• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nopeuskamera ja mp

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ripa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
muutamassa paikassa on näitä "takaakin" kuvaavia...
Missä on tuollaisia kameroita? Siis Suomessa?  
omg.gif

omg.gif
Jos tuo on totta niin silloin ollaan kotilokuskien kanssa samalla viivalla.
ainakin väliltä Varkaus - Kuopio löytyy...
Siis oikeastiko....mistä tieto?
crazy.gif

omg.gif

omg.gif
crazy.gif
Varmaan ihan ajamalla sitä reittiä, siellä tosiaan on kamerat usein vierekkäin. Todennäköisesti vain huollon takia. Sitä paitsi ne ottavat kuvat vaan omalta kaistalta. Ei siis takaapäin. Tietty jos haluaa väistää kameraa vastaantulevalle kaistalle, niin sitten on asia erikseen. Silloin hanurista saa mukavan kuvan.
Kun uudet foorumilaiset hiukan lukisivat noita vanhoja viestejä, niin huomaatte, että asiat on vatvottu aikas tarkkaan niissä topiceissa.

crazy.gif
Varmaan ihan ajamalla sitä reittiä, siellä tosiaan on kamerat usein vierekkäin. Todennäköisesti vain huollon takia. Sitä paitsi ne ottavat kuvat vaan omalta kaistalta. Ei siis takaapäin. Tietty jos haluaa väistää kameraa vastaantulevalle kaistalle, niin sitten on asia erikseen. Silloin hanurista saa mukavan kuvan.
Kun uudet foorumilaiset hiukan lukisivat noita vanhoja viestejä, niin huomaatte, että asiat on vatvottu aikas tarkkaan niissä topiceissa.
kavereiden kautta on tietoa valunut...

Kun nyt sattuu olemaan tosi "lähipiiriä" sekä tuolla tekniikassa että pollareissa niin kommentoin. Suomessa ei ole vielä valvontakäytössä ns. takajättökameroita jolla saataisiin moposta luotettava sakotusperuste. Sakkoja jossa kuljettajaa on sakotettu ilman "luotettavaa" näyttöä eli kuvaa on menneyt valituskäsittelyyn, poikkeuksetta nuo jutut on hävinny auton omistaja....ns. takajättökameroita on euroopassa mutta niiden hinnan takia niiden yleistymista Suomeen voidaan vielä tovi odotella...jos jollain on saatu sakko joka on mennyt maksuun tappelun jälkeen niin lappu skanneriin ja henkilötiedot peittoon...olisi kiva nähdä faktaa näistä urbaanilegendoista....

Kun nyt sattuu olemaan tosi "lähipiiriä" sekä tuolla tekniikassa että pollareissa niin kommentoin. Suomessa ei ole vielä valvontakäytössä ns. takajättökameroita jolla saataisiin moposta luotettava sakotusperuste. Sakkoja jossa kuljettajaa on sakotettu ilman "luotettavaa" näyttöä eli kuvaa on menneyt valituskäsittelyyn, poikkeuksetta nuo jutut on hävinny auton omistaja....ns. takajättökameroita on euroopassa mutta niiden hinnan takia niiden yleistymista Suomeen voidaan vielä tovi odotella...jos jollain on saatu sakko joka on mennyt maksuun tappelun jälkeen niin lappu skanneriin ja henkilötiedot peittoon...olisi kiva nähdä faktaa näistä urbaanilegendoista....
Tämä oli hyvä uutinen.
biggrin.gif

Löytyykö tietoa että onko noissa tolpissa tutkat vai ottaako nopeuden tiessä olevista antureista? Tuleeko vain kuvan ottoaika tien antureista?

omg.gif
omg.gif
crazy.gif

Ei vitu - jos tuolla välillä on ...
tuli tuossa lomalle mennessä ajettua sitä kautta - rajoittimen mukaan - mut jos kuitenkin ompi huomaamattaan ajanut vähän reippaammin
sad_orig.gif

Lappun saantia ja lähtöä odotellessa....

Laki rikesakkomenettelystä annetun lain muuttamisesta

Lainaus laista:

13 b §

Menettely käynnistyy siten, että rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille luonnolliselle henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä.

Rikesakkomääräys annetaan ajoneuvolain (1090/2002) 3 §:n 23 kohdassa tarkoitetulle käyttövastaavalle, jos kaikki rikkomukseen liittyvät seikat huomioon ottaen voidaan pitää selvitettynä, että hän on rikkomuksen tekoaikana kuljettanut siihen käytettyä autoa. Muussa tapauksessa käyttövastaavalta on tiedusteltava, kuka kyseistä autoa on silloin kuljettanut.

