• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljyfiltterin irroitus työkalu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia kiitoksia! Lähempäs sitten iltapäivällä työkaluja hakemaan ja sitten öljyä vaihtelemaan.
thumbs-up.gif
Ota suodatin malliksi mukaan. Niissä on eroja, sama avain ei sovi kaiken merkkisiin suodattimiin. Näin minulla KTM640LC4:n kanssa. Knechtin suodattimelle tarkoitettu avain ei käynyt Championin suodattimeen.

Haluan nähdä kun joku irrottaa 2006 mallin R6:sta öljynsuodattimen jollain täällä mainitulla konstilla.. Ei meinaan ole ihan sellaisessa paikassa johon työnnetään meisseleitä tms. Eikä kiristyskään onnistu käsin.

Stormilla on valikoimissa tuollainen avain.. ei vaan ollut just hyllyssä kun itse sitä kävin kysymässä..

Eikös se yleinen sääntö öljysuodattimen kiristykseen ole se että vaan käsin kiristetään?
Onkos momentti-käsite yhtään tuttu..? 17Nm vaatii tuo nimenomainen filtteri, ja kuten ed. viestissä vihjaisin, ei käsinkiristys edes onnistu tässä pyörässä..

Veturissa tuo momentti oli 25Nm, ja siinä on kyllä käsin vääntämistä vaikka sopivassa paikassa suodatin olisikin..

Tässä vielä kuva tapauksesta..
suodatin.jpg

xx ssä on vissiin 10 nm toi momentti. Hyvä keino muuten kiristää tollaset löysät momentit on nahkavyö, jonka kiristää ympäri suodatinta ja vetäsee remmistä. Menee helposti siihen 10. ainakin. Itselläni oli tollanen raskaansarjan ketjupantasysteemi, joka aukaistessa ruttaa suodattimen. Suodattimen laitoin momenttiin samalla ketjulla, mutta välissä käytin sellaista paksua nahkaremmiä suojana.

Nääs kokemusta on noista liian löysään jätetyistä suodattimista, kun vaihtelin mun muinaiseen jaguvaariin suodattimen ja pistin kiinni käsin. No öljyt pysy sisässä hyvin kotimatkan noin 350 kilometriä. Pihaan päästyäni kuuntelin, kun konehuoneesta kuului kauhea lorina. Sinnehän ne öljyt valuivat takaisin luonnonhelmaan. Eihän siinä mitään muuten, mutta tässä pienkerrostalossa asui just silloin kaikista pahimpia viherpiipertäjiä. No heittelin vähän hiekkaa päälle ja kiristin suodattimen uudelleen ihan oikealla avaimella.
smile_org.gif

Joo ja jos hyvän tekee niin pistäs kameran siihen kuvaamaan sitä roppua, niin vois varmistaa ajaessa, et öljyt pysyy sisällä. Miksei onhan niitä peruutuskameroita henkilöautoissakin
blush.gif

Otin juu öljyfiltterin malliks mukaan ja kun ei ollu sopivia kiinteitä avaimia irtonaisina nii ostin kokonaisen setin motot.netistä. 30e makso ja sit viel ostin kunnon momenttiavaimen.

05 gixxerin öljynsuodattimen momentti on 20Nm jota ei kyllä väännä käsin itse pirukaan. Varsinkin kun se suodatin on kohtuu hankalassa paikassa.

Laittakaa vaan suosiolla oikeeseen momenttiin kunnon työkaluilla ettei tarvi kenenkään esim. vetää lepikkoon radalla öljyvuotojen takia. Pysyy konekin paremmin ehjänä kun öljyt on siellä missä kuulukin.

käsikiristys riittänee asennettaessa.. mikäli irrotus tuottaa ongelmia niin meisseli filtterin reunasta läpi ja sillä vääntää irti...
Irrostu vaikka ruuvimeisselillä. Eli meisseli läpi kääntää auki.
Kiinnitys VAIN käsillä. Jos kiristää sillä kuppiavaimella, niin ei lähde irti koskaan.
Olenkin hieman ihmetellyt miten helvetissä on mahdollista että jollain on radalla kuulemma öljyt levinneet ajoväylälle kun öljynsuodatin on vuotanut/auennut. No, tämä kommentti selvitti kyseisen mysteerin, kiitos tiedosta.

Se öljyproppukin kannattaa muuten kiristää ainoastaan sormenpäillä, muuten siinä avaamisvaiheessa tarvitaan erikoistyökaluja kuten hylsyä ja räikkää!

br,
Teemu

xx ssä on vissiin 10 nm toi momentti. Hyvä keino muuten kiristää tollaset löysät momentit on nahkavyö, jonka kiristää ympäri suodatinta ja vetäsee remmistä. Menee helposti siihen 10. ainakin. Itselläni oli tollanen raskaansarjan ketjupantasysteemi, joka aukaistessa ruttaa suodattimen. Suodattimen laitoin momenttiin samalla ketjulla, mutta välissä käytin sellaista paksua nahkaremmiä suojana.

