• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Olennaisimmat työkalut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Barnes
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Työkalut on varmasti aihe, josta keskustelua tälläkin palstalla on jo käyty, mutta silti toivoisin 'konkareiden' näkemyksiä ja kokemuksia siitä, mitä jokaisen motoristin perustyökalusarjaan tulisi sisältyä.

On selvää, että jokaisen motoristin omat 'ropaustaidot' määrittävät pitkälti sen, minkälaisia ja kuinka paljon työkaluja on mielekästä pitää mukana matkassa tai roikkumassa autotallin seinällä. Tästä huolimatta on varmasti joitain perustyökaluja, joiden avulla kaikki voivat selvitä pienistä ongelmista, joita kaikkien laitteiden kanssa joskus tulee vastaan.

Eli mitä laittaa satulan alle lukon ja EA-paketin seuraksi?  
nixweiss.gif

Pyörän omat mööpelit täydennettynä kiintolenkkisarjalla. Katselee, mitä pulttikokoja kikottimesta löytyy ja avaimet sen mukaan, turha raahata tonnin tunkkia ja tuuman lenkkiä, jos ei niitä tarvia. Sama pätee kuusiokoloihin, kunnolliset avaimet ruuvien koon mukaan. Kunnolliset pihdit ja Leatherman tai vastaava, niin pärjää jo aika pitkälle. Muutama varasulake ja ruuvi sekä ketjunliitin. On katkennut kettinki reissussa ja ilman sitä olisi tullut hikka.

Pyörän omat mööpelit täydennettynä kiintolenkkisarjalla. Katselee, mitä pulttikokoja kikottimesta löytyy ja avaimet sen mukaan, turha raahata tonnin tunkkia ja tuuman lenkkiä, jos ei niitä tarvia. Sama pätee kuusiokoloihin, kunnolliset avaimet ruuvien koon mukaan. Kunnolliset pihdit ja Leatherman tai vastaava, niin pärjää jo aika pitkälle. Muutama varasulake ja ruuvi sekä ketjunliitin. On katkennut kettinki reissussa ja ilman sitä olisi tullut hikka.
Aika täydellinen alkaa joo olla: Jeesusteippi, renkaantäyttöspray, eiköhän ala pärjätä.

Ilmastointiteippiä ja puukko takapenkin alle, visa ja kännykkä taskuun niin et taatusti jää tienpäälle. No kai sitä jonkun ruuvarin voi vielä heittää mukaan mutta turhaa niitä kuitenkin raahaa mukanaan. Sillä jos raahaat kauheasti työkaluja mukana niin voit olla varma, että sitten kun jotain tarvitaan niin sitä ei kuitenkaan ole mukana ja sitten vituttaa kun on raahannut mukanaan kaikkea turhaa.

Ilmastointiteippi: Helppo kiinnitellä kaikkia tippuvia juttuja paikoilleen ja korjata vaikka rikkinäisiä ajovarusteita.
Puukko: No ainahan sitä nyt puukkoa tarvitaan.

--> pyörä hajoaa kesken matkan ja et saa kuntoon --> soitat kännykällä hinauksen lähimpään kylään --> menet lähimpään kuppilaan ja juot bissen --> etsit jostakin nettikoneen ja pyydät joltain nettifoorumilta jotakuta ystävällistä motoristia jeesaamaan pyörän kuntoon laittamisessa tai ainakin työkaluja lainaksi. Niin ja kaiken maksat tietenkin sillä visalla/pankkikortilla.

Tähän asti pärjännyt pyörän omilla työkaluilla.

Tuo ketjunliitin täydentyy varusteisiin talven aikana, kun sen ottaa mukaan, niin silloinhan sitä ei tarvi..
idea3.gif

Kaikki erittäin valideja ohjeita.  
biggrin.gif

Kiitos näistä.

Enköhän löydä itselleni sopivan 'coctailin' näiden pohjalta.

eeh.. tuo petrin amex toimii ihan varmasti
biggrin.gif

mutta saa sinne mahtumaan jotain järkevääkin, kuten:
-tulpanavain
-ketjujen kiristämiseen tarvittavat työkalut (irtovarsi + pää)
-se jeesusteippi
-paikkaspray
-ketjuöljy
-vaihtopääruuvari

noilla voi jo kiertää maailman, ja jos vähän panostaa niin saa hyvät ja tarpeeksi pienet kilukalut jotta mahtuvat penkin alle.

