• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Navigointia; älä luota puhelimen GPS:ään...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nokia 5800:n GPS ainakin on ihan paska, ilman A-GPS ei mitään virkaa, ja sattuneesta syystä A-GPS ei ole päällä ulkomailla.

Fixin saamisessa kestää todella kauan jos saa sittenkään, ja sitten se kohta pätkäisee, näin Virossa. Norjassa toimi kohtuudella kun oli A-GPS päällä, mutta tosiaan 30euroa on mielestäni liikaa 386kt datasiirrosta..

Ja sillä ei oo mitää merkitystä fixin saannin kannalta onko nokia maps, garmin xt vai mikä..
Oon havainnut vähän samantapaista...
entinen 6680+ulkopuolinen gps+smartcom+gps toimi todella tarkasti.
Nykyisellä 5800+sisäinen gps+smartcom kartta pyörii kuin puolukka pill.s

Ostakaa Oikea GPS, puhelimet on,"leluja" niihin hommiin! Garmin tarkkuus paraimmillaan keskimäärin n. 15 - 2 m normaalisti! (ilman häirintää) Eikä hae kalliita datoja mistään! Jos ei EGNOS lisenssiä ole ostanut! Itsellä on kans Nokia 6210 Navigator menettelee nurkissa ajossa! Reitittää joskus aivan Peestä! Garmin GPSmap 276C v. 5.40 hoitaa hommansa ihan eritavalla!

Olen testaillut Nokian X6:sta nyt parisen viikkoa ja pitänyt autossa navigointia Tompan rinnalla. Sanoisinpa, että X6 menee ainakin yksiin Tompan kanssa, ellei parempikin tarkkuudessa.
Kriteerinä ko. puhelimen hankintaan oli se, että nyt saan kaikki mahdolliset asiat kypärään BT:na, eli musiikin (come with music), navin opastuksen, puhelut ja radiokin toimii piuhalla ja on parempi kuin Q2:n oma radio.
Eikä tarvi tehdä mitään ihme virityksiä navin ja puhelimen välillä.
Saa nähdä sitten miten vuoristossa toimii, mutta kuvittelisin, että siinä kuin perinteiset navitkin.

Nokian navigaattorilla ajelin toissakesän ihan vaan Ruotsissa vajaan viikon. Helvatun helvattu, lasku oli navigoinnin osalta 200 eskoa!!
Ihan hyvin se toimi mutta tuo helvatun rahamäärä! Nyt mulla on
halvin mahdollinen MIO joka on jälkijunassa koko ajan ja antaa vääriä ajo-ohjeita. Kattoon nyt ensi kesän paperikartta täytyy kuitenkin olla mukana.

Nokian navigaattorilla ajelin toissakesän ihan vaan Ruotsissa vajaan viikon. Helvatun helvattu, lasku oli navigoinnin osalta 200 eskoa!!
Niin siis tarkoitat varmaankin sitä dataliikennettä mitä tuo Maps ja muut appikset käytti sen viikon aikana?

Moisen estämiseksi kannattaa ladata tarvitsemansa kartat puhelimeen jo ennen reissua PC:ltä, valita pelkkä GPS käyttöön A-GPS:n sijaan sekä laittaa kaikki datan käyttöä vaativat asetukset (traffic info, synkka jne) manuaalille.

Br, Mikko

Niin siis tarkoitat varmaankin sitä dataliikennettä mitä tuo Maps ja muut appikset käytti sen viikon aikana?

Moisen estämiseksi kannattaa ladata tarvitsemansa kartat puhelimeen jo ennen reissua PC:ltä, valita pelkkä GPS käyttöön A-GPS:n sijaan sekä laittaa kaikki datan käyttöä vaativat asetukset (traffic info, synkka jne) manuaalille.

Br, Mikko
Mutta eikös tuo Nokian uusin "ilmainen" kartasto tarvitse datasiirtoa ainakin, jos etsii osoitetta navigointia varten.

Br, Mikko
Mutta eikös tuo Nokian uusin "ilmainen" kartasto tarvitse datasiirtoa ainakin, jos etsii osoitetta navigointia varten.
Ei vaan off-line search on myös tuettu. Vaatinee kuitenkin sen, että ko alueen kartat on siis etukäteen ladattu puhelimeen.

Br, Mikko

Br, Mikko
Ei vaan off-line search on myös tuettu. Vaatinee kuitenkin sen, että ko alueen kartat on siis etukäteen ladattu puhelimeen.

Br, Mikko
Olet aivan oikeassa! Asetukseni olivat vain väärin, kun yritti haettaessa jatkuvasti mennä operaattoria käyttäen. Kiitos oikesta tiedosta!!

Tuon ilmaisen navin kanssa on toimittava niin, että todellakin lataa OVI suitesta Nokian Map Loaderilla kartat puhelimen muistiin ja ottaa käyttöön sisäisen navigoinnin. Asetuksista voi vielä varmistaa ettei mene itsestään verkkoon. Ainakin mulla toimii tosi hyvin ja löytää kotimaassa osoitteet. OVI suitessa voi suunnitella reititkin valmiiksi, niin ei sitten reissussa tarvitse niitä isommin miettiä. Itse tein jo kesän välimeren reissun reitit ja latasin ne puhelimeen. Samoin yli tuhat biisiä odottaa kuuntelua.

