• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilasin uuden pyörän ensikevääksi (BMW K1200S). Nykyinen K1200RS vm. 2003 pitäisi mennä vaihdossa ylihuomenna. No tänään päätin pestä ja puunata mopon, että on viimeisenpäälle hienossa kunnossa, kun tulevat hakemaan. Olin jo pessyt ja huuhdellut, kun päätin vähän työntää eteenpäin, että pyyhkäisen vanteet vielä jarrukenkienkin takaa. Juuri kun sain mopon liikkeelle, niin ilmeisesti alla olevan sadekaivon kannen reunaan kompuroin ja mopo alkoi kaatua toiselle puolelle. Ei jaksanut pidellä kiinni ja meni kyljelleen.
eek.gif

Ei voinut uskoa todeksi. Siis mikä helevatun Murphy iski, kun mopossa ei ollut mitään sanomista ja sen piti olla jo lähdössä muualle, niin pitää vielä piti mennä kaatamaan!  
bawling.gif

Vaurioitahan siitä tuli:
-          sivulaukun kanteen ruhje
-          jarrukaavan päähän ruhje
-          peiliin naarmu
-          sivukatteeseen naarmuja
-          alakatteeseen naarmu
-          etukatteeseen pieni jälki vilkun yläpuolelle
-          pleksiin naarmu, kun hipaisi sekin vielä seinään

Maanantaina täytyy selvitellä, että mitäs nyt tehdään.  
bawling.gif

Mietin jo onnellisena, ettei tänä kesänä sattunut mitään noloa, mut väärässä olin.Tosin moka ei ihan ollut oma.
Kontiorallissa minulla oli kyytiläinen mukana, naisihminen Tampereelta.
Ja rallisa kaverit teki oharit, eli huoltoauto oli häipynyt sunnuntaiaamuna kun teltasta ulos kömmin.Oli muuten varmaan aika makea ilme naamalla....
Harmaita hiuksia aiheutti tavaramäärä, joka jäi meille pyöränpäälle lastattavaksi.Tavaroita oli otettu mukaan huolettomasti, kun kerran kaiken piti siinä autossa kulkea.
Noh, muutama kaveri tuli apuun ja lopulta meidän kamppeita oli kolmen pyörän päällä.
Ajeltiin kotio ja Tervolan risteyksessä pysähdyttiin tavaroita jakamaan uudelleen.Köytettiin pyörään kiinni mitä saatiin ja kyytiläiselle jäi vielä iso patjakäärö syliin.
Minä hyppäsin pyörän päälle ja otin tukevan otteen sarvista.Kyytiläinen tulossa taka, ojentaa jalan..ja potkaisee nurin pyörän ....ja minut....
kaboom.gif

Tänä kesänä oltiin porukalla liikkeessä ja kaverit pyssäs pienen sillan kohdalle pitstopille. Itellä meni vähän pitkäksi (10m) ja ajattelin sitten pyöräyttää oikein miehekkäästi tiukan U mutkan kapealla soratiellä kun muut on jo pällistelemässä kosken kuohuja.

Taka Tourance ottikin yllättävän napakasti kiinni ja hätänen jyrkempi kallistus aikaansai eturenkaan luistamisen alta....

RONKS !! nippanappa sain hypättyä päältä pois ja aplodit tuli välittömästi (ja kehoitus siirtyä sirkuksen palvelukseen)

Kaatumaraudat naarmuille ei muuta paitti vee käyrä  harvinaisen korkeelle  
shaun.gif

Edit: Elämäni toinen kaato

Viimeisellä reissulla tänä kesänä kävin kattelemassa Vöyrin tulvia ja eteen sattui n. 50m matkalta tulviva soratie. Jee!
.....tosi(tyhmä)mies vääntää hanaa ja eikun keskellä "jokea" ole hel*inmoinen syöpymä ja ***ROISKIS*** Siinä sitten sekaisin yritin kehittää jotain järkevää tekemistä. Sammuta nyt hyvä mies edes mopo ennenkuin on vettä sylinterissä.!! Karttakirja kellui jo kovaa kyytiä kohti Pohjanlahtea ja ukko ihmetteli kun on vettä polvissa.
Ei muuta kun lorimaan otetta sarvesta (just olin tankannu) TA painoi aivan sa*tanasti kun sitä kampesi pystyyn. Tuntui että yksikin kilo lisää ja se olis jääny siihen.
No, kaveria ei jätetä.
Starttailin siinä koskessa sitten muutaman minuutin ja PRÖM! , reissukaveri ei ollutkaan hukkunut. PUUH!
062802jumpie_prv.gif

