• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

nakupyöräkokemuksia kaipaisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toivottavasti ei mennyt väärään osastoon, ja käytin kyllä hakua, mutten löytänyt....

Olen ostamassa pyörää ja vaihtoehtoja on mielessä useita. Aiemmin minulla oli puolikatettu 600 bandit -01. Nyt olen käynyt koeajamassa CBR 1000XX:ää. Siinä pitkän miehen jalat ottavat helposti katteeseen, vauhti ei tuntunut missään (ehkä vähän huono juttu ajokortin kannalta...) mutta toisaalta kate ohjasi kaiken viiman suoraan kypärään.

No nyt tuli mieleen vaihtoehtona tuommoinen täysin kattamaton pyörä, esim. XJR 1300. Voisiko joku kertoa nakupyöräkokemuksiaan. Tarkoitus olisi ajaa 45km:n työmatkaa ja pidempiä kesälomareissuja vaimon kanssa. Onko tuollainen miten rasittava ajaa pidempää matkaa? Matkustajan oltavat?

Yammun fzs-600 pyörällä olen nyt ajellut sen pari tuhatta kilsaa. Ei ole kyytiläistä ollut vielä takana, mutta helpostihan tuolla on ajeltu reilun sadankilsankin siirtymiä pötkössä.

Hanuri puutui vähän ensireissuilla, mutta seisoin jalkatapeilla n.30sek, niin ei puuduttanut enään. Muuten tykkään kyllä ajo-asennosta. On semmoinen mukavan pysty.

Kortti kyllä säilyy tuommoisella, koska on ihan mukavaa körötellä alta satasenkin vauhteja. Motari vauhdeissa ottaa tuuli senverta mukavasti, että sitä tuntuu oikein vauhdin hurmaa.

Ajelin tuossa lahden motaria kieli keskellä suuta, heiluen ja vispaillen semmoista mittarin mukaan 130km/h vauhtia ja eikös siinä pokkana "körötellyt" joku kyykky tyynen rauhallisesti hissukseen ohi, tyyliin yhdellä kädellä ohjaten, silleen skuuppi duu vaan meiningillä.
smile_org.gif

Jos nyt joskus olisin vahingossa ajanut tuolla pyörälläni yli 150km/h vauhtia, niin voisin sanoa, että se jo tuntuu vauhdilta, mutta näinhän en yleisellä tiellä ole luonnollisesti tehnyt.
talktohand.gif

Elikkäs olen itse pitänyt luonnollisesti valinnastani. Meehän koe-ajo puuhiin, niin selviää paremmin, mistä höpäjän. =)

Matti.

No saat tähän nyt ensimmäisenä nais-immeisen mielipiteen, tiedä sitten vaikuttaako suuntaan jos toiseen....
smile_org.gif

Mulla on Kawa zrx 1200, nakumalli, ja olen ollut todella tyytyväinen. Ukolla on juuri tuo xjr 1300 ja olen silläkin ajanut. En voi muuta sanoa kuin että mitään katteita ei meidän pyöriin tule koskaan.

Tuuliset päivät ei tuota ongelmia, eipä ole ylimääräisiä "purjeita"...
Itse olen ajanut säässä kuin säässä, suomessa ja saksassa, kertaakaan en ole katteita kaivannut.

Olen kyllä jaksanut ajaa pitkiäkin matkoja kerralla, ei ole tuottanut ongelmia.
Kyllähän se tuulenvastus tuntuu niskassa kovemmassa vauhdissa, mutta siihen kyllä tottuu, keväällä aina hankalempaa, sitten kun kilometrejä takana ei tunnu enää missään. Mutta harvemmin suomen teillä niin kovaa pääsee edes ajamaan.

Mutta en voi kyllin korostaa sitten hyvän kypärän merkitystä. Eli satsaa samantien kunnon kypärään. Siinä säästyy niin korvat kuin niskakin. Mulle ainakin tuli kypärän vaihto viimekesänä eteen. Piti löytää mahdollisimman kevyt ja hiljainen. Ja löytyihän se, Schubertin S1. On meinaan mahtava kypärä.

Xjr:ssä on ainakin pirun mukava istua takana. Jalkatapit on sopivalla korkeudella, eikä sinne sitä katteiden "puuttumista" huomaa.

Vaikuttais siltä että nakupyörät on lisääntyny, kun tuntuu että vastaan niitä tulee entistä enemmän nykyään...

