• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olin työntämässä takalaukkua paikoilleen kun havaitsin että pyörä liikahti etiäpäin...
omg.gif

Ja oli suru puserossa kun yhä seisoin laukku ylhällä ojossa ja pyörä oli jo rämähtänyt kyljelleen...
withstupid.gif

Onneksi ei suurempaa narmua tullut, ja tuostahan oppi jälleen paljon!
lookaround_orig.gif

Pyöräni nro 7 eli Ducati 900SS FF, punainen, oli tasan noin kuukauden vanha. Kilsoja mittarissa ehkä 2000. Menimpä sitten isoäitini synttäreille samalle pihalle missä pikkupoikana asustelin ja siinähän ne tutut rouvat olivat pihalla. Tulivat ihastelemaan uutta hienoa moottoripyörää. Ducatissani oli automaattisesti ylös nouseva sivujalka ja kuinkasollakkaan se pompsahti ylös juuri kun tasapaino huonoimmillaan.... Räms ja meikä siellä uutukaisen dukatin alla. Mikä uhrautuminen. Rouvat naureskeli että eipä oo poika muuttunut yhtään. Aina turvallaan ku on kakspyöräsellä! Hieman kiusaantuneena pyysin rouvia auttamaan "kipparia" (sillä nimellä kuljin pihalla) ja nostaisivat senvertaa että pääsen alta pois. Pyörän saatuani pystyyn piti tietysti ekas tarkastaa vahingot. Ei naarmun naarmua missään. Kevyt säkä! Siinä tämä tarina.

Olin työntämässä takalaukkua paikoilleen kun havaitsin että pyörä liikahti etiäpäin...  
omg.gif

Ja oli suru puserossa kun yhä seisoin laukku ylhällä ojossa ja pyörä oli jo rämähtänyt kyljelleen...
withstupid.gif
Sieluni silmin näen tilanteen  
biggrin.gif
 Anteeksi, että hymyilyttää, mutta todella voin kuvitella tuon, myös v-tuksen määrän.

Itse olen kaksi kertaa paikallaan kaatanut mopon. Ekalla kerralla se sivujalka ei mennytkään sinne ajas, vaikka niin kuvittelin ja toisella kerralla mopon oikealla puolella olikin asfaltin ja soran korkeusero noin 10 cm liian korkea.  Oma onneni oli, etten löytänyt kummallakaan kerralla moposta minkään näköistä naarmua.

Sellanen lisäkysymys:  Onko kukaan onnistunut pitämään pystyssä paikallaan kaatumaan lähteneen mopon?  Molemmilla kerroilla itse yritin kaikin voimin, mutta mun voimillani ei pyörä pystyssä pysynyt. Tietty kaatumisvauhti varmaan hidastui jonkun verran.   Yllättävän paljon se mopo vaan painaa, kun se kyljelleen lähtee menemään.

Ensimmäsitä kertaa kun yritin zetorin keskisisontatukea laittaa päälle niin köpelösti kävi. Ei ollut oikein tekniikka hallussa että miten se tuki sinne alle laitetaan. Olin vielä järkevänä miehenä laittanut kypärän vasempaan peiliin roikkumaan. Siinä sitten yritin ikäänkuin nostaa pyröö tuen päälle ja arvatenkin ei sitten ihan voimat riittäneet. Siinä rykiessä kypä sitten sattui tipahtamaan peilin päältä. Refleksien toimiessa nappasin sitten kypärän kiinni ilmasta ja hupsista pyörähän siinä alkoi sitten kaatua päälle. Lopputulos oli se että viskasin kypärän maahan ja sain kopattua pyörästä kiinni sellaisessa kallistuskulmassa että Rossit ja kumppanit olisi kateellisia jos niillä kallistukumilla radalla ajelisi. Pyörästä otti maahan kiinni vain peili. Siinä sitten ähelsin ja sain nostettua pyrön pystyyn ja vähän ylikin, tuloksena se että meinasi kaatua koko vehje toiselle puolelle. Vihdoin ja viimein sain pyörän sivutuelle. Kyllä oli naapurilla hauskaa kun olivat parvekkeella seuraamassa akrobatiaani. Kyllä hävetti. Soitin vielä samana iltana kaverille, joka sitten tuli opastamaan kädestä pitaen että miten sitä vaativaa teknistä laitetta eli keskitukea käytetään.