Kaatumaraudat mutkalla mutta katteet lähes naarmuitta! Itselle ei tullut kuin vesivaurioita jossei alaselän "katkeamista" lasketa (nostossa) Mänskän nahkasaapas saa täydet pisteet - varmaan 10min uppeluksessa ja vain lievästi päästi vedet sisään. Matka jatkui vielä tästä parisatkua, ai niin karttakirjankin kävin kahlaamassa kaukaa pellolta...
biggrin.gif

Hm. Mä oon tän jonnekkin jo kirjannu, mutten löytäny...

Toissakesänä, olin just käyny peseen pikkuvirkun loistavan puhtaaks ja pistäny tankin ihan täyteen. Kaarsin kotipihaan reteesti ja väsyneenä työpäivän jälkeen, pyörä sammuksiin, sivujalka alas ja oma perse ylös. Ongelmaks vaan muodostui se, että unohdin laittaa sen sivujalan alas!
tounge.gif

No, mopo kippaa ja kippaa, mun voimilla ei toivoakaan pidellä varsinkin kun alkaa naurattaa kun tajuaa tilanteen... Mä istun ite vielä puoliks kyydissä joten jään sinne alle, ja mopo kaatuu mun päälle. Bensa alkaa valua täydestä tankista... Ei pysty tekeen muuta kun nauraan
biggrin.gif

No, keplottelin itteni pois sieltä mopon alta mutta ehämmä sitä ylös saanu. Bensa valuu edelleen... ja naurattaa. Miten kukaan voi olla niin ääliö
cool.gif

Onneks siinä sitten ajelee ohi mopopoika jollain monkeyllaan, pysähtyy viereen ja kysyy:
"Eikö nouse?"
Pakkohan siihen on vastata että ei.
tounge.gif

Ja mopopoika nostaa pyörän pystyyn... Pojalla ikää ehkä se 15
biggrin.gif

*NOLO*

muutama vuosi sitten Pariisissa (töissä) tulin parkkihalliin tammikuun iltamyöhällä ja tökkäsin bemarin moporivistöön aika ahtaaseen aukkoon skoottereiden ja jonkun goldwingin väliin. Väli oli sen verran ahdas että päältä pois nousu ei noudattanutkaan totuttuja liikeratoja ja mopo lähti kaatumaan oikealle skoottereiden päälle.

Näky oli kuin uutiskevennysten dominotempuissa jossa palikat kaatuvat peräjälkeen. Tässä tapauksessa meni vain kolme skootteria. Meteliä oli tosin vähän enemmän.

No, skootterit olivat elämää nähneitä eikä muutama kolhu niitä enää miksikään muuttanut. Bemarikin nousi pienellä ähellyksellä vaikka painoa on melkein 300 (siis mopolla, ei ittellä). -Jäi vähän nojalleen sitä ensimmäistä vespaa vasten. Muutama naarmu tuli peiliin mutta niitähän ei lasketa. Kolhu itsetuntoon oli isompi. Katsojia ei ollut. Onneksi.

ET

Voi hevonperse. Nyt meni toinenkin mopo kyljelleen. Olin tänään vähän ajelulla, kun oli kohtuullinen keli ja käsikin alkaa taas toimia. Tietenkin alkoi sataa ja olin jossain Nummelan Hyvinkään välillä ja ajattelin lähteä pikkuteitä kotiopäin. Jossain Perttulan/Klaukkalan seudulla oli tehty peltotöitä ja märkää liejua tiellä. Sumeella visiirillä tulen kurvaan ja ennenkuin huomaankaan pyörin selällään asfaltilla mopon kanssa. Onneksi ei vauhtia ollut kuin ehkä 30km/h, kun oli sen verran tiukka kurva ja ajelin varovasti (en kuitenkaan näköjään tarpeeksi varovasti). Mitään en ehtinyt tehdä, kun mopo vaan luiskahti kyljelleen.

