• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oletko ajanut kännissä

Oletko ajanut kännissä -

• Olen, autolla tai pyörällä ja aiheutin kolarin ja sain tuomion

Ääniä: 0 0,0%
  • Olen, autolla tai pyörällä ja jäänyt kiinni ja saanut tuomion

• Olen, autolla tai pyörällä mut kiinni en oo jääny

• Olen, mutta vain pari kaljaa päässä (alle 0.5)

• Ehkä, krapula aamuna

• En

• Ääniä yhteensä
    0
Nollalinja, eikä mitään keskusteluja.  
veryangry.gif

Saatanan valehtelijat, täällä tulee kunnon rattijuoppo
tounge.gif
....

Aika usein nuorena kollina oli yöllä ajettava oma auto n. 2-5 km kotiin kuskin luota... maaseudullahan on pakko saada kuski jos aikoo jonnekin zembaloihin päästä. Kerran oli tosi kiire tansseihin ja kuski oli 60 km/h ajava urpo, niin täytyi ajaa 20 km aika seilissä; tämä tapahtui vain kerran.

Motskarilla muutaman kerran myös; yhden kerran pidempikin matka, mutta kaveri ajoi. Oltiin kyllä molemmat seilissä, mutta oli pakko päästä naisiin.

No, 15 vuoteen ei ole asiaa tullut harrastettua eikä ole mitään intressejäkään. Joskus polkupyörällä jurrissa karaokea laulamaan ja se on siinä.

Eihän täällä maalla edes poliiseja näy

Pohjanmaalla kaikki viisaus asuu vanhoissa naisissa, mutta miehissä - niis on hulluus
tounge.gif
.

Samaa mieltä. En lähtisi ajamaan edes yhden siiderin jälkeen, vaikka lain mukaan vielä ehkä saisinkin. Tiedän kuitenkin itsestäni, että huomiokyky yms. herpaantuu jo sen yhden jälkeen, enkä ole koskaan ajanut edes alkoholitipan jälkeen.
Sen verran haluan korjata, että lain mukaan ajoneuvolla ajo ei ole sallittua jos on nauttinut alkoholia. Sakkoraja alkaa vasta määrätyissä arvoissa, joita en muista tarkasti.
Mielestäni nollatoleranssi on paras vaihtoehto. Miksi hemmetissä pitää lähteä ajamaan varsinkaan moottoripyörää, jos on alkoholia veressä??

Monet sanoo että varsinkaan moottoripyörää ei ajeta kännissä, helpommin autolla tappaa sivullisia mitä moottoripyörällä. Riski onnettomuuteen voi olla suurempi motskarilla.. jos on taipumusta kaahailla.

Henkkoht olen saattanut hivenen yli 0.5 promillessa autoilla krapula-aamuna teinivuosina, mutta en sellaisessa tuubassa että olisi kännissä tuntenut olevansa.

Jos kaupassa myytäviin alkometreihin on yhtään uskominen niin ei ole tarvinnut rikkoa lakia. Mietityttänyt on kyllä senkin jälkeen, että ollako sitä nyt vielä kuitenkaan selvistä päin.

Yleensä kuitenkin pyrin noudattamaan kaavaa: Jos otat (edellisenä iltana), et aja (seuraavana päivänä).

Tämän aiheen huomattuani olen pohdiskellut että kirjoittaisinki tarinan vai en.

Ajoin ensimmäisen kerran kännissä ensimmäisellä autollani mökillä hiekkatiellä ja fiilis oli mahtava. Samana iltana sitten noin 40 km isolle kirkolle baariin ja tyttöystävä kyydissä, tietysti sieltä ajettiin sitten takaisin. Känniajelua jatkui sitten monta kertaa, oli kaiketi sellainen hälläväliä -fiilis. Pikkukännissä ei oikeastaan tullut ikinä ajettua, aina vahvassa humalassa tai kaatokännissä.

Pahin setti autolla taisi olla kaverin kanssa aamuyöllä baarista päästyä saatu kuningasidea: Autolla Kanarian saarille! Kokka kohti lentoasemaa. Motarilla tuli kusihätäkin niin laskin prinkkupurkkiin ja ikkunasta pihalle, taidettiin ottaa ajaessa tiukkaa pullostakin. Koneeseen ei päästy joten heitin kaverin kotiin Manskulle ja taisin jopa sammua siten että rötkötin puoliksi kuskin penkillä ja puoliksi maassa. Sen keikan jälkeen oli morkkis, mutta känniajelut jatkuivat, taisi tulla jotenkin kuolematon olo kun ei kiinnikään jäänyt.

