• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nelari crossin huolto / ajotunnit jne..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veepee78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi

Yritin aiheesta topikkia kaivella mutta eihän täältä sellasta löytynyt..

Hommasin CRF450R 2006:n ja olisin kysellyt viisaammilta, että mitäs tuolle nyt sitten pitää tehdä (muuta kuin ajaa)? :orgmp:
Öljyjä saa vaihdella kaiketi n. 5h välein. Mites sitten tuo mäntä ja renkaat? Millaisia tunteja harrastepelillä voi ajella? Löysin tähän hätään vain 2003n huoltomanuskan, siinä sanotaan että mäntä tulee vaihtaa 15h välein, oletaisin että osat kestänee kyllä hieman pitempäänkin?

Kyseisellä pyörällä ajettu kaiketi n. 70h, mäntä vaihdettu 30h sitten.

Krosseilla on tullut ajeltua kyllä jonkunverran, mutta ei kisaviritteisillä.

vastaan nyt kuitenkin vaikka onkin vain 2t kokemusta.
60 tuntia kestää mäntä harraste ajossa(käsitykseni mukaan nelareissa 100h)
Tosin viimeinen männän vaihto meni vähän pieleen,porautus konalassa pyydettyyn kokoon ja ajattelin et ei siin mitään muutakuin pistää mäntä sisään ja menox,männän renkaita olis kuitenkin pitänyt vähän hiioa koska liian nafti oli.
Mäntä tais kestää huimat 2tuntia :bisseä:
ihanan halpaa 150e/laaki :bisseä:
Mutta vähän enemmän asiaan.
2t vehkeissä alkaa selvästi tuntumaan että kaikki tehot eivät ole enää tallella 30h jälkeen,voisiko nelareissa sama tapahtua 50h paikkeilla :blink: ? ehkä

kandee muuten tutustua motot.net sivustoon :thumbup:
Tää sivusto suosii kaikenmailman :hanuria:skoottereita ja 6 pyöräisiä mutta crosseista täällä ollaan aika hys hys

Harrastekäytössä tuo mäntä kestää kyllä suht mukavasti tunteja. Reiluja sadantunnin käyttöaikoja on kyllä helposti saavutettavissa. Toki, kannattaahan tuo vaihtaa ennenkun se sinne sylkkyyn hajoaa, mutta kyllä sillä 100tuntia harrastekäytössä pötköttää kevyesti. Krossipeli on kuitenkin krossipeli, joten kestot ovat aina paljosti tuosta käytöstä ja ennenkaikkea huollosta kiinni.

Tärkeää on tuo öljyjen vaihto ja laadukkaan öljyn käyttö. Ihan yhtä tärkeää on ilmanputsarin puhtaanapito ja huolellinen pesu/vaihto riittävän usein. Tätä ei voi liikaa korostaa.

Nelitahtinen tietty tykkää kun sen koneen antaa lämmetä ennekun aivan torvi auki rupeaa tuuttaamaan sillä. 450 ei tarvi huutaa rajoittajaa vasten, kun voimaa harrastekäyttöön on "suht riittävästi" pienemmilläkin jengoilla. Ajotyyli kannattaa siis sovittaa koneelle sopivaksi.

Joo, toi putsari jäikin avauspostista pois, vaikka toki tiedossa että puhtaanapito tärkeää. Onko tuohon mitään aikaohjetta kuinka usein sitä kannattaa vahtia vai joka ajokerta..?

^Riippuu tietty ihan täysin ajo- olosuhteista. Itse pesen suodattimen joka toisen-kolmannen ajokerran jälkeen. Ajorata on hieman pölyävää sorttia. Jos joka ajon jälkeen viitsii huoltaa suodattimen, eihän siitä mitään haittaa ole. Tarkkaile tilannetta parin ekan ajon jälkeen. Suodatin saattaa olla likainen sisältä, vaikka pinta näyttääkin puhtaalta, joten huolto kannattaa aina.

Osta semmoinen air cleaner- set, jossa on pesuaine suodattimelle ja samassa setissa on sitten öljy, jolla se suodatin kyllästetään pesun jälkeen.

Tuommoinen setti sisältää ihan kaikki. Noita on muillakin valmistajilla ja noita saa kaikista mopokaupoista ja myös kotimaisista verkkokaupoista. Kannattaa tehdä hintavertailuja. Tuossa setissä on pesuaineet+pesuastia, öljyt+öljyämisastia yms. Kätevä setti.

http://www.moto-racespares.com/proddetail.asp?prod=Airfilterkit

Itsellä on aina toinen putsari öljyttynä tallissa muovipussissa odottamassa valmiina käyttöä, joten likaisen voi ottaa pois ja tyrkätä puhtaan+öljytyn tilalle->ajamaan.