Mutta nämä nyt ovat vain minun mielipiteitä, anyway, suosittelen!!

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Toivottavasti ei mennyt väärään osastoon, ja käytin kyllä hakua, mutten löytänyt....

Olen ostamassa pyörää ja vaihtoehtoja on mielessä useita. Aiemmin minulla oli puolikatettu 600 bandit -01. Nyt olen käynyt koeajamassa CBR 1000XX:ää. Siinä pitkän miehen jalat ottavat helposti katteeseen, vauhti ei tuntunut missään (ehkä vähän huono juttu ajokortin kannalta...) mutta toisaalta kate ohjasi kaiken viiman suoraan kypärään.

No nyt tuli mieleen vaihtoehtona tuommoinen täysin kattamaton pyörä, esim. XJR 1300. Voisiko joku kertoa nakupyöräkokemuksiaan. Tarkoitus olisi ajaa 45km:n työmatkaa ja pidempiä kesälomareissuja vaimon kanssa. Onko tuollainen miten rasittava ajaa pidempää matkaa? Matkustajan oltavat?
Tottumuskysymys,kyllä nakuilla tehdään pitkiäkin matkoja,tuossa yksi tuttu teki melkein 3000km reissun norjaan viime kesänä,ja on täällä foorumilla muitakin esimerkkejä.
Itsellä 900 hornet,pienellä etukateella,sillä ajanut kerran 210km/h,ei se nyt niin kamalaa ollut,mutta tietysti tuuli lahkeita lepattaa.Mutta toisaalta enimmäkseenhän sillä tulee ajeltua tavallisia nopeuksia,ja ajoasento kun on hyvä niin ei tunnu missään.
Ja tuo 45km työmatka on juuri passeli ajella nakulla tai millä tahansa.

Ei se nakulla matkan tekeminen sen kummempaa ole kuin katepyörälläkään. Vauhtia ei jaksa varmaan kovin kauaa pitää yli kahdensadan, mutta normaalivauhdeissa ei eroa juuri ole. Ja nakupyörissä kypärämelu on hiljaisempi kun kate ei heitä pyörteitä kypärään.

Jos et tykkää ajaa vain motarilla yli nopeusrajoitusten niin naku on oikea valinta
thumbs-up.gif
Kaupungissa, mutkateillä ja jopa radalla mukavampi päästellä nakuna eikä pidemmätkään siirtymät tunnu missään...
tounge.gif

Toinen naku menossa ja kilometrejä takana niillä yhteensä 70 tuhatta, kyllä niillä pärjää pitemmälläkin matkalla. Joka kesä tullu semmonen 3-4 tuhannen kilometrin lomalenkki ajeltua.
Nyt GSX 1400, mielestäni tilaa riittää vaikka minäkään en ole mitenkään erityisesti hankikantoa varten ruokittu.
sad_orig.gif

Tuuliset päivät ei tuota ongelmia, eipä ole ylimääräisiä "purjeita"...
Tää on nyt vähän miten sen ottaa, itse XJR:llä koen taas tuulen juuri ongelmallisena, vaikka pyörä itse ei siitä ole moksiskaan vaan menee kuin raiteilla alkaa kovemmalla tuulella ainakin tälläisellä 190cm kaverilla kovempi nopeus tuntumaan kyllä niskassa ja yläkropassa muutenkin. Ei tulisi mieleenkään ajella 200km/h ainakaan normaalilla ajoasennolla...

Ai niin, penkki on kyllä erinomainen ja kyytiläiselläkin vähintään tyydyttävät oltavat. Testaamaan vaan...

Mulla kokemuksia seuraavista, joko omistanut tai ajanut päivän:

