• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
noloja lienee tapahtunut moniakin.

eräs muistamani oli jossakin silverstonen liepeillä kun kävin kyselemässä tietä formulaykkösradalle, ne mitään osannu neuvoa, lähin tohkeissani ulos ja hyppäsin kymppikawan päälle, hops, toisella puolella olikin n. 20cm monttu ja kypä romuineen, sekä mä nurin vasten lehtitelinettä ja mainostaulua, sen verran sain jarrutettua laskeutumista oikealla jalalla, että naarmuja isompaa ei tullut.

sitten samassa pihassa oli joku walesilaisittain mongertava engelsmanni aprilian rs250 prätkällä, hän näki tietysti tilanteen ja tuli avuksi lopuksi ja vieläpä lähti opastamaan kisapaikalle, ajoikin lujaa kapeita mutkateitä englannin maaseudulla, siinä oli kaksipäällä ja täyteenpakatulla zx10:llä pysymistä mukana.

samantapainen kippaus myös kypällä sattui kerran huoltoasemalla askolassapäin, täyteen lastattu kypä nurin, kun muka rentona ja osaavanketteränä hyppärin lännentyyliin kuin john wayne, vain stongasta hieman pidellen, noh, yli meni ja taas pihassa olleet saivat jeesata, hieman sisäreisi revähti ja oli viikon kiepänä se.

Ensimmäisen muistaa aina, oli kyse mistä vain.

Ajokorttia ajaessa ennen käsittelykoetta vielä harjoiteltiin niitä tehtäviä siinä parkkipaikalla. Vuorossa oli jarrutus ja itselläni käväisi etupyörä hetken aikaa lukossa innostuttuani puristamaan sitä kahvaa ja tuntui että nyt kaadutaan. Sain pyörän pysähtymään kuitenkin pystyssä ja tuntui kuitenkin että kaadutaan oikealle. Yritin pelastaa homman ja päädyin paikaltaan saattamaan pyörän vasemmalle kyljelleen rautojen varaan. Operaatiota seurasi kaikesta päätellen myös muiden autokoulujen oppilaat ja oma porukka...

Opettaja vain kysyi että mitenkäs nyt noin. Pyörä takaisin pystyyn, takaisin käyntiin ja uudestaan samaa tehtävää tekemään.

Itse käsittelykoe meni ihan hyvin ja siinä oli myös se samainen jarrutustehtävä.

Kaverin kanssa ajellessa pysähdyin nesteen pihaan er-5 pyörälläni ja varmaan koitin lähteä siitä kuin autosta kävelemään, kun unohdin laittaa seisontatuen. Itse olin sentään sen verran välissä, ettei pyörään tullut jälkiä.

Tämän vuoden keväällä olin kotoa alakerrasta ajamassa gpz550 pyörää pois talvisäilöstä pienen lumihangen yli. Ajattelin ottaa hieman vauhtia, että pääsen lumihangen päälle, mutta lumessa piileksikin rautalankakieppi, joka tietysti tarttui jalkaan ja nurin...
biggrin.gif
Oli siinä sitten mukavaa nostaa sarvista 220 kiloista pyörän rohjaa pystyyn. Vaikkei kukaan nähnytkään.

Itselleni ei oo sattunu mitään minkä muistaisin hyvin nolona tapahtumana, joskus kyllä heittänyt hiekkatiellä etupyörän alta..

Mutta heti tulee mieleen emännän inssi..

Inssi oli jo takana, kortti oli niin sanotusti hyväksytysti taskussa ja vielä katsastusmiehen läsnäollessa emäntä kaato autokoulupyörän paikallaan parkkiksella kyljelleen. Itse en ikävä kyllä ollu paikalla kattomassa, oli kuulemma vähän hävettänyt..

Mieleen muistuu mopoaikojen jälkeen hommattu Kawan krossipiikki: Heti tuppi nurin tuntemattomalla paikalla, ykkösellä roikuin stongassa kiinni, kunnes kaks puuta pysäytti Kawan, mut mä jatkoin stongan yli matkaa, onneks suht pehmeeseen pöpelikköön. Havunneulaset yskittyäni totesin Kawan olevan nätisti parkissa kahden kuusen välissä ja kaverin kuvatessa kaiken videolle
biggrin.gif

