• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nitrous Goes Racing

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitrous
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikeyx sanoi:
Lievä rahankeräysrikos tekeillä... Tehkää kirjallinen sponsorisopimus - se varmaan riittää.
Myyt tarroja maksua vastaan. Missä tapahtuu rikos?

Jos mä printtaan tarran ja myyn sen tori.fi:ssä, teenkö mä rikoksen?

Ja ei, en yritä olla vittumainen. Jos kyseessä on rikos, ni kerro tarkalleen millainen. Mun mielestä tämän voi aivan hyvin ajatella silleen, että Nitrous myy tarroja x eurolla kappale ostajalle, ja tarrassa on ostajan nimi. Ostaja liimaa ostettuaan tarran sen Nitrouksen pyörään. Tämäkö on rikos?

Mikeyx sanoi:
Lievä rahankeräysrikos tekeillä... Tehkää kirjallinen sponsorisopimus - se varmaan riittää.

Rikollisuus kuuluu kiinteänä osana moottoripyöräilyyn. Vähän streed crediä. Nitrouksella on partakin. Onkohan tatskoja?

PrivateeR sanoi:
Myyt tarroja maksua vastaan. Missä tapahtuu rikos?

Jos mä printtaan tarran ja myyn sen tori.fi:ssä, teenkö mä rikoksen?

Ja ei, en yritä olla vittumainen. Jos kyseessä on rikos, ni kerro tarkalleen millainen. Mun mielestä tämän voi aivan hyvin ajatella silleen, että Nitrous myy tarroja x eurolla kappale ostajalle, ja tarrassa on ostajan nimi. Ostaja liimaa ostettuaan tarran sen Nitrouksen pyörään. Tämäkö on rikos?

Tutustu rahankeräyslakiin, niin asia selkenee.

JMH sanoi:
Rikollisuus kuuluu kiinteänä osana moottoripyöräilyyn. Vähän streed crediä. Nitrouksella on partakin. Onkohan tatskoja?

Minä en lakeja laadi enkä niiden noudattamista valvo. Joku toinen saattaa valvoa - niinpä sponssisopimus päästänee pälkähästä.

Mikeyx sanoi:
Nii tää on juuri tää perus "olen niin saatanan fiksu" vastaus.... ku ei voi vastata että missä tapahtuu se rikos...

Sama ku joku kysyis että "mitä eroa on Dunlopeilla ja Pirelleillä?" ni vastaat vaa että "tutustu renkaiden teknisiin dokumentteihin ni asia selkenee...

Mutta eipä oo mitenkää harvinaista näillä foorumeilla.

Mikeyx sanoi:

Aika mielenkiintoinen syytös, kun en ole vielä millään tapaa maininnut, että missä ja miten tarrat tai muut mahdolliset tuotteet tulevat myyntiin. Tässä lähinnä kartoittanut porukan mahdollista mielenkiintoa support- tai ns. fanituotteisiin.

Niin!
Ei tänne tarvii tulla pykälillä oikein pätemään.

Täällä ollaan born to be wild (paitsi himassa)

Mikeyx sanoi:
Anteeksi kun yritin etukäteen vinkata, että asian voi helposti hoitaa laillisestikin.

Nyt kun rupesit asiassa neuvomaan niin olisi kyllä oikeasti mielenkiintoista tietää, että mihin oletukseen perustat väitteesi laittomuudesta?

Minä kysyn julkisesti, että onko ihmisillä mielenkiintoa ostaa tarroja, ihmiset vastaavat joo ja sinä kerrot, että tämä oletettu toiminta on laitonta?

Nitrous sanoi:
Aika mielenkiintoinen syytös, kun en ole vielä millään tapaa maininnut, että missä ja miten tarrat tai muut mahdolliset tuotteet tulevat myyntiin. Tässä lähinnä kartoittanut porukan mahdollista mielenkiintoa support- tai ns. fanituotteisiin.

Ristus mä ainakaa mitää osta.Mä laitan kakskymppiä ja akka laittaa kans eikä huolita mitää vastineeksi.(Tussilla pimees piirretähän prätkän kylkeen kirkkoveneitä)

19 § (23.11.2007/1063)

Lahjaveroa ei suoriteta:

1) tavanomaisesta koti-irtaimistosta, joka on tarkoitettu lahjansaajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön, siltä osin kuin lahjan arvo ei ole 4 000 euroa suurempi;

2) siitä, mitä joku on käyttänyt toisen kasvatusta tai koulutusta varten tai toisen elatukseksi taikka muutoin antanut toiselle näihin tarkoituksiin sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin; eikä

3) muusta lahjasta, jonka arvo on 4 000 euroa pienempi, kuitenkin niin, että jos lahjansaaja kolmen vuoden kuluessa saa samalta antajalta useita sellaisia lahjoja, näistä on suoritettava veroa, kun niiden yhteinen arvo nousee vähintään mainittuun määrään.

Mietin vaan tuota kakkoskohtaa jotta olisko tää vielä kasvatusta vai menöökö jo koulutuksen puolelle.No,surra näitä,tilinumeroa kehiin vaikka privana.

