• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Neuvoja MP-aloittelijalle...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja paradox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli arvoisat foorumilaiset - meikäläiseen on puraissut oikeen h*lv*tin iso pärrä-pörriäinen ja se pyörä olis ihan pakko hankkia! Mutta, ongelmia on! Osaan löysin vastauksen selattuani hienoa foorumianne mutta lisää kaivataan. Ongelmista suurin on vaimoke joka sano kun kerroin sille - Minä tai moottoripyörä!! No, yritän sitä leppyytellä tässä parhaillaan!
veryangry.gif

Muita "ongelmia" on että en ole kaksipyöräisellä ajanut muuta kuin maastopyörällä ja naapurin mankilla kesäisin mökillä - eli kokemus on aika rajallinen. Tämän lisäksi/takia pitäisi ajaa se kortti - kysymys kuuluukin että pitäiskö ajaa suoraan se rajoittamaton A vai pitäiskö ottaa välivaiheen kortti jolloin käsittääkseni vain saa ajaa 125cc pyöriä.

Sitten kolmas "ongelma" joka kyllä ratkeaa varmaan omalla painollaan kunhan kaksi ensimmäistä on selvitetty mutta minkälainen pyörä kannattais hankkia? Haaveena on ollut GSX-R 600 sinisenä. Onko liian iso/tehokas/vaikea pyörä aloittelijalle?

Tämän lisäksi kaikki muutkin vinkit (esim. ajokoulutus, varusteet, ym. ym.) ovat erittäin tervetulleita...

Minä KIITÄN!  
bowdown.gif

No, vaimoja saa uusia, ellei se viihdy pyörän kanssa samassa talossa. Pyöräkin auttaa uusien hankinnassa.

Aja suoraan iso-a, ei mitään järkeä ajaa pientä ensin.

Kuussatanen on hyvä peli alkuun, kevyt ja sitten kun tarpeeksi antaa happea, niin liikkuukin, muttei matalemmilla kierroksilla lähde lapasesta, niinkuin voisi periaatteessa käydä tehokkaammilla pyörillä.

Älä säästä varusteissa. Niihin menee rahaa, mutta hyvät kamat maksaa itsensä takaisin kestävyydessä, turvallisuudessa ja mukavuudessa. Ja vaikka saattaa kuulostaa tässä vaiheessa "hurjalta", niin radalle kannattaa lähteä ASAP, eri järjestäjien tapahtumissa on aloittelijoille omat ryhmänsä, jossa saa neuvoja ja tuntumaa miten pyörä käyttäytyy mutkissa. Turvallisempi ja hauskempi harjoitella radalla kuin kadulla.

sanoi:
Ongelmista suurin on vaimoke joka sano kun kerroin sille - Minä tai moottoripyörä!! No, yritän sitä leppyytellä tässä parhaillaan!
veryangry.gif

Kyllä se siitä kuule leppyy jos se susta oikeesti välittää - tod näk kyse on vaan siitä että se pelkää sun tappavan ihtes. Omalla kohdalla ei myöskään naene lähre kyytiin, syytä se ei oo kertonu. Mutta kun siitä ei tee mtn aihetta, niin se ei myöskään semmoinen ole. Eli ongelmat ei johdu mopoilusta eikä sen niitä pitäisi aiheuttaa.

sanoi:
Tämän lisäksi/takia pitäisi ajaa se kortti - kysymys kuuluukin että pitäiskö ajaa suoraan se rajoittamaton A vai pitäiskö ottaa välivaiheen kortti jolloin käsittääkseni vain saa ajaa 125cc pyöriä.

Aja suoraan se rajoittamaton ISO A, siihen vaaditaan 21 vuoden ikää. Välivaiheen kortilla eli ns. pikkuaalla saa ajaa 25kw tehoisia härveleitä ja nykypäivänä tuokin osataan jo huomioida tehtaalla; nuita kusiaissporttejakin saa rajoitettuna 25kw tehoisiksi, joten piikkiin ei tarvitse tyytyä.

sanoi:
Haaveena on ollut GSX-R 600 sinisenä. Onko liian iso/tehokas/vaikea pyörä aloittelijalle?

Ei se näpeistä lähde jos et halua. Maltti on valttia ja ajamalla oppii.

sanoi:
Tämän lisäksi kaikki muutkin vinkit (esim. ajokoulutus, varusteet, ym. ym.) ovat erittäin tervetulleita...

