kokeilin omasta pyörästä avata filtterin kädellä mutta ei liikkunut mihinkään ja meisselinkin lyömisestä on huonoja kokemuksia-> revennyt filtteri. No, hetken kun tallissa mietin miten saisi filtterin helposti pois niin silmiin osu letkuklemmari. ruuvasin sen filsun päälle ja annoin pienen alun meisselillä ja vasaralla. yks kopautus ja kyllä aukes. sit käsin ruuvasin loput. eikä maksanu kun ehkä 0,50€ (en tiedä, jäänyt töistä omaan pakkiin) ja voi käyttää autoonkin!

Mikä tässä filtterihylsyn hankkimisessa on porukalle aina niin ylivoimaista?
biggrin.gif
Ei kai kukaan pulttejakaan avaa letkuklemmareilla, papukaijapihdeillä, sinitarralla tai ruuvarilla & vasaralla paskaksi hakkaamalla, vaan asiallisella kaupasta ostetulla hylsysatsilla. Puhumattakaan että itsepäisesti vaihtaisi kaikki tavalliset pultit sellaisiin joihin on hitsattu torx pää kannan päälle ihan vaan siksi kun itsellä ei satu olemaan kuin torx-avain.

Sieltä samasta auto-/moottoripyörätarvikekaupasta niitä filtterihylsyjäkin saa. Biltemasta alle 3 eur hintaan löytyy paria kokoa:
20_321iso.jpg

Jos ei käy johonkin tiettyyn pyörään koot niin omaan mopooni maksoi alkuperäinen ylihintamopokaupan merkkituote huimat 10 eur!

Käy momenttiräikkään jos haluaa. Menee kiinni ja aukeaa niinkuin muutkin mutterit. Ei tarvii soveltaa eikä taistella.

Sieltä samasta auto-/moottoripyörätarvikekaupasta niitä filtterihylsyjäkin saa. Biltemasta alle 3 eur hintaan löytyy paria kokoa:
20_321iso.jpg

Jos ei käy johonkin tiettyyn pyörään koot niin omaan mopooni maksoi alkuperäinen ylihintamopokaupan merkkituote huimat 10 eur!
Niin kireelle oli huolto nytkin FZ6S:ään saanut, että vaikka oli toi 10 egen avainversio, ni se lipsu vaan. Samaan aikaan olisi pitänyt pirusti työntää ja kääntää. Kumivasaraa en viittiny ny kokeilla apuna.

Seuraava filsu on toi mutterillinen -ja kaikissa pyörissä.

Ketjutyökaluversiokin rikkoo filsun, jos joku ammattiasentaja on sen "momenttiin" vääntänyt. Oon nyt testannu riittävän montaa versiota ja muutaman egen enemmän tosta K&N tuotteesta maksaa , ettei tarvi räpeltää...

Toisaalta, jos sen aina tekis itse, ton vaihtamisen, ni loppuis toi "momenttiin kiristäminenkin".
lookaround_orig.gif

Niin kireelle oli huolto nytkin FZ6S:ään saanut, että vaikka oli toi 10 egen avainversio, ni se lipsu vaan.
No se selittääkin patentti-intoa. En tullut moista ajatelleeksikaan kun aina on tähän mennessä tuolla kuppihylsyllä lähteneet filtterit autosta ja pyörästä ihan suosiolla vaikka filsu olisi jo kunnolla ruostehaperokin.

Aika paljon saa kyllä olla momentissa jo heittoa jos normivaihtovälillä hylsy vetää filtterin kulmat pyöreiksi ennenkuin suodatin nytkähtää auki. Tai se kumirinkula on ollut rutikuiva kiinni laitettaessa.

Myyjä löyty -ja läheltä Malmia, Tattarinsuon takaa. Loppuu räpellys, prkle... Kaskelan racing näköjään, ainaski...

Kertauksen vuoksi, erilaisia avaustyökaluja on siis ainakin kolmea tai neljää eri tyyppiä:

-tuollainen "hylsy" kuten kuvassa yllä
-ketjuavain
-panta-avain / hihna-avain
-olikohan myös metallisella "pannalla" varustettu avain

Tai sitten voi käyttää ihan pihtejä tai tuollaista K&N-tyyppistä suodatinta mistä mainittiin. Kaikki ajanevat asiansa, suodattimen ympäristön ahtaus voi hieman hankaloittaa joidenkin kalujen käyttöä.

Itse olen avannut suodattimen isoilla putkipihdeillä, ja kiristys vain käsin (2/3 kierrosta kontaktin jälkeen) kuten tämän pyörän kohdalla käskettiin pyörän manuaalissa, korjausoppaassa ja suodattimen pakkauksessa.

Back