• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nostalgiapläjäys...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cyberias
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen töistä tullessani koin nostalgiapläjäyksen joka toi minulle muiston välähdyksenä lapsuudesta. Pysähdyin risteyksessä stop-merkille, odottelin rauhassa parin auton ajavan ohi ja huomasin samalla pienen lippispäisen pojan sitkuttavan vasemmalta ohitseni kevyen liikenteen väylää pitkin. Poika jatkoi tunneliin joka johti edessäni menevän tien ali. Kiihdytin rauhallisesti tien yli ja huomasin pojan jonkinmatkaa etu-vasemmalla kiihdyttävän polkupyörällään kohti bussipysäkkiä. Poika kanttasi odottamaan minua bussipysäkille ja nosti kätensä korkealle tervehdykseen tärkeän näköinen ilme kasvoillaan. Kypärän sisällä välähti muisto jostain menneisyydestä kun seisoimme vaahtosammuttimen kokoisena kesänaapurin pojan kanssa maalla maitolaiturilla ja morjestelimme ohi-ajavia motoristeja, joita silloin oli tosin paljon vähemmän, ja se kun kotona kysyin että 'kuinka kauan mun pitää säästää että saisin moottoripyörän'. Morjestin luonnollisestikin takaisin ja kiihdytin kevyesti eteenpäin. Sisälläni pieni motoristi oli miltei hieman liikuttunut...
blush.gif

Vilkuttavat pikkunassikat on taalla varsin yleinen naky, varsinkin kun maaseudulla ajelee pikkukylien lapi. Joka kerta pitaa sen verran vaivautua etta vastaa huiskutukseen, lapsen hymy on sydanta lammittava
biggrin.gif

Naapurin pari pojannulkkia nousee aina ison kiven päälle kattelemaan kun lähden mopolla kotipihasta. Eräs ilta olin lähdössä poikkeuksellisesti polkupyörällä, kun toinen jamppa hyppäsi kivelle ja huusi toiselle: "Tuu äkkiä kattomaan, nyt se lähtee".

Taidan olla poikien mielestä aika helvetin kova kundi, tai sitten vanhemmat ovat pelotelleet että jos ette ole kunnolla niin se naapurin helvetinmoottoripyöräilijä hakee teidän tuonelaan.  
smile_org.gif

Naapurin pari pojannulkkia nousee aina ison kiven päälle kattelemaan kun lähden mopolla kotipihasta. Eräs ilta olin lähdössä poikkeuksellisesti polkupyörällä, kun toinen jamppa hyppäsi kivelle ja huusi toiselle: "Tuu äkkiä kattomaan, nyt se lähtee".
Sama täällä. Naapurin nassikka, joka tuskin osaa vielä puhua, osaa kuitenkin jo nostaa käden ylös ja vääntää rannetta edestakaisin ns. kaasutus-tyyliin. Ja pakkohan silloin on antaa vähän kaasua...
biggrin.gif

Itse muistan lapsuudestani että 70-luvun alkupuolella asuttiin Kajaanissa sellasen kahvilan naapurissa jonka pihaan kerääntyi raggarit~lättähatut
biggrin.gif
moottoripyörillään ja jenkkiautoillaan ( ketunhäntä antennissa) iltaa viettämään. Siinä hengailtiin heidän kanssaan ja katseltiin hienoja koneita. Joillakin oli vanhat rautaiset sotakypärät päässään ja mageita merkkejä nahkatakeissa. Rokki soi valianttien takapenkeiltä kelamankoista... Niinhän siinä sitten kävi että samanlainen lättähattu tuli itestäkin
tounge.gif

Aika paljon pikkulapset vilkkuttevat ja pitäähän sitä moikata takaisinkin. Mukava katsella kun tulevat iloiseksi...
smile_org.gif

Sama juttu liikenteessä. Rinnalla olevan autossa on usein rivi pikku neniä lasia vasten ... eihän siinä voi tehdä muuta kuin morjestaa
cool.gif

Kerran sattui isompi natiaislauma pihalle kun lämmittelin konetta (custom). Samat pojat on katselleet ennenkin, nyt tuli pätemisen tarve ja turvallisesti nurkan taakse mennessä yksi kääntyi ja huusi: "Rafaelin enkeli!!!"
biggrin.gif
biggrin.gif

Minäkin, vaikka kortiton alikäinen olen ja tuhmasti velipojan isolla pahalla (ER-5
tounge.gif
) prätkällä ajelen, koen vastuukseni morjenstaa natiaisille itse kun samanlainen olin, ja oikeastaan olen edelleen. Eihän ne kaasupatterit tiedä onko kypärän alla kaikennähnyt ja kokenut motoristin möhkäle vai minä
biggrin.gif
, on siis pakko nostaa tassua, etenkin kun ne täällä peräkylän hiekkateillä muodostavat nätin jonon siihen tienviereen heti kun kuulevat, että sieltä joku tulee.
sport05.gif
. Kaunista...
bawling.gif

Lapsille morjestelen aina kun tilanne sallii.
smile_org.gif

Muistan itsekkin kuinka messevältä se tuntui kun ohiajava motoristi heilautti kättä kun huuli pyöreenä ja jojo nenässä pysähdyin nelostientienvarressa maailmanmatkaajia ihmettelemään.
Se moikkaus pelasti monesti koko pikkupojan päivän.

Ja kuinka Jumalaisilta ne valtaisat prätkät ja niitä ajavat kuljettajat nahkarotseineen tuntuivatkaan..