Nääs kokemusta on noista liian löysään jätetyistä suodattimista, kun vaihtelin mun muinaiseen jaguvaariin suodattimen ja pistin kiinni käsin. No öljyt pysy sisässä hyvin kotimatkan noin 350 kilometriä. Pihaan päästyäni kuuntelin, kun konehuoneesta kuului kauhea lorina. Sinnehän ne öljyt valuivat takaisin luonnonhelmaan. Eihän siinä mitään muuten, mutta tässä pienkerrostalossa asui just silloin kaikista pahimpia viherpiipertäjiä. No heittelin vähän hiekkaa päälle ja kiristin suodattimen uudelleen ihan oikealla avaimella.
smile_org.gif
talktohand.gif
Aina olen käsin vaan kiristänyt xx:n suodattimen, eikä ole ikinä vuotanut tippaakaan. Ruuvaria on irroituksessa tullut käytettyä useamminkin ... saa nimittäin filtterin pois katteita irrottelematta.
wink.gif
--- Siis ainakin akran kanssa, en enää muista miten orkkisputkien kanssa oli.

Joo ja jos hyvän tekee niin pistäs kameran siihen kuvaamaan sitä roppua, niin vois varmistaa ajaessa, et öljyt pysyy sisällä. Miksei onhan niitä peruutuskameroita henkilöautoissakin
blush.gif
Meinaakko että varmistuslangat on vaan näön vuoksi pakolliset kilpapyörissä.. Pitäis olla pakolliset katupyörissäkin, kun ne niitä proppuja ja suodattimia pudottelevat ympäriinsä..

joo ymmärrän minä nämä kilpakoneet ja tyypit jotka eivät seuraa öljyvuotojaan. Varmistukset pitänee olla, kun nämä viherpiipertäjät niitä vaativat. Mutta normipyörässä tuskin kannattaa alkaa virittelemään mitään ihmeellistä, kun kerran riittävä suodattimen ja proppujen kiristys riittää.

Miten ihmeessä suodattimen kiristäminen voi aiheuttaa tälläisen väittelyn? Onko porukalla jokun kumma uhmaikä kun ei voi suodattimia kiristää niin kuin valmistaja sen on suositellut? Jos jonkun pyörässä suodatin kiristetään 10 Nm momenttiin niin sen saa käsin varmasti ylikiristettyäkin, mutta pitääkö sitä julistaa ainoana oikeana ohjeen kaikkiin pyöriin? Joissakin pyörissä kun saattaa olla erilainen suodatin joka vaatii yli 25 Nm momentin. Ja sen kun kiristää ohjeen mukaan niin ei tarvita varmistuslankoja.

Mutta kukin saa hifistellä miten lystää ja tehdä moottoripyörästään jonkun elämää ihmeellisemmän laitteen jonka jumalat ovat luoneet ja johonka fysiikan lait eivät päde eikä maalaisjärki riitä.

-=Anteeksi avautuminen=-

Eikös se yleinen sääntö öljysuodattimen kiristykseen ole se että vaan käsin kiristetään?
Onkos momentti-käsite yhtään tuttu..? 17Nm vaatii tuo nimenomainen filtteri, ja kuten ed. viestissä vihjaisin, ei käsinkiristys edes onnistu tässä pyörässä..

Veturissa tuo momentti oli 25Nm, ja siinä on kyllä käsin vääntämistä vaikka sopivassa paikassa suodatin olisikin..

Tässä vielä kuva tapauksesta..
suodatin.jpg
Tuo lähtee tosiaan ihan papukaija pihdeillä auki ja kun otat nuo huohotusletkut tosta suodattimen ja lohkon välistä pois niin sen saa KÄSIN kiristettyä ja on tähän saakka toiminut. Tiedä sitten onko mulla niin pienet kätöset, mutta onnistuu.
( kolme kertaa olen jo öljyt vaihtanut ).

Eivät taida nämä kaverit jotka vaan huitasevat sen filtterin kiinni miten sattuu ja samalla vielä nauravat niille jotka mieluusti vielä varmistavat propun ja suodattimen, ajaneet koskaan radalla?
Mikään ei ole siellä(ei kadullakaan) vaarallisempaa kuin öljy!!!

Joka kesä vähintään yhdellä ratakeikalla joltain pelle pelottomalta irtoaa suodatin tai proppu, aiheuttaen lipat myös syyttömälle.

Kaikki varmistukset jotka joutuu kilpuriin tekemään, tehdään myös sen takia, että on helppo myös itse todeta että kaikki mutterit on kiinni kun ne on plommattu.
Tulee mielenrauha jos on kiirettä ja häsmäkkää kun voi vain nopealla vilkaisulla todeta että kaikki on kunnossa.

Kai kaikki tietää että K&N-suodattimissa on 17mm kuusiokanta. Saa siis vaikka hylsyllä väännettyä ja jos joku oikeasti haluaa vääntää filtterin momenttiin niin sekin onnistuu kovin helposti. Varmistuslangallekin on valmiit reiät.

Tälläsiä...

Voihan suodattimen kiristämisen jälkeen kun on ajellu pienen lenkin, vaivautua katsomaan että pitääkö suodatin vaiko vuotaako
033102ass_1_prv.gif
Näin olen itse aina öljynvaihdon jälkeen toiminut, lisäksi olen katsonut että öljyproppu on myös tiivis. Eikä ole liian iso vaiva tsekata näitä juttuja säännöllisesti kun esim. rasvailee ketjuja (ne kenellä on ketjut)
biggrin.gif

Back