- Kawa Zephyr 1100: tehoton kone, muuten ihan ok. Vanhahtavaa tekniikkaa.
- Triumph 900: myös tehoton ja luonteeton kone
- VMax: hyvä moottori, painava, pieni tankki ja kova kulutus. Surkea penkki yli 100 km matkoille
- H-D Wide Glide: loistava matkapyörä. Isolla yli 2 l moottorilla myös kulkua riitti, mutta rungon ominaisuudet ei riitä yli 100 hv. Äänet parasta kaikista.
- V-Rod: erinomainen mp. Kyydissä olijalle pitää vaihtaa takaistuin ja laittaa sissy. Turbolla liikkuu vielä paremmin. Kevyt ajaa. Ainoa ongelma, että jalkatapit raapii kurveissa. Olen vaihtanut jarrut ja laittanut ilmaiskarit taakse. Lämpökahvat on myös hyvät (H-D oma lisävaruste säädettävät termostaatilla). Tankki 2005 mallissa liian pieni.
- Suzuki 1400: raskas ja yläpainoinen niinkuin kaikki muutkin retrot. Huonot takaiskarit kahdelle. Potentiaalia viritykseen.
- Buell: liian pieni runko mulle, liikaa erikoisia ratkaisuja jotka kuitenkin toimii kuulemma kohtuullisesti.
- MV Agusta Brutale 750: jumalaiset äänet ja ajettavuus, hirveä bensankulutus, pieniä laatuongelmia, saisi olla isompi (myös kone), kallis
- Ducati Monster: mukava ajaa, hyvät äänet, hyvin potkua Testastretta-koneisessa. Ehkä jo vanhahtava.

Hondan 1300 en ole ajanut, mutta saattaa olla vielä kunnon Honda.
Itse pidän noista eniten V-Rodista. Runkohan siinä on ruma, mutta tekniikka ja laatu vastaa hintaa, joka ei nykyään ole enää paha verrattuna muihin.

Suomessa en kaipaa pyörään katteita, koska tulee ajettua liian lujaa katteellisilla pyörillä. Usein olen myös huomannut, että monessa pyörässä kate aiheuttaa pyörteitä kuskille tai kyydissä olijalle. Tosi pitkillä matkoilla tietysti väsyttää vähemmän jos on kate. Ja onhan katteesta apua kylmällä ja sateisella ilmalla, mutta miehet pystyy ajamaan nakulla. Saksan reissulla kate olisi hyvä, mutta ajoin H-D:llä aina 150-180 km/h matkavauhtia ilman ongelmia.

itse ajelen hondan cb 1300:lla.Siinä vois olla hyvä vaihtoehto xjr 1300 verrattuna.Vääntöä ja heppoja piisaa.Pyörä helppo ajettava.Ei huonoa sanottavaa,paitsi että etupää ehkä vakio säädöksillä vähän löysä jarrutaessa,mutta hoituu kiristämällä.
Perkuleen hyvä pyörä.

Ajoin just viikonloppuna 1000km lenkin.Vantaalta pohjanmaalle ja takaisin.Ei muuta kun laukut kiinni kesällä ja pidemmälle reissulle.Toimii tosin hyvin kaupungissa,hyvä kääntösäde.

Suosittelen koeajoa pyörällä
sport05.gif

Uus naku 1250 Bandit on, ainakin miusta, erittäin hyvä ajaa vaikka ei katteita olekaan. Pikkusen tuuli tuivertaa moottoritienopeuksissa mutta eipähän tule ajettua suuria ylinopeuksia...
Pyörä itsessään on tosi ketterä painoonsa nähden ja uusittu kone on huomattavasti parempi kuin edellinen ilmajäähdytteinen !
Kyytiläiselläkin on ihan hyvät oltavat. Penkki on hyvä ja tilaa riittää..
Käy ehdottomasti koeajamassa jossain
sport05.gif

Nyt on vasta noin 2500 kilsaa kokemusta CB1300:sta ja tähän asti koetut kilsat ovat kyllä varsin positiivisia. Pyörällä ajelee mukavasti pidempäänkin sen enempiä väsymättä. Bensan kulutus on mielestäni pieni ja vääntöä on aika buenosti matalalta
biggrin.gif
Ja totta on, että kypärämelu on pienempi kuin esim xx:llä ajettaessa. En ole Yammua tai suitsaa ajanut, mutta luulen, että fiilikset niilläkin kutakuinkin samat.

Ja mikä parasta(ehkä se tärkein seikka), niin aina ajelun jälkeen on hyvä mieli
062802jumpie_prv.gif
Joten nudeja vain tesmailemaan
sport05.gif

Pistetäänpä omatkin kokemukset mukaan eli XJR1300:lla on tullut ajeltua n. 27000km ja sitä ennen oli 600:n naku diversion jolla ajelin n. 25000km.
Tuossa Diversionissa oli vähän liian ahdas ajoasento meikäläiselle (181cm/ 80kg) mutta tuo XJR osuu aika passelisti minulle. Maksimi mukava matkavauhti minusta on n. 120km/h. Mieluiten tietenkin ajee mutkaisia pikkuteitä 80-100km/h. Edellisessä pyörässä oli pieni lampun päällä oleva givin pleksi mutta nykyiseen en ole moista kaivannut, koska tässä ajoasento on hieman etukenompi.

