• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Navigaattorien tiedostopäivityksistä

Tulipa tuossa mieleeni että kun täällä aina kysellään ja kertoillaan hyviä motoristikahviloita jne. No sitten niitä ilmoitellaan, mutta kuka niitä muistaa missä oli mitäkin... ehkä ne omat lähialueen mestat. Mutta kun lähdet reissuun tai muuten vaan tien päälle, niin et varmaan muista sitä että "kääpäsenkylällä" on motoristikahvila jossa käy paljon porukkaa ja on motoristi hinnat.

Esimerkkinä: Tiedän yhden suomalaisen nettisaitin josta löytyy ainakin "Tomppaan" päivitetty nopeusvalvontakamera POI tiedosto. Kyseistä filuahan pystyy itsekkin päivittämään näppärästi ajantasalle, mutta mistä info siihen? Tuon kyseisen POI tiedoston päivitys perustuu siihen että sivuston ylläpitäjälle lähetetään sähköpostilla koordinaattitieto uusista ja poistuneista valvontakameroista ja tiedon lähettäjinä toimii kuka tahansa (minäkin olen korteni laittanut kekoon). Kyseinen ylläpitäjä sitten päivittää tuon filen ja näin päivitetty file on koko kansan saatavilla. Ja koska muutoksia on loppukädessä niin vähän, ei se ainakaan työllistä ylläpitäjää juurikaan. Tarvitaan vain se serverin nurkka johon tuon pari kiloisen tiedoston laittaa ja mistä sen voi kuka tahansa kopioida itselleen.

Ja itse asiaan... siis miksi tuollaista POI tiedostoa ei rakennettaisi ajatellen motoristeja ja esim: motoristi kahviloita/tapaamis paikkoja ?

Ainakin Tompan omille sivuille voi lähetellä noita POI- tiedostoja ja sieltä ladata sitten omiin navigaattoreihin. Voit sitten ihan vapaasti nimetä ja luokitella luomasi tiedoston.
Multa meni siis vähän ohi kirjoituksesi pointti, eli mikä tässä on varsinainen ongelma?

Sami@Vespa sanoi:
Ainakin Tompan omille sivuille voi lähetellä noita POI- tiedostoja ja sieltä ladata sitten omiin navigaattoreihin. Voit sitten ihan vapaasti nimetä ja luokitella luomasi tiedoston.
Multa meni siis vähän ohi kirjoituksesi pointti, eli mikä tässä on varsinainen ongelma?

Siis pointti oli se että jossain olisi yhteinen POI kanta johon "kaikki" laittaa päivityksiä hyvistä motoristipaikoista ja kukin sitten lataa kyseisen POI filen naviinsa jos haluaa hyödyntää muitten ilmoittamia juttuja.

Toi mistä mainitsit TomTom sivuilta päivitettävistä .... se on sellainen viidakko ne päivitys POI:t ... siellä saattaa olla samasta asiasta kymmeniä POI tiedostoja ja ei niistä sitten ota hullukaan selvää mikä on "oikea" viimeinen POI. Ja toisaalta miksi lähettää Tompan sivuille jos ei omista kaiken kattavaa POI tiedostoa, kun POI tiedostot voi laittaa suoraan omalta PC:ltäkin naviin

Ja toi nopeusvalvontakamera juttu oli hyvä esimerkki siitä miten POI kantaa voi ylläpitää niin että homma pysyy hanskassa ja on yksi master POI eikä enempää.

Riittääkö tämä rautalankavastaus... vaikka emmää tajuu mitä tossa alkuperäisessä viestissä oli niin epäselvää että se ei auennut

Viimeksi muokattu:
CebariTonni sanoi:
Siis pointti oli se että jossain olisi yhteinen POI kanta johon "kaikki" laittaa päivityksiä hyvistä motoristipaikoista ja kukin sitten lataa kyseisen POI filen naviinsa jos haluaa hyödyntää muitten ilmoittamia juttuja.