Tuo pesu+öljyäminen kun kestää jonkun aikaa kuivamisineen, niin on pajon kätevämpää vaihtaa valmis suodatin paikalle ja hoitaa likaisen pesu+huolto sitten la iltana "pikku" bissessä.

ps. käytä sitten kumihanskoja, kun noita suodatinöljyjä lutraat. Öljy nimittäin jää sormiin todella sitkeästi, ja suunniteltu hauska olut-ilta muuttuukin käsienpesu- illaksi.

Viimeksi muokattu:
Jes, tuossa tulikin mukana pari uutta suodatinta. Näkyi olevan keittäjänhattu? nykysellään päälläolevan putsarin päällä lisäsuojana :)

veepee78 sanoi:
Jes, tuossa tulikin mukana pari uutta suodatinta. Näkyi olevan keittäjänhattu? nykysellään päälläolevan putsarin päällä lisäsuojana :)

Jotkut käyttävät talvi- ajossa tuota keittäjänhattua suodattimen päällä lisäsuojana. Sillä ilmeisesti pyritään estämään lumen meneminen tuohon pyörän omaan ilmansuodattimeen. En tiedä vaikuttaako tuo sitten myös suodattimen jäätymisen estämiseen.

Viimeksi muokattu:
6kpl CRFfiä ollut, 5 niistä nelipuolikkaita. Itse ajelin 50h männällä eikä mitään ongelmia. Hiusverkkoa käytetään myös pölysellä radalla, jäätämistä en ikinä ole kohdannut vaikka enemmän mulla tunteja talvisin tulee.

Tuntimittari kiinni ja öljyt usein. Eipä noissa muuta.

998sFE sanoi:
6kpl CRFfiä ollut, 5 niistä nelipuolikkaita. Itse ajelin 50h männällä eikä mitään ongelmia. Hiusverkkoa käytetään myös pölysellä radalla, jäätämistä en ikinä ole kohdannut vaikka enemmän mulla tunteja talvisin tulee.

Tuntimittari kiinni ja öljyt usein. Eipä noissa muuta.

Enskahepuilta itsekin kuulin tuon "hattu lumijarruna ettei lumi mene suoraan suodattimeen"- käytön. Omaa kokemusta asiasta ei ole. Käytön hyödyllisyydestä en siis osaa yhtään sen kummemmin sanoa. Ilmeisesti tuo ei niin tarpeellinen talvella ole, jos sinäkin ilman olet hyvin pärjännyt.

Oletko huomannut, onko tuo lakkimösä suodattimen päällä kerännyt pölyä, kun olet kesällä sitä käyttänyt?

Viimeksi muokattu:
vma sanoi:
Enskahepuilta itsekin kuulin tuon "hattu lumijarruna ettei lumi mene suoraan suodattimeen"- käytön. Omaa kokemusta asiasta ei ole. Käytön hyödyllisyydestä en siis osaa yhtään sen kummemmin sanoa. Ilmeisesti tuo ei niin tarpeellinen talvella ole, jos sinäkin ilman olet hyvin pärjännyt.

Oletko huomannut, onko tuo lakkimösä suodattimen päällä kerännyt pölyä, kun olet kesällä sitä käyttänyt?

Njoo, nykyään olen niin pullaperse, etten välitä mennä radalle jos on rankat olosuhteet. Vältän pahimmat kurakelit, kuin pölykelitkin. Mutta aiemmin kun tuli reilu 100h vuoteen tehollista ajoa, tuo ekstramyssy kerää kyllä mainiosti pölyä. Pahimmillaanhan pölysellä radalla saa alle tunnin välein laittaa uutta suodatinta. Joten jos ei muuta, niin tuplaa suodattimen vaihdon kun repii välillä myssyn päältä pois. Ja on helpompi pestävä kuin itse putsari.

Olen siinä uskossa että nykyään enskassa on suosittua laittaa tankkifoamia tai vastaavaa niihin koloihin joista putsarikotelo hotii enimmät ilmat. Mulla ei ole ollut kuin CRF:n pohjakolossa. Mutu sanoo että se jo puolitti hiekan putsarikotelossa, siellä takarenkaan ympärillä se kovin pölinä kuitenkin on.

Tuohon juuri hankittuun Kotkaan en myssyä ainakaan vielä ole hankkinut. 4 putsaria sen sijaan, loppujen lopuksi pieni vaiva niitä pestä ja pitää puhtaina mukana. Ensituntumalla Kotka sotkeekin Hondaa herkemmin putsaria.

Mä olen ajanut CRF:illä kaikissa keleissä -27 - +30 asteen lämmöissä crossia, enskaa, smotoa ja jäärataa. Kunhan suuttimet on kaasaripeleissä sinnepäin, ei ole ollut mitään ongelmaa toiminnan kanssa (ja tietysti puhdas putsari). Ainoastaan viimeisin ruiskupeli kerran huohotti öljyt putsarikoteloon, eli kai jääti toisen huohottimen Y-haaran letkuista. Se huohottimen viemäri kannattaa siis pitää aina puhtaana.

