• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Olettehan hakeutuneet...?

Hengissä olen selvinnyt tähän asti ja samaa linjaa aion jatkaa.
Kurssit kyllä kiinnostaisivat, mutta kertokaapa (kap57 ja yammu-mimmi?) mitä siellä oikein tehdään? Noista kurssien sivuilta ei paljon selviä. Itsellä on vähän sellainen kuva, että teorian ohessa harjoitellaan 'hurjia' väistöjä ja jarrutuksia omalla pyörällä?!? En minä ainakaan haluaa mokata siellä kaikkien edessä ja kolhia uutta mopoani!    
omg.gif

Toisaalta on tietty parempi kaatua harjoitellessa kuin rekan eteen, niinpä koetankin pysyä pystyssä joka paikassa, ihan omin taidoin..  
cool.gif

Duracl; millaistes lasien takaa noita viestejä tulkitset, kun tuollaisen sait esille: "Ja täytyy myöntää että jos asenne on tuollainen (jos et käy kurssia olet vaaraksi liikenteelle ja sinut pitäisi KIELTÄÄ) niin ei paljon tee mieli mennäkään..."

En minä tässä jutustelussa tuollaista asennetta havainnut. Tarviiko ilmoittautua havaintokurssille??
tounge.gif

En oo, kun ei täällä Etelä-Karjalassa oo..

Haluisin kyllä, kun ei ole pariin kesään mopolla tullut huristeltua.
lookaround_orig.gif

Älkää viitsikö aliarvioida mp-kursseja, jollette ole sitä käyneet. On paljon kokeneitakin motoristeja, jotka käyvät kurssin muistutukseksi itselleen. Siihen on syy...

Rico: Harjoitteluhan on sitä, että pikkuhiljaa opetellaan väistäliikkeitä. Siis pienellä vauhdilla aluksi ja ammattitaitoisen opastuksella. Siitä vauhtia nostetaan sen mukaan kuin itsestä tuntuu. Omia rajoja ei tarvitse eikä saa ylittää.

Duracel: Kurssilla opetetaan nimenomaan oikeaa asennetta liikenteeseen. Suosittelen uhraamaan noin tärkeään asiaan aikaa vaikka se aika kortilla olisikin.

Edit: Kiinnostuneille linkki Moosehead Bikersien kurssista: http://www.finnbike.com/mmc/

Eikös noilla kursseilla yleensä tehdä niitä nykyään A-kortin opetusohjelmaan kuuluvia pyörityksiä/jarrutuksia? Laitan tuohon linkin, jossa oli muutama havainnollinen kuva. Ajo-opetus
Jos olen taas metsässä, niin oikaiskaa...

Eikös noilla kursseilla yleensä tehdä niitä nykyään A-kortin opetusohjelmaan kuuluvia pyörityksiä/jarrutuksia? Laitan tuohon linkin, jossa oli muutama havainnollinen kuva. Ajo-opetus
Jos olen taas metsässä, niin oikaiskaa...
Viime kesänä käymässäni kurssissa ajettiin tuon tyyppisiä harjoituksia. Harjoittelua oli koko päivä, jonka lopuksi ajettiin letka-ajoa pikku lenkki.

Sen lisäksi on tietopuolista koulutusta muistaakseni neljänä iltana.

Nämä tiedot on Muusipäiden järjestämistä kursseista.

En ole ilmonnut,kävin toissakeväänä, ihan ok. Nyt voi samoja harjoitella ihan itsekseenkin. Hidasajo, pujottelu, jarrutus- näitä kaikkia voi ja on syytäkin harjoitella aina kun muistaa, ohjattu opetus ei mielestäni 25:n vuoden jälkeen tuo paljoakaan lisäarvoa, samat fysiikan lait tietääkseni pätevät edelleen.

