• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikealle kallistamisen sietämätön vaikeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy_84
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun kohalla toi jossain vaiheessa mainittu jalkaisuuden vaikutus ei päde, umpivasuri palloa potkastessa vaikkakin oikeakätinen, ja silti vasempaan kallistuminen helpompaa. Sirklaaminen kanssa vasempaan paljon helpompaa, sikäli mikäli se niillä luonnollisesti laillisen levyisillä
wink.gif
jaloissa killuvilla rotjakkeilla on mahollista.

Kukkahattutätinä
talktohand.gif
takaisin asiaan...kävin tänään Porkkalan mutkatiellä kokeilemassa, itsellä kun tuo sama asia on aina takunnut...eipä auttanut vaikka miten rentona koittaa (ajaa)...pakko tästä on jollekkin radalle painua reenaan

Vasemmalle todellakin oli "turvallisemman" tuntuista kallistaa. Kunnes työntöohjaus avasi silmäni ja todellakin se mopotin menee kuin itsestään
biggrin.gif

Myös radalla ajoa suosittelen, kuten muutkin
062802moto_prv.gif

Ja pelkkien jalkaterien muuttaminen tapeilla (varpailla olo- asentoon
tounge.gif
)tuntuis vaikuttavan, muuttaen omalta osaltaan aktiivisempaan ajoasentoon.
Kävin eilen ajelemassa semmosen rapian 200km lenkin pieniä mutkasia teitä. Olin just aamulla lukenut tätä ketjua ja huokaillut, että onneks muillakin tuntuu olevan samoja ongelmia.
Itsellä tuo ulko-kurviin ajo ollut aina huterompaa, mutta tuolla "ajoasennon aktivoimisella" se ongelma hävis..!
062802jumpie_prv.gif

Eli kiito-oksia hyvästä vinkistä!
bowdown.gif

Mitä se ns vastaohjaus tarkoittaa??? Tahtoo tietää!!!

Ja kyllä se kanttausonkelma johtuu tästä vasen/oikea-kätisyydestä.

Vielä kun ottaa kunnon kännit (siitä Kosanderista joka on avattu kahdella kädellä) niin silloin taas on helvetin vaikea mennä suoraan. Tai edes mihinkään  
033102ass_1_prv.gif

Mutka-ajoon vinkkejä, kiitos.

Hih Hih
biggrin.gif

tounge.gif
Vasemmalle kääntyvä mutka on tietty helpompi, koska se on loivempi (aina ulkokurvi), kun taas sama mutka toisesta suunnasta tullen oikealle kurvattuna jyrkempi (aina sisäkurvi).
tounge.gif

Itelle tuottaa vasemmalle kanttaus ongelmia lähinnä sen takia etten uskalla ajaa tarpeeksi lähellä piennarta ja sitten taas siitä johtuen vastaantuleva liikenne pelottaa
tounge.gif
muuten ei kai mitään eroa kummalle kanttaa

Kovasti on tuota radalla ajamista mainostettu, mites sitten kun nyt on sellaisia immeisiä, jotka eivät ole radalla ajelleet (niinkun mä) niin mites siellä teitin kokeneiden seassa pärjää... Sen verran olen seuraillut, että siellä erilaisia ryhmiä on, mutta mutta... Kun veikkaan ettei ainakaan mulla tuota vauhtia siellä kurveissa ensimmäisillä (sadoilla)kerroilla juurikaan ole. Eli siis, mitäs jos ei vauhti riitä siellä radalla
baaa.gif
Olisko siellä siis joku arkajalkaryhmä tai jotain...

Aikani "diagnoosia" tehtyäni kallistun tähän oikea/vasen jalka/kätisyyteen. Pikantin lisän tehnee oikeanpuoleinen liikenteemme.. Tiedä näistä. Henkimaailman juttuja tai vaan sitten opittuja asioita.

Terveisin: Ei lääkäri, mutta katukorkeakoulun läpikäynyt
wink.gif

Ostin viime kesän lopulla ensimmäisen pärräni ja mitä nyt olen semmoset 6000km yhteensä ajellut tähän päivään mennessä.
Suoraanhan osaa kuka tahansa ajaa isoa lujaa mut sitkun mutka tulee eteen niin siinä ne taidot punnitaan.
Vasemmalle kallistaminen onnistuu "melkein" yhtä hyvin kuin Valentino Rossilta mut oikealle kun koittaa kallistaa niin tuntuu et ei uskalla sitten yhtään. Pakko hiljentää vauhtia rajusti jotta homma hoituu tyylikkäästi.

Osaatteko antaa mitään vinkkejä, jotta ongelma poistuisi?
Onhan vastaohjaus tuttu juttu? Sen kun hallitsee, kallistuskin on helpompaa suuntaan jos toiseenkin...

Vasemmanpuoliseen liikenteeseen tottuneena, oletan etta silla ei ole tekemista vasen/oikea kallistuksien kanssa. Taalla ajoin kortit (auto ja mopo) tosin aikoinaan Solifer SM aikoina tuli oltua kotimaalla. Oman aaneni annan vasen/oikea jalkaisuuteen (itsellani vasemmalle helpommin).
nixweiss.gif

Tuskin tuo teiden ajopuoli asiaan paljoa vaikuttaa, itsellä oikealle kallistaminen on yhtä epämielyttävää loivemmissakin käännöksissä. A-kortti on inssiä vaille ajettu ja suurin työ on tehty juuri pujottelussa oikealle kääntymisen kanssa
confused_orig.gif

Opettajan kokemuksien mukaan kaikille toinen kääntymissuunta on vaikeampi. Kätisyys asiaan varmaan liittyy, mutta ongelma lienee korvien välissä, tasapainoaistissa.
Oikealla tekniikalla ja harjoituksella varmasti saa parannusta aikaa. Pyörä kun on tehty niin että se kääntyy jos kuljettaja sen vain sallii
biggrin.gif
Itse pystyn tunnistamaan jopa tarkan hetken pujotteluharjottelusta kun "hoksasin"
idea3.gif
miltä kääntymisen pitää tuntua ja siitä eteenpäin on alkaneet suoritukset paranemaan...

Back