Kannattaa silti varmistaa sen luurin toimivuus ilman A-GPS, meinaan ainakin osassa noksun luureissa on niin tuhottoman huono GPS siru, että ilman Assisted GPS käyttöä ei sitä voi käyttää. Ja pelkkä A-GPS käyttö aiheuttaa ulkomailla kivan lisän, kun monesti on aika hintava minimimaksu datasiirrolla.

Juuri palattu viikon Alppireissulta ja testailtu Nokia E71 navigointia. Ennen reissua ladattu OVI-kartat puhelimeen. Tuloksena se, että navigointi ei toiminut missään vaiheessa. Yritin navigointia niin Munchenin keskustassa kuin Alpeillakin ja koskaan en saanut sijaintia selville. Kokeilin eri asetuksilla, mutta tuloksetta. Aavistelin tätä jo ennen reissua ja paperikartat oli mukana. Datasiirto ei siis ollut päällä missään vaiheessa. En tiedä oliko joku asetus vielä pielessä, mutta ei tarvitse enää luottaa Noksun "ilmaiseen" navigointiin ulkomailla.

Juuri palattu viikon Alppireissulta ja testailtu Nokia E71 navigointia. Ennen reissua ladattu OVI-kartat puhelimeen. Tuloksena se, että navigointi ei toiminut missään vaiheessa. Yritin navigointia niin Munchenin keskustassa kuin Alpeillakin ja koskaan en saanut sijaintia selville. Kokeilin eri asetuksilla, mutta tuloksetta. Aavistelin tätä jo ennen reissua ja paperikartat oli mukana. Datasiirto ei siis ollut päällä missään vaiheessa. En tiedä oliko joku asetus vielä pielessä, mutta ei tarvitse enää luottaa Noksun "ilmaiseen" navigointiin ulkomailla.
tänään tulin reissulta ja kuinka ollakkaan navigoin onnistuneesti Noksun 5800:lla munshenissa hotelliin ja hyvin pelasi. Ja alppien eteläpuolella käytin sitä trakkerina ja hyvin piirsi reitin talteen.

Täällä on pelkästään positiivisia kokemuksia Ovi mapsin käytöstä. Luurina on Nokia N86 8mp. Viime keväänä ajoin autolla Suomesta Macedoniaan. Reitti: Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Unkari, Serbia ja Macedonia. Latasin kartat etukäteen puhelimeen ja kytkin A-GPS:n pois käytöstä. Aina löydettiin perille ja hotellejakin ihan kiitettävästi. Ilman A-GPS:sää signaalin löytäminen kesti minuutista 5 minuuttiin liikkeessä ja paikallaan hieman nopeammin. Kartat olivat selkeät ja helppolukuiset ja ilmainen navigointi toimi mielestäni täysin riittävästi. En ainakaan itse kaivannut ns.autonavigaattoria. Jalan liikkuessa esim. Sofiassa löysimme mielenkiintoisia paikkoja navigaattorin avulla.

Reilu viikko Norjassa vuoristoisella alueella ja nokian X6 oli gepsinä.
Toimi älyttömän hyvin ja jopa monissa tunneleissa pysyi kartalla, mitä vähän ihmettelin. Pitkissä tunneleissa sanoi pari kertaa, että gps-signaali kadotettu, ei muuta. Koko matkan aikana en käyttänyt a-gps:ää.

Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisia, mutta Norjan vuoristossa en tosin ole ajellut. Viime kesänä kolmen viikon Keski-Euroopan reissu hoitui N95:llä (sisäinen GPS, A-GPS ei käytössä) ja tänä kesänä kävimme Etelä-Kroatiassa E51:n ja LD-4W:n ohjaamina (ilman A-GPS:ää). Signaali ei kadonnut Alpeilla eikä muuallakaan.
Luoko muiden N95.set kuin nopeasti yhteyden sateliitteihin? Mulla kerstää ikuisuuden 5-10 min ja välillä ei saa yhdistettyä ollenkaan. Ollut tosi heikkoa tuo... uudesta asti. Luulin et ominaisuus ja kiroilin vaan  
sad_orig.gif
Puhelinsoftat on uusimmat.

Meni kesän Norjanreissulla sen verran hermot noihin Nokian navigointi-puhelimiin, että piti oikeen kirjoittaa topicci. Olen jo useamman vuoden navigoinut mp-käytössä puhelimilla, mutta pelkästään Suomessa. Toimii yleensä kun junan vessa, Helsingin keskustassa kadottaa välillä signaalia. Tänä kesänä lähdettiin Norjaan pariksi viikoksi, ja yllätys olikin melkoinen, kun puhelimen sisäisen GPS:n herkkyys ei riittänytkään vuoristoisissa olosuhteissa. Mukana oli kaksi puhelinta, 6220 Classic ja 6210 Navigator, molemmat yhtä epäherkkiä. Lisäksi Nokia Maps 2.0 kävi hakemassa puolen tunnin välein uuden A-GPS filen (paikannustiedosto), joka teki datasiirtomaksua parinkympin verran! Jos A-GPS:n otti pois päältä niin laite ei pysynyt kartalla sitä vähääkään! Onneksi oli hyvät paperikartat mukana!

Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia Nokialaisten kanssa?

Suomeen päästyä ostin halvan autonavin, lisää juttua Garagessa, kliks
Alkukesästä 2010 viikko norjassa, mukana nokian 5800xprs sekä erillinen bluetooth gps-mokkula.
Puhelimen oma gps on ihan paska, mutta erillisellä mokkulalla toimi hyvin.

2009 reissulla samanlaiset kokemukset kuin sinullakin, onneksi oli autonavi ja kartat mukana. Sempä takia ostinkin sitten erillisen gps-mokkulan. Radallakin toimii huomattavasti paremmin race chronon kanssa.

Ei jääny moitittavaa tuosta ovi maps:sta kuin leirintäalueiden puuttuminen hakuvalikoista.

Toimiiko taivasalla? Mulla toimii heikosti kun autossa on lämpöä heijastava tuulilasi lämmitysvastuksilla. Ei toimi kyllä oikein mikään gepsi ilman ulkoantennia/sivulasiantennia

Just joo mistähän sain päähäni että olet autoillut alpeilla
withstupid.gif
Kyllä mulla e71 toimi ainakin kaupungissa ilman agps

N97 minillä on menty "heittämällä" Hampurin hotelliin. Pariisissa sen avulla käveltiin nähtävyydeltä toiselle. Ei moittimista.

A-GPS pois käytöstä ulkomailla=kestää kauemmin löytää satelliitit, mutta kun löytää niin samalla tavalla navigointi toimii...

Mulla on E71 ja siinä Ovi Maps. Olen ladannut tarvitsemani kartat (Suomi, Saksa) sinne etukäteen.

Täältä ja muualta lukemani perusteella luulin, että sen jälkeen voin käyttää sitä offline-tilassa, ja silti paikkojen haut jne toimisi. Nyt olen huomannut, että offline-tilassa vain osa Suomen kadunnimistä löytyy, osa ei. Kun vaihdan online-tilaan, kaikki löytyy.

Tämä ei Suomessa varmaan ongelma, mutta jos käyttäsin tota Saksassa, online-tilassa ilmeisesti alkaisi tulla mukavasti datasiirtomaksuja.

Onko muilla ollut samaa ilmiötä ja onko tiedossa jotain fiksiä tuohon?

Ja toinen kysymys: pystyykö E71:een lataamaan Ovi Mapsin tai muuta kautta valmiita reittejä?

Olen yrittänyt saada siirrettyä sinne Garminin gpx-tiedostoja. Sain selville sen verran, että GPSBabel-softalla sain gpx:t muunnettua E71:n ymmärtämään lmx-muotoon (toivottavasti muistin tiedostopäätteet oikein). Lmx-tiedoston saa siirrettyä sitten kännyyn, ja siitä saa kohteet yksitellen katsottua kartalta, mutta se ei ole reitti, ainoastaan lista kohteita. Miten ne saisi sinne reitteinä?

No pistetään kolmaskin: koska ei jaksa pelleillä tuon E71:n kanssa, eikä huvittaisi sijoittaa useaa satasta mp-navigaattoriin, olen etsinyt halpaa autonavigaattoria, jossa olisi 3,5mm kuulokeliitäntä ja johon voisi ladata yleisimpiä reittiformaatteja (Garminin gpx ja TomTomin itn). Ei meinaa löytyä kuulokeliitännällisiä, ehdotuksia?

Vai täyttäisikö Garmin Mobile XT E71:een ladattuna nuo kriteerit?

E: lisätty neljäs kysymys  
tounge.gif

Minulla on suomipuhelimena kanssa tuo E71 ja Saksassa käytin navigaattoria justiin reilun viikon ajan satunnaisesti kaupungin keskustassa etsiessäni paikkoja jalkamiehenä. Saksan kartan olin ladannut etukäteen ja käytin offline-tilassa. Sitten jossain välissä tuli saunalahden tekstiviesti, että joku dataturvaraja on täynnä, joku 60-80 euroa. Jossain välissä tuo on mennyt verkkoon, enkä ole asiaa huomannut. Hyvä, että tuommoinen dataraja on olemassa, vaikken mielestäni sitä ole pyytänytkään. En kyllä ymmärrä, että mitä se verkolla tekee, jos kartat on etukäteen koneessa. Käytin kyllä hakua jonkin verran.

Sinänsä ihan hyvä mielestäni tuo Nokian navigaattori. Täytyy vaan tutkia tarkemmin, miten tuo verkkoyhteys menee itsestään päälle, vai onko siinä jokin bugi.

Back