Lisättäköön vielä, että muutaman A-luokan vetomiehen kanssa jutelleena, jonku 30+ tuntia nekin nelipuokin Hondan männillä ajelee. Jos nyt ei ihan pysty jatkuvasti rajaria vasten laitetta käskyttää, on varmaan turvallisuuden maksimointia tuo 50h. Sataa tuntia en uskaltaisi ajaa kuin korkeintaan niin että joka minuutti on enskaa. Se mäntä on kuitenkin vain reilu 150€. Hajoamisesta ei taida selvitä tonnilla. Tuosta vähän omien kykyjen mukaan kun arvioi, löytyy se oma tuntimäärä.

^Itse ajattelin männällä paukuttaa tuon 100 tuntia täyteen. Pyörä kun omassa käytössä on kuitenkin tyystin harrastajatason käytössä, eli kone on helpolla elämällä ja on hyvällä huollolla+laatuölpillä hellitty.

Tattis tuosta suodatinmyssy vinkistä. Ainahan tuo lisäsuodatus noin pienellä vaivalla on ok juttu. Varsinkaan kun tuo myssy ei ilmansaantia rajoita pätkääkään.

Vielä öljyistä, tuossa kun on öljyt erikseen moottorille ja vaihteistolle, onko tapana vaihtaa molemmat vaiko voiko noita vaihteistoöljyjä pitää esmes 2 vaihtoväliä?

^Itse vaihtelen molemmat samalla vaivalla. Luultavasti vaihteisto menee ihan hyvin hieman harvemmillakin vaihtoväleillä. Sitten taas toisaalta, sen öljytilavuus on niin pieni, että rahallisena kuluna ölpänvaihto ei paljoa kustanna.

vma sanoi:
^Itse vaihtelen molemmat samalla vaivalla. Luultavasti vaihteisto menee ihan hyvin hieman harvemmillakin vaihtoväleillä. Sitten taas toisaalta, sen öljytilavuus on niin pieni, että rahallisena kuluna ölpänvaihto ei paljoa kustanna.

Joo, ei toi mikään kuluongelma ole, mutta vaiva se on pienkin vaiva ja kukkahatuthan taputtaa päälle kun ei turhaan öljyjä heitä menee :D

Itseasiassa se vaihteistoöljy useammin on huonomman näköstä. Honda suosittelee ihan perus kymppi-kolkyt mineraalia vaihteistoon. Oma kokemus tästä moitteeton. En edes talvella koskaan käyttänyt mitään muuta. Toki, aina ennen ajoa kunnolla kone kuumaksi ennenkuin ajamaan.

998sFE sanoi:
Itseasiassa se vaihteistoöljy useammin on huonomman näköstä.

Tuossa CRFssähän voisi sielä koneen puolella periaatteessa käyttää noita huippuliukkaita autoölppiäkin, koska kytkimellä ja loodalla on oma öljy. Laatikkorasvana tuo 10W-30ä kerroit käyttäneesikin. Entä tuo koneen puoli, mitä liukasteita sielä olet pitänyt?

Viimeksi muokattu:
Mineraalia kesällä, talvella synteettisiä 10W-40 pullonloppuja mitä ratamopoista on jäänyt. Hondahan suosittelee tuota 10W-30 mineraalia myös koneeseen. Muutamankin kerran on päässyt alarajalle kulumaan koneesta synteettisillä. Sitä en osaa sanoa, meneekö he huohottimen kautta vai mistä.

En osaa keksiä muuta syytä kuin kovat pakkaset kaataa kalliita huippuöljyjä koneeseenkaan, jos ei kerran valmistajan mielestä niitä vaadita. Käytän siis tarkoituksenmukaisia ja huollan 5h välein.

KTM sanoo öljynvaihtoväliksi 10h. Ja siihen taas pitää laittaa jo huomattavan kalliita synteettisiä 10W-60 öljyjä. Sama litku laatikossa ja koneessa perinteisesti. Ainakin ekassa vaihdossa rautaa tuli niin rajusti ulos etten taida tohtia vaihtoväliä kymmeneen tuntiin venyttää.

998sFE sanoi:
KTM sanoo öljynvaihtoväliksi 10h. Ja siihen taas pitää laittaa jo huomattavan kalliita synteettisiä 10W-60 öljyjä. Sama litku laatikossa ja koneessa perinteisesti. Ainakin ekassa vaihdossa rautaa tuli niin rajusti ulos etten taida tohtia vaihtoväliä kymmeneen tuntiin venyttää.

Oho, vai tuli silppua huomattavasti ulos. Itävallan pojilla on ilmeisesti kova usko "käyttö koneen koneistaa" lausahdukseen :D

Back