Eikö se menny jotenkin niin, että jos ei halua ilmavirran tuntuvan kropassa, niin sitten pitää ajaa kotilolla.

Eli ehdoton ei noille muoviluodeille, joissa ei edes moottori näy!

Mulla oli nakussani joku läppä siinä lampun yläpuolella, nyt se koristaa autotallin seinää. Alakatteen jätin vielä toistaiseksi paikoilleen.

Suosittelen nakua, pysyy vauhti paremmin jossain tolkussa ja pyörä näyttää Moottoripyörältä, eikä skootterilta
smile_org.gif

Eikö se menny jotenkin niin, että jos ei halua ilmavirran tuntuvan kropassa, niin sitten pitää ajaa kotilolla.

Eli ehdoton ei noille muoviluodeille, joissa ei edes moottori näy!
Ilmavirta on yhtä läsnä muoviluodillakin ajaessa. Pitää vain ajaa tarpeeksi lujaa. Siksi vaihdoin minäkin nakuun. Eli nämä nakupyöräthän nyt ovat muoti-ilmiö meille vauhtia pelkääville nynneröille.

Omat reissuni teen mielummin tällä kuin aiemmalla pyörällä, ainakin Suomessa. 100-120km/h:n mittarinopeutta jaksaa ajaa vaikka maailman tappiin. Katepyörällä sopivat nosteet tulivat kun ajoi 150+ km/h, jolloin taas vauhti ja olosuhteet (virkamiespelko) söivät allekirjoittaneen voimia huomattavasti enemmän. Voisi olla eri mielipiteet, jos olisi tarkoitus siirtyä reilumpaa vauhtia ja reilumpia etappimatkoja, mutta kun ei ole.

Osta HD. Naapurit tulevat ulos kuuntelemaan käynnistysääniä kateellisina, mutta purkavat nämä tunteet sinä aamuna kun päättelevät kiroilustasi, ettei se lähde käyntiin. Töissä työkaverit katsovat naamat punaisina, kun jytistelet heidän perheautojen viereen jättäen kuitenkin tuntuvan hajuraon. Kävelet siitä Harley-takki natisten työpaikalle ja vedät ylämorot itsesi kanssa, kun selität miltä vapaus tuntuu (soloseat). Työkaverit muistavat nämä kuitit sinä päivänä kun jäät klo 16 eräänä päivänä ihmettelemään miksi startti ei inahdakaan. Nuori sihteeri katsoo kuitenkin kaihoisasti perääsi, sinua villiä maanteiden viimeistä yksinäistä ratsastajaa, eikä sitä nuorta merkonomia jolla on ihkauusi tsättsätärrä.

Illalla lähdet kurvailemaan, kun vaimo menee pilatekseen. Hyräilet mielessäsi moottoripyörä on moottoripyörää, sillä se lauluhan kertoo sinusta, eikä niistä pattereilla käyvistä terassituoleista. Pyörä tulee vastaan, jahas se on HD, eikun lapa pystyyn. Kaveri moikkaa, tulee hyvä fiilis. Seuraava pyörä on joku riisinkeitin, pidät hd:n vedenpitävät hanskat tiukasti stongassa. Sä et millekään hiustenkuivaajille tee kunniaa. Sitten onkin aika lähteä vähän ajamaan motarille, nostamaan helvetti valloilleen.

Rampista laudat kipinöiden vedät sekaan kuin Marlon Brando ja irvistät pelottavasti kiilaavalle Volvo-kuskille. Pois alta kana, ärjähdät samalla kun käskytät tamman kolmoselle. 80km/h kohdalla syliin alkaa virrata ilmaa, mutta voimakkaille lihaksillesi se on vain kevyttä treeniä. Samassa muovituoli suhahtaa ohi kypärä muniin asti kyyristyneenä, räjähdät nauramaan ja oikaiset selkäsi näyttääksesi, että miehet ei nöyristele. Käsket koneesi 120km/h. Jostain helvetin syystä on hirvittävä vastatuuli. Sivupeilit vipattavat niin, että taakse ei näe mitään, mutta miksipä tarvitsisikaan. Käännät hanaa ja ärjäiset koneen markka kolmeen kymppiin. Edessä on joku pappa popedallaan. Vedät komeesti ohi tietäen, että pappa sai slaagin siitä jyräyksestä. Tuttu ramppi alkaa jo siintää horisontissa, lasket kierroksia ja alat tähdätä sitä kohti. Eikun tien yli ja uukkari himaa kohti. Maukas alavääntö vie sinut rampista muutamassa sekunnissa taas sataseen ja suuhun ropiseva itikkapilvi pitää elämän maun suussa. Pihassa vedät pyörän parkkiin, stoppaat hanurisi sohvalle, avaat karhun ja ryhdyt taas katsomaan Wild Onea.

