• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikea käsi puutuu gixerissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uiop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oikea käsi puutuu gixerissä

Harvinaisen ärsyttävä "vika" tämä näinkin pieni asia. Syytä tähän nyt haluaisin etsiä ja tietysti päästä tuosta ongelmasta eroon.

Pitemmän ajelun aikana (esim tänään 180km) oikean kämmenen ulommainen puolikas ja kolme viimisintä sormea oikeasta reunasta puutuu ihan sellaiseen ärsyttävään tikutukseen asti. Mistähän tuo johtuu? Voisko tankopainojen vaihto auttaa asiaan vai mikä siinä oikein on? Ominaisuus?

Pyörä on kaadettu oikealle kyljelle ja sen jälkeen entrattu (kosmeettisia vaurioita vain), mutta tankopaino näyttää ihan ehjältä kuitenkin. K2 1000 gixu siis kyseessä.

Tuttu juttu itselläkin kaikissa pyörissä missä pitänyt enemmän kämmenpohjien varassa olla.Pystymmän ajoasennon omaavissa pyörissä en ole hoksannut samaa.
Jonkun verran auttanut, jos ei samalla tasakaasulla tarvi jurnuttaa 40-60km/h tai kyynärpäitä kun on pitänyt ajaessa lähempänä omaa kroppaa sekä jaloilla "puristanut" tankkia..kädet ehkä tangossa jotenkin paremmin,mutenkyltiijä:blink:

Ajoasento ja mahdollisesti oikean käden hieman vasenta heikompi verenkierto. Ajoasentoa sellaiseksi ettei paino ole niin paljoa käsillä, pieni muutos ranteen asennossa vaikuttaa ainakin itselläni jo paljon puutumiseen. Pyöränä tosin Yamaha. Veikkaisin silti että puutuminen ei johdu pyörästä vaan ajoasennosta.

Otappa pyörän päällä normaali ajoasento ja katso missä kulmassa sulla on ranne kyynervarteen nähden. Ranteen pitäisi olla mahdollisimman suorassa. Yleensä vakiokliparit on liian kiinni, jolloin ranne jää väkisinkin mutkalle ja käsi puutuu helposti.

Väriseekö pahasti nopeuksilla joilla yleensä ajelet?

Minulla oman pyörän, vaikkei maantienopeuksissa pahasti värisekään, kanssa pyrkii juurikin samoin puutumaan näpit pitemmillä taipaleilla, yleensä auttaa kun tietoisesti yrittää olla puristamatta tuppea liikaa ja kaikilla sormilla, ottaa sellaisen kevyen peukalo/etusormi -silmukan tupesta ja antaa muitten sormien olla rennosti, vaikka jarrukahvan päällä ja/tai sitten kääntää kämmentä ikäänkuin poikittain tuppeen nähden...

Ja viimeisenä konstina on jossain sopivassa myötäleessä irroittaa käsi kaasukahvasta ja lyödä muutaman kerran voimalla reiteen, sitten voipi ajella loppumatkan puutumattomalla kädellä, jostain syystä tämä toimii minulla...:blink:

nuo ulommaiset sormet puutuu karpal tunnelin turpoamisen takia. Eli se rannekanava josta kaikki hermot yms jänteet menee käteen alapuolen osalta.

Se on kiva kun se kihelmöi sitten vaikka keskellä yötäkin. Älä nojaa ranteeseen, tai hakkaa mitään ranteella. Osalla myös hiiren käyttö ja näppäimistö jo altistaa tuohon, moottoripyöräily siihen päälle ei helpota.

Tankopaino auttaa, mitä isompi ja painavampi sen parempi.

Korkeammat tangotkin auttaa, ettei tarvi niin nojata käsiin.

jos ei muu auta, niin vaihda kyykky pois.

Nitrouksen kommentti tuosta ranteen asennosta voi olla yksi syy. Ehkä saattaa olla vähän käsi kääntyneenä enemmän "tuppinurin" asentoon eli pienesti vinossa. Täytyy tarkkailla huomenna ajaessa.

Collikka, pahimmat resonoinnit taitaa tulla tuossa 80-100 välillä jolloin ihan huomaa että tärinää tulee käteen reilummin. Ei semmosta rötörötö tärinää vaan tosi korkeataajuuksista rrrrriiiiii tärinää (hienot kuvaukset :D ) Joskus tulee lyötyä käsiä pään yläpuolella yhteen, kun löysää kaasua. On siinä kanssa-autolijat ihmeissään, että mitä se nyt hurraa.

Jaket. Teen pääasiassa konttorihommia, eli hiiri on kädessä 8-15 tuntia päivässä. Olen kyllä pyrkinyt ainaki työergonomiaan kiinnittämään huomiota, mutta välilllä se unohtuu. Miten muuten isommat/painavammat tankopainot vaikuttaa itse ajettavuuteen? Tulee muuten nojattua oikeaaseen ranteeseenkin enemmän koska välillä ajelen vasen kyynärä tankilla lepäillen varsinkin pitkissä tourinkeissa.