Kun mulla kerrankin
tounge.gif
omasta mielestäni on jotain sanottavaa täällä jollekin, niin ajokoulutukset lienevät erittäin hyviä tapahtumia motoristin ajokokemuksesta riippumatta! Koskaan ei voi oppia kaikkea tarpeeksi hyvin. Ja jos hommaat 10k€ mopon niin tonni varusteisiin ei pitäisi enää tuntua, sillä turvallisuus on kaiken aa ja oo, ajeltiinpa sitten millä vaan
wink.gif
baaa.gif
biggrin.gif

Toivottavasti tässä nyt ei tarvi pistää hopealusikoita ihan vielä jakoon.. katsellaan nyt!!  
confused_orig.gif

Näin luin tuolta aikaisemminkin että iso-A kannattaa ajaa ja vaikka muutama lisätunti ajo-opetusta?

Eli kuusisatanen ei lähde lapasesta kokemattomankaan kuskin käsittelyssä helposti? Eikö esim. noissa uudemmissa Gixxer 600:ssa ole kuitenkin aika paljon potkua? Varusteissa en ajatellut säästellä, mutta niiden aika tulee varmaan vasta sitten kun muut ongelmat on saatu alta raivattua..

Eli kuusisatanen ei lähde lapasesta kokemattomankaan kuskin käsittelyssä helposti? Eikö esim. noissa uudemmissa Gixxer 600:ssa ole kuitenkin aika paljon potkua?
Ei ne lähde kuin käskemällä nuo kuussatkut, ja ne on helppoja ajettavia. Ensin kun totuttelee mopon käytökseen (kiihdyttelyyn yms.) muualla kuin taajamaliikenteessä (radalla mieluiten) niin mitään yllätyksiä ei pääse syntymään
smile_org.gif

Eli kuusisatanen ei lähde lapasesta kokemattomankaan kuskin käsittelyssä helposti? Eikö esim. noissa uudemmissa Gixxer 600:ssa ole kuitenkin aika paljon potkua? Varusteissa en ajatellut säästellä, mutta niiden aika tulee varmaan vasta sitten kun muut ongelmat on saatu alta raivattua..

Kiitoksia vastauksista..
On siinä tehoa, mutta tulee ylempää, eli sitä kaasua pitää vääntää reilusti.

Niin. Sitähän se emäntä sanoikin että pelkää vaan että joku päivä löytää mut halaamasta jotain mäntyä jossain pientareella.. Autollakin kun kuulemma ajan liian kovaa?
nixweiss.gif
Minä siihen - että autoa oon ajanu 14v. asti ja pärrällä en yhtään joten kyllä sen tyhmempikin ottaa huomioon kun alkaa mopolla harjoittelemaan. Nöyrä asenne vaan ja treenaamaan!!

Oletteko muuten sitä mieltä noin yleisesti että aloittelijan kannattais jos Gixun ostaa niin vaikka kuristaa se ekaksi kesäksi? 22v on ikää joten se ei enää oo isolle A:lle esteenä..

Omasta kokemuksesta voin sanoa sen verran, että laitoin ensin Suzukin GS500E:n ja sehän meni vaihtoon jo samana kesänä. Tilalle tuli ZX6R ja sillä olen nyt ajellut eikä suunnitelmissa vaihtoa isompaan. Pyörää vaihtamalla tuskin rikastuu niin suosittelen laittamaan sen kuussatasen heti alkulähtöihin. Eiköhän se ole enimmäkseen kuskista kiinni, jos mopo ei pysy käsissä.

Ajoin mp-kortin Young Drivers -autokoulussa ja olin opetukseen/palveluun hyvin tyytyväinen. Suosittelen.
smile_org.gif

Toivottavasti pääset vielä tälle kesää ajelemaan
sport05.gif

Malttia, malttia, sillä se maltti on valttia. Autokoulusta kannattaa ottaa kaikki irti, haastatella opettajaa ja vaikka muitakin innokkaita alottelijoita ketä sattuu samaan aikaan korttia hommaavan. Opettaja tietää kyllä aikapaljon niksejä mitkä helpottaa "toivottavasti" jatkossa.

Valitsetpa sitten minkä tahansa pyörän. Kaikilla niistä pääsee hengestään jos haluaa. Kaikki lähtee korvien välistä. Pyörä on kuin nainen, sitä pitää alussa helliä ja totuttaa siihen että kuka sitä käskee ja miten. Aikansa se vaatii että uskallat lämmittelemättä käskeä että nyt mennään ilman että tulee sanomista.

Ja varusteista ei todellakaan kannata tinkiä, koska se rupeaa ajanmyötä ketuttamaan vaikka ei sattuisi mitään. Kunnon kypärä, takki, housut ja ajosaappaat. Hanskat, kypärähuput ja kaulurit samantein kanssa. Myös kunnollinen selkäpanssari kannattaa heti alkuun hommata koska koskaan et tiedä milloin sitä tarvitaan. Varaa suosiolla se 1000e - 2000e niihin varusteisiin ne kyllä maksavat jo ekana kesänä itsensä pois.

