• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ns. woblaus..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihankuin sisälukutaito olisi ruosteessa. Yritin kommentoida siihen, että sanan woblaus piikkiin on nyt laitettu niin monenlaisia ilmiöitä, että ei voi olla kyse samasta asiasta. Mielestäni tässä on puhuttu:
A, stongan "värinästä" joka tekee stongassa olevien peilien käytön välillä mahdottomaksi ja sormet valkoisiksi.
B, etupään "ravistuksesta" joka voi olla tasaista tai kiihtyvää, ilmetä lähes kaikilla kokeilluilla nopeuksilla tai vain jollain tietyllä ja
C, ilmiöstä jossa pyörä kirjaimellisesti karkaa tai uhkaa karata käsistä stongan lyödessä puolelta toiselle jopa niin, että etujarrupalat siirtyvät paikoiltaan eikä etujarru toimi kuin vasta muutaman vedon jälkeen. Tätä voisi nimittää "woblaukseksi". Tuo kiihtyvä etupään ravistus B-kohdassa yltyy omassa pyörässäni woblaukseksi jota ei ole tarvinnut kokeilla kuin kerran. Vanhasta tottumuksesta Viragon kanssa irroitin kädet stongasta ja parissa kolmessa sekunnissa tuli häijy olo. Onneksi en ollut poistamassa vuoria takistani kesken ajon ja molemmat kädet olivat vapaana eikä mitään sattunut. Toki olen kokeillut eri suht sallittuja nopeuksia ja oikeastaan kaikkea muuta paitsi ohjausiskaria ja eturenkaan vaihtoa. Nyt pitää mennä, editoin tätä huomenna.
Ja mä yritin ihan hirveen kovasti kovasti olla lähes täysin samaa mieltä  
biggrin.gif
. Tuo kuvaamasi käytös kuulostaa siltä että vaikka ohjausiskari saattaa vähän auttaa niin jotain muutakin on pielessä. Mun kokemukset Honda CBR 954 kanssa noista headshakeista oli se että ne tuli ja onneksi meni hetkessä, 3 sek. kuluttua olisi jo varmasti hakattu ohjauksen ääriasennosta toiseen. Vaikka 954 oli kuuluisa headshake-innostuksestaan, sai sitäkin valutella tasaisella tiellä kaikessa rauhassa ilman käsiä eri nopeuksissa eikä mitään tietoa headshakeista ollut, ihan muissa oloissa (reilusti happea epätasaisella alustalla tms.) niitä esiintyi.

Kahvapainot jne:t auttanee ihan johonkin muuhun kuin headshakeihin, eipä ole tullut kuultua että kisapyörissä ois kahvapainot ohjausiskarin toimintaa auttamassa.

No multa rupes silleen niinku tulee...tekstiä. Kelasin itsekin sitä sisälukualoitusta ajellessani kotiinpäin. Mitähän mulle vielä tuli mieleen? Huomenna menen Velhoille renkaiden vaihtoon ja on aika malttamaton olo. Joku saattoi ajatella, että miks mä en heti vaihtanut ainakin eturengasta mutta se oli kympitonni sitten eikä vieläkään kulutuspinta ole lähelläkään loppua. Nyt kun eturengas on selvästi vaihdon tarpeessa on myös stongan ravistus lisääntynyt. Alussa ravistusta ei ilmennyt edes hyvin hennolla yhden käden otteella (siksi se kai yllättämään pääsikin) ja nyt se saattaa tuntua kaksinkin käsin. Oletan, että jos uusien renkaiden kanssa vielä ongelma ilmenee niin ohjausiskarilla lähtee viimeiset vapinat. Etuteleskoopit täytyy myös tarkastaa, sekin huomenna.

Uusiomotoristin kokemuspankki karttuu...sattui nimittäin sikäli hauskasti, että eilen aamupäivällä lueskelin näitä woplaus-juttuja, hondani kun pyrkii joskus hieman ravistelemaan jos laskee kädet irti sopimattomassa paikassa, esim kevyen jarrutuksen jälkeen alamäessä.

No eilen iltapäivällä olin sitten menossa asuntomesuille mopolla ja rupes satelemaan Heinolan päässä, olin melkein perillä ja kääntymässä vasemmalle, vauhtia oli ehkä aavistuksen liikaa siihen nähden, että oli uusi ja jo hieman kostea asfaltti, nopeutta ei kuitenkaan ollut yli 60 km/h.

