• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikea tapa sitoa moottoripyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iitu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sitomistapoja taitaa olla lähes yhtä monta kuin on sitojiakin. Mikä on oikea tapa sitoa pyörä kärryyn tai pakuun?

Itsellä on tullut vastaan ainakin kahta tapaa:

1. Sidotaan liinoilla renkaista pystyyn. Pyörä saa eläytyä töyssyihin kun renkaat ovat kuitenkin kiinni.

2. Sidotaan jousitus tiukkaan alas.

Kasiraudoilla puuhun, ei karkaa.
Totta. Jospa mainitsis että mihin se pitää sitoa. Kärryyn tai pakuun
biggrin.gif

Ite oon vieny omaa pyörääni ainoastaan kahvoista alas vedettynä yhdellä pitkällä liinalla ja hyvin on pysyny.

Laivassa, peräkärryssä? Tapoja on tosiaan monia, eikä ehkä sitä ainoaa ja oikeaa tapaa, kärryssä/autossa ehkä etupyörästä ja takajalkatapeista. Laivassa sarvista tai rungosta ja takajalkatapeista. Yleensä vain kiinnitys jokaiseen suuntaan vetona pyörän keskipisteestä katsottuna.

Ja mä sitoisin raudoilla sen kissan
biggrin.gif

Tästä on olemassa jo parikin tyhjentävästi asian käsittelevää ketjua. Muistaakseni ainakin rataosastolla. En viitsisi millään nyt alkaa kaivaa.

Jokaisella taitaa olla omat versiot, mut mulla yksi kiristys liina penkin yli hanskat väliin ja kiristys sivu jalkaa vasten loppu liina lenkki vaikka takatelineen raudasta ettei pääse heilahtaa toiselle puolen nurin. ja esim nipparilla etu jarru lukkoon.

Ompahan kestänty meret ja kärrut ja tosi nopee.

Muistaakseni on 1000kg tai 1500kg liinat.

Pakuun heitän silein et etupyörä etuseinää vasten ja tangot käännetty ääriasenttoon vasemmalle eli seisontajalkaa påin ja vaihde päälle!ehkä nipparilla etujarru lukkoon!sit liina rungosta pakusa olevaan kiinnityspist eseen sisontajalkaa vasten kiristäen!jos haluaa nin voi heittää toisen liinan toiselle puolelle mut eipä se mitään auta!vittu ptäsköhän vaihtaa tähän näppikseen patterit ku välil ei tuu mitään ja välillä ihan mitä sattuu jopa useamman kirjaimen ja välin kans

Aika hyvin on pysynyt kun oon vetänyt liinalla takarenkaasta taaksepäin ja tangon välistä (kolmiosta) liinalla alas ja eteenpäin. Näin on kärryssä kulkenut satoja kilometrejä.

Kahvaliinoja oon käyttänyt ja sitten perän sidonta vielä takarenkaasta, ettei pääse liikkuun eteenpäin
smile_org.gif
.

Kun veimme pyörän keväällä korjattavaksi peräkärryllä tein seuraavasti:

1. Pyörä keskelle peräkärryn lavaa.

2. Joka kulmaan kuormaliinalla kiinni iskarien yläosasta., ts nelipistekiinnitys.

nakupyörä on aina paras sitoa niin, että edestä kaksi, kummaltakin puolelta alakolmion päältä oma liina.

taakse riittää yksi, esim takatapeista läpi. ja jossain ympäri, tämä pitää vaan ettei siirry perä tai lennä yli kolarissa.

etusidontaa parantaa huomattavasti jos on lautahässäkkä, joka sitoo etupyörän alapään, koska esim märässä kärryssä rengas voi luistaa ja pyörä kaatua.

Back