Eli kuusisatanen ei lähde lapasesta kokemattomankaan kuskin käsittelyssä helposti? Eikö esim. noissa uudemmissa Gixxer 600:ssa ole kuitenkin aika paljon potkua?
Ei se lapasesta ainakaan kovin helposti lähde. Kaverilla on tuollanen 05 600 gixeri ja se on kyllä niin kierroskone että aika pahasti saa hanaa availla jos haluaa sen käsistä lähtevän, siinä kuitenkii alkaa tapahtumaan vasta siellä 12000-14000 rpm kohdilla. verrattuna esim omaan gixeriin mikä taas lähtee heti alhaalta paljon kovempaa mutta ei kierrä 17000rpm niinku toi kusiainen
smile_org.gif

Pääset halvemmalla kun lopetat tähän.

pyörä 13kiloa, käsiraha 3000e, 200e/kk siitä eteenpäin?

kypärä 500e
ajopuku 500e, sitte innostut ostamaan nahkatakin 300-500e
saappaat 200e
hanskat 100e
bensaan 500e
vakuutuksiin 1000e
huolto 300e?
takarengas 200e
ketjuöljy 10e
kahviin 100e
ratamaksuja 50e
=3460ekeä / 6 kuukauden kesäksi.=576 per kuukausi, plus se 200e pyörän lyhennystä. eli 776e/kk(käsiraha ei kuulu tähän)

eka vuosi on kallis kun joutuu hommamaan varusteita, seuraava vuosi on ehkä halvempi tai sitten ei. Menee muuta osaa ja isompia huoltoja yms.

yllätysmeno joita voi tulla päälle.
sakkoihin 200-2000e
tehoputki 500-2000e
powercommander 500e
ohjausiskari 500e
laukku yms touring kamaa 200e

Säästövinkki. Osta velaton pyörä, joku dominaattori, aja vähän, ilman kaskoa. yhtä hauskaa se on. älä viritä, se on kallista.

Jake

Eli arvoisat foorumilaiset - meikäläiseen on puraissut oikeen h*lv*tin iso pärrä-pörriäinen ja se pyörä olis ihan pakko hankkia! Mutta, ongelmia on! Osaan löysin vastauksen selattuani hienoa foorumianne mutta lisää kaivataan. Ongelmista suurin on vaimoke joka sano kun kerroin sille - Minä tai moottoripyörä!! No, yritän sitä leppyytellä tässä parhaillaan!
veryangry.gif

No tuo menee ohi, itse ostin mopon niin että vaimoke oli ulkomailla reissussa =), kyytiin otin vasta kun olin muutaman viikon temppuillut itsekseni varmuutta tullut lisää. Nykyisin ajellaan kahdestaa usein ja pienet kaistasurffailut ei haittaa jos vauhti rupee pelottaa tulee nyrkkiä kylkiin.
Suurin pelko toisella on varmasti et tulee telottua itsensä, sekin pienenee ajankuluessa.

Muita "ongelmia" on että en ole kaksipyöräisellä ajanut muuta kuin maastopyörällä ja naapurin mankilla kesäisin mökillä - eli kokemus on aika rajallinen. Tämän lisäksi/takia pitäisi ajaa se kortti - kysymys kuuluukin että pitäiskö ajaa suoraan se rajoittamaton A vai pitäiskö ottaa välivaiheen kortti jolloin käsittääkseni vain saa ajaa 125cc pyöriä.

Aja iso A, ei kannatta mitään piikkiä ajella jos ikä antaa periksi.

Sitten kolmas "ongelma" joka kyllä ratkeaa varmaan omalla painollaan kunhan kaksi ensimmäistä on selvitetty mutta minkälainen pyörä kannattais hankkia? Haaveena on ollut GSX-R 600 sinisenä. Onko liian iso/tehokas/vaikea pyörä aloittelijalle?

Ei ole liian tehokasta mopoa olemassakaan, kunhan itsellä toimii itsesuojeluvaisto edes vähän.

Joku taisi rataajoa suositella, olen samaa mieltä että se on hyvästä oppiipa oikeasti tiukoissa tilanteissa luottamaan mopoon varsinkin kun täytyy mopo viedä tiukkaan mutkaan.