Hieman kerkesin etujarrua kuopasta, kun SE alkoi, stonga vispas puolelta toiselle kuin separaattori ja äijä oli kauhusta jäykkänä. Heti arvasin mistä oli kysymys, mutta mikä neuvoksi? Tangosta ei todellakaan tehnyt mieli irroittaa tai lisätä kaasua, kun kääntyäkin olisi pitänyt.

Niin sitä sitten kuitenkin mentiin sukkana ohi risteyksen, onneksi suoraankin pystyi ajamaan. Stongaan tuli puristuksesta todennäköisesti pysyvät sormenjäljet, mutta vapina loppui vajaa 50 m risteyksen jälkeen, kaasuun tai jarruun koskematta. Ei ehkä kovin kirjanoppinut suoritus, mutta hengissä selvittiin...

Pyöräni on näitä 80-luvun "löysiä lehmiä", joten syyt vapinaan löytyy varmaan sieltä, rungosta, renkaat mulla on OK.

Hurja tunne näin ensimmäisellä kerralla (enkä pahis pahakseni, vaikka jäis viimeiseksi), vaikka mulla ei ollut edes mitään tappovauhtia...

Mulla sattu (tapahtui) eilen näin: Orava juoksi vasemmalta tielle, mutta pysähtyi keskiviivan tuntumaan. Jarrutin varmuudeksi kevyesti takajarrulla. Kurre päätti kokeilla onneaan ja jatkoi matkaa. Märällä asvaltilla sileä takarengas löi lukkoon ja perä luisti hivenen oikealle. Löysäsin jarrua ja pito palasi ja silloin värähti etupää. Vauhtia oli rajoituksen mukaiset vaivaiset 40 kilsaa. Jos oravalla olisi ollut sarvet päässä ja mulla vauhtia 85-105 puhumattakaan nopeuksista jolloin on vain vastaan tulevia niin...
Ihanteellista olisi kun tällaisia juttuja tapahtuisi niin, että  niistä aina jotain oppisi eikä mitään todella vakavaa ehtisi tapahtua ennen seuraavaa eteenpäinvievää kokemusta.
Ja mä puhun kokoajan yleisillä teillä liikenteen ja luonnon seassa tapahtuvasta motorismista en rata-ajosta puhumattakaan rata-ajomaisesta ajosta.

Seurasin tätä keskustelua joskus aijemmin ja silloin oma FZ:ni ei ravistellut tankoa. Mutta nyt kun eturengas on kulunut niin että siitä suorastaan näkee että se on epätasainen sivuilta tulee ravistusta varsinkin kun on toinen käsi irti tangosta ja moottorilla jarruttaa. Eli epäilen että eturengas ja runko siinä ihmettelee yhdessä että mitäs pitoa se tämä on jotain sellaista mitä italo tuolla aijemmin selosti.
nixweiss.gif

Nyt renkaidenvaihdon jälkeen tuntuu paremmalta kuin tolla pyörällä koskaan, mutta täysin kunnossa se ei ole vieläkään eli mielenkiintoinen pyörän metafysiikan opiskelu jatkuu.

Laitetaan nyt tännekkin. Ace harrasti woblausta tuossa aiemmin kesällä tiukkojen kiihdytysten yhteydessä, ilmeisesti johtuen siitä että etunen oli juuri ja juuri kosketuksessa tiehen. Nyt kun alusta on ollut tiukemmalle säädettynä ei moista ole esiintynyt, vaan etunen irtoaa heti tiestä tai pitää ottensa siinä. Siis lähinnä tähän ongelmaan on auttanut takapään säädöt. ja etupään ulospäin vaimennuksen säätö.
Juu tuota tuppaavat tekemään, keula kevenee ja alkaa heiluttelee, ohjausiskari auttaa ja myöskin perän jäykistys jolloin etunen ei ole siinä hämärän rajamailla vipeltäen vaan reilusti "irti" tienpinnasta
smile_org.gif

esim kemorassa huomaa wobelluksen hyvin pääsuoralla.. katsomon alkuvaiheilla alkaa se heilutus ja sitä jatkuukin siihen asti kunnes löysää jarruun tultaessa
biggrin.gif
on se ihanaa
inlove.gif

Voi voi pikaisia paranemisia, todellakin olis voinut pahastikkin käydä
sad_orig.gif
ittelläni on vfr pari kertaa wobblannut ja kumpikin kerta on ollu jyrkkä alamäki (sama mäki jopa
tounge.gif
) , moottori jarrutus ja kädet irti tangosta, vauhti on ollu kaupunki luokkaa joten on kerennyt helposti napata stongista kiiinni mutta kyllä sydämmet tykytykset on ollut hurjat.