Viime syksynä olin afrikkaisella tuola crossiradalla vähä kiertämäsä ja en päässy kovin pitkälle ko jäin mäkeen kiinni ja kaaduin. Tilanne meni siis niin että olin liian pienellä vauhdilla menosa siihen mäkeen, koska en ollu sielä radalle ennen käynyt enkä tienny mitä mäen takaa tulee. No siinä mäessä sitte loppuki Tourancesta pito ja tuommosta mopoa ei oikein saa pidettyä pystysä siinä rinteesä. No kyllä kesti puhkua ja puhista että sai sen siittä ylös. Tankkiki oli tietysti aivan täynnä ja tankkilaukku paikallaan ja muuta mukavaa. No vahinko listalle ei tarvi onneksi liittää muutako peilinvarsi, pari naarmua tankin alapinnasa ja uudelleen maalattava pohjapanssari. Ja se suurin vahinko oli tietysti henkistä laatua.

Vuosia sitten kyykällä vielä ajessani, olin Kokko-Treffeillä Himangalla. Lähdin lauantaina Kalajoelle Särkille ajelemaan. Siellä sitten näin erään komian miehen ja sydän jyskytti.  
blush.gif

Ajoimme tien laitaan, tarkoituksena suunnitella yhteistä ajoreittiä takaisin päin. Otin sitten jalan maahan siltä väärältä puolelta... tunnetusti Kalajoella on tuota hiekkaa enemmänkin... toisella puolella oli asfaltti ja toisella 10 sentin pudotus hiekkaan. Onneksi oli riski mies nostamaan pärrän pystyyn.
Terkkuja sille miehelle  
smile_org.gif

Edit:
"Mopo lähti juhannuksena käsistä"
Sattuipä tänä kesänä Helinä-Kolinan kanssa. Mopo oli pesty painepesurilla viikkoa aiemmin, mutta ajamaan en ollut ehtinyt. Mopon päälle, polkaisu, kytkin pohjassa vaihde päälle... ja räntätänttäää! Mopo lähti käsistä ja minä jäin maahan makaamaan.
On muuten kamala katella kun mopo huojuu ilman kuskia eteenpäin - kummallekohan kyljelle se kaatuu, meneekö tielle asti, osuuko autoihin, onko kylki aivan pa***na...?!  
crazy.gif
bawling.gif

Mopossa ei juurikaan jälkiä, aivolohkot varoittaa joka kerta !roikkumaan" mopon päällä, jos se karkaisikin, niin pysyisi kyydissä.
Syy moiseen: kytkinlevyjen ruostuminen kiinni toisiinsa (avoin belttisysteemi).  
nixweiss.gif

Opetus: ajan mopon kuivaksi aina pesun jälkeen, enkä läträä vettä beltin ja kytkinkopan suuntaan.
biggrin.gif
Monet naurut on tullut naurettua moisen asian takia jälkeenpäin  
biggrin.gif

Ensimmäisen kerran lipsahti, kun olin pysähtynyt tankkaamaan. Tankkasin ensimmäistä kertaa uutta pyörääni, jossa edellisestä poiketen olikin palauttava sivutuki. Se ikävä kyllä toimi. Päästyäni pyörän alta pois totesin, että ala(täys)kate ja kytkinkahva paskana. Maalarille. Kuukausi tämän jälkeen piti kotipihassa näyttää kuinka pyörä kääntyy kaasulla. Pitoa olikin enemmän kuin luulin-pyörä kääntyi hienosti sutien, mutta piha loppui ennen kuin vauhti. Alakate paskaksi. Ei kun maalarille.

