• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nyt Vi...aaa ja neuvoja kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin ja toinen puoli on se, että jos kuitenkin tuli jotain. Ajat sitten teknisen vian takia ulos tieltä 100 km/h ja törmäät johonkin "kovaan". Lopun ikää tetrapareesi ja pilliruokinnassa. Ja vain siksi ettet viitsinyt rouvalle tuottaa "pahaa mieltä". Tosi fiksua  
kaboom.gif
ajattelua.
No ajattelehan sinä fiksuna ja tekniikasta perillä olevana miehenä sitten aikuisen oikeasti miten kova tuo "tälli" oli jos mopoilija ei sitä edes meinannut huomata. Takarenkaaseenhan se osui, eli swingi ja vanne paskana renkaan kudoksista puhumattakaan ja luultavasti runko vääntynyt ja todennäköisesti vieläpä murtumia.

Kuskin kannattaa käydä kaularangan kuvauksessa aina tällaisissa vakavissa peräänajotapauksissa. Varuilta voisi pari viikkoa pitää niskatukea vaikka ei oireita olisikaan.
Siitä sinun on aivan turha kantaa huolta mitä minä tekniikasta ymmärrän.  
033102bebe_1_prv.gif
Voi olla että jotain ymmärränkin, mutta sinä teit kuitenkin diagnoosin "potilasta" näkemättä ja annoit jopa hoito-ohjeetkin. Aika rohkeaa  
bowdown.gif
, kun vielä otetaan huomioon mitä voi tapahtua jos olet väärässä. Toisaalta ei niin rohkeaa kun otetaan huomioon, että miten kantaisit vastuusi jos vahinko tapahtuu sun väärien ohjeiden takia, vai mitä? Fiksuutta on ennakoida ja tehdä tarkistukset nyt. Tyhmyyttä on valittaa sitten kun on myöhäistä.

Ketjun aloittajalle: Älä välitä typeristä kommenteista vaan omasta turvallisuudestasi. Joskus naurettavan pienet tällit saavat kuitenkin aikaiseksi vaurioita. Muutenhan kaikki vehkeet kestäisivät ikuisesti eikä ne koskaan menisi rikki. Itse vastaat omasta turvallisuudestasi, kukaan muu ei sitä tee.

No oikeastihan tällaiset etenevät vakuutusyhtiön kautta. Eli vahinkoilmoitus, yhteys tarkastajaan, joka toteaa tilanteen ja korjaustarpeen, sekä määrää korjauspaikan. Turha on mennä ominpäin viemään mitään laskuja mummolle. Niitä ei ole kenenkään edes pakko maksaa. Vakuutusyhtiöllä on ammattitaito ja valitettavasti valtakin tehdä oikeat ja ei niin oikeat ratkaisut.

Se on sitten eri asia nauraako tarkastaja teidät pihalle tuolla :"En edes huomannut että osui takarenkaaseen, mutta kaverit näkivät."

Juupas eipäs eiku juupas.

Tee mimä itsestä tuntuu hyvältä mutta jos ajatellaan, että pyyörä oli liikkeessä tai ainaki niin että pääsee liikkumaan eteenpäin ja pieni pusu tulee takarenkaaseen niin tuskin mitään hirveitä tapahtuu. Eri asia olisi jos eturengas oli ollut seinää vasten eikä pyörä pääsisi liikahtamaan eteenpäin (antamaan periksi) mutta tällaisessa tilanteessa itse tiedät kuinka lujaa tuli persiikseen ja sillä perusteella tekisin ratkaisut. Mutta jos törmäystä tuskin edes huomasi voisin kuvitella että hirveän lujaa ei tullut ja rengaskin tuollaisessa varmaan vielä antaa periksi jonkin verran ja hiljentää sitä isku ja jos pyörä vielä pääsee liikkumaan eteenpäin niin tuski hirveitä rasituksia ei ruonkoon tai muihin metalliosiin tule.

Elävästä elämästä yksi tapaus:

Duunipaikan pihalla parkissa työkaverin HD. Siihen sitten mamma töräyttää perään osuen lokasuojaan niin että pyörä liikahti metrin eteenpäin, pysyen pystyssä. Jos en olisi ollut näkemässä niin olisi varmaan jäänyt huomaamatta. Aluksi näytti siltä että eihän tässä mitään sattunut. Varmuuden vuoksi kuitenkin vaihdettiin tietoja. Jälkeenpäin, kun pyörä vietiin tsekattavaksi, meni oikaistavaksi/vaihtoon nippu palikoita -> vakuutukseen.

Kukin tavallaan, mutta tässä tapauksessa olisi saattanut paljastua myöhemmin pyörää myydessä seikkoja, jotka olisivat vaikuttaneet jälleenmyyntiarvoon.

Toisaalta aina pitää muistaa se, että tulo suunta törmäyksessä oli jotain muuta, kuin suunniteltua. Eli toki takarenkaan laskeutuessa maahan isku on kovempi, mutta siihen se on suunniteltukkin.
Mihinkähän suuntaan se takarengas sitä loppupyörää työntää kiihdyttäessä?
Ja mihin se kiihdytyksestä johtuva rasitus silloin kohdistuu?