Kun hommasin moottoripyörän niin asenteeni muuttui. Ajattelin kuten moni muukin tässä ketjussa on kirjoittanut: Ei yhtä ainoaa huikkaa kun prätkällä ajaa. Se pitikin pitkään ja autolla maistissa ajelutkin vähenivät muistaakseni nollaan.

Kerran tuli sitten baarissa jotain rakkausmurheita ja päätin haistattaa vitut pääkaupunkiseudulle ja lähdin ajamaan. Pakkasin oikein jotain hammasharjaa mukaan reppuun ja vedin nahkat päälle vaikken eteisessä meinannut pystyssä pysyäkään. Kämppis vaan ihmetteli kun sanoin että nyt tämä poika lähtee. Kolmestasadasta kilometristä ajoin ensimmäiset sata niin lujaa kuin pääsi, motarilla ei ollut paljon muita kulkijoita. Takarengas näytti aika hurjalta kun pysähdyin tankkaamaan, muistan kuinka ajaessa jo ajattelin että pitää nostaa paineita ettei rengas sula alle. Ajatus kulkee kyllä kännissä pyörällä paremmin kuin autolla, johtuneeko ilmavirrasta vai mistä. Perillä vähän hymyilytti mutta päivän nukuttuani ei naurattanut. Kotiin päästyä sanoin kämppikselle että vetää seuraavan kerran turpaan jos meinaan ajaa kännissä.

Toistin kuitenkin tempun ja sillä kerralla teippasin rekkarinkin ja meinasin ajaa mutkasta ulos. Jälkeenpäin hymyilytti vielä vähemmän. Ei kyllä tuntunut silloin että olisin vastuussa kenellekään, tai että olisi ketään ketä kiinnostaisi.

Ajelut toistuivat kunnes tuli se viimeinen, silloin satutin ihmistä - henkisesti - ja se lienee muutenkin pahin kaikista kokemuksistani.

Autolla tuli kaatokunnossa ajettua niin monta kertaa etten edes muista mutta enimmäkseen lyhyitä matkoja, moottoripyörällä sitten ehkä nelisen kertaa ja aina pitkä matka.

Viimeisimmästä kerrasta on jo yli vuosi, ja nykyään tämä asenne pitää. Kertaakaan en jäänyt poliisin haaviin. Silti alkoholi ja moottoripyörät kuuluvat tavallaan yhteen kun kokkareilla tulee käytyä, nollat puhallan kyllä sitten sunnuntaina kun ajamaan lähdetään, aina en puhalla kun ei ole mittaria mutta luulen tietäväni milloin voi lähteä ajamaan.

Onko tämä tarina tosi? Olen 24-vuotias.

Toivottavasti antaa jollekin enemmän ajateltavaa kuin nollapilsnerilinjaviestit.
Hyvä, että olet rauhoittunut tuon känniajelun suhteen, hienoa !. Koeta keksiä joku muu "urheilulaji" kännätessä; hyppää vaikka polkupyörän selkään. Sillä harvoin saa ketään hengiltä, ei edes itseään.

Muista, että ehkä et jää ikinä kiinni ennenkuin ajat jonkun päälle. Ja se voi olla pieni lapsi. Ja silloin ei ole kellään hauskaa.
ghostface.gif

Mutta mistä sen tietää, koska alkoholi on kokonaan kadonnut verestä? En ole ajanut aamulla niin, että olen huonossa kunnossa, enkä niin, että olisi vielä millään tavalla sekava olo. Olen kuitenkin juhlimisen jälkeisenä päivänä ajanut useita kertoja. Tarviinko rautakankea takaraivoon?  
nixweiss.gif
Kyllä se poliisi-setä kertoo viimeistään ratsiassa jos on vielä eilisillan tuloksia veressä. (Näin kävi itsellenikin muutama vuosi taaksepäin
withstupid.gif
) Toisaalta jos ei halua säästellä jännitystä ratsiaan asti, voi käydä hönkäisemässä lähimmässä kissalassa jo ennen ajoon lähtöö.