Joo,täytyy palata noin 10 vuotta (=minä ~15v) taaksepäin. Kaverin mökillä olin tuolloin vierailulla. Siinä sitte päivän mittaan alkoi paikallista nuorisoa virrata paikalle mopoilla ym.
Kaveriki sitte innostu hakemaan "ihanan" vihreän pappamoponsa tallista.
Tuli sitte jossain vaiheessa minunkin vuoro ajaa mopolla.
Mullahan välähti heti, et ku isossa (maatila) hiekkapihassa oltiin, ni voisin kokeilla miten pappatuna pyörii paikallaan.
Hienostihan se lähti pyörimää...Vaan eipä käynyt mielessä, että kaverin mopon ollessa automaattivaihteinen, se vaihtais kesken rinkien kakkosta silmää...
Mopohan ampu hetkessä nokan kohti taivasta, enkä mä siinä vaiheessa tajunnu kaasusta päästää. Onneks sain nokan nopeasti alas, mut ku en vieläkää tajunnu päästää kaasusta, ni sit lähdin juoksee mopon perässä sarvista kiinni pitäen.
En tähän päivään tiedä, miten sain mopon pysäämää ilman kaatoa...Mut hävetti ihan hiukan palauttaa "hurja" pappis takas omistajallee ku tuntemattomat nauro maha väärällä...  
blush.gif

Onneks sain nokan nopeasti alas, mut ku en vieläkää tajunnu päästää kaasusta, ni sit lähdin juoksee mopon perässä sarvista kiinni pitäen.
En tähän päivään tiedä, miten sain mopon pysäämää ilman kaatoa...Mut hävetti ihan hiukan palauttaa "hurja" pappis takas omistajallee ku tuntemattomat nauro maha väärällä...  
blush.gif

...hervotonta  
biggrin.gif

biggrin.gif
, repesin ihan totaalisesti ku luin tota!!! (duunikaveri rupes kyselee, ett mitä miä nauran ja aatteli varmaan et oon täysin tärähtäny)  
blush.gif

Joo,täytyy palata noin 10 vuotta (=minä ~15v) taaksepäin. Kaverin mökillä olin tuolloin vierailulla. Siinä sitte päivän mittaan alkoi paikallista nuorisoa virrata paikalle mopoilla ym.
Kaveriki sitte innostu hakemaan "ihanan" vihreän pappamoponsa tallista.
Tuli sitte jossain vaiheessa minunkin vuoro ajaa mopolla.
Mullahan välähti heti, et ku isossa (maatila) hiekkapihassa oltiin, ni voisin kokeilla miten pappatuna pyörii paikallaan.
Hienostihan se lähti pyörimää...Vaan eipä käynyt mielessä, että kaverin mopon ollessa automaattivaihteinen, se vaihtais kesken rinkien kakkosta silmää...
Mopohan ampu hetkessä nokan kohti taivasta, enkä mä siinä vaiheessa tajunnu kaasusta päästää. Onneks sain nokan nopeasti alas, mut ku en vieläkää tajunnu päästää kaasusta, ni sit lähdin juoksee mopon perässä sarvista kiinni pitäen.
blush.gif
Juu ehdottomasti päivän paras
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Kaveri vajaa 10 vuotta sitten PV Suzukilla heitti hienot lipat. Mopo oli käynnissä, juteltiin ja se istu mopon päällä. Siinä se sitten löi ykkösen päälle ilman kytkintä vahingossa ja keulat pystyyn ja kaveri takapuolelleen maahan.

Ei tämä tänne ehkä kuulu mutta kun ihminen on "tyhmä" niin onhan se tänne laitettava
tounge.gif

Muutama vuosi sitten olimme kotilolla kauniina kevät päivänä ajelemassa porvoon suunnalla ja pitihän sitä päästä merenrantaan niin kauniilla ilmalla ja mukana kun oli koira niin pakkohan sillekkin oli mukava paikka löytää
smile_org.gif

No löysimme uimarannan jonkun golfkentän takaa ja kun kevät oli niin ei todellakaan ollut ihmisiä häiritsemässä mukavaa oleskelua
062802jumpie_prv.gif

Noo...kaikki meni siihen asti erittäin hyvin kunnes sanoin muijalleni että käyn kääntämässä auton että päästään lähtemään...

Ajattelin sitten komeesti heittää auton ympäri siinä hiekkarannalla
withstupid.gif
...no arvaa vaan upposiko renkaat hiekkaan..siihen jäi ja kun yritin päästä pois niin ei kun upposi vaan syvemmälle
bawling.gif

No lopuksi onnistuin sen saamaan niin kiinni että renkaat hiekan sisällä ja koko kotilon pohja makasi tasasesti hiekan pinnalla
nixweiss.gif

Noo hirvee vitutus tottakai, mutta ei kun ihmettelemään mitäs sitten tehdään ja kaverille soittamaan....