Ilmeisesti moisessa vehkeessä kaasun kääntämisestä aiheutuu muutakin kuin "tuskin havaittava" työntö...
idea3.gif

mad.gif
:vi**ttaa:Perkele, tänään se sit tapahtui...Nimittäin sain erään rouvashenkilön persauksiin liikennevaloissa. Tilanne jotakuinkin näin, valot vaihtui ja minä rauhallisesti liikkeelle. No takana tullut rouvashenkilö päätti sitte antaa mulle vauhtia. Tosin pikku pusuhan se vaan oli, hädintuskin itse edes huomasin tapahtunutta. Pystyssä pysyin ja mopoonkaan ei mitään. Vauhtia ehkä 1-3km/h et juuri liikkeessä oltiin. Kuitenkin hiukan jäi kaivelemaan tuo mopo, oliskohan syytä tarkastuttaa takavanne, swingi, iskarin kiinnitykset ym. Ko rouva ilmoitti kyl maksavansa viulut jos niitä tulee. Mielipiteitä kiitos varsinkin noista tarkastuskohteista...
No mahtaa mopo olla aivan sökönä,,,
ellet meinannut itse edes huomata,on se rikki.

Minun mielipide on että merkkikorjaamolle vaan tarkastukseen, vaikken minäkään jaksa uskoo että mitään on tullu, jos tosiaan nopeus oli n. 1-3km/h.

Tuota nopeutta hyvin kuvastaa, että mulla näyttää kympin digitaalinopeusmittari jotain 2-3 km/h, kun pyörän päällä istuen "pakitan" pyörää parkkiruudusta... Joku tuossa vertas, että sama kun potkaisis takarenkaaseen, luulenpa että se potku on kovempi kolaus.

Mut homman pointtihan tässä olis se, että kun viet pyörän liikkeeseen tarkastettavaks, saa tämä kyseinen rouvashenkilö siitä jonkinmoisen loven lompsaansa, ja muistaa ehkä tulevaisuudessa pikkasen paremmin katella mihin ajelee. Ja saatpahan samalla itekin mielenrauhan asian tiimoilta, eikä tartte epäillä että pyörä levii alle.

Käy ihmeessä tarkistuttamassa pyöräsi ,että kaikki on varmasti kunnossa siinä.jälkeenpäin saattaapi alkaa ketuttamaan,jos jotain vikaa löytyy siitä.Nimittäin ei oo ihan halpoja nuo alkuperäisosat pyörään......niinkuin tiedätte
bawling.gif

Mut homman pointtihan tässä olis se, että kun viet pyörän liikkeeseen tarkastettavaks, saa tämä kyseinen rouvashenkilö siitä jonkinmoisen loven lompsaansa, ja muistaa ehkä tulevaisuudessa pikkasen paremmin katella mihin ajelee. Ja saatpahan samalla itekin mielenrauhan asian tiimoilta, eikä tartte epäillä että pyörä levii alle.
Rouva voi pyyhkiä sillä laskulla perseensä jos tarkastus oli totaalisen aiheeton. Tuollaisia "vittuilu-/näpäytyslaskuja" ei ole kenenkään pakko maksaa. Eikun vakuutustarkastajan pakeille mars, kuten aikaisemmin mainitsin.

Rouva on hädissään luvannut maksaa vaikka mitä, mutta asiaa funtsittuaan ja jonkun kanssa keskusteltuaan saattaa tulla toisiin aatoksiin. Virallinen tie on ainoa oikea. Muuten seisoo itse sen laskunsa kanssa hymy herkässä.

Rouva voi pyyhkiä sillä laskulla perseensä jos tarkastus oli totaalisen aiheeton. Tuollaisia "vittuilu-/näpäytyslaskuja" ei ole kenenkään pakko maksaa. Eikun vakuutustarkastajan pakeille mars, kuten aikaisemmin mainitsin.

Rouva on hädissään luvannut maksaa vaikka mitä, mutta asiaa funtsittuaan ja jonkun kanssa keskusteltuaan saattaa tulla toisiin aatoksiin. Virallinen tie on ainoa oikea. Muuten seisoo itse sen laskunsa kanssa hymy herkässä.
Hyvä lisäys! Virallista tietä tietenkin kannattaa edetä, en kyllä maksais itekään jos joku vaan tuuppais laskun kouraan ja sanois että maksappa pois. Mistä sen tietää mitä ne on siellä tehneet kyseisen laskun nimiin, korjailleet jopa joitain aiempia vikojakin kenties, tai antaneet vaan valohoitoo.

Ja virallista reittiä pitkin hoidettuna jää asiat myös vakuutusyhtiöiden tietoon, ihan vaan siltä varalta jos myöhemmin jotain sellasta ilmeneekin joka vois olla peruja tästä pökkäsystä. Auttaako se sit jälkikäteen enää mitään, mene ja tiedä, mut joka tapauksessa parempi niin.

Jos et edes oikeasti huomannut tärskyä, niin mitä siinä olisi voinut tapahtua? Siinä on kuitenkin rengaskin välissä ottamassa iskua, se joustaa aika kivasti. Kyllä siinä menee todennäköisesti ennemmin nenälleen kuin pyörä ottaa kipeää. Mutta jos asia mietityttää, soita jollekin vakuutustarkastajalle ja käy näyttämässä. Olen kyllä melkoisen varma, että hukkaat vain aikaa.

Noita pyöriä on joskus tullut pannutettua aika kovistakin vauhdeista, ja niillä ajetaan edelleen kilpaa samoilla osilla. No, yksi magnesiumetuvanne on mennyt sököksi noin 180km/h kipissä.

Back