• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nokka-akselin laakeripukki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tkard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tkard

aamuetana
Moi,

Yksi nokka-akselin laakeripukki on niin huonossa jamassa että tarvitsen uuden... ainaskin yhden
smile_org.gif
Ei riitä pelkästään uusien kierteiden teko..(murtunut) Tietääkö joku paikan mistä kannattaa alkaa kyselemään?

Vai viedä osa/osat jonnekkin poppaliikkeeseen
biggrin.gif

Mopona suzuki gsx 750 f 1990

Eikös noi pukit oo koneistettu parina sen kannen kanssa? Siis jos sulla on nokat mallia joka on suoraan laakeroitu kanteen.

Jos vippaat toisen pyörän pukit vanhaan kanteen niin välykset tuskin osuu kohdalleen.

Niin.. Tätä tässä olen vähän miettinytkin, vaihtoehdot jää vähiin? Eli joko toinen sylinterinkansi + nokka-akselit tai laakeripukin kunnostaminen jossain koneistamolla?

Pukki korjaten vaan. Ei niitä irrallaan saa ja jos saa ei ne käy kumminkaan, kun tosiaan ovat kannen kanssa pareiksi koneistetut.

Mulla takavuosina kanssa korjattiin äffästä nokkapukki kun se koko kierretötsä osa halkesi. Siihen oli jo aiemmin tehty helicoil-korjaus.

Puolituttu kansivelho koneisti pukista kierretötsän jämät pois ja teki tilalle uuden osan jonka sitten alumiinihitsari tigillä turas kiinni. Sitten vaan  koneistettiin tötsän yläpinta oikeeseen korkeuteen ja uus M7-helicoil kierre.

Toi tehtiin uudella osalla siksi että täyttöhitsaus olis tuonut enempi lämpöä kuin pieni sauma tötterön ympäri (mikä olis voinut aiheuttaa vetelyä).

Kysele paikallisista kansipajoista ei tuon pitäis olla ees kauheen kallis pieti.

Juu
062802jumpie_prv.gif

Täytyy etsiä joku paikallinen kansipaja, ei tuo nyt mikään mahdoton operaatio todellakaan ole.

No niin! Soittelin metallipajalle ja hyvää palvelua näköjään saa täälläpäin
062802jumpie_prv.gif

Kaveri tuli ihan paikanpäälle katsomaan ja totesi että saa korjattua tuon pukin kuntoon
smile_org.gif
Sanoin kylläkin kun soitin että voin tulla näyttämään tota palasta mutta ennemmin tuli paikan päälle.

http://www.klaavu.com/index.html 40e kohdilla tuo pukin korjaaminen ja ei edes tarvitse nousta sohvalta ylös
cool.gif

Meinasin R-Pyöristystä Keravalla suositella, mutta löysit näköjään avun.

Mistä syystä pitää korjata? Onko syynä ne venakopan kiinnityspultit?

Juurikin näin
sad_orig.gif

Silloin kun avasin kannen (marraskuu) ja ihmettelin, kuka kumma nää on kiristänyt, kun sai hampaat irvessä avata pultteja. Kiinni laiton yhteydessä sitten tajusin
idea3.gif
Aikaisempi huoltaja oli laittanut venakopan pultit niin tiukalle että kierteethän siinä tuli mukana. Tuossa silloin tällöin olen yrittänyt hifistellä tuota kantta ja tehnytkin muutamat uudet kierteet ja huomasin tuon yhden nokka-akselin pukin ottaneen itseensä liiallista kiristystä ja pukki sanonut sopimuksen irti
shaun.gif
halkeama kierreosuudella, noh saapi nähdä mitä tuo kaveri saa aikaan? Ei ole vielä tullut pukin kanssa takaisin
biggrin.gif

R-Koneistus on noita suositeltavia pajoja, muistaakseni talossa on jopa wanhojen Suizien (vai oliko Kawojen...) harrastaja... toinen ainakin autojen kanssa hyväksi havaittu on H:gin Pitäjänmäessä GT-motor.
GT-Motor teki mun Bemariin aikoinaan kannen plaanauksen, yhden pakovenan, kaikki keinut sekä nokka-akselin täytön, arvoihin hionnan ja nitrauksen sillä rahalla mitä muualta olisi saanut pelkän uuden nokan...

GT-Motorista saa ainaskin hyvää palvelua ja neuvoja
smile_org.gif
Muuta en osaa sanoa heistä, kun puhelimen välityksellä olen kysyllyt jotain, joskus..

Tää http://www.klaavu.com/index.html tuntuu ainaskin halvalta korjaajalta. Korjasi tuon nokka-akselin pukin, (kierre tötsä osuus oli kahtia) viereisessä pukissa oli alkava halkeama, niin laittoi sen myös kuntoon.. Hintaa otti kyllä sit kaikenkaikkiaan 50e kun haki kotoa asti ja toi muutaman tunnin sisällä osat takaisin.

Itse jouduin väsäämään uudet kierteet tuohon pukkiin, ja hakkasin jo valmiiksi päätäkin seinään, koska olin varma että tyrin kierteiden teon... Toisin kävi  
buttrock.gif
35min ja kansi paikoillaan  
062802jumpie_prv.gif

Back