Samassa sieltä metsästä tuli hirveessä jurrissa oleva kundi kyselee mitä sä tollasia tyhmyyksiä oot mennyt tekemään...

No kertoi että heitä on tossa metsässä kundeja puolijoukkueteltallinen joten kohta saadaan apua...ja lähti kävelee takaisin metsään
tounge.gif

Sanoin muijalle että nyt sitten lähdet kävelee sen koiran kanssa tonne tielle päin koska ei siitä auton irrottamisesta tule mitään jos tollanen "namu" on läsnä
wink.gif

Noo tuli sieltä metsästä sitten kuusi kaveria apuu ja ei kun ensimmäisenä kyselemään multa että missä se missi on, kun kaveri mistään autosta mitään oo puhunut vaan mainostanut todellista missiä
inlove.gif

Sanoin että mikä lie koiranulkoiluttaja ollut eli en kuulemma tuntenut ollenkaan
cool.gif
No kaverit sitoi kiipeilyliinoilla pakun perään kotiloni ja kaivettiin siinä sitä vielä puolituntia ennen kuin irtosi ja pääsin jatkaa matkaa
bowdown.gif

Ensimmäinen huoli kavereilla oli että en kai minä oo poliisi kun kaikki olivat niin hirveessä kaasussa että kun pakukuskikin oli ainakin 2 promillen humalassa
omg.gif

Ja se toinen suurin huoli oli se että eivät saaneet sitä missiä telttailee heidän kanssaan
033102bebe_1_prv.gif

No minä ei kun kiitin ja otin "missini" matkalla mukaan
blush.gif

eli tässä esimerkki tyhmyydestä eli opetus on hiekkarannalla voi tehdä kyllä paljon mukavampiakin asioita
wink.gif

En tieda kehtaanko omaa tarinaani edes kertoa... Viime kesana onnistuin kaataan FJR:n jonka olin juuri ostanu viimeisilla pennosilla! Lahdin taluttaan pyoraa taaksepain, vasen kasi stongassa ja oikee takatelineessa. Tyhmyyttani yritin kaantaa pyoraa vauhdissa  :tyhmäminä:ja sinnehan se rojahti oikealle kyljelleen sepelikkoon! Naarmuja tuli, ai etta sita vi..utuksen maaraa.  
veryangry.gif

No ei siina kaikki, n. kk myohemmin pyoran kaato ostajaehdokas. Lahti liikkeelle, kaantyi vasemmalle, loysas kaasua ja pam! Talla kertaa naarmuuntui vasen kylki.  
sad_orig.gif

Eika siinakaan viela kaikki. Ostin myohemmin uuden FJR:n jolla lahdin sitten eka kertaa huristelemaan hiukka kaemmas. Missasin risteyksen, joten kaannyin seuraavassa risteyksessa pikkukadulle jossa sitten yritin heittaa vauhdikkaan uupparin. Viela tanapaivanakaan en ymmarra mita siina tapahtu, mutta kyljellaan oltiin, onneks sain hidastettua kaatumista. Eikun pyora ylos (yksin 280kg, adrenaliini autto!) ja toteamaan etta pari naarmua tuli. Siina vaiheessa tuntu etta paa hajoo...
mad.gif
mad.gif
mad.gif

Muutama hyvä kaato on jääny niistä lukuisista mieleen.

Piikkiaikoina RGF meni upeasti kyljelleen koko koulun edessä, kun piti esitellä "ajotaitoja" kavereille ja polttaa märällä asfaltilla p.rinkulaa kun muut pystyi siihen endurolla niin "kyllähän minä nyt katupyörälläkin tuohon pystyn.."

PV Suzukista katkes keula kesken stoppien. Se oli kiva ajaa kotio ilman keulaa ku kämmenet oli auki.

CR 80 menin selälleen pellolla, tien vierellä, kun esittelin isille "ajotaitojani" kun se ajoi tietä pitkin autolla vieressä. Isi ajoi 50km/h autolla ja minä menin keulien ohi kunnes takalokari haukkas maata.
biggrin.gif
Isänmaata oli aikapaljo jokapuolella.