Tuo ketjunliitin täydentyy varusteisiin talven aikana, kun sen ottaa mukaan, niin silloinhan sitä ei tarvi..
idea3.gif
Ei kai ketjuliitintä tarvitse kun joku on keksinyt sellaisenkin kuin keppiveto
bowdown.gif
Kukapa nyt keppivetosella haluais edes ajella
tounge.gif

Omassa mopossa on pyörän omat työkalut kyydissä, eikä muuta. Vois nekin ehkä jossain vaiheessa päivittää parempi laatusiin tavaroihin.

idea3.gif
Ei kai ketjuliitintä tarvitse kun joku on keksinyt sellaisenkin kuin keppiveto  
bowdown.gif
Kukapa nyt keppivetosella haluais edes ajella  
tounge.gif

Omassa mopossa on pyörän omat työkalut kyydissä, eikä muuta.  Vois nekin ehkä jossain vaiheessa päivittää parempi laatusiin tavaroihin.
No tämä ainakin
cool.gif
Ja pyörän omat kalut vaan mukana, mutta eipä ole tarvittu ainakaan toistaiseksi ollenkaan...

Nou rasva, nou rahina, nou säätely
062802moto_prv.gif

Mihin hittoon niitä työkaluja tarvitaan? Huoltaa vaan pyörän ajallaan niin ei tartte tehdä sitä tien päällä.
062802moto_prv.gif

Vaikka olenkin aikeissa ostaa tuliterä Hondan, niin siitä huolimatta on varmasti hyvä pitää joitain työkaluja matkassa, vaikka sitten vaan hyvänonnen tuojina...vähän niin kuin sateenvarjo, jonka kun ottaa mukaan aamulla töihin lähtiessään, niin ei varmasti sada koko päivänä.  
blush.gif

taas vähän ihmetyttää noi kommentit ,siinnä saa kyllä olla itsevarma tyyppi jollei pidä mukanaan mitään työkaluja,mutta
taas toistan että jokainen tallaa tyylillään,mulla tahtoo olla sellanen vika (muiden lisäksi) että ajattelen muitakin(siis teitä jolla ei ole mitään mukana) jollen niitä itse tarvitsikaan voipa olla että tuolla
tienpäällä joku saattaa tarvita apua (ja on tarvinnutkin) silloi
on mistä antaa,ja siitä saa myös hyvän mielen kun pystyy auttamaan.

mulla vain on paha tapa pitää vähän liiankin suurta arsenaalia mukana(vanhassa pyörässä) mutta nykyisessä en SAA mukaan
kuin murto osan ja sekös harmittaa,mulla on mukana yleisemmät
hylsyt kärkisarja sitten honkkarista ostettu räikkä ruuviri joka
taittuu keskeltä jolloin siit' tulee räikkäväännin,nippusiteitä
teippiä muutama pultti+mutteri,rengaspaikka sprey,leitermanni.

taas vähän ihmetyttää noi kommentit ,siinnä saa kyllä olla itsevarma tyyppi jollei pidä mukanaan mitään työkaluja,mutta
taas toistan että jokainen tallaa tyylillään,mulla tahtoo olla sellanen vika (muiden lisäksi) että ajattelen muitakin(siis teitä jolla ei ole mitään mukana) jollen niitä itse tarvitsikaan voipa olla että tuolla

mulla vain on paha tapa pitää vähän liiankin suurta arsenaalia mukana(vanhassa pyörässä) mutta nykyisessä en SAA mukaan
täysin samaa mieltä,kysymys oikeenkin asiallinen ja itseäkin kiinnostava no jos joku käsittää luottokortin työkaluksi niin hyvä niin joskus vaan vaikea uskoa et aikuisia miehiä/naisia ovat nuo jotka vastaavat tyyliin hondalla ajan ei tarvii työkaluja/ osta honda ei tarvii ruuvata ehkä oon tosikko ja aamukakka ollu kovassa mut silti sylettää.

p.s tiedän kyllä et ei oo pakko olla tällä foorumilla jos tyyli ei nappaa.

täysin samaa mieltä,kysymys oikeenkin asiallinen ja itseäkin kiinnostava no jos joku käsittää luottokortin työkaluksi niin hyvä niin joskus vaan vaikea uskoa et aikuisia miehiä/naisia ovat nuo jotka vastaavat tyyliin hondalla ajan ei tarvii työkaluja/ osta honda ei tarvii ruuvata ehkä oon tosikko ja aamukakka ollu kovassa mut silti sylettää.

p.s tiedän kyllä et ei oo pakko olla tällä foorumilla jos tyyli ei nappaa.
Tosikkomaisuus ja luonnollisesti valikoiva sellainen lienee jokaisen etuoikeus. Käyttäkää jatkossakin kansalais(foorumilais)oikeuttanne ihan vapaasti
biggrin.gif

Vastaukset kysymykseen taisivat tulla jo aiemmissa vastauksia eikä niihin muuta lisättävää minullakaan ole. Aika kattava lista niistä jo kertyy. Ja asiaahan on käsitelty foorumilla aiemminkin...

Ja se on myös tosiasia, ette hondissani ole koskaan ollut roplattavaa tien päällä
smile_org.gif
Tietyt mukanaolevat perustyökalut ovat olleet käytössä ainoastaan muita sukisukikasavika-mopottimia jeesatessa eli tarpeenhan ne ovat olleet
wink.gif

Back