Tossa laissahan on pilkunnussinnan mentävä porsaanreikä! Joskus joltain kuullu, että lakia tulkitaan kuten se on kirjoitettu. Kuinkas tota sitten kun ekassa kappaleessa puhutaan ajoneuvoista, mutta seuraavassa enään ainoastaan autoista?!?..  
lookaround_orig.gif

Enpä tarkastastanut laista, mutta lukiessani tuota lainausta käy selkeästi ilmi, että myös mp:n (ajoneuvo) kuljettajalle rikesakkomääräys annetaan.

Toisessa kappaleessa puhutaan jo ns. käyttövastaavasta. Ja porsaanreikä jää vain mp:iin, joissa siis määrätty käyttövastaava - aika harvoja tapauksia. Mutta tällöinkin käyttövastaava saattaapi kysellä perään...

Joten lappu tulee, jos rekisteritunnus on selvillä!

Noihin pariin aikaisempaan viestiin: tiessä olevista induktiosilmukoista otetaan se ajoitus. Kuvausaika kameran omasta kellosta.

Sitten hieman epävarmempi tieto: jos se kuvaa, huomaat sen kyllä. Tietääkseni käyttää aina salamaa, joka on KIRKAS. Näin on kuvatut sanoneet, itsellä ei kokemusta.

Sitten hieman epävarmempi tieto: jos se kuvaa, huomaat sen kyllä. Tietääkseni käyttää aina salamaa, joka on KIRKAS. Näin on kuvatut sanoneet, itsellä ei kokemusta.
Välähtää todella näkyvästi. Toukokuun lopulla odotin vuoroani risteyksessä ja oikealta tullut auto tuli ylinopeutta ja väläytti kameraa. Kun katsekin oli siihen suuntaan niin sitä ei voinut olla huomaamatta. Efektiä lisäsi vielä "iltahämärä", tapahtui klo 21 aikaan.

Vaimo ajoi mun autolla muutamia viikkoja sitten ylinopeutta kameraan. Postissa tuli mun nimellä ilmoitus ajetusta ylinopudesta, kello ja päivä sekä kameran sijainti.

Kirjeessä pyydettiin selvitystä viikon kuluessa ajaneesta henkilöstä. Jos selvitystä ei anneta, niin minä olen syylliseksi epäilty ja asiasta tehdään poliisin toimesta esitutkinta.

Jos asia olis mennyt siihen vaiheeseen, että esitutkintaan ryhdyttäisiin, minulla ei tietenkään olisi syylliseksi epäiltynä totuudessapysymisvelvollisuutta, eli olisin voinut puhua aivan mitä sattuu asian suhteen.

Kun kyselin vaimolta, että mites se viikon takainen matka oli sujunut, niin hyvin oli kuulemma mennyt. Jatkoin kysymystä, että tapahtuiko matkalla mitään erityistä, niin siinä vaiheessa jo ilmeestä näki, että kohta tulee tunnustus
tounge.gif

Hän täytti poliisin lähettämän lapun, jossa myönsi syyllisyytensä ja laittoi ruksin ruutuun, että asia voidaan hoitaa puhelinkuulusteluna. Viikon päästä polliisi soitteli ja teki vaimolle muutamia kysymyksiä ja siitä viikko, niin postissa tuli rikesakkolappu ja vastaanottoilmoitus, joka piti postittaa takaisin allekirjoitettuna.

Vaimo ajoi mun autolla muutamia viikkoja sitten ylinopeutta kameraan. Postissa tuli mun nimellä ilmoitus ajetusta ylinopudesta, kello ja päivä sekä kameran sijainti.

Kirjeessä pyydettiin selvitystä viikon kuluessa ajaneesta henkilöstä. Jos selvitystä ei anneta, niin minä olen syylliseksi epäilty ja asiasta tehdään poliisin toimesta esitutkinta.

Jos asia olis mennyt siihen vaiheeseen, että esitutkintaan ryhdyttäisiin, minulla ei tietenkään olisi syylliseksi epäiltynä totuudessapysymisvelvollisuutta, eli olisin voinut puhua aivan mitä sattuu asian suhteen.

Kun kyselin vaimolta, että mites se viikon takainen matka oli sujunut, niin hyvin oli kuulemma mennyt. Jatkoin kysymystä, että tapahtuiko matkalla mitään erityistä, niin siinä vaiheessa jo ilmeestä näki, että kohta tulee tunnustus
tounge.gif

Hän täytti poliisin lähettämän lapun, jossa myönsi syyllisyytensä ja laittoi ruksin ruutuun, että asia voidaan hoitaa puhelinkuulusteluna. Viikon päästä polliisi soitteli ja teki vaimolle muutamia kysymyksiä ja siitä viikko, niin postissa tuli rikesakkolappu ja vastaanottoilmoitus, joka piti postittaa takaisin allekirjoitettuna.
Noni, viimeinkin asiaa, eikä arvailuja!
Haluttiinko tuo selvitys asiasta kirjallisena?

