• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

näöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SALOMON
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toisessa silmässä -0,25 ja toisessa +0,5 ja karsastus. Onneks ei enää tarvii laseja, käytin niitä kolmevuotiaasta 16-kesäseks asti, kun pienenä oli paha karsastus. Kaikki näky kahtena ilman laseja. Väsyneenä silmät joskus harittaa.  
biggrin.gif
Kumppanilla on likinäköö sen verran, ettei ainakaan yli 50 metrin etäisyydellä näe meneekö edessä kenguru vai hirvi ja opastuskyltit saan kyllä mä takapenkiltä tulkata (ei käytä laseja eikä piilareita)...toivottavasti ei oo kauheen usein noita näköratsioita...
tounge.gif

062802moto_prv.gif

bawling.gif
Mä olen virallisetsi myös näkövammainen!!!

toisessa -0,5 ja toisessa -0,75!

bawling.gif
Ennen oli näkö kuin haukalla, nykyään pimeässä autot ei näytä enää samalta...

Mä mistään tauluista tiedä, ku ikinä en oo nähny alimpia rivejä vaikka kuin siristelis.
tounge.gif

Rillit on ollu 11-vuotiaasta, ekat vahvuudeltaan -2 ja -3. Vahvuudet on koko aika menny tuosta alaspäin, ja nyt hommasin piilarit pari kuukautta sitte. Selvis että mulla silmät killittää (karsastaa siis) niin paljo välillä, että piti laittaa enempi vahvuuksia harittamisen kurissa pitämiseen. Nyt on vasemassa -1,25 ja oikeessa -2,0.

Mä ajelen korvakuulolla. Kun vasemmalta alkaa kuulua hankausääniä, käännän oikealle ja päinvastoin.

Näkö lasein/piilarein korjattu.
Piilarit molemmat -4 diopteria. lasit hiukka vahvemmat.
Näillä pärjätään...

Oikeassa -4 ja vasurissa-3. Onneks oon tottunu pitämään rillejä jo pikkusällistä. Nyt tuli ostettua uudeks kypäräks sellanen avattava versio, mistä nousee toi leukaosa ylös...! No.. mikä hitto se nyt sitten lieneekään viralliselta nimeltään? Enivei, on toi rillien käyttö mopoillessa vähäsen helpompaa!
cool.gif

liikenteessä näen kaikki rekkaa suuremmat..

eli laseja en tarvii ja viime tarkistamalla silmiä oli kaksi suht samanväristä.
eek.gif

baaa.gif

Hmmm... porukka väittää olevansa puolisokeita ja myyriä, vaikka vahvuudet linsseissä miinus viiden dioptrin hiutteilla - huh..

mä olen sit vissiin sokea, kun piilarit on o. -9.00 ja v. -8.00 - silmälaseissa o. -10.50 ja v. -8.75

15 vuotta tullu käytettyä jo piilareita, joten eipä tuo oo haitannu - päinvastoin.. kun laittaa lasit päähän julkiselle paikalle mennessään voi esiintyä aivan inkognito, kun tällää vielä mekon päälle - kukaan mua tunnista
tounge.gif

BB

Mulla on selektiivinen näkö. Jotkut pilkun piip asiat näen melkein seinänkin lävitse ja toisinaan kerrostalon kokoisetkin asiat jää näkemättä.

Näkökykyä ilmaisevista lukemista en tiedä mutta sillä "lasermittalaitteella" saan maksimilukemat eli jotain noin 3 kummallekin silmälle.

Back