Siitä irtoo naurut vielä 15 vuoden jälkeenkin
tounge.gif

kyllä noloin tapaus menee piikki aikaan.
oli tapana parkkeerata porukalla kioskin pihaan ja istua pyörän päällä seisontatuen ollessa alhaalla... jotain ihme ajtuksesta päätin kokeilla miten siinä "ärikän" päällä onnistuis makaaminen
smile_org.gif

no siihen sit varovasti laskin itteni pötköasentoon pyörän päälle ja samassa kun niska tavoitti peräkatteen päälle niin rupes tuntuun jotenkin kummallista liikettä
omg.gif

siinä sit ehdin tajuta et nyt läks ja pyörä kaatui kylelleen meikä siihen viereen toinen jalka tanki alla jumissa
lookaround_orig.gif

siinä sit ähisin ja puhisin pyörän alta pois ja ihmettelemään miten pyörälle kävi -> tankissa bootsin kannasta lommo pelissä ja kahvassa naarmuja sekä jalassa ääretöntä kipua.

kaverit vieressä
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

no en sen jälkeen moisia ole edes kokeillut isommilla pyörillä

Mopoaikoina...
Lähdettiin mökkinaapurin kanssa ajelemaan ja mulla oli automaatti pappatunturi, jossa tehoja niin paljon, ettei hiekallakaan saanu rengasta sutimaan. No sehän tietysti korpes tälläistä reipasta miehenalkua sen verran, että tuli mieleen kuningasidea. Mopo keskijalalle ja täydet kierrokset-kohta sutii!!! Nytkäytin mopon alas ja... ketjut poikki. Takaisin noin 10 kilsaa matkaa ja työntöhommat ei paljoa kiinnostanu, joten etittiin jostain köydenpätkän hinausta varten. Paluumatka meni muuten hyvin, paitsi yhdessä mutkassa köyteen tuli "hieman" liikaa löysää ja köysi livahti stongan ympäri. Köysi kiristy ja seuraavaks turvallaan tiellä...

Mää ajelin tohkeissani Magnalla töihin, nii sehän karkas soratiellä käsistä ja liukui siististi mutaojan pohjalle. Eikä noussu omin voimin. Onneks oli miehiä puusavotassa lähistöllä ja nehän rymisteli pää kolmantena jalkana apuun. Kyllä nolotti.
confused_orig.gif
Mutta onneksi sain pyörän pois ojasta ja pääsin ehjänä töihin. A-kortista olin tuolloin nauttinut jopa pari viikkoa... Tapaus sattui viime kesänä. Tälle keväälle sitten kaadoin Hondani kaupungissa, kun unohdin seisontatuen alas ja risteyksestä kaartaessani tuki tökkäsi maahan.. se oli menoa. Mopeti päätyi kyljelleen kadunreunaan. miulla repes takki.
veryangry.gif
ja ukko motkotti. Tässäkään tapauksessa en saanu Hondaani hievahtamaankaan, ja ihmiset ilikiät vaan ajoivat pokkana ohi. Piti ihan itse huitoa autoilijoille eikä ne silti auttaneet. Sain sitten yhden polkupyöräilijäukkelin pysähtymään ja sen kans nostettiin pyörä ylös. Vähän oikasin peilejä ja lähdin kurvaileen kolhuja kärsineellä pyörälläni kotio. Eipä ole toista kertaa unohtunu seisontatuki(vai mikä se ny virallisesti onkaan...) alas!!!

Koitin tuossa lukea näitä kaatojuttuja, mutta yllättäen ei silmääni sattunut yhtään tällaista vanhaa vakio klassikkoa:

Olin ollut edellisenä iltana ajossa ja sateesta johtuen pyörä oli taas pesun tarpeessa. No aamusta aikatauluun tuli hieman yllättäen pesun mentävä rako, joten kiireellä ajokamat päälle ja pyörää starttaamaan. Kypärä päähän, kone käymään, pykälä sisään ja reilusti liikkeelle (samalla kallistus kevyesti oikealle menosuuntaan)...töks!
(Ei siinä kauaa mennyt, kun jo tiesinkin mihin kulku pysähtyi, nimittäin jarrulevylukko oli tietysti jäänyt poistamatta.)
Ja Pyörähän tietysti kallistui liikemassan vaikutuksesta vauhdikkaasti kohti oikeaa kylkeään. Ei kun jalkaa tueksi, mutta kun eturengas liukui asfaltilla vielä noin 20 cm, niin se riitti ettei tukijalka enää ollutkaan oikeassa paikassa ja näin kellahdettiin todella nätisti oikealle kyljelle. Nopea vilkaisu ympärille, kukaan ei nähnyt!  
lookaround_orig.gif