Pikkuveli ajoi ekaa kertaa mopolla, tuolla yläpuolella mainitulla CR:llä. Vauhti tuntui ykkösvaihteella kovalta ja ajatteli hidastaa, mutta kun käänsi kaasua väärään suuntaan vauhti ei hidastunu. Tulos oli se että CR kuorma-auton kylkeen nokka kohti taivasta ja siihen asentoon se jäi. Jotenkin se kiilaantui lavan pohjan ja maan väliin. Pikkuveliltä takaraivo auki.

Minulla tulee sivuseisontatuesta mieleen yksi melkein kaato. Lähdin vuonna yks ja kaks piikkisellä MBX:llä huoltoaseman pihasta nätisti oikealle kaartaen kiihdyttämään ja aloin pyörän suoristuttua noin 60-70 vauhdissa ihmettelemään, että mikäs pyörää vaivaa kun se värisee puolelta toiselle. Nopea vilkaisu alaspäin ja huomasin, että seisontatukihan se siellä raapii tietä. Ja tottakai tuki oli ihan etuasennossa, joten jos pyörää kallistaa vasemmalle, niis se ottaa kunnolla kiinni asfalttiin ja *töks* ja lepikkoon. Sain kuitenkin vauhdissa kallistettua pyörän oikealle ojaa kohden ja kantapäällä potkaistua tuen ylös.

Kyllä tilanne kieltämättä heitti kylmän jälkihien pintaa ja sen jälkeen on aina muistanut katsoa onko seisontatuki oikeassa asennossa. Vaikka nykyisessä pyörässä onkin sammutuskytkin, niin silti sen tarkistaa.

2 kertaa onnistunut kippaamaan paikallaan nurin pyörän.
viimekesänä parkista lähin liikkeele ja pakettiauto oikasi parkkien läpi. painoin käsijarrun pohjaan ja oikeelle kupeelle pyörä ja mä.
bawling.gif

toinen kerta pari päivää sitten omassa tallissa. en tätäkään olis arvannut elen olis kokenut sitä. Varoituksena muile!!!
pyörä oli keskijalalla. aloin vaihtamaan etupäästä öljyjä.
ekana otin toisesta putkesta jousen pois putken sisältä ja laskin öljyt pois. sitten avasin toisen putken yläpään, samalla jousi vapaantuu ja etu pää tipahtaa alas. seurauksella pyörän keski jalka ei pidäkkään vaan pyörä tulee hiukan eteenpäin ja siintä kylelleen.
veryangry.gif
onneksi ei mennyt kun vikun lasi paskaksi.
omg.gif

tuommoinenkin läheltä piti tilanne on joskus ollut lähellä minullakin...kaupan pihasta 750F suitsalla lähdössä takavuosina. porukkaa tietty simona siinä pienellä parkkipaikalla. no kyllä minä sen sivuseisottajan pois muistin potkaista, ja äffän ei ees lähe käyntiin kontti ojossa. mutta jotenkin tuli lähdettyä niin ohuella kaasulla jotta mopo nyökähti eeteenpäin puol metrii ja sammui. eupyörä vinkkelissä menosuuntaan ja jalat tapeilla tottakai. no eiku omaa oikeenpuolista seisontatukee maahan ja äkkiä. kuis ollakaan, talkkari oli talvella muistanu hiekoittaa tunnollisesti, mutta ei ollut viitsinyt lakaista hiekkoja pois. aatteli varmaan että ei sit tarvii hiekoittaa ens talvena ollenkaan. saapas luisti ja luisti kunnes lonkkaluideni stoppari kolahti pohjaan...auuts...jollekin ihmeen akrobatialla sain keinauteltua mopon taas suurinpiirtein pystyyn, vaikka olin hetken ihan varma että näytös päättyy uskomattoman leveään spagaattiin siihen kyljellään olevan suitsani päälle. kädet ponnistuksesta täristen uus käynnistys ja saappaat tukevasti maata laahaten pois hymyilevien katseiden ulottumattomiin. miten tuntuikin ajogoret niin lämpimän nihkeiltä vielä pitkän aikaa, vaikka oli kalsaa kevättä vielä menossa. ja se oikee takareisi muistutti tapahtumasta kyllä varsin monta päivää jälkeenkinpäin ...
blush.gif

