• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nyt iski kuume!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Soon toi GeSsuli vähä ku kuplavolkkari. Pirun ruma ja käytännöllinen. Ja kohta kaikki ajaa tollasella.  
smile_org.gif
Keinosiementäjätkin taitaa mennä Gessulla töihin tänäpäivänä...

Kakkospyöräksihän tuo olis oiva. Kevyt ja ketterä kaupunkipyörä  
biggrin.gif
Kun lakkaisi köyhtymästä, niin voisi talliin tollasenkin tuupata.

Onko adventure tämä jolla ajoivat Long Way Down sarjan?
Jep 1200 adventure.
Eeeikai? Näyttävät televisiossa niin kovasti 1150 gsa:lta. Pitänee tarkistaa vielä.

R1150GS ja R1150GSA ovat kaksi erilaista pyörää. GSA ei ole vain GS kaatumaraudalla ja peltilaukuilla. Niillä ajaminen on erilaista ja ne ovat eri puusta veistetty. Miten tilanne on noiden 1200GS:sien kanssa, sitä en tiedä, kun en ole kokeillut.

edit: näin o, veljet veti elokuvassa R1150GSA:lla.

Jep 1200 adventure.
Eeeikai? Näyttävät televisiossa niin kovasti 1150 gsa:lta. Pitänee tarkistaa vielä.

Niin vetikin Long Way Round -sarjassa, mutta tää Long Way Down on tää Afrikan retki, jossa käytössä oli 1200 adventuret.

Jep 1200 adventure.

Niin vetikin Long Way Round -sarjassa, mutta tää Long Way Down on tää Afrikan retki, jossa käytössä oli 1200 adventuret.
Kyllä nyt nolottaa...

Soon toi GeSsuli vähä ku kuplavolkkari. Pirun ruma ja käytännöllinen. Ja kohta kaikki ajaa tollasella.
smile_org.gif
Luulisin ymmärtäväni sanomasi, mutta minusta vertaus hieman ontuu? Menee vähän offiin topikista, mutta:

GS ja Kupla ovat varmasti omalla tavallaan tarpeeksi rumia tai ainakin omituisen näköisiä. Ja GS on varmasti niin käytännöllinen kuin moottoripyörä nyt voi olla. Mutta miten ihmeessä kaksiovinen toivottoman lyhytikäisellä moottorilla varustettu ahdas koppi ilman lämmityslaitetta voi olla nelipyöräisten joukossa käytännöllisyyden perikuva?

Eikö GS pikemminkin ole kuin Volvo Duett? Äärettömän ruma eikä nollasta sataan nopein, mutta ohittaa muut lopulta ja vieläpä suuren tavarakuorman kanssa.

Mutta miten ihmeessä kaksiovinen toivottoman lyhytikäisellä moottorilla varustettu ahdas koppi ilman lämmityslaitetta voi olla nelipyöräisten joukossa käytännöllisyyden perikuva?
Tarkoitatko GeSsulia vai kuplaa
biggrin.gif

Heh - no joo. Kaikki tietty katsottava oman aikansa silmälasien läpi. Omana aikanaan kupla oli peruskäytännöllinen. Lähti aina käyntiin, meni millaisesta hangesta tahansa läpi. Jos ei muuten niin kylki edellä tai peruuttamalla. Lämmityskin toimi ihan hyvin ja heti käynnistyksen jälkeen, jos oli lämmönvaihtokotelot kunnossa eikä helmoja (=lämpöputkia) oltu rikottu omalla tunkilla. Moottorin lyhytikäisyyskin on kovin suhteellista ja jos mikä - kiinni huollosta ja öljyistä. Niitä piti vaihtaa usein!

Veikkaan, ettei se GeSsulikaan 30 vuoden päästä kovin modernilta tai käytännölliseltä välttämättä vaikuta.

Eli - Volkkari oli käytännöllinen ja ruma siinä kuin GS tänäpänä mopona. Ontuvaa - Juu, mutta ei sen niin väliä...

R1150GS ja R1150GSA ovat kaksi erilaista pyörää. GSA ei ole vain GS kaatumaraudalla ja peltilaukuilla. Niillä ajaminen on erilaista ja ne ovat eri puusta veistetty.
Minulla on kokemusta vain 1150GSA:sta ja tiedän teoriassa erot 1150 GS:ään, mutta miten ajaminen eroaa noinkin paljon?
BMW:ssä ei ole toleransseja eikä kai saisi olla niitä koskevissa mielipiteissäkään. Oma käsitykseni on kuitenkin äärisubjektiivinen ja perustuu koeajoihin ½ tuntia kummallakin. Molemmat olivat samanikäisiä, hyvin pidettyjä ja vähän ajettuja. Puhun perstuntumasta. Koeajojen päätyttyä valitsin GSA:n. Tavan GS ei ollut minun pyöräni. Päätös oli ihan heti ihan selvä. Kauppiaalle jäi vähän yli vuoden vanha GSF1200S.