Ajelin noita autokoulussa enkä ihan löytänyt funktiota kaikille tuollaisille harjoituksille. Esimerkiksi missä pitää ajaa tanko tapissa ympyrää kovin pitkälti? En ole vielä niin tiukkaan kiertoliittymäänkään osunut
tounge.gif
Mutta pääosaltaan ihan hyvää treeniä tulevaa kautta varten, varsinkin hidasajo ja jarrutus/väistö.

En ole käynyt, ehkä joskus. Toisaalta noita harjoituksia tulee tehtyä läpi koko ajokauden omin nokkineenkin, erityisesti keväällä, että saa taas tuntuman vehkeeseensä. Teoriapuolihan ei muutu, jollei kerran omaehtoisesti hankittu tieto sitten unohdu.

Luulin että kysymys jatkuu:

...hoitoon  
tounge.gif

Henk. koht. voisi vastata että ehkä pitäisi  
biggrin.gif
,
ja kohta hakeudun, jos ei kesä tuu äkkiä ..kele !  
veryangry.gif

Ajelin noita autokoulussa enkä ihan löytänyt funktiota kaikille tuollaisille harjoituksille. Esimerkiksi missä pitää ajaa tanko tapissa ympyrää kovin pitkälti? En ole vielä niin tiukkaan kiertoliittymäänkään osunut  
tounge.gif
Mutta pääosaltaan ihan hyvää treeniä tulevaa kautta varten, varsinkin hidasajo ja jarrutus/väistö.
Niin... Siinäpä onkin se pieni ero että tehdäänkö hommaa pedagogisesta pakosta, vaiko tarkoituksena opettaa selviämään hengissä.

Kerhojen kouluttajat pyrkivät opettamaan sellaisia asioita joita tarvitsee, eikä välttämättä sellaisia jotka on muuten vaan hienoa osata.

Tällä hetkellä kursseilla opetellaan lähes kautta linjan tehokasta jarrutusta ja väistöä, niitä pääsee harjoittelmaan heti kun osaa hidasajon kunnolla.

Vetämilläni kursseilla en ole tavannut vielä yhtään oppilasta joka olisi jo kurssille tullessaan osannut virheettömän vastaohjausväistön, muutama on osannut sentään jarruttaa...

Tässä kyllä olisi gallupin paikka :

Kuinka moni lukija osaa vastaohjausväistön niin hyvin "että tapit käy maassa".

Tai Kuinka moni osaa virheettömasti yhdistetyn täysjarrutuksen ja vastaohjausväistön?

Hanski
Moosekouluttaja

Never, ever. Jos joskus siltä tuntuu, voin käydä kiertämässä katsastusaseman keilaradan, mutta eipä ole vielä tuotakaan tullut tehtyä autokouluajan jälkeen.

Väittäisin myös, että moni onnettomuuksista tulee pelko persiissä ja ylivarovaisuudesta. Sujuva liikennöinti on se tärkein.

Ei täällä ole ketään joka osaa asiat niin hyvin ettei niitä tarvitsisi harjoitella, tai ainakin kerrata.

Itse olen kaatunut kaksi kertaa, kerran piikillä ja kerran isommalla. Molemmilla kerroilla tein virheen jarruttaessani liukkaalla pinnalla, seurauksena etupyörän lukkiutuminen pyörän ollessa hieman kallellaan... kaikki varmaan tietävät mitä sitten tapahtuu.

Kaatumistakin on hyvä treenata, sattuu vähemmän  
biggrin.gif

Niin joo, olen menossa koulutettavaksi.

Duracel: Kurssilla opetetaan nimenomaan oikeaa asennetta liikenteeseen. Suosittelen uhraamaan noin tärkeään asiaan aikaa vaikka se aika kortilla olisikin.
Olen melko hyvin tietoinen siitä mitä noilla kursseilla opetetaan. Mutta minkäs teen, kun kurssit järjestetään tänäkin keväänä ajankohtina jotka ovat minulle lähes poikkeuksetta mahdottomia töiden ja sijainnin takia.
nixweiss.gif

Mitä asenteeseen tulee, sen opettaminen todella olisi 99% tästäkin väestä enemmän kuin paikallaan, siksi paljon tuota "sun pitäisi tehdä niinkuin minä teen tai muuten olet huono ihminen" -kommentteja saa nykyisin lukea.