Riittääkö tämä rautalankavastaus... vaikka emmää tajuu mitä tossa alkuperäisessä viestissä oli niin epäselvää että se ei auennut

Niin mä en vain ymmärtänyt, miten esittämäsi idea poikkeaa jo olemassaolevista ratkaisuista, kuten esim. juuri tästä sivusta:
http://www.abico.liitin.net/TomTom/links.html
Pointtisi siis oli, että haluat jonkun (muun kuin itsesi?) ylläpitävän tuollaista palvelua. Mä näen asian niin, että tuollainen homma elää ja kuolee ylläpitäjän aktiivisuuden mukaan. Kun ylläpitäjä jaksaa hoitaa hommaa, niin mikäs siinä. Ja ilman ylläpitoa tuo homma on äkkiä samanlainen "viidakko", kuin esim. nuo Tompan käyttäjien luomat POI- listaukset.
Tuollaisen POI- tiedostonhan voi laittaa mihin tahansa pilvipalveluun, kuten Dropboxiin ja pitää sitä linkkiä vaikka täällä foorumilla stickynä?
Yksi juttu tietysti on se, että motoristeillakin saattaa olla varsin erilaisia näkemyksiä hyvistä motoristimestoista, toisille ABC-asemat on taukotaivas ja toiset ei taas koske pitkällä tikullakaan moisiin...että aika vaikeaa on luoda kaikille kelpaavaa "virallista" motoristi- POI-kantaa :sad:

Viimeksi muokattu:
Itse olisin sillä kannalla, että tehtäisiin .gpx filu mutkapätkistä. Kaikenmaailman kahvilat ja karavaanialueet tuntuu jo löytyvän ennestään.

Täällä sivulla on esim. maastopöyräilyreittejä .gpx muodossa. Ne voi sitten latailla naviin ja eikun ajelemaan :)

Sami@Vespa sanoi:
Niin mä en vain ymmärtänyt, miten esittämäsi idea poikkeaa jo olemassaolevista ratkaisuista, kuten esim. juuri tästä sivusta:
http://www.abico.liitin.net/TomTom/links.html
Pointtisi siis oli, että haluat jonkun (muun kuin itsesi?) ylläpitävän tuollaista palvelua. Mä näen asian niin, että tuollainen homma elää ja kuolee ylläpitäjän aktiivisuuden mukaan. Kun ylläpitäjä jaksaa hoitaa hommaa, niin mikäs siinä. Ja ilman ylläpitoa tuo homma on äkkiä samanlainen "viidakko", kuin esim. nuo Tompan käyttäjien luomat POI- listaukset.
Tuollaisen POI- tiedostonhan voi laittaa mihin tahansa pilvipalveluun, kuten Dropboxiin ja pitää sitä linkkiä vaikka täällä foorumilla stickynä?
Yksi juttu tietysti on se, että motoristeillakin saattaa olla varsin erilaisia näkemyksiä hyvistä motoristimestoista, toisille ABC-asemat on taukotaivas ja toiset ei taas koske pitkällä tikullakaan moisiin...että aika vaikeaa on luoda kaikille kelpaavaa "virallista" motoristi- POI-kantaa :sad:

Joo.. nimenomaan tarkoitin tuota samaa mitä tuolla linkin takana on, eli joittenkin ylläpitämiä POI filuja eri aiheista, muttei tuota jota ehdotin ja joka torpattiin mutaan samantien :p Totta turiset että tuollaisen ylläpito kaikille sopivaksi olisi hankalaa... kuten esim minä kierrän mielelläni kaikki ABC:t

Tämä tuli vaan siksi mieleen, sillä joka ikinen vuosi täälläkin on topikki missä kysellään hyviä motoristi taukopaikkoja ja vuodesta toiseen niitä listaillaan... samoin kuten mp-pysäköintipaikkoja.

Back