• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tulipahan aika vihasta soittoa skappareille siitä, ku ohi oli ajanu auto ja nähny toiminnan ja soittanu maanomistajalle. Oli istutettu puuntaimia täyteen se koko aukio
biggrin.gif
Jotai varpujahan siel näky ja mietin kans et hetkonen mut hanaa ja yli vaa
tounge.gif
En tiedä voitko kuvitella mutta luulenpa että kyseessä ei enää ollut viha vaan totaalinen raivo/sekoaminen
biggrin.gif

Saattas vaikka hymyilyttää jos paikalliset tulis noissa rytkyissä vastaan
biggrin.gif

Jos ajaa hiljaa niin ei satu ja tässähän se hyvä esimerkki onkin
smile_org.gif

Tosi juttu, sattui mulle kollina 80 luvulla: Kaverilla oli "erikoinen" 500cc 3 pyttyinen 2.t Kawa. Lainasin sitä kerran ja hain illalla tämän kaverini myös kotoaan jotta hän ajaa meiltä sitten Kawan takas kotiinsa. Puusilta mutkassa oli ok päivälllä, 2 päällä ja 10 kovempaa latasin sitten illalla siihen ja...
withstupid.gif
kaste oli noussut joesta puusillalle ja kastellut puupinnan, olipa liukas. Perä alta ja 20 metrin päässä kaveri ojaan, itte jäin jumiin vaihdevivun ja jalkatapin väliin jalasta ja menin Kawan kans 50 metriä kyljellään soraa pitkin. Nousin ja katsoin kun kaveri istui ojassa perseellään jossa vettä oli kypärän alareunaan asti ja pää pyöri kuin pullasorsalla että mitä v- tapahtui? Minä ehdottelemaan naurua pidätellen et vois tulla pois ojasta niin potkitaan tapit suoraksi ja matka jatkuu. Oli hupaisan näköistä vaikka ihottumaa tulikin niin, että ei fillarilla voinu ajaa viikkoihin olin niin ruvella. Kawalle ei kummasia tullut, muutama raamu, muoviahan niissä ei juuri ollut.

Juu kerran kunnon lipat 2004 1000 gigsulla huhtikuussa mutkassa jäätä ja ainekset pyörän lunastukseen valmiit
mad.gif
Oli meinaa aika kipeenä paikat ja vitutus korkealla.Meni vuosi että uskalsi kunnolla vetää mutkiin kaatumisen jälkeen.

Menin huoltikselle viime kesänä aikeena laittaa ilmaa renkaisiin. Pyörä sivutuelle ja letkua vetämään seinästä. Seisoin pyörän oikealla puolella kun huomasin että letku ei ihan yllä, pyörää pitäisi siirtää parikymmentä senttiä eteenpäin. Terävänä poikana otin kaasukahvasta kiinni, nostin pyörää pystyyn sen verran että sain pyörää (cbr1000f) hieman eteenpäin. Siinäpä kävikin niin että seisontatuki oli laahannut sen verran maata että oli muljahtanut pois. Eli kun päästin pyörästä irti niin sehän kaatui vasemmalle kyljelleen. Uskomatonta mutta sain pidettyä kahvasta sen verran kiinni että kaatuminen oli tosi pehmeä ja vain peilin muoviin tuli naarmuja.
Kyllä hävetti. Tuli vielä joku autoilija kyselemään että "miten se nyt noin" ja repimään pyörää apuna pystyyn.

Viime kesänä olin ensi kertaa esittelemässä uutta urostani tyttökaverille. Treffit oli sovittu paikkaan, jonne me tytöt tultiin autolla ja herran kuului päristellä paikalle jumalaisella pyörällään. Noh, sehän tekiki sit oikeen grand entrancen. Kahden blondin sokaisema mies ei huomannut oikealta peruuttavaa kuorma-autoa, vaan säikähdyksissään kellahti kyljelleen. Itse en osannut huolestua herran fyysisistä vammoista (joita ei kävelyvauhdin vuoksi onneksi kuitenkaan tullut), vaan myötähäpeäni pursusi valloilleen. Pärrän kylkeen tuli kyllä jonkumoiset jäljet. Asiasta ei puhuta... mutta ainakin jäi se herra kaverinkin mieleen
tounge.gif

Pyörä pysäköity oman auton takana. Sit piti aamupöhnäs töihin lähteä ja enköhän unohtanut levyjarrulukkoa paikoille, kytkin ylös ja kaaduin sit mopolla päin omaa autoa. Onneksi ei vaurioita tullu kumpaakaan, egoon sitäkin enemmän. Enpä ole sen jälkeen levyjarrulukkoa käyttänytkään  
biggrin.gif

joo menin tuossa taannoin paikalliselle kioskille omalla muoviluodilla. huomasin kioskin edessä aikas kuumia kesä kissoja joten päätin kurvata siihen kioskin eteen. juuri kun olin pysähtynyt ja rupesin kääntää jalkatappia alas horjahdin ja samalla huomasin housun lahkeeni olevan kiinni pyörässä. nooh kyljellään oltiin jalka pyörän alla jumissa ja lahje kiinni jossai pyörässä. onneksi kolme tyttöä jaksoi nostaa pyörän pois päältäni