062802moto_prv.gif

Oma 2v pikkuvesseli Eetu on aivan hurahtanut pyöriin. Pikkuautot ei ole mitään vaan aina pitäisi ostaa prätkä ja kaikkein parhaimpia ovat sellaiset missä on irrotettava kuski mukana. Myös Ninja-Turtles ukot ajelevat usein pyörillä lasteenhuoneessa
buttrock.gif

Vanhempi poika Roope 4v taas hinkuu mökille joka viikonloppu kun appiukko hommasi sinne kuukausi takaperin 110cc mönkijän. Ekaksi poika istuskeli vain kyydissä mutta noin parin tunnin ajon jälkeen se veteli sillä jo itsekseen, tietysti kaasarinsäädön jälkeen ettei ihan täysiä pääse. Kaikkein hauskinta on ajella pienten kivien ja juurien yli että mönkijä hieman kallistelee.

Ja nyt kun itse sain vihdoin ja viimein pyörän alle niin himassa on yleensä 3 heppua pyörän päällä kylmätyyppejä ottamassa...minä itse (pyörään pystyssä pitämässä), Roope ja Eetu. Veikkaan että kun pojilla mopoikä koittaa niin se on menoa
smile_org.gif

Kaikissa meissä asuu pieni motoristi.... joka vilkutti tienposkessa kun muut ajoi ohi. Pitää nyt vaan muistaa itsekin nostaa kättä pienille ihailijoille.

Kaunista tekstiä, Cyberias
smile_org.gif

Oma mieleen jäänyt kokemus motoristista on hieman huonompi. Kirkonkylän kuppilan edessä oli viininpunainen Wing. Meitä poikasia puolenkymmentä sitä katsomaan. Kuski tuli kuppilasta ylimielisyyttä uhkuen:
- "Pojat ihmettelee. Kattoo niinku ufoa!"
Sitten kaverilleen:
"Pitäs tuo takarengas varmaan vaihtaa. Se jää tälle matkalle."
- "Pojat tiedättekös mihin se jää?"
Me vielä kuitenkin mukana:
"..Eei..."
- "Tulkaa perässä ja kattokaa mihin se jää!"
Ja räkänen nauru päälle. Sitten yritti vielä kiihdyttää sillä meistä jo volkkarilta kuulostavalla romulla. Sai kakkosella 20cm mustaa aikaiseksi, jota ei enää viitsitty mennä edes lähempää katsomaan
tounge.gif

Eipä silti tappanut kipinää kun kaikki muut motoristit oli mukavia...

Alakerran pikkupoika kutsuu meikäläistä pomoksi
smile_org.gif

Tarkoittaa tosin mopoa, mutta kun on niin vaikee sana jotta menee pikkasen tavut sekaisin.

Hymyilyttää kuitenkin kun katsoo pientä viittoilevaa poikaa jonka suusta kuuluu; pomo!

Mukavia noi tenavat.Meillä nuorin 4v tyttö hyppii tasajalkaa ja vilkuttaa minkä käsistään ehtii,kun näkee mp:n tulevan.Kukaan ei vaan ole vielä pikkutytölle vilkuttanut takaisin  
confused_orig.gif

Sitten kun kova ääni raikaa,niin se on Haaarrrrleiiiiidaavitsooonn !!!!!!  
biggrin.gif

Pari viikkoa sitten olin lähdössä liikenteeseen, kun naapurin poika (n. 4, 5-vuotias) oli kaverinsa kanssa fillaroimassa pihalla. Kun otin pyörästä lukkoa irti, tuli poitsu viereen tarkkailemaan ja kysäisi: Onks toi sun? Kun olin vastannut myönteisesti, huusi poika kaverilleen: Tuu äkkiä kattoon, tuo tyttö lähtee kohta.

Sitten kun kaarsin pihasta liikkeelle, seisoivat molemmat keskellä pihaa käsi pystyssä  
biggrin.gif
Pitihän se sitten pojille morjestella. Riitti hauskaa pitkäksi aikaa.

Muutama vuosi sitten olimme vaimon kanssa ajelemassa Kustavissa. Pysähdyimme paikalliselle nakkarille murkinoimaan ja kyläraittia tuli pariskunta lapsineen (alle kouluikäinen poika ). Poika katseli pyöräämme ( silloinen Honda CB750K isolla katteella ) ja nyki äidin takin helmaa. Jotain neuvonpitoa oli ja sitten rouva tuli varovasti kysymään, josko poika saisi tulla katsomaan lähempää. Vastasimme myöntävästi ja pikkukaveri tuli kiertämään Hondaa silmät loistaen... Pyörä oli keskituella ja kysyinkin, haluaisiko hän istua satulaan? Joo, sehän olis hienoa!
Hetken päästä teimme lähtöä ja perhe katseli hieman sivummalta. Kysyin vielä kaverilta, haluaako hän käynnistää pyörän. Ilme oli sanoin kuvaamaton, kun poika nyökkäsi ja tuli painamaan starttinappia. Äiti totesi tämän hetken pelastaneen pojan viikonlopun camping -alueella, kun muuten oli ollut sateista keliä eikä oikein leikkikavereitakaan enää elokuun loppupuolella.

Itse olen myös istuskellut maitolaiturilla bongaamassa prätkiä, muistan vieläkin huippuhetket kuin eilisen päivän...  
biggrin.gif

Tuolla työmatkalla on iltapäivisin sellainen natiaisjoukko, koulun jälkeen tienpäällä pyöriensä kanssa.Ensin nosti yksi pikkupoika kättä arasti, morjestin aina takaisin.
nyt koko porukka pysähtyy tervehtimään kun menen ohi.Naurattaa niin perhanasti, mutta toisaalta se on niin mukavaakin! Luulen, että meille kaikille tulee hyvä mieli...

Back