• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oletko kokenut tank slapperin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jim Goose
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen myös kokeillut n. 200 vauhdista XJ 900:lla. Antaa hyvät sävärit, varsinkin kun hiljentäminen tuntuu vain pahentavan asiaa. Enää ei uskalla koittaa. Monissakin pyörissäni on selvä taipumus ilmiöön ollut havaittavissa. Johtuu varmaankin, kuten jo muutkin ovat todenneet, väljähköstä ohjauslaakerista, etukummista ja löysänsorttisesta rungosta ja teleskoopeista yhdessä. Olen havainnut myös muilla kuin Battlaxeilla.

Joo, onhan tämä koettu.
Värinä alkaa välittömästi kun irrottaa kädet kahvoilta ja voimistuu nopeasti
holtittomaksi asti - päättyen joko kuljettajan toimenpiteisiin tai kaatumiseen.
Ihmettelin aikani mistä tämä ilmiö johtuu kunnes ostin uuden eturenkaan.
Uudella eturenkaalla vapina oli tipotiessään!
Just noin tein 600r:n kanssa. Tsekkasin renkaan silmämääräisesti, eikä mitään. Silti ostin ja vapina veks. Se ilmenikin vaan tietyssä nopeudessa ja helpommin moottorijarrutuksessa. Uusi gummi ja ongelma häipy heti
smile_org.gif

edit: typo

Woblaamista on ollut, tankslapperia ei.

Mulla tuo woblaaminen johtuu ohjauslaakerista, joka on talven mittaan kiristetty, ekalla ajokerralla selviää, oliko kiristyksestä hyötyä.

Ja ohjauslaakerihan sitten löystyi keulittelun takia, eli kyllä meikä osaa...

Eipä ole kokeiltu, mutta miten olisi eturenkaan kohdalla -> keula ilmaan ja etujarru kiinni?  
nixweiss.gif
Meinaatko niinkun korjaustoimenpiteenä vai? Vai tuollaistako olet joskus kokeillut? siinä vaiheessa kun tankslapperi tulee ei kyllä enää keulaa ilmaan nosteta, kun kädet hädin tuskin pysyy kahvoissa kiinni. Sitten on sekin juttu, että jos nostat keulan ilmaan kun keula yrittää kammeta mopoa vuoroin toiseen ja vuoroin toiseen suuntaan on tuloksena todennäköisesti aika vinoon lähtenyt keulaisu, joka pitää laskea heti alas, jolloin seurauksena entistä rajumpi liikesarja. Toisekseen tankslapperi tulee useimmiten mutkasta poistuttaessa tai mutkassa, jolloin keulaa ei muutenkaan parane kovin varomattomasti nostaa, mikäli tahtoo radalla pysyä.

Kerran olen lentänyt pyörän päältä tuon tänk släpperin takia.  Tosin tämä tapahtui enduropyörällä kuoppasella suoralla keskellä metsää.    
smile_org.gif

Syynä taisi olla liian kova vauhti ja se että etupää ei yksinkertaisesti ehtinyt enää vaimentaa iskuja.
Kakarana huomasin kanssa, että CR 250 rupes herkästi woblaamaan metsätiellä naru tiukalla vetäessä. Meinas jännittää
kaboom.gif

Tank slapper on tullut koettua Räyskälän radan pääsuoralla. Ostopäätös Öhlarista syntyi välittömästi.

No, jos noi maastossakin tapahneet lasketaan. Ekalla kertaa olin kelkkareitillä, kun nous keula mutkassa ja eturengas tuli vinossa maahan, vähän lähti vikuroimaan, saatoin kaatuakin. Toisella kertaa olin crossiradalla, kun ajoin patikkoon, se ei tuntunu kovin mukavalta, ilmeisesti jotkut säädöt on auttanu, kun ei oo enää ilmenny.

Back