tounge.gif

Noni, viimeinkin asiaa, eikä arvailuja!
Haluttiinko tuo selvitys asiasta kirjallisena?
Mietin että kummalla tässä on "näyttövastuu":
- viranomaisella todistaa että auton omistaja ajoi (jos hön ei myönnä) ?
- omistajan todistaa että hän ei ajanut ?
Esimerkiksi verottaja tyypillisesti toimii niin että sinulla on todistusvastuu jos on epäselvää. Viitaten tuohon ylempänä olevan kaverin kommenttiin että autoilijat on aika järjestään hävinneet nuo kiistatilanteet, tuntuisi että oikeudessa asennoidutaan tuolla jälkimmäisellä tavalla eli omistajan on pystyttävä todistamaan että hän ei ajanut.
nixweiss.gif

tounge.gif

Homman olisi voinut hoitaa toisinkin: Olisit kiistänyt ajaneesi. Aviopuolisoaan vastaan ei tarvitse todistaa, joten sakko olisi saattanut jäädä maksamatta
cool.gif

Poliisin pitää aina selvittää rikoksen tekijä, joten aika kummallista että lapossa kysytään tekijää
crazy.gif
No, onnnistuuhan selvitys noinkin, mutta...

sanoi:
Löytyykö tietoa että onko noissa tolpissa tutkat vai ottaako nopeuden tiessä olevista antureista?
sanoi:
tiessä olevista induktiosilmukoista otetaan se ajoitus

Eli ei riitä että vauhtia hiljentää induktiosilmukoille vaan vauhti pitää ottaa pois jo ~500m ennen tolppaa?

ns. takajättökameroita on euroopassa mutta niiden hinnan takia niiden yleistymista Suomeen voidaan vielä tovi odotella...
Eli sakot vähän kovemmiksi, niin valtiolla on varaa ostaa uutta tekniikkaa...
crazy.gif

Mitenkähän tuollaisessa Jarozlaw69:n kertomassa tapauksessa meneteltäisiin, jos väittäisikin itse ajaneensa? Alkaisivatko tivaamaan vastaan vai ottaisivatko rahat kiltisti? Rikesakossa ei tuloilla ole merkitystä, mutta isommissa kyllä ja lisäksi sakkosaldoa voisi tasata puolisoiden/kavereiden kesken jos on kortti varasan alla..
tounge.gif

ns. takajättökameroita on euroopassa mutta niiden hinnan takia niiden yleistymista Suomeen voidaan vielä tovi odotella...
Eli sakot vähän kovemmiksi, niin valtiolla on varaa ostaa uutta tekniikkaa...
crazy.gif

Mitenkähän tuollaisessa Jarozlaw69:n kertomassa tapauksessa meneteltäisiin, jos väittäisikin itse ajaneensa? Alkaisivatko tivaamaan vastaan vai ottaisivatko rahat kiltisti? Rikesakossa ei tuloilla ole merkitystä, mutta isommissa kyllä ja lisäksi sakkosaldoa voisi tasata puolisoiden/kavereiden kesken jos on kortti varasan alla..  
tounge.gif
Ainakaan OIKESSA rikoksissa tunnustus ei vielä riitä näyttöön, vaan poliisi joutuu tutkimaan onko tunnustuksen tehnyt henkilö tehnyt rikosta.
Liikennerikkomuksissa tärkeintä lienee "liikenneturva"
033102ass_1_prv.gif
.

sanoi:
Löytyykö tietoa että onko noissa tolpissa tutkat vai ottaako nopeuden tiessä olevista antureista?
sanoi:

Eli ei riitä että vauhtia hiljentää induktiosilmukoille vaan vauhti pitää ottaa pois jo ~500m ennen tolppaa?
Riittää. Sori epäselvä sanavalinta, Tarkoitin ajoituksella sitä, että kahden peräkkäisen silmukan välillä kulunut aika kertoo ajonopeuden. Sen perusteella sitten välähtää tai ei. Ja ne ainoat silmukathan on ihan lähellä tolppaa.

sanoi:
sanoi:

Riittää. Sori epäselvä sanavalinta, Tarkoitin ajoituksella sitä, että kahden peräkkäisen silmukan välillä kulunut aika kertoo ajonopeuden. Sen perusteella sitten välähtää tai ei. Ja ne ainoat silmukathan on ihan lähellä tolppaa.
Ja silmukat sijaitsevat noin parikymmentä metriä ennen tolppaa... eli varsin myöhään voi jarruttaa
smile_org.gif

Monesti näkee päällysteessä valuasfaltilla täytetyt silmukoiden urat, jotka on sahattu uuden silmukan asennuksen yhteydessä.

Back