Vaan siinä pyörän alla maatessani tajusin nopeasti, että en noin vaan pääsekään pyörän alta pois, kun jalka oli siellä jossakin katteen ja maan välissä. Apuakaan ei kehdannut huutaa, joten pyörästä reilu ote ja pyörä adrenaliinilla pystyyn (170 kg ei paljoa paina, kun vaihtoehtona on nolon tilanteen paljastuminen)
biggrin.gif

Päällipuoliset vauriot olivat minimaaliset ja nyt 300 euroa köyhempänä (uusittu jarrulevy ja jalkatappi), asian on jo voinut lähes unohtaa, mutta jarrulevylukkoon en ole sen koommin juuri koskenut.

Ei sinänsä kaato... Mutta nolo kumminkin...

Tapahtui tossa pari viikkoa sitten Espoon Leppävaarassa. Ajoin avovaimon perässä - hän ajoi siis kotilolla - Kehä I:sen liittymään, siihen mikä on lähinnä Turunväylää. Noh, avovaimo lähti ensin liittymästä Kehä I:selle, jonka jälkeen siirryin hissukseen eteenpäin odottamaan vuoroani, tottakai katse tiukasti takavasemmalle, josta liikenne tulee. Siinä sitten huomasin autoilijan ylittävän sulkuviivan keskikaistalta oikeanpuoleiselle kaistalle eli ns kiihdytyskaistalle eli juurikin sille kaistalle, johon siis avovaimo paraikaa aikoi kiihdytellä. Avovaimo jarrutti, minä edelleen katse tiukasti vasemmalla liikenteessä rullasin eteenpäin ja poks. Juhannusviikolla ostettuun veronkiertoautoon nyrkin kokoinen lommo takakulmaan ja pyörään umpiovaurio ja teleskooppinaarmua.

Mahtoi takana tulleita ihmetyttää, kun viittoilin avovaimolle, jotta jatka matkaa vaan. Tapanahan on yleensä jäädä keskelle tietä päivittelemään ja selvittelemään tilannetta.

Mikä asiasta tekee vielä nolomman on se, että kuljen aika usein ko. liittymästä/sen ohi ja siinä on keskimäärin joka aamu vastaavanlainen peräänajo. Niitä katsellessa olen itsekseni naureskelleut että mullehan ei noin pääse käymään...

No niin, minäkin pääsen tänne kirjoittelemaan.  
mad.gif

Vaihdoin takarenkaan äsken ja lähin testailee sitä. Pumppasin kyllä jarrupalat levyyn kiinni, mutta en kumminkaan jaksanu ilmata niitä.  
confused_orig.gif

Pari kilometriä ennätin ajaa, lähden risteyksestä liikkeelle reilu kävelyvauhti auton perässä ajaessa, samalla kääntyy oikealle 90asteen risteys ja siinä on koroke minkä vuoksi auto melkein pysähtyy. No alan siinä takajarrulla himmailee, jarrupoljin painuu pohjaan.
crazy.gif
No etusta että ei mene siihen auton perään. Meni ehkä puol sekuntia niin olin jo oikealla kyljellä. Tuo hiekkaa asvaltilla+mutka+etujarru=  
mad.gif

Oma moka, ois pitäny tarkistella jarrujen toiminta. Eniten vituttaa kun oli kaupungin keskeisin paikka just ruuhka-aikaan.

Pyörästä irtos änkkäri, sivukatteeseen ja vilkkuun naarmuja. Jarrupoljin myös väänty hieman. Kumma kyllä kun takaosaan ei tullu mitään naarmuja. Iteltä lähti vähän nilkasta nahka. Heh, oli lenkkarit, saappat kun olis ollu niin ei ois käyny mitään.  
cool.gif

Kylläpä pyörä nous äkkiä ylös kun hävetti niin paljon, ei sammunu edes. Siitä äkkiä liukenin paikalta, onneks se vaimennin ei kokonaan irronnu.