Ja vaimokkeesta sen verran että värillä on väliä =)

Minä KIITÄN!  
bowdown.gif
[/QUOTE]

Ittellä on nyt jotain 2000-3000km ajettuna ZXR750:llä ja haaveilen jo tehokkaammasta. Mutta olen päättänyt että tän ja ens.kesän harjoittelen tällä ja sit kilonen tappovehe alle, niin on tarpeeksi ajokokemusta. Helppo ajaa mutta hidasajo ruuhkassa on aivan hanurista niinkuin vissiin kaikilla kyykyillä.
Älä muuten osta uutta pyörää. Osta vaikka muutaman vuoden vanha ja hyvät vermeet. Noh kypärästä en kyllä maksais 500€
crazy.gif
Mun pää on korkeintaan 300€ arvoinen
tounge.gif

Siniseen väriinkö olet siinä pyörävalinnassasi ihastunut? Jos et tosiaan ole ollenkaan vielä pyörällä ajanut, kannattaisi varmaan ajaa ensin se kortti ja yrittää sitten päästä kokeilemaan jotenkin hiukan erilaisia pyöriä, että tietää, mikä saattaisi olla itselle sopiva. Kyykky, kustomi vai katu/matkamalli, esim. Ovat kovin erilaisia ajaa ja käyttää. Ettei se eka hankinta mene ihan kiville. Kun ne varusteetkin hankitaan monesti pyörätyypin mukaan. Ja varusteita vaihdetaan yleensä harvemmin kuin pyörää.

Taitaa kyllä olla niin, että sen ensimmäisen pyörähankintansa jälkeen itse kullekin vasta selviää, mistä tykkää. Ja niitä mielipiteitä on onneksi erilaisia. Kukaan muu ei voi sinulle sanoa, että tämä on juuri sinulle se paras.

Halvimmalla pyörämallin iteroinnissa pääsee vuokraamalla pyörän. Itse huomasin tällä tavalla ettei customit ole meikäläiselle
nixweiss.gif
, ainakaan pidemmälle matkalle.
Yleensä vuokraamot vuokraavat myös ajovarusteet. Ne eivät ole parhaimmasta päästä, mutta tuleepa samalla kunnon ajovarusteiden merkitys opittua
wink.gif
.

Valitsetpa sitten minkä tahansa pyörän. Kaikilla niistä pääsee hengestään jos haluaa. Kaikki lähtee korvien välistä. Pyörä on kuin nainen, sitä pitää alussa helliä ja totuttaa siihen että kuka sitä käskee ja miten. Aikansa se vaatii että uskallat lämmittelemättä käskeä että nyt mennään ilman että tulee sanomista.
Tämähän pätee myös siihen vaimokkeen lepyttelyyn: hitaasti hyvä tulee... paljon kauniita sanoja ja hellää kättä. Älä siis vain pamauta pyörää ja taluta sitä naisen eteen esiteltäväksi. Ota kullanmurusi (siis se vaimoke, ei pyörä) mukaan pyöränetsintäkierroksille aina, kun mahdollista. Taluta välillä hyvään kahvilaan tai syöttölään, ja taas pyöräliikkeisiin. KUUNTELE, mitä se sanoo pyöristä (vaikka sitten valitsisitkin just sen minkä itse haluat): teet tiettäväksi, että välität naisesi mielipiteestä - ja jossain vaiheessa se luulee hyväksyneensä pyöräasian ja jopa päättäneensä, millaisen pyörän haluaa.

Meillä tilanne oli toisin päin: minä halusin mopon, mies ei. Lopputulos oli se, että mies etsi ja osti mulle pyörän (että olisin lopultakin hiljaa???
confused_orig.gif
) ja nyt on molemmat tyytyväisiä. Ja hopealusikat yhteisessä kaapissa.

- ja jossain vaiheessa se luulee hyväksyneensä pyöräasian ja jopa päättäneensä, millaisen pyörän haluaa.

... nyt on molemmat tyytyväisiä. Ja hopealusikat yhteisessä kaapissa.
OT:  
bowdown.gif
bowdown.gif

Naisen sanomaksi niin harvinaista tekstiä, että veikkaisin löytyvän erittäin paljon muutakin, miksi lusikat pysyy yhteiskaapissa  
biggrin.gif
biggrin.gif

Kyllä täytyy sanoa että on yksi parhaimmista, asiallisimmista ja aktiivisimmista foorumeista [näin kahden päivän kokemuksella] tämä teidän foorumi. Erittäin kiitollinen olen kaikista neuvoista.
thumbs-up.gif
buttrock.gif

Tuo pyörän & varusteiden vuokraaminen voi hyvinki olla aivan loistava vaihtoehto ainakin nyt tänä kesänä jos muutaman reissun tekisi sitten ja kokeilisi eri pyöriä.

Ja kiitos safar naispuolisesta näkökulmasta - neuvosi ovat kullanarvoisia emännän taivutteluun.. pitääkin kokeilla tuota pyöräkauppa/kahvila/ravintola -tyyliä jo viikonloppuna.
biggrin.gif

Back