062802jumpie_prv.gif

joo menin tuossa taannoin paikalliselle kioskille omalla muoviluodilla. huomasin kioskin edessä aikas kuumia kesä kissoja joten päätin kurvata siihen kioskin eteen. juuri kun olin pysähtynyt ja rupesin kääntää jalkatappia alas horjahdin ja samalla huomasin housun lahkeeni olevan kiinni pyörässä. nooh kyljellään oltiin jalka pyörän alla jumissa ja lahje kiinni jossai pyörässä. onneksi kolme tyttöä jaksoi nostaa pyörän pois päältäni

062802jumpie_prv.gif
No pääsitkös jutuille niiden kanssa?
biggrin.gif

Aika nolot sattui tänään. Uuden karhea pakasta vedetty uus mopo tänään alle, himaan kaupasta pari kilsaa matkaa ja lipat. Takanen lähti alta liikenneympyrässä ja uusi mopo täynnä skraaduja... Vauhtia oli onneksi vain 25 km/h ja osien vaihdolla selviää mopo. Itse selvisin ilman vahinkoja ja hyvä niin.

No joo, kultainen 80-luku ja takana crossivuodet, vaihdettiin alle "junaKAWA" 1100GPZ .  
062802moto_prv.gif
Siinä sitten miltei suoralla 4-1 putkella paikallisen Sokoksen eteen ruuhka-aikana; ääntäkin niin että mummut pelkäs  
lookaround_orig.gif

Hienosti jalkakäytävän kautta parkkiin tienviereen... jalat tapilla ja sillee. En vaan ylpeyksissäni tajunnut, että takafillari oli jalkakäytävällä(se vaan kaatui vastusteluista huolimatta)  
sad_orig.gif
seuraavaksi minä kyljellään junan kanssa "parkissa" hävetti; noin lievästi sanoen
withstupid.gif

Noita krosseja harrastaneena on useampikin mälläys tullu.Ensimmäinen paha oli ku oli kasikymppinen kilpaviritteinen
withstupid.gif
jammu yz.Rempan jälkeen kokeileen kotitielle farkut ja flanellipaita päällä, kaveri 125 tzr:llä perään.Oli kaverilla 8:kymppiä näyttäny mittari ku nakkasin kutosta päälle ja selälleenhän se meni.Joka paikka ruvella mopo myös.Pari muutakin pahaa on tullu 500 cr honda sillä tuli männyn ympärille itteni käärittyä, pari murtumaa ja vahvoja kipulääkketä niin kyllä se siitä.Yks oli ku laitoin aikoinaan 93 fzr tonnisen jammun olin menossa oulusta kaverin mökille pudsjärvelle yöllä ryypiskelemään ja saunomaan.Ennen arkalaa tuli auto vastaan ja räpsytti valoja"kytät tai poroja".Ajelin jonkun aikaa rauhallisesti meni hermot ajattelin että vittu täällä mitään ole ja tuppi nurin niin porotokka tiellä just ennen ku hirvisuo alkaa.Nurin mopo paskaksi mutta itelle ei muuta ku mustelmia, tais olla enkeli mukana"ajopuku oli ku ois tasohöylän läpi laitettu".No monesti on sattunut mutta hengissä vielä.
withstupid.gif

junnuna näsärillä ja saab rykäs kylkee kolmion takaa...paikat paskaks ja lasarettii...se kesä meni sit siinä...toinen kesä...sama nsr ja uudet gummit alla...no vähä ruovittelin siinä hiekalla vahoja renkaasta mut olihan sitä siellä sivussa...yöllä töistä kotii ja 40km/h loivaan mutkaa ja altahan seki lähti...sen jälkee ollu rauhallista paitsi ku olin nykyistä muijaani lirkuttelemassa ja ajelin 05 rytkösellä sen vierellä ja päätin pysähtyä sellai hienosti et perä nousis korkeelle niin etunen alta mut sain kuin sainkin pidettyä mopon pystys ja kaikki meni suhkoht niinku leffassa
062802moto_prv.gif
nyt toinen kesä kilosella ja hondaks vaihtu...saa nähdä seuraaks hondan kirous mua
mad.gif
cool.gif
ainii ja toi kevarikolari niin siitä on aikaa nyt 7v ja viime kesänä leikattii vikan kerran olkapää
buttrock.gif