Mulla balde (02) woblaa  Motoparkissa kahdessa paikkaa:

1) ns bussibysäkin ulostulo, kun saan nopeuden kelattua siinä about 200-210

2) ennen maalisuoraa, noustessa takalenkiltä ylös, nopeus 140-180?)

Molemmissa tapauksissa kiihdytetään kohtuudella, pyörä pyrkii keventämään keulaa ja rata on epätasainen.

Woblaus loppuu, kun höllää kaasua ja näin eturengas saa tarpeeksi pitoa/painoa. Painon siirto mahdollisimman eteen ei auta.

Joskus aikanaan PB:ssä oli käytännön läheisesti esitetty woblauksen teoriaa, en muista mikä vuosi tai mikä numero.
wink.gif
No  kaivanpa nyt tämän ylös .........Siis tässähän puhutaan  ilmeisesti kilwettömistä ajopeleistä,,,,, ja rata/kilpa ajosta....?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
? Puhutaanhan  
wink.gif

Tuntuisi  hullulta  jotta ns. ajoharjoittelusa tällaisilla nopeuksilla olisi tarpeen ajella?
confused_orig.gif

tämän siksi, kun on nyt juuri ollut juttua  näistä vakuutuksien kiemuroista/kalleudesta/ erillisestä rata vakuutuksesta.....
minä puhuin ihan omasta kilvellisestä ajopelistä (02 blade) ja normaalista ajoharjoittelusta joka EI tähtää kilpailuun. KASKO OLI voimassa.

olen kaiken lisäksi hidas vässykkä joten en edes uskalla ajaa kovaa.

esim kemorassa huomaa wobelluksen hyvin pääsuoralla.. katsomon alkuvaiheilla alkaa se heilutus ja sitä jatkuukin siihen asti kunnes löysää jarruun tultaessa
biggrin.gif
on se ihanaa
inlove.gif
Ei mulla ihan niin pitkään ole sitä ravistelua siinä pääsuoralla. Ihan vaan sellaset muutamat kymmenet metrit. Sitten siellä paluusuoran oikea vasen taitteessa hiukan ravistelee, mutta tuntuu hyvältä...
wink.gif

Itse olen woblauksen huomannut silloin,kun keula tipahtaa huonossa asennossa maahan. Helpoiten se alkaa, kun lähtee mutkassa kiihdyttämään,niin että etupyörän pito on minimaalinen. Eli etupyörä hipoo tien pintaa. Minusta ainaki tuntuu,että woblauksen alettua,sitä ei voi mitenkään hallita(paitsi ehkä nostamalla keulan irti asvaltista). Vaikka vauhti ei ole paljon ollutkaan, niin tosi rajua se on ollut

tossa hyvä esimerkki,vaikka tuo on varmaan miljoona kertaa täällä ollutkin.

http://clickit.go2net.com/search?....to=http

Renkaat on monesti ratkaiseva tekijä woblaukseen, omasta kokemuksesta voin kertoa, että ZZR1200:n toinen rengassarja (en muista enää mikä) woblasi aina kun irroitti kadet stongasta. Luulin että johtuu laukuista tai telineistä kun asennettiin samalla kertaa ja niin väitti huollossakin. Kuitenkin ilmiö oli poissa kun renkaat vaihdettiin jälleen.

tarkemmin katottuani,näyttäisi että tuo alkaisi kylläkin takapyörästä...mutta empä tiiä..

ei kyllä oo itellä tietoa mutta kokemusta kylläkin, 80cc rossi pysyi vielä jotenkin penkalla, vieressä 10 metriä syvä kanava.... 50cc ronkeli lähti kyllä sitten komeasti wobottamaan samalla kun ukko lähtee kahtasataa satulasta
nixweiss.gif

ei kyllä oo itellä tietoa mutta kokemusta kylläkin, 80cc rossi pysyi vielä jotenkin penkalla, vieressä 10 metriä syvä kanava.... 50cc ronkeli lähti kyllä sitten komeasti wobottamaan samalla kun ukko lähtee kahtasataa satulasta
nixweiss.gif
Ei kait Maalismaan padolla oltu leikkimässä  
biggrin.gif
luulis että raasakka-maalismaa-kierikki-yli-ii-pahkakoski-haapakoski pätkillä saa sen pyörän woblaamaan alkaen joko edestä tai takaa..viimeksi kun kävin syntymäkuntaa ja vanhoja asuinpaikkoja tsekkamassa niin asfaltin pinta oli sellasta että huh...

tosin tie oli mukavan mutkaista eikä liikennettäkään ihan kamalasti..