Osta HD. Naapurit tulevat ulos kuuntelemaan käynnistysääniä kateellisina, mutta purkavat nämä tunteet sinä aamuna kun päättelevät kiroilustasi, ettei se lähde käyntiin. Töissä työkaverit katsovat naamat punaisina, kun jytistelet heidän perheautojen viereen jättäen kuitenkin tuntuvan hajuraon. Kävelet siitä Harley-takki natisten työpaikalle ja vedät ylämorot itsesi kanssa, kun selität miltä vapaus tuntuu (soloseat). Työkaverit muistavat nämä kuitit sinä päivänä kun jäät klo 16 eräänä päivänä ihmettelemään miksi startti ei inahdakaan. Nuori sihteeri katsoo kuitenkin kaihoisasti perääsi, sinua villiä maanteiden viimeistä yksinäistä ratsastajaa, eikä sitä nuorta merkonomia jolla on ihkauusi tsättsätärrä.

Illalla lähdet kurvailemaan, kun vaimo menee pilatekseen. Hyräilet mielessäsi moottoripyörä on moottoripyörää, sillä se lauluhan kertoo sinusta, eikä niistä pattereilla käyvistä terassituoleista. Pyörä tulee vastaan, jahas se on HD, eikun lapa pystyyn. Kaveri moikkaa, tulee hyvä fiilis. Seuraava pyörä on joku riisinkeitin, pidät hd:n vedenpitävät hanskat tiukasti stongassa. Sä et millekään hiustenkuivaajille tee kunniaa. Sitten onkin aika lähteä vähän ajamaan motarille, nostamaan helvetti valloilleen.

Rampista laudat kipinöiden vedät sekaan kuin Marlon Brando ja irvistät pelottavasti kiilaavalle Volvo-kuskille. Pois alta kana, ärjähdät samalla kun käskytät tamman kolmoselle. 80km/h kohdalla syliin alkaa virrata ilmaa, mutta voimakkaille lihaksillesi se on vain kevyttä treeniä. Samassa muovituoli suhahtaa ohi kypärä muniin asti kyyristyneenä, räjähdät nauramaan ja oikaiset selkäsi näyttääksesi, että miehet ei nöyristele. Käsket koneesi 120km/h. Jostain helvetin syystä on hirvittävä vastatuuli. Sivupeilit vipattavat niin, että taakse ei näe mitään, mutta miksipä tarvitsisikaan. Käännät hanaa ja ärjäiset koneen markka kolmeen kymppiin. Edessä on joku pappa popedallaan. Vedät komeesti ohi tietäen, että pappa sai slaagin siitä jyräyksestä. Tuttu ramppi alkaa jo siintää horisontissa, lasket kierroksia ja alat tähdätä sitä kohti. Eikun tien yli ja uukkari himaa kohti. Maukas alavääntö vie sinut rampista muutamassa sekunnissa taas sataseen ja suuhun ropiseva itikkapilvi pitää elämän maun suussa. Pihassa vedät pyörän parkkiin, stoppaat hanurisi sohvalle, avaat karhun ja ryhdyt taas katsomaan Wild Onea.
Siinäpä olikin hyvin tiivistetty mitä tuo HD omistajalleen tarkoittaa. Taisipa olla suurelta osin kaikkea muuta kuin moottoripyöräilyyn liittyvää  
tounge.gif
Ei mulla ole ainakaan aikaa miettiä mitään volvokuskeja tai naapureiden mahdollisia aatoksia. Ajan vaan ja koitan pitää eturenkaan maassa (vai olikos se sittenkin poissa maasta) ja kortin taskussa  
biggrin.gif
Toki italiaanolla ajelevana jonkinlainen erottautumispyrkimys on valinnan takana aikoinaan ollut...mutta ei esim. valikoivana lapasen nostotaipumuksena  
omg.gif

Aivan loistavaa tarinointia!
biggrin.gif

Back