Tervehdys palstalaisille!
Muutamia kaatoja vuosien varrelta: 70-luvulla kaupungin keskustassa sateella nupukivipintaista katua alamäkeen ajaessa tuli painettua takajarrua  hieman liikaa. Pyörä oli Suzuki GT380. Hieman aiemmin pehmeällä hiekkatiellä ojaanajo. Vuosi taisi olla -72 ja pyöränä Kawan 90-kuutioinen kevari. Seuraavana vuonna ajoin talvella sladissa 100-kuutioisella Zundapp GS:llä kotinurkilla ja perä lipesi alta. Kaato oli varma ja sain hieman kipeää reiteeni nastoista.
Suzukin GSX-750 vuonna -80 tai -81 oli seuraavana vuorossa. Laitoin (yritin laittaa) pyörän parkkiin keskituelle. Pyörä lähti kallistumaan oikealle johtuen parkkipaikan kaltevuudesta, enkä pystynyt estämään pyörän kaatumista. Sen verran oli silminnäkijöitä paikalla, että "hiukan" nolotti!
Pitkän pyörättömän ajan jälkeen kaaduin Guzzilla mökin pihassa -01. Olin pessyt pyörän ja kuivaillut sitä. Istuin pyörän päällä ja kumarruin katsomaan moottoria vasemmalta puolelta ja kun olin tarpeeksi kumarassa pyörä kaatui oikealle puolelle.
Yhteenvetona voisin todeta, että pyörieni vauriot ja saamani fyysiset kolhut ovat huomattavasti pienemmät kuin henkiset kolhut.
smile_org.gif

Sattui tänään..

Viime syksynä ostettu, koko talven tuunattu Yamaha R1 2005...sorapihalta käännyin asfaltille, hieman kaasua, perä alta ja aamen. Takakate, sivukatteet ja etukate halki...takahaarukassa pientä nirhaumaa ja kytkinvipu v*turalleen. Kypärä ja takki naarmuilla. Onneksi ei autoa vastaan ja muutenkin hiljainen vauhti. Mutta vitutus on infernaalinen.. Huomenna vakuutustädin juttusille (Tapiola).

Ensimmäinen kaato mopolla (5v. ja 50.000km takana)..sanokaas te kokeneemmat (
wink.gif
) kannattaako suosiolla vakuutuksesta pyydellä uutta takkia, jos nirhaumaa ja asfaltti-ihottumaa on rotsi itseensä ottanut..? Täysin käyttökelpoinen toki vielä olisi, mutta.. Ja potta nyt menee tietenkin vaihtoon..hienosti tehtävänsä suoritti (Shoei XR-1000). Koneen vasemmassa poskessa jotain märkää näytti olevan, kun mopon pystyyn nostin, mutta ei ainakaan enää ole alleen mitään tiputellut. Toivottavasti ei itseensä sen enempää ottanut  
pftroest.gif

Oi voi..harmitus on suunnaton, mutta pientä lohtua onneksi tuo, että en taida olla ainut, jolle vastaavasti on käynyt..

Täytyy tähän omakin moka laittaa... Olin just läpäissy A-inssin ja ajelin takaisin autokoulun pihaan, ihan onnesta soikeena hekottelin kypärän sisässä. Parkkeerasin ja sammutin pyörän... ja sitten löysin itteni hirveen huudon kera maasta pyörän alta! Olin siinä täpinöissä unohtanu laittaa sivujalan maahan  
idea3.gif

On kyl oman pyörän kanssa tullu fanaattinen tapa tarkastella useasti että onhan se sivujalka siinä maassa  
biggrin.gif

Sattui tänään..

Viime syksynä ostettu, koko talven tuunattu Yamaha R1 2005...sorapihalta käännyin asfaltille, hieman kaasua, perä alta ja aamen. Takakate, sivukatteet ja etukate halki...takahaarukassa pientä nirhaumaa ja kytkinvipu v*turalleen. Kypärä ja takki naarmuilla. Onneksi ei autoa vastaan ja muutenkin hiljainen vauhti. Mutta vitutus on infernaalinen.. Huomenna vakuutustädin juttusille (Tapiola).

Ensimmäinen kaato mopolla (5v. ja 50.000km takana)..sanokaas te kokeneemmat (
wink.gif
) kannattaako suosiolla vakuutuksesta pyydellä uutta takkia, jos nirhaumaa ja asfaltti-ihottumaa on rotsi itseensä ottanut..? Täysin käyttökelpoinen toki vielä olisi, mutta.. Ja potta nyt menee tietenkin vaihtoon..hienosti tehtävänsä suoritti (Shoei XR-1000). Koneen vasemmassa poskessa jotain märkää näytti olevan, kun mopon pystyyn nostin, mutta ei ainakaan enää ole alleen mitään tiputellut. Toivottavasti ei itseensä sen enempää ottanut  
pftroest.gif

Oi voi..harmitus on suunnaton, mutta pientä lohtua onneksi tuo, että en taida olla ainut, jolle vastaavasti on käynyt..
Ajokamat menee yleensä kotivakuutuksesta. Jos ilmoitat ne samalla kuin pyörän, ei mene kuin yksi omavastuu.

Ai, pari vuotta sitten kun konttasin, niin halusivat omavastuun sekä kaskosta että kotivakuutuksesta. Paikkasin takin sitten itse.

^ Riippuu toki yhtiöstä. Yleensä, jos samassa tilanteessa ajokamat sekä pyörä (esim. kaatuminen) vaurioituvat, otetaan vain yksi omavastuu (se suurempi). Jos kotivakuutus ja kasko eri yhtiöissä, niin silloin tietysti molemmat yhtiöt haluavat vähentää omat omavastuunsa.

Back