Kuka sitä nyt siellä patoja pitkin ajaa..tylsää kun koko seutu, varsinkin voimalaitoksien lähellä, on täynnä hiekkateitä ja monttuja (tai ainakin oli joskus 70 ja 80 luvulla...)

nixweiss.gif
Ei kait Maalismaan padolla oltu leikkimässä  
biggrin.gif
luulis että raasakka-maalismaa-kierikki-yli-ii-pahkakoski-haapakoski pätkillä saa sen pyörän woblaamaan alkaen joko edestä tai takaa..viimeksi kun kävin syntymäkuntaa ja vanhoja asuinpaikkoja tsekkamassa niin asfaltin pinta oli sellasta että huh...

tosin tie oli mukavan mutkaista eikä liikennettäkään ihan kamalasti..

Kuka sitä nyt siellä patoja pitkin ajaa..tylsää kun koko seutu, varsinkin voimalaitoksien lähellä, on täynnä hiekkateitä ja monttuja (tai ainakin oli joskus 70 ja 80 luvulla...)
Iistä Yli-Iihin Maalismaan kautta ja pohjoispuolta takas. Eikä kulu renkaat keskeltä. Kannattaa valita aikainen sunnutai aamu niin ei niitäkään harvoja autoilijoita tule vastaan. Mutta takas asiaan, siellä tulee se woblaus esille tosi helposti...

Kerronpa tähän omankin woblaus kokemuseni. Viime kesänä olin lenkin päätteeksi ajelemassa kotia kohden ja ajattelin vielä ennen nukkumaan menoa lähettää viimeisen kerran. Pysähdyin erään suoran alkuun ja latasin ykköstä pesään. Sitten vain sopivasti kaasua ja kytkintä luistattaen liikenteeseen. Annoin hanaa ykkösellä niin paljon kuin sielu sieti ja sitten hieman ennen rajoitinta kakkonen silmään. Seuraavaksi tunsin pienen tärähdyksen tangossa ja päättelin osuneeni johonkin routapattiin tiellä. Siitä se riemu sitten alkoikin
omg.gif
. Etunen oli ilmeisesti käynyt hieman ilmassa routapattiin osuttuaan ja kun se tuli alas tiehen hieman vinossa, alkoi aivan hillitön tärinä tangossa. Vauhtia tuossa paikassa oli noin 110 km/h, sen mitä 6R kelaa ykkösellä. Tanko takoi kolme kertaa tapista tappiin ja minä yritin vain pysyä mopon satulassa. Siinä tilanteessa ei muuten paljon tullut mietittyä mitä saa tai ei saa tehdä. Onneksi suoraa tietä oli riittävän pitkälti ja tärinä loppui aikanaan ehkä noin 100 m sen jälkeen, kun olin osunut pattiin. Tämän jälkeen olen ruennut suhtautumaan huomattavan kunnioittavasti tiellä esiintyviin epätäsaisuuksiin ja ohjausiskarin hankinta on käynyt huomattavan ajankohtaiseksi
biggrin.gif

Rakenneltu V-Max...huh...
crazy.gif
Mitenköhän...Luultavimmin liian matalaprofiiliset renkaat ja väärät iskaripaineet. Runkojäykisteiden ja ohjausiskarin puute aiheuttavat jo yksinäänkin hieman tutinaa, oma Maxi on erityisen allerginen väärille rengaspaineille, kuluneille renkaille, väärälle rengaskoolle ja väärille etuiskareiden paineille.
Jos Maxista tehdään esim. Fighter, ilman runkojäykisteitä ja ohjausiskaria ei pärjää, luunmurtumat ovat todennäköisiä, ainakin jos pyörällä ajetaan muutenkin, kuin peräkärrystä näyttelyhalliin ja takaisin.
Pikku värinöihin en puutu,-ne kuuluvat Maxiin.
cool.gif

Back