Takissa reikä, kyynärpää mustana, peili paskana, etujarrukahva poikki, kahvan nuppi rikki, kahvanlämmitin lakkasi toimimasta, sylinterinkannen koppa ruvella (bokseri), pakoputki ruvella, sivulaukku ruvella.  
bawling.gif

Ensimmäistä kertaa ajelulla sen jälkeen kun kaadoin toisen bemarin pestessä.  
eek.gif

bawling.gif

Voi hevonperse. Nyt meni toinenkin mopo kyljelleen.
biggrin.gif

Sori, mut meinasi ihan oikeasti lentää kahvit suusta pitkin näppistä ja ruutua.

Mutta risoohan tuo taatusti, tiedän sitten kun mun vuoro tulee. Ilmeisesti aito sawolaissyntyinen kyynisyys on pitänyt pelit ehjänä tähän asti, yhteenkään mutkaan tai mihinkään muuhunkaan ei luoteta.

Kauden lopetus meni mallikkaasti:

Ajoin pyörän talvisäilötalliin, kuski oli siinä vaiheessa tuhannen kohmeessa ja aivotoiminta lakanneena (+4 astetta, avopotta, aurinkolasit ja pelkät nahkat päällä. Ajomatkaa 120 km). Pähkäilin perillä tallissa että kuinka käännän mopon seinää vasten ja tarkoitus oli laittaa mopo seisomaan jalalleen. Nousin mopon päältä pois ja sattumoisin tukijalka ei ollutkaan alhaalla
crazy.gif
jolloin 250 kg rojahti vasemman jalkani päälle - hyvä näin, sillä se ehkäisi pahempien vaurioiden syntymisen. Ihmislihahan paranee ihan itekseen :;)

Saldona vääntynyt kilpiteline, tanko ja skraaduja koneen kyljessä. Silloin v*****i.

Näitä lukiessa saa kyllä huokaista helpotuksesta, itsellä on vain ollut todella läheltä piti tilanteita omassa pihassa. Autotallin edusta on loivasti tielle viettävä ja siihen kun pyörän täräyttää vähän vinoittain, niin olen muutaman kerran saanut punnertaa sen pystyyn (ei ole kuitenkaan kaatunut). Kotilolla tai MP:llä ei vielä ole sattunut haavereita onneksi.
sport05.gif

Sori, mut meinasi ihan oikeasti lentää kahvit suusta pitkin näppistä ja ruutua.
Ei tässä itsekään oikein osaa mutta kuin nauraa.  
biggrin.gif

Tää on varmaan ennätystupellus. Tarkemmin tarkasteltuna tuli tankkiinkin pieni lommo ilmeisesti koivesta, kun ei mitään naarmuja ole. Ei taida olla biorytmit ihan kohdallaan...

Lisäys:
Niin sitäpaitsi olin ajelulla myös sen takia, että hain mökiltä vahat, Autosolit ym. ja tarkoitus oli reissun päätteeksi puunata mopo talvikuntoon. Tossa noi tavarat on eteisessä muovipussissa. Ei taida ne jurmut lähteä Autosolilla.
biggrin.gif

Toisenhan ruttasin, kun olin jo myynyt. Nämä siis peräkkäisillä keikoilla.
biggrin.gif

Kävin hakemassa uuden (minulle) mopon ja 150km ajelun jälkeen viimein kotona. Jaa, jos työntäisi pyörän tuonne liiterin taa niin on enemmän katseilta ja (ja vuokranantaja mummon corollalta) suojassa. Juuri kun sain punnerrettua sen nurkan taa niin kaveri soittaa että otahan mopo esille niin hän tulee katsomaan. Voi v**tu s***ana kun just sain sen parkkiin. Rupean repimään sitä pois ja mopo kaatuu koko 200kg painollaan päin varaston valkeaa pieltä ja nätit skraidut katteeseen ja etuvaloon... Ja mopo oli ollut hallussa n.2h.
veryangry.gif

Kerran kävi niin, kun ajoin pyörän parkkiruutuun ja lähdin siitä sitten menemään. No kun olin päässyt kolmen metrin päähän, kuului rysähdys. Pyörä sitten makasi siinä avuttomana.
confused_orig.gif