Pitää mennä ajassa taakseppäin aina viime vuosituhannelle ja  -90 luvun alkuun. Olin n.15v. ja kavereiden kanssa ajelemassa mopoilla. Itselläni oli Tunturi Tiger -sellainen tipun keltainen.
No lopulta päädyttiin meren rantaan ja ajetiin venelaiturille, sellainen 3 metriä leveä ja parikymmentä metriä pitkä. No kun olimme lähdössä pois niin kaverit käänsivät PV50:set melkein paikallaan. Itse ajattelin, että Tiikeriä vähän kyljelleen ja kaasulla käännös  
withstupid.gif
.
No alku hyvin, mutta sitten pito yllätti mopomiehen ja sinne katosi Tiikeri uljaasti keulien Ahdin valtakuntaan  
eek.gif
eek.gif
. Jäin suu auki ihmettelemään mitäs sitten  
nixweiss.gif
vettäkin oli pari metriä.
Onneksi jossain pienessä kalastusveneessä oli haka jolla aloin sitä mopoa naaraamaan. Ekaksi tuli tankki pintaan ja lopulta koko uitettu Tiikeri
biggrin.gif
.
Kun sain mopon taluttaen kotiin, niin isä vähän ihmetteli miksi vaihdan öljyjä mopoon, mutta ei epäillyt(kai) mitään.
Vain henkisiä hiertymiä ja mopo lähti vielä samana päivänä käyntiin.  
biggrin.gif

Kyllä se noloin lippa menee tonne piikkiaikaan, elikkäs noin 30 vuoden taakse. Kortista oli tuskin muste kuivunut kun oli kaverin pikku Honda, muistaakseni Dax, lainassa.

Ukko, joka ei ajelustani juuri tykännyt, vaikka oli ite vanhoja mopomiehiä, tuli autolla noin puolen km päässä perästä.

Oliskohan siinä sitten mennyt kytkin- ja etujarrukahva vasta-alkajalta sekaisin, olin kuitenkin ennenkuin huomasinkaan ojanpohjalla selälläni ja Honda puoliksi päällä.

Mahtokohan liike edes kunnolla pysähtyä, ennekuin olin takaisin pystyssä ja mopo käynnissä ja matka jatkui.

Polveen sattui niin s**tanasti ja stonga sekä vilkku vinossa. Eteenpäin piti kuitenkin rientää, sillä jos äijä olis nähnyt, olis vielä kieltänyt koko touhun.

Oltiin vielä menossa ukon kanssa samaan paikkaan ja mun piti kiertää toista kautta, pysähtyä ja koittaa fixata itteä ja pyörää semmoseen kuntoon, ettei jäis kiinni.

Perillä äijä kyseli, että missäs viivyin. Mä mutisin jotain tapaamastani tutusta, jonka kanssa oli pitänyt turista...Hondan omistajalle jäin kyllä myöhemmin kiinni lipasta, mut siitä selvittiin pienellä rahalla.

Männäviikolla tuli poikettua kupille tepparin baariin ja sieltä lähtiessäni kippasin Maxin väärinpuolin pihaan. Varmasti kaikki näki. Kytkin ykkösen ja aioin kaartaa kohti liittymää, nostin kytkintä ja lisäsin kaasua, kun moottori yhtäkkiä stumppasi. Meno loppui kuin seinään. Olin kuitenkin jo sen verran liikkeellä, että olin ehtinyt aloittaa kallistamisen joten ei muuta kuin jalkaa maahan ja tiukka ote sarvista. Eihän sitä liki kolmensadan kilon möykkyä mikään pitele. Alta äkkiä pois ja pyörä siihen kyljelleen. Pikainen vilkaisu ikkunaan -näkikö kukaan, - kaikki varmasti. Nolona kampesin pyörän pystyyn ja hyppäsin selkään tarkoituksenani poistua boostin avittamana näkymättömiin ja äkkiä, vaan starttinappulaa painaessani ei startti inahtanutkaan. Nytkö se sitten levisi, mietin. Pikku harkinnan jälkeen survoin kolmosen sisään ja kokeilin lykkylähtöä -onnistui.
Kotona turvassa katseilta mittasin akun ja totesin sen olevan jokseenkin kuolleessa tilassa. Uusi patteri kaupasta ja taas pelittää...naarmuakaan ei Maxiin tullut, vain ego kärsi kolauksen, vielä siihenkin arpia tuntuu sopivan...
lookaround_orig.gif

Back