Kerta se on ensimmäinenkin, mutta tämä oli aika nolo. Sama melkein kun oisin tuupannu mopon paikaltaan kumoon 
033102ass_1_prv.gif

mopoaikoina tuli otettua lippa jos toinenkin, ja jos nyt ton ehkäpä karuimman ottais...Elikä: pikkukylillä asutessa noita mopoilijoita näkyi tämän tästä ja omassakin "porukassa" oli kymmeniä ja joukossahan tyhmyys toisinaan tiivistyy. no hippaleikithän siinä sit eräänä iltana syntyi, ja homman juoni on se et vaan mielikuvitus rajana kun karkuun ajaa, kiinniottajilla oli joskus enemmän järkeä etteivät ihan rappusia pitkin mopoillaan tulleet! noh, siinä sit alko porukka mua motittaan monesta suunnasta keskellä kylää, jossa ei muuta liikennettä kuin me muutama reikäpää...päätin koukata torin poikki, jalkakäytävää pitkin ääntänopeemmalla raisullani, ja kattelin sit taakseppäin samalla kun ajoin kohti suojatietä pitkin pikkasen harhaan. siinä vauhdissa kun moperin etupää tippuu kerralla metrin verran ojaa kohti, nostettuaan perää tarpeeksi, mää lensin tangon ylitte, raisu perässä, ja tämän rysäyksen jälkeen olin selälläni erään lähettyvillä olevan kaupan parkkipaikalla ja heti perään tulee eräs takaa-ajajista uhkarohkeena sanoon että "hippa". no tota, kelasin siinä sit että mitä tapahtu, kattelin hölmönä ympärilleni kun muut ryhmän idiootit nauraa perse kippurassa vierellä ja sanoo et siinä tuli sit ehkä parhaimman näkönen tuplavoltti ikänä, mopo ja mä! no matkaa tälle lennolle laskettiin kolmisen metriä siitä ojasta....
biggrin.gif

no eipä siinä sit muutaku mopo pystyyn ja vaurioita tarkasteleen, keula paskana, stonka paskana ja etuvanne paskana.ajamalla kotiin! etujarrua kun paino, niin maavara nous lähemmäs puoli metriä kun T-kappaleen ja emäputken väliin tuli kerralla välystä, ja reilusti! villiä oli kotio ajella! ite selvisin naarmuilla vaan, ja rotsissa niitä oli eniten!

tää on ehkä hauskin juttu mitä naureskelee sillon tällön!
biggrin.gif

Kesän-80 ajelin Monkeylla ja pakollisten pikkulippojen yms. jälkeen pätevöidyin siinä kaikkien kaksipyöräisten suvereeniksi hallitsijaksi.

Tätä pääsin näyttämään kaverin isoveljen kaverin 350 cc trial-Bultacolla seuraavana kesänä.Tapahtumapaikkana paikallinen urheilukenttä.Ei meinannut puolitutulle antaa kokeiltavaksi,mutta vakuutin ajotaitojen rittävän.Kaverikin kehui kovaksi mopokuskiksi.Monkeyssahan ei siihen aikaan ollut kytkintäkään,mutta olinhan minä nähnyt miten siten painellaan.
Oletettua ärhäkämmin Bultaco lähti eli ampaisi suoraan lähimpään mahdolliseen puskaan kuskin roikuessa sarvista.
Yleisöä oli riittävästi,suunnilleen saman verran kuin 1. penkkipunnerrusyritykselläni koulun salilla muutama vuosi aiemmin.
Seuraavan kerran kokeilin mopoa kesällä -2003 ja koska se ei karannut käsistä niin ostin sen.

Mulla on ollu kumma taika kaataa pyörät suht tuoreina.
Ostin upouuden Virago 535 joulukuussa ja pyörä meni suoraan ulkovarastoon, keväällä kikkailin sen yksin ulos varastosta peruuttamalla peräkärryyn (puolen metrin kynnys). Pistin viellä hihnalla kiinni jotta pysyy, noh aisasta kiinni ja käänsin kärryä ovelta pois ja pihahan vähän vietti jonkun verran sivuttain, ja siinä katselin kun ajamaton Virago kellahti kyljelleen kärryyn !
(oli hihna sivujalan vastakkaisella puolella ja piha vietti sinne).
Selvisin onneksi vain lampun kehyksen oikasulla.
smile_org.gif