Välittömästi havaittavia eroja oli tietenkin GSA:n iso tankki, enskasatula ja pidemmät joustot. Tunnepuoli ratkaisi aika paljon. Tavallisella GS:llä tuntui alusta saakka, että töihinhän tässä ollaan menossa. Virantoimitukseen. GSA antoi heti vihjettä päätähuimaavista seikkailuista (joihin jouduinkin koeajon lopulla, kun pysähdyin valoihin täysin unohtaneena, että satula on 90 cm maasta).

Käytin termiä "ajettavuus" juuri sen vuoksi, että GSA tuntui ajossa jotenkin urheilupyörältä, minulle osaavammalta ja enemmän moottoripyörältä verrattuna GS:ään. Vähän niinkuin maasturi ja citymaasturi. Olen myös aika isokokoinen äijäkkä, joten sotanorsumpi GSA saattoi puhutella paremmin. Miestenpyörä.

Niinkus huomaat, en pysty kovin hyvin vastaamaan kysymykseesi. Vähiten siihen miksi tuolta tuntui. GSA:ssa on erilaiset jousituskomponentit, erilainen ajoasento ja muutenkin erilainen meninki. Loraus adventurepotioniakin saattaa vaikuttaa.

Ei myöskään pidä unohtaa, että GSA:ssa on maasturiksi aika hyvät rataominaisuudet.

edit: tuolla edellä oli jotain mainintaa kääntöympyrästä ja kaupunkiajosta. Parempaa citybaikkia, kuin tuo nykyinen GSA ei minulla ole koskaan ollut. Taipuu, vääntyy ja kääntyy ylivoimaisesti kaikkiin aikaisempiin verrattuna. Iso tankki ei käytännössä suuresti vaikuta ajo-ominaisuuksiin oli tankki sitten tyhjä tai täysi.

Samansuuntaisia kokemuksia olen kartutellut GSA:n kanssa. Suurin ongelma kaupunkiajossa on leveällä olevat laukut (orggis). Laukut ovat peilejä ulompana, joka voi aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä. Toki laukut saa helposti irti.

Harmi kun on tällanen persjalkanen ja alimittanen, mulle Adventure on liian korkea. Normaali GS:n penkki ala-asennossa on mulle maksimikorkeus jolla pyörä pysyy hallinnassa parkkipaikka- ja metsätiemanöövereissä. Tosin olen kokenut tavallisenkin GS:n "huimaavana seikkailuna" kaikkine mahdollisuuksineen!

Tää on hieman takaperoinen juttu sikäli, että GSA:n osalla kehutaan asfaltti ominaisuuksia (vakaampi, tukevampi, parempi ajaa, isompi tankki). Eli jos ajat pitkää matkaa asfaltilla, osta GSA. Jos aiot ajaa enemmän off-road, osta matalampi ja kevyempi GS. Kai sen alunperin piti olla toisinpäin eli jos mieli maastoon, osta GSA ?
GSA:n ostossa tuntuu hieman olevan mukana myös hypettä eli ihan periaatteessa pitää ostaa suurin ja kallein saatavilla oleva  
tounge.gif
 No, tää on Suomessa aika tyypillistä, mielellään ostetaan isokuutioisia pyöriä, maksoi mitä maksoi.

Tää on hieman takaperoinen juttu sikäli, että GSA:n osalla kehutaan asfaltti ominaisuuksia (vakaampi, tukevampi, parempi ajaa, isompi tankki). Eli jos ajat pitkää matkaa asfaltilla, osta GSA. Jos aiot ajaa enemmän off-road, osta matalampi ja kevyempi GS. Kai sen alunperin piti olla toisinpäin eli jos mieli maastoon, osta GSA ?
GSA:n ostossa tuntuu hieman olevan mukana myös hypettä eli ihan periaatteessa pitää ostaa suurin ja kallein saatavilla oleva
tounge.gif
No, tää on Suomessa aika tyypillistä, mielellään ostetaan isokuutioisia pyöriä, maksoi mitä maksoi.
Joo, ajamatta parempi, Honda rules.

edit: ajoin samaan sessioon myös Varateron. Sillä ei ollut mitään jakoa mukaan ylihinnastaan huolimatta. CRV.

tounge.gif
Joo, ajamatta parempi, Honda rules.

edit: ajoin samaan sessioon myös Varateron. Sillä ei ollut mitään jakoa mukaan ylihinnastaan huolimatta. CRV.
Ylihinnastaan?

Laadusta joutuu maksamaan.  Ihan pakko oli ....  
tounge.gif

Ei minulla ole mitään Bemaria vastaan, olen itsekin syksyn hieronut kauppaa. Tiedä vaikka vielä ostaisin, pitäähän sitä kaikkea itse kokeilla. Yritänyt kuitenkin realistisesti analysoida kumpi kannattaisi ostaa käytettynä. GSA olen ajanut puolen päivän lenkin, perus-GS on vielä kokeilematta.
sport05.gif

Back