On muuten tuo kyykyn pois vaihto mielessäkin, ei täällä suomessa näytä olevan teitä joilla tuolla vois ajella mielikseen ja olla pelkäämättä kortin lähtöä. Kurahommiin vois alkaa.

Ihan hienosti kuvattu, samoin minulla...

Joo ja sen verran vielä että itselläni tuo puutuminen on sellainen alkukauden ongelma, loppukautta kohti tottuu ja rentoutuu...

Mulla oli itseasiassa sama homma viime kaudella. Nyt kun luin tän ketjun, huomasin että vastaavaa puutumista ei ole oikeassa kädessä ollut koko keväänä. Mulla ainakin aluksi oli ranne vähän huonossa asennossa mikä varmasti vaikutti asiaan. Ilmeisesti käden asento on korjaantunut ajan kanssa. :)

Jos oisin rahoissani niin kokeilisin tuollasia. Maksavat tosin n. 200€:jpstyle: Mulla puutuu kumpikin käsi...:sad:

Kyllä nuo sormien puutumiset johtuvat hermopinteistä. Jos peukku ja etusormi puutuvat, niin pinne on olkapäässä (tällöin myös oireilee siten, ettei mikään pysy näpeissä). Pikkurillin ja nimettömän puutuminen aiheutuu monesti ulinaris-hermon pinteestä kyynärpäässä. Rannekanavan pinnetilan oireita en muista...

Mutta lisätietoa ja hoito-ohjeita löytyy, kun googlaa "pinched nerve"...ja lisää hakuun shoulder tai elbow.

Laita isompi, tai edes eri painoinen puntti, tai jotain lisäprikkoja kokeeksi. Tankopaino voi olla viritetty siten, että se estää pahimmat värähtelyt käyttökierroksilla, mitkä ovat jotain ihan muuta kuin millä Suomessa ajetaan. Tällöin se voi olla jopa resonanssissa suomalaisessa maantieajossa, mihin vaivaan auttaa mikä tahansa muutos massan määrässä tai etäisyydessä.

Mulla sama vika. Kytkin pohjaan (esim. liittymään tai risteykseen tultaessa, hyvissä ajoin) ja kättä auki kiinni jumppaa. Seuraavalla tauolla sitten hanskanvarsi löysemmälle sillai, että saumat ei paina. Tällä on menty.

Sama vamma täälläkin, entisessä Fasussa tuota ei juurikaan esiintynyt, nyt kun on RääRää alla niin kaasukäsi puutuu. Johtunee jo noista edellä mainituista seikoista.

Toisaalta Fasussa mulla puutu polvet, tässä kyykyssä ei.

Väitänpä että noin yleensä ottaen tärkeintä on sellainen rentous hartioissa ja käsivarsissa ajaessa, jäkittäminen saa ihan varmasti paikat puuduksiin...

(tulee mieleen ajat jolloin minulla oli savage-suzuki, jolla ajaessa pari pienintä sormea oli jatkuvasti kakkos-niveltä myöten valkoisena...)

...ja sitten vielä se ilmeinen kikka: hiiri vasurille! Jos kerran käytät rottaa monta tuntia päivässä, niin opit nopeasti! Minulla auttoi tuo (...niin, ja touringissa sitten se kaasukahvan lepuuttaja jos ajaa pitkää siivua...). Nykyisessä en näköjään tarvitse edes sitä lepuuttajaa...

Kokeile käyttää rottaa vasurilla:thumbup:

Mulla oli vastaava ongelma, mutta johtui olkapäästä oli hermo olkapäässä puristuksissa. Asento ja tärinä pahensivat vaivaa. Oli tosin olkapääkin kipeä. Fysioterapeutti neuvoi pari hermorataliikettä ja ei ole enää vaivannut.

Nitrous sanoi:
Otappa pyörän päällä normaali ajoasento ja katso missä kulmassa sulla on ranne kyynervarteen nähden. Ranteen pitäisi olla mahdollisimman suorassa. Yleensä vakiokliparit on liian kiinni, jolloin ranne jää väkisinkin mutkalle ja käsi puutuu helposti.

+1

Itsellä oli zx-10r:ssä ongelma kaasukäden ranteen kanssa jonka totesin johtuvan vakioclipari vittumaisesta asennosta. Pistin tarvike cliparit joilla ajoasento on entistä kyykympi mutta ranne saa olla suorassa ja ZÄDÄÄMMM! kaikki ranne ongelmat loppu kuin seinään.

Verenkierto ongelma? Alkukaudesta vedetään hirveellä seisokilla menemään niin ei ranteessa sitten kierrä kunnolla. Varsinkin kun on äRäRäR :p

Back