Huomasin siinä sitten, että ei ollut fiksua parkkeerata pyörä nokkaedellä alamäkeen. Jalkahan siinä oli alta mennä ja papat katseli suupilet vinossa. Kyllä vitutti...
sad_orig.gif

Kyllä mun eniten päähän ottama kaato tapahtu autolla.
Joskus 80 luvun alkupuolella oltiin kavereiden kanssa jutskailemassa.
Päätin siitä lähteä autolla meneen ja kuinka ollakaan: Unohdin kaverin kawan ja peruutin rehvakkaasti peileistä katsoen ja tömps kawa ketoon, peili paskaks ja molemmat vilkut voi helvetti ku vitutti.
Tuli kalliit peruutukset.
withstupid.gif
Onneks kaveri suhteet ei romuttunu ja sain vielä tyypitelläkin korjauksen jälkeen.

Liikaa itseluottamusta ja liian vähän kokemusta. Mopoaikojen jälkeen (reilun 10v tauko) eka 2-pyöräinen moottorikulkine alle männäkesänä. Pieni ja kevyt Honda Dominator.

Sattui sitten että joku oli rakentanut kaposen soratien poikki moottoritien ja aidannutkin sen. Piti siis tehdä U-käännös. Periaatteessahan tää on simppeli juttu - jalka maahan ja käännetään kaasulla - ihan niinkuin mopotkin. Hommahan meni ihan ok siihen saakka että rengas ja uraa reunustava märkä sammal kohtasivat toisensa. Seurauksena että pyörän perä poistui tangentin suuntaan ja meikä pyörän kanssa kyljellään. On muuten kevyehköksi pärräksi yllättävän raskas lojuessaan polven päällä.

Eipä varsinaisesti kaato mutta jaetaan nyt omiakin kokemuksia, tämä on noin 6-7 vuoden takaa kaverin mökiltä mopolla.

Oltiin siinä sitte mökistä noin 3km päässä kolmisteen mato-ongilla kalassa laiturin päässä kun ongesta katkes siima, no fiksuna ehdotin tietenkin että otan ton S1:sen tosta ja haen mökiltä toisen, ja siitä sitten vaan oikeeseen käteen todella kätevästi 3m mato-onki ja menoks, 50km/h mitä se nyt kulki alamäkeen hiekka tietä jossa oikealle kaartuva mutka, onki otti johonkin puskaan kiinni, eturengas lähti soralla alta ja täysillä suoraan edessä olevaan metikköön, kypärä ei ollut kiinni ja löytyi parin minuutin etsinnän jälkeen metiköstä, mopo oli sarvet kiven välissä täydellä kaasulla huutamassa ja itsellä ei mitään. Siitä sitten vaan taluttamaan mopoa takas ja toteamaan että v*tuikshan se meni. 250 markkaa tuli laskua vääntyneestä etuhaarukasta, ei tarvinnu sitä mopoo enää kokeilla sen jälkeen
smile_org.gif
.

biggrin.gif
Kesälomalla tuli oltua mökillä pyörällä=hiekkapiha(sillä hetkellä kova)Sateli muutaman päivän enemmän ja vähemmän.Ajelin joka päivä ja siirtelin ja tarkkailin et pyörä pysyy paikallaan(en viitsinyt hakee 3 metrin päästä vajasta klapia alle)illalla karmeat kalsarikännit ihan onnessaan lomalainen,ompas elämää
tounge.gif
!Yöllä erittäin hämärä mielikuva kovasta ropinasta.....Aamulla vitunmoinen juuba,aah kuolema tulee
sad_orig.gif
Suunnaton paskahätä ja armoton vesisade)Ripeä,kunto huomioiden,kävely huussia kohti(sadeasu päällä) Puolivälissä katsahdus pyörään,kenollaan :tyhmäminä:Fukfuk.Paskahätä unohtu,pyörän luo=pulssi 222.Pää kipeä!!!Pyörä pystyyn -750zxr.Huojumista,selkä napsahti kipeeks.Koko piha melki velliä.Pyrähdys klapia hakeen,alle,tuelle.Valtava hengähdys
033102beer_1_prv.gif
:bisseä:Vahinkoraportti=vasen jalkatappivaihdesiirrin poikki ja naarmuja vasemmalla kyljellä.Sen jälkeen pyrkinyt pitään klapia mukana
baaa.gif
talktohand.gif

Back