Liitetiedostot

• kirkkovene.jpg
    kirkkovene.jpg
    20,6 KB · Katselut: 13
Viimeksi muokattu:
Nitrous sanoi:
Nyt kun rupesit asiassa neuvomaan niin olisi kyllä oikeasti mielenkiintoista tietää, että mihin oletukseen perustat väitteesi laittomuudesta?

Minä kysyn julkisesti, että onko ihmisillä mielenkiintoa ostaa tarroja, ihmiset vastaavat joo ja sinä kerrot, että tämä oletettu toiminta on laitonta?

Onhan tuo asia sikäli nyt ajankohtainen ja ”pinnalla”, että esimerkiksi Finnair joutui lopettamaan vapaaehtoisten päästökompensaatiomaksujen keräämisen, koska heillä ei ollut rahankeräyslupaa. Siinä homma muuttuu lailliseksi tuomalla myyntiin kaksi erilaista lippua, joista halvemmassa päästöjä ei kompensoida ja kalliimmassa kompensoidaan.

Pikaisesti rahankeräyslakia vilkaisten ongelmia tulee, jos rahankeräys järjestetään ”vastikkeetta” tai että kerätty rahasumma on suuri suhteessa satuun vastikkeeseen. Onko esimerkiksi 20 eurolla ostettu tarra sitten vastikkeetonta rahankeräystä vai kallisarvoinen keräilytuote, sen ratkaissee viimekädessä oikeuslaitos.

Aloitetaan tutustuminen ko. lain kolmannesta pykälästä:

”3 §

Rahankeräyksen määritelmä

Rahankeräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa.”

Tässä tapauksessa rahaa ei ole tarkoitus kerätä vastikkeettomasti, vaan rahalla ostetaan näkyvyyttä katteissa.

Silmäilin tuon lain pintapuolisesti läpi ku meidän lakineromme vaikeni ku kysyi tarkennusta väitteeseen...

Enkä kyllä löytäny suoraan mitään mikä estäis tarrojen myymisen, varsinkin jos kyse on pienimuotoisesta summasta, ja jos tarran hinta ei ole suhteeton.

PrivateeR sanoi:
Silmäilin tuon lain pintapuolisesti läpi ku meidän lakineromme vaikeni ku kysyi tarkennusta väitteeseen...

Enkä kyllä löytäny suoraan mitään mikä estäis tarrojen myymisen, varsinkin jos kyse on pienimuotoisesta summasta, ja jos tarran hinta ei ole suhteeton.

Jos 20 € tarrat on laittomia, tässä maassa ei ole käyty ainoatakaan laillista vaalikampanjaa sukupolviin. Tulee vaan mieleen tonnien hintaiset litografit, jeesusteluaamiaiset ja Väyrysen suht hintavat mukit. Linnaan eivät ole joutuneet ainakaan noista rikoksistaan.

Pahus sanoi:
Jos 20 € tarrat on laittomia, tässä maassa ei ole käyty ainoatakaan laillista vaalikampanjaa sukupolviin.
5 § Rahankeräyksen järjestäjä

Vaalikeräyksen saa järjestää yleisissä vaaleissa ehdokkaana olevan tukemiseksi yksinomaan toimiva yhdistys tai puoluelain (10/1969) 8 §:n 1 momentissa tarkoitettu puolueyhdistys.

Ei taida siis olla laittomia vaalikampanjoita tuossa valossa...

PrivateeR sanoi:
5 § Rahankeräyksen järjestäjä

Vaalikeräyksen saa järjestää yleisissä vaaleissa ehdokkaana olevan tukemiseksi yksinomaan toimiva yhdistys tai puoluelain (10/1969) 8 §:n 1 momentissa tarkoitettu puolueyhdistys.

Ei taida siis olla laittomia vaalikampanjoita tuossa valossa...

Ok, hyvä tarkennus ja huono rinnastus :D Mutta vaikea nähdä tuossa rikosta, jos joku myy tarroja. Odotetaan kuitenkin ässää jonkun hihasta.

Pahus sanoi:
Ok, hyvä tarkennus ja huono rinnastus :D Mutta vaikea nähdä tuossa rikosta, jos joku myy tarroja. Odotetaan kuitenkin ässää jonkun hihasta.

Siellä se Nitrous kohta punoo rikollisia juonia Naccin kanssa samassa sellissä. Mikeyx siirretään todistajansuojeluun luomaan paskaa Forssaan.

JMH sanoi:

Mä kait aattelin, et jos sais mopoon sellasen Nitron naamakuvatarran partoineen, nii pysys rosmot loitolla ja pennut kusis hätäpäissään housuunsa. Ois niinku lisäturva. Varmaan sais vakuutuksistakin alennusta:thumbup:

Mikeyx sanoi:

Oletko itse tutustunut? Leikkaan tähän pienen tiiserin:

Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:

1) rahankeräyksellä toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa

Huomaa sana: "vastikkeetta"! Tarroja saa myydä ihan laillisesti. Ostaja voi päättää onko vastike hinnan arvoinen ja ostaa tai on ostamatta.

Back