• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nokkaketjun kiristin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eightball
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyseisen mopedin kone pitää inhottavaa kalkatusta kylmänä
mutta lämmetessä kolina hiljenee. Pyörässä on myös ongelmia taaeman pytyn kanssa, joka ei käy niinkuin pitäisi, eli välillä savuttaa ja yskähtelee.Yhtenä syynä voisi olla viruneet nokkaketjut.

Kummassakin sylnterissä nokkaketjun kiristäjät ovat niin sisässä kuin vaan pystyy, eli jouset eivät ole lainkaan jännityksessä.--> kiristysvara loppu?? Mittasin myös kummankin ketjun 20:n tapin välin, joka oli kumminkin n. 4mm alle huoltorajan.

Eikös nämä jouselliset ketjunkiristäjät ole "automaattisia", eli
kun vaihdan uudet ketjut+rattaat niin nämä kiristäjät säätyvät itsestään jousen avulla? Eli kun vaihdan uudet ketjut
ja rattaat niin ei tarvitse itse huolehtia oikeasta kireydestä.

Mopedina oli Suzuki Vx800 (sama kone intrussa) ja ajettu
n. 45tkm.

Kertokaa kokemuksia, ktos!

Kuulostaa just siltä mitä epäilet. Kaverilla oli viime kesänä tuo sama juttu. Ja olet oikeassa, itse kiristyvät. Vaihtoon vaan, jos kerran motti on jo auki. Ehkä vähän pienet mittarilukemat tuohon vaivaan, mutta voi johtua monesta asiasta. Takapytyn yskimisestä, lienet säädellyt pilottiruuvia ja synkannut? Olisko neula kulunut tai koho vuotaa? Mulla oli vuotava koho kun ostin pyörän ja teki samaa.

Samaa vaivaa oli mun pikkubanditissakin, eli nokkaketju rapisi ikävästi kylmänä. Kilometrit taisi olla samaa luokaa ton sun pelin kanssa ja siitä oli vaan nokkaketjunkiristäjän jousi ajan myötä kuoleentunut. Uusi jousi oli muistaakseni noin 10 mm pidempi kuin vanha. En nyt yhtään tiedä minkälainen operaatio tohon sun pyörään on vaihtaa kiristäjä tai jousi, mutta bandittiin se oli noin 15 min homma. Ite vaihdoin pelkän jousen, koska kiristäjä näytti ehjältä ja liikkui ihan takeltelematta. Uus jousi makso jotain 8 euroa, joten älyttömän halpa remontti oli noin pyöräremontiks.

Jees, Olen synkronoinut sylinterit erinäisen laitteen avulla tossa viime kesänä. Auttoi ehkä hieman tohon yskimiseen mutta ei hävinnyt kokonaan.

Nyt kun tarkemmin muistelen niin kone naputti pahimmiten kylmänä ja myöskin toinen pytty yskähteli. Koneen lämmitessä
naputus vaimeni ja käyntikin parani. Eli kyllä sen luulis ketjuista
johtuvan. Ketjun ei tarvitse paljon virua kun ajotuksessa voi
tulla useamman asteen vaihe-eroja ja sitten sen huomaa juuri
tossa käynnissä.

Olen juuri mitannut kaikki yläpuolen osat:männät,tapit,nokat yms. ja kaikki on vielä mitoissaan ja sovitteet kohillaan. Noi kiristäjät on kannssa jo irti eli tarvii varmaan vaihtaa ne jouset myös. Ketjut/rattaat menee myös vaihtoo. Mitään muuta järkevää selitystä en tolle ole löytänyt.
Kampiakselin laakerit ei liene ole väljät, ne olisi varmaan jo kesän aikana hajonnut tai edes nakutus lisääntynyt.

Katoitko venttilivälykset ennen purkua? Ilmeisesti sulla on ollut tuo pyörä kauemmin joten tiedät että kaikki nämä koneet kalkattaa vaihtelevassa määrin mutta kunhan mainitsen...
Todennäköisin syy on kyllä tuo nenäkettinki, kalinat katos kaverin pyörästä kiristimien vaihdolla.

Katoitko venttilivälykset ennen purkua? Ilmeisesti sulla on ollut tuo pyörä kauemmin joten tiedät että kaikki nämä koneet kalkattaa vaihtelevassa määrin mutta kunhan mainitsen...
Todennäköisin syy on kyllä tuo nenäkettinki, kalinat katos kaverin pyörästä kiristimien vaihdolla.
Jep, katoin välykset mutta tuleepahan laitettua nyt kunnolla.
Liian kriittinen ei kannata juu olla näiden koneiden käyntikolinoiden suhteen.

Back