Juu, eli ihan varoituksen sana noista edellisillan huuruista; saattaa lähtee yllättävän tiukat promillet vielä pitkällä seuraavana päivänäkin! Viittaan nyt tuohon omaan kokemukseeni:

olin ollut pe-iltana baarissa, ja lauantaina päivällä kotona heräityäni ja muutaman tunnin oloja kuullosteltuani arvelin olevani ajokunnossa, kun ei minkäänlaisia pahoja oloja kuulunut. Hyppäsinpä siis iltapäivällä auton rattiin ja läksin pistäytymään kaupungilla. Matkalle osui puhallusratsia, enkä ollut millään muotoa hädissäni, ajattelin tosiaan olevani jo kuivilla. Olinpa pudota penkiltä kun herra kontaapeli ilmoitti puhaltaneeni n.1,7promillee!! Ei meinannu ihan heti konstutkaan uskoo kun sanoin etten oo kuluvan päivän aikana pisaraakaan ottanu... Lopulta uskoivat kuitenkin, ja tosi ystävällisiä ja ymmärtäväisiä nuoria poliiseja olivat. Suoraan sanottuna aika saatanan järkyttynyt olin tuosta tapauksesta.

No, yön yli sain sentään kotona järkytyksestä toipua. Seuraavana aamuna kuulusteluissa kysyin komisariolta vastaisuuden varalle että miten uskaltaa ajokuntoaan veikkailla jos ei ole mahdollisuutta päästä mihinkään puhaltamaan, ja hän antoi tosi hyvän nyrkkisäännön jolla laskettuna on kuulemma takuuvarmasti nollilla liikenteessä:

Miehillä 1,5h/nautittu annos JUOMISEN ALOITTAMISESTA (polttaahan se maksa koko ajan siinä juodessakin, siitä syystä siis lasketaan juomisen aloittamisesta). Naisilla tässä vastaava kaava on 2h/annos.

Eli yksinkertainen esimerkki: käyn pe-iltana töistä tullessani hakee mäyräkoirallisen olutta, eka pullon korkkaan klo 17, ja koko "lemmikki" tulee nautittua siinä illan mittaan. Eli mihinkähän aikaan mahdan uskaltaa rattiin lähtee lauantaina? No: 1,5h*12pulloa=18h, eli on laskettava 18tuntia eteenpäin tuosta klo 17 --> takuunollat puhallan lauantaina vasta klo 13, vaikken tuon enempää ole juonutkaan!

Nykypäivänä saa kaupoista "siviilitkin" jo riittävän luotettavia alkometrejä, kun vaan raaskii sijoittaa moiseen kapistukseen n. 150e ylöspäin. Alle satasen vehkeet on korkeintaan suuntaa-antavia, niissä taitaa virhemarginaalikin olla vielä luokkaa 0,2-0,3promillea. No tuo marginaali on tietenkin sinne varmempaan suuntaan, eli mittari näyttää enemmän mitä todellisuudessa veressä onkaan. Mut silti en ainakaan ite noihin luottais. Ja halpahallivehkeillähän ei tässäkään tapauksessa tee yhtään mitään, ne kannattaa unohtaa heti alkuunsa.

Mutta mistä sen tietää, koska alkoholi on kokonaan kadonnut verestä? En ole ajanut aamulla niin, että olen huonossa kunnossa, enkä niin, että olisi vielä millään tavalla sekava olo. Olen kuitenkin juhlimisen jälkeisenä päivänä ajanut useita kertoja. Tarviinko rautakankea takaraivoon?  
nixweiss.gif
Ja halpahallivehkeillähän ei tässäkään tapauksessa tee yhtään mitään, ne kannattaa unohtaa heti alkuunsa.
Halpahallimittarit ajavat hyvin asiansa(varsinkin jos vaihtoehtona on ei mittaria lainkaan) - en usko että ne nollaa näyttää jos veressä on 0.5 promillea. Eli jos mittari näyttää YHTÄÄN, odotetaan niin pitkään että mittari näyttää nollaa ja pää tuntuu selvälle. Minä jättäisin ajamatta vaikka olisi poliisimittari käytettävissä joka näyttäisi 0.49 promillea.

Back