Edit: kirjoitusvirheitä.

Vieläkö jollekin kurssille mahtuu?

Tapani mukaan ajattelen vielä helmikuussa kovasti meneväni kursseille, mutta oikean ajan tullen olen autuaasti unhoittanut koko EAK:n - ja viimeisen ilmoittautumispäivän koittaessa ei minnekään kurssille tunnu mahtuvan.
nixweiss.gif

Tänä vuonna lähtee mopo liikenteeseen vasta pitkälti toukokuun puolella. Ja sitten pyöritään jollain parkkipaikalla niin kauan, että muistuu jarrun ja kaasun ero.
062802moto_prv.gif

En ole moisella kurssilla käynyt enkä varmasti tule koskaan menemäänkään.
Olen sen verran jääräpäinen että jos joku matkasohvamotoristi tulisi neuvomaan miten pitää ajaa niin tekisin varmasti juuri päinvastoin  
biggrin.gif
. Kyllähän tuota mopon hallintaa tulee toki harjoiteltua, mutta mielummin reenaan sitä ominpäin.
Ja uskoisin kyllä että jokainen vuosia lajia harrastanut ja suht normaalilla järjellä varustettu yksilö oppii ajamaan sitä mopoa keväisin ilman noita survival tai mitä lie kurssejakin. Jos ajotaukoa on ollut pidempään esim. muutamia vuosia niin silloin varmasti nuo kurssit on hyvä juttu.

Uusiomotoristeille, jotka eivät ole korttia ajaneet eivätkä ennen mopoon koskenu on noi kurssit varmasti must.

Itse en kyllä lähde. Ehkä joskus patuna, jos tulee oltua välissä pitemmän aikaa pyörättä.

Vieläkö jollekin kurssille mahtuu?
Näyttäisi ainakin 69:n parilla kurssilla olevan tilaa.

Survival

Itse olen kesällä menossa ja epäilen, että niin pitäisi monen muunkin olla... Pelkkä kokemus ei aina riitä, varsinkaan jos on taipumusta jonkin asteiseen jääräpäisyyteen.

Veikkaan, että noilla kursseilla osataan opettaa paljon sellaista, joka on jäänyt "vuosia" pyöräilleiltäkin oppimatta.

Olen sen verran jääräpäinen että jos joku matkasohvamotoristi tulisi neuvomaan miten pitää ajaa niin tekisin varmasti juuri päinvastoin  
biggrin.gif
. Kyllähän tuota mopon hallintaa tulee toki harjoiteltua, mutta mielummin reenaan sitä ominpäin.
Ja uskoisin kyllä että jokainen vuosia lajia harrastanut ja suht normaalilla järjellä varustettu yksilö oppii ajamaan sitä mopoa keväisin ilman noita survival tai mitä lie kurssejakin. Jos ajotaukoa on ollut pidempään esim. muutamia vuosia niin silloin varmasti nuo kurssit on hyvä juttu.
Tuossa sitä on asennetta!
033102ass_1_prv.gif

Tällaisia ammattilaisiahan meitä on tiet kohta taas täynnä...

biggrin.gif
033102ass_1_prv.gif

Jep! Ja asennetta näkyy olevan noilla kursseillakin
buttrock.gif
Survivaalia!

biggrin.gif
033102ass_1_prv.gif

Jep! Ja asennetta näkyy olevan noilla kursseillakin
buttrock.gif
Survivaalia!
Älä ota henkilökohtaisesti. Et ole yksin mielipiteinesi. Näin matkasohvailijana vain otin yhden esimerkin lainaukseeni.

Ajellaan kuitenkin turvallisesti
062802moto_prv.gif

Back