Kesän kun ajelin totesin että customi ei ole minun laji ja vaihdoin seuraavaksi kesäksi FZS 600 :sen.
Sillä iski heti työmatka päälle ja kun menin tankkaamaan ja ajattelin vetästä samalla mokat ja sauhut baarin puolella niin
siirtyessäni mittarilta parkiin pistin kypärän oikean peilin päälle.
Kaikki meni hyvin kunnes käännyin ruutuun vasemmalle jolloin
kypärä jäi peilin ja etujarrun väliin, eikä siinä ehtiny kissaa sanoo kun oltiin kyljellään esson pihassa.
biggrin.gif
(silloin tajusin: kah, peilithän ompi katteessa eikä tangossa
062802jumpie_prv.gif
)
Oli aika punnerrus saada peli pystyyn kun en ole mikään metriheikki, ja vedin kylmän viileesti ne sumpitkin vaikka niskaa punotti.
033102beer_1_prv.gif

Vajaa kymmenen vuotta sit piti näyttää kavereille moponi 1000FZR:n raju kiihtyvyys. No siitä sit lapasesta, kun tielle olikin ilmestynyt mutka mitä en aikaisemmin ollut havainnut (vaikka paikasta ajanut ainakin tuhat kertaa) olisko ollu reilu 90asteinen, takavasen, tiukka ja kaivonkansi sisäkurvissa.

nixweiss.gif

Ajotaitojen rajoissa tiukka taitto sisään ja siihen helvetin kanteen. Lunastukseen ja ukko sairaalaan. Meni sit kesän ajosuunnitelmat uusiks. Toiste en aio enää samaan paikkaan yrittää yhtä kovasti. Ehkä siks vaihdoin paikkakuntaakin!

On ollu kaikki nämä vuodet hauskaa, kun kaveriporukka aina keväisin muistelee. Kylä lähtee!
buttrock.gif

Olen aloitellut tätä crossia vähän vanhempana kuin tavallisesti (17v) ja ajokokemusta crossista oli ennen tätä kevättä ollut 0h. Ihkaekaa kertaa ajoin crossia keväisen märässä Sipoossa ja kovin oli mutaista. Radan jyrkin hyppyri oli todella liukas ja enhän minä kovin kovaa uskaltanut siihen ajaa, vauhti nollaan keskellä mäkeä ja takaperin kuperkeikalla mäkeä alas. Onneksi, ketään muuta ei ollut radalla, olisi muuten saattanut näyttää tyhmältä kun kaveri kääntyy väärään suuntaan ja ottaa uudestaan vauhtia ylämäkeen...turhaan. No, kokemusta on jo hieman enemmän joten ajamisesta alkaa jo nauttiakkin.
062802moto_prv.gif

Katupyörien kanssa ei onneksi ole tullut könyttyä (vielä), mopoa tosin onkin jo näytetty asvaltille muutaman murtuneen varpaan verran. Ja kerran kaatui mopo huollon kesken omalla pihalla. Silloin lensi lenkkiavain läpi puska-aidan naapurin talon seinään...

(hiphei, ensimmäinen viestini)

juuh noloin juttu kävi ku oli ollu mopo (eka ja tänä vuonna)
tossa jo muutaman kuukauden ja kävin serkulle sitä
näyttämään porkkalaan päin ja siinä pihalla sitten ei tuo
oikean puolen kenkä pitänytkään märällä nurmella ja mopo ja mies
nurin, onneks oli broidi mukana ku se on toi nurmi vaikee
nostaa mopoo pystyyn ja kyllähän v....tti, mut ei kyl tullu
onneks naarmuukaan.

Jeps, se on hienoa kun kuljettajan jalka menee hieman oletettua alemmaksi.

Huoltsikan pihassa kääntelin pyörää, ja eihän se ihan mahtunut kääntymään tilassa joka siihen oli minulle suotu. No ajattelin, että voihan sen kääntää vähän tuossa korokkeen päällä. Siinä sitten hitaassa vauhdissa kääntelin, ja tasapaino karkasi hieman. Eikun vasenta jalkaa maahan, ja kun pyörä oli puoliksi korokkeella --> jalka ei ollut hirveän hyvässä asennossa painoon nähden, ja niin kaatumaanhan se lähti. Jollain ihmeellä sain tosin pidettyä kahvasta niin paljon kiinni, että sain 600:sen CBR:än kaatumista hidastettua niin, että takavilkku ja peili taisivat olla ainoat osumakohteet. Vilkun varsihan siinä sitten meni, ja peilin osuma halkaisi etukatteen siitä kiinnityksen vierestä. Kyllä siinä ihmiset katseli, kun kampesin pyörän siitä pystyyn, mutta kukaan ei uskaltanut tulla sanomaan mitään. Näki varmaan naamasta, että ei kannata ihan lähelle tulla.
biggrin.gif

Back