Oikealle vai vasemmalle kaartaminen vaikeampaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oikealle vai vasemmalle kaartaminen vaikeampaa? -

• Vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa, olen vasenkätinen

Ääniä: 0 0,0%
  • Vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa, olen oikeakätinen

• Oikealle kaartaminen on vaikeampaa, olen vasenkätinen

Ääniä: 1 25,0%
  • Oikealle kaartaminen on vaikeampaa, olen oikeakätinen

Ääniä: 3 75,0%
  • Suunnalla ei ole mielestäni merkitystä, olen vasenkätinen

• Suunnalla ei ole mielestäni merkitystä, olen oikeakätinen

• Ääniä yhteensä
    4
Oikealle on mulle oikeakätisenä vaikeampaa
omg.gif

Selitys melkeinpä jokaiseen kommenttiin on se, että ihmisen motoriikka ei toimi symmetrisesti. Eli vaikka yrittää tehdä liikkeet samalla tavalla oikealle ja vasemmalle ja vaikka itsestä tuntuu, että samalla tavalla menee, niin ei mene.

Laskettelussa ja luistelussa toi on todella helppo havaita ja osaava opettaja pystyy tunninkin aikana ohjaamaan harjoituksilla liikkeitä enemmän samankaltaisiksi.

Oikealle vaikeampaa!

Olen muuten melkoinen sekasikiö johtuen siitä, että muksuna aloitin piirtämään vasemmalla kädellä, mutta kummisetä ja -täti (opettajia molemmat!) "pakottivat" oikean käden käyttöön.

Normaalisti olen oikeakätinen, mutta lapiota pidän "väärinpäin", haravointi sujuu kummalta puolelta tahansa. Kirjoitan oikealla, mutta vasemmallakin saan aikaan hyvää käsialaa.
tounge.gif

Oikealle vaikeampaa!

Olen muuten melkoinen sekasikiö johtuen siitä, että muksuna aloitin piirtämään vasemmalla kädellä, mutta kummisetä ja -täti (opettajia molemmat!) "pakottivat" oikean käden käyttöön.

Normaalisti olen oikeakätinen, mutta lapiota pidän "väärinpäin", haravointi sujuu kummalta puolelta tahansa. Kirjoitan oikealla, mutta vasemmallakin saan aikaan hyvää käsialaa.
tounge.gif
Osaatko lapioida vasemmalla kädellä oikean olan yli?
biggrin.gif

oikealle on helpompi kääntää, oikea kätinen olen. Helpompi vääntää kaasua kun käsi saa olla rentona kurvin sisällä.

Vasemmalle helpompi. Johtuu varmaan siitä, että tuli useampi vuosi ajeltua speedwayta ja maarataa. Se vaan tuntuu luontevammalta.

Oikealle se taitaa olla vaikempaa vaikkakin oikea polvipala tuntuu kuitenkin kuluvan huomattavsasti enemmän. Oikeakätinen olen.

Vasenkätinen. Vasemmalle kaartaminen vaikeampaa. Sama juttu luistellessa: sirklaaminen vasemmalle tuntuu kömpelömmältä...

Ihan muuten mielenkiinnosta: onko täällä paljon muitakin "sekakätisiä"?

Eli itse oon puhtaasti vasenkätinen kirjoittamisessa: oikealla tulee vaan sotkua. Mutta:

-lätkässä pelaan raittina
-pistoolilla ammun vasemmalta
-rynkyllä ammun oikealta

Oikealle se taitaa olla vaikempaa vaikkakin oikea polvipala tuntuu kuitenkin kuluvan huomattavsasti enemmän. Oikeakätinen olen.
kyllä radalla vaikuttaa todella paljon kurvien luonne. Toiset on helppo ajaa polvi maassa ja toiset taas ovat henkisesti tai teknisesti vaikeita. Esimerkiksi ahvenistolla on lieneen helpoin kurvi ajaa polvi massa juuri ennen sillan alitusta oleva tiukka oikea. Tosin kurvissa on uraa, joka voi aiheuttaa perän pientä lipsumista, mutta sitä on turha pelätä. Paitsi jos on säädöt pielessä ja ajelee varomattomasti
tounge.gif

Ainakin hidasajossa, siis kävelyvauhdissa tanko tapissa, oikealle kääntyminen tuntuu luontuvan vaikeammin.

Vasempaan kääntyy luonnollisemmin/helpommin, sama yhdellä renkaalla mentäessä. Oikeakätinen.

Ei oo rata kokemusta, mutta metsäisillä mutkateillä se oikea on se johon ei nää niin pitkälle. Ja saa pelätä, että vastaantulija voi oikaista. Siks varmaa se oikea on "vaikeempi" näköjään myös vasureiden mielestä. Pappa pyörissä ei käsi osu polveen.

Kaverin kanssa just ajolenkin jälkeen saunan lauteilla pohdittiin molemmat samaa, että talven jäljiltä ei vasemmalle kääntyminen oikein sujunut hyvin. Ajolinjoissa oli kauheaa säätöä, ei menneet kerralla kohdilleen ollenkaan. Oikealle käännyttiin kuin kiskoilla. Kaveri on kanssa oikeakätinen, ainakin hän pelaa mailapelejä oikealla kädellä.

En tiedä tieteellisesti mitään, mutta tässä kuvaus mun vajaavaisuudestani  
sad_orig.gif

Taustaa:
Luulen olevani oikea kätinen, vaikka lapsena, kuuleman mukaan, faija aina tuttipullon oikeaan käteen siirti, jos vasemmalla satuin juomaan.

Kirjoitan harakanvarpaita oikealla, eikä siitä vasemmalla oikein mitään tulisi. Toisaalta en osaa luistimilla kunnolla jarruttaa vasenpuoli edellä, vaikka oikeapuoli edellä se on ihan luonnollista.
Lisäksi olen huomannut, että ei ole mitään väliä kummalla kädellä kahvin mukiin kaataa, riippuu ihan miten tilanne sattuu kohdalle. Okei, suosin varmaan hieman oikeaa. Usein huomaan myös esim. huoltamoilla täyttäväni yhtä aikaa vesilasia ja kahvipannusta mukia. Toinen käsi vesiautomaatilla ja toinen laskee kahvia -- enkä sotke
wink.gif

Laivaston alusta käännetään oikealle tai vasempaan.

Moottoripyörää voi kääntää yhtä hyvin myös vasemmalle, paitsi jos ohjeet tulevat suullisesti takapenkiltä. Siinä tapauksessa on parempi käyttää ensin mainittuja termejä, koska väärinkäsitysten vaara on pienempi.

sport05.gif

Iku

Oikealle kääntyminen kaikilla kaksipyöräisillä ml. fillari epätarkempaa, luonnottomampaa.

Kun kumi ei kovasti luista alustaa vasten ei ole niin paljon merkitystä, mutta kurapyörällä soratiellä tai pienemmässä urassa on tullut tehdyksi harjoituksia oikealle menosta. Tosin, kun jalkaa maahan tarjotaan niin takajarrusta luopuminen lähestyessä on jotenkin kriittistä. Jatkamme harjoituksia.

Back