• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nakupyöräilijän niskat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tuoreena nakupyöräilijänä tiedustelisin muilta tuulen nauttijoilta mitenkä niskanne kestävät pidempiä/reippaampia ajolenkkejä?

Itsellä niskat rupeavat huutamaan hoosiannaa jo tunnin setin jälkeen.

Olen harkinnut ns. nappikuurin vetämistä millä saisi toivon mukaan kasvatettua itselleen pöllinpaksuisen(ei siis tupakan) niskan.

Kertokaapa onko minulla muita vaihtoehtoja kuin tilata lasti venäläistä hevoshormoonia?Pelkkien "köröttelyajojen" heitto ei kiinnosta.
Eli siis niskojen hoito/säästövinkkejä tulevalle Notre Damen kellonsoittajalle!    
crazy.gif
crazy.gif

Itsekkin säikähdin suunnattomasti kun heitin banditista katteen veke. Moottoritiellä 140km/h:ta kovempaa ei meinannut pystyä ajamaan kun tuntui että lähtee koko ranka liitämään. Kipua ja tuskaa kesti sellaset pari viikkoa ja sitten se tapahtu, miulle tais kasvaa lihakset
062802jumpie_prv.gif
niskaan,
sillä enää ei koskenut, ei ollenkaan.

Kyllä sääkin siihen varmasti totut ihan het, ei sitä huomaa sitte es enää.
sport05.gif

Alkukesästä oli niska krampissa ja uupumus iski aika äkkiä mutta nyt jo sujuu. Kannattaa kiinnittää huomiota ajoasentoon ja tietoisesti pitää niska, hartiat ja käsivarret rentoina. Kyllä se siitä
sport05.gif

Minä nakkasin pleksin pois customista, mutta ei tuntunu missään. Ainoastaan epämiellyttävät turbulenssit loppu. Taidan olla melkonen sikaniska
tounge.gif

Kolmessa viikossa n. 3500 km ilman ongelmia! Tosin syynä saattaa olla Rukka Windstopper kauluri ja kokemus...kun en ole ikinä ajanut katetulla pärrällä, oletkos muuten koittanut käännellä päätä ajonaikana siten että kypärälle löytyy "oikea" asento jossa sillä on pienin tuulenvastus. Omassa XR2:ssa on ainakin tälläinen tuulivapaa asento!

Paljon vaan moottoritieajoa. Sillä se kipu lähtee, millä on tullutkin.
tounge.gif
Toinen keino on kiertää isot tiet kaukaa. Sitä olen itse pitänyt hyvänä konstina. Kannattaa kokeilla.
062802moto_prv.gif

Jep, kovaa ajoa vaan niin siitä se lähtee.

Ja jo haluat jumpata niin tässä helppo kaulanlihasten vahvistusliike:

Makaa selälläsi lattialla ja nostele päätä ylös-alas äläkä anna takaraivon koskea lattiaan. Joutuu tekemään satoja toistoja ja jos tekee kovaa tahtia saattaa heittää nupissa mutta teho on taattu.

Edistyneempi sikaniska menee selälleen lattialle ja ponnistaa keskivartalon ylös niin että ainoastaan jalkapohjat ja takaraivo koskevat maata. Ts. silta ilman käsiä. Tästä sitten lasketaan hartioita kohti lattiaa ja taas ylös. Käsillä voi tukea jos tuntuu huteralta. Tätä ei tarvitse tehdä satoja toistoja...

Kolmas temppu on olla toisinpäin eli jalkapohjat maassa ja otsa lattiassa, vartalo n. 90 asteen kulmassa. Tästä sitten liikutellaan pään varassa ylös-alas. Huom! tässä on mahdollisuus satuttaa itsensä, älä kokeile jos et tiedä mitä teet.

Suosittelen myös venyttelyä ja hierontaa...

T. Jumppa-pupu

Kyllä se kipu sieltä niskasta poistuu hissunkissun.Talvella kantsii kyllä muistaa huolehtia kondiksesta.Ettei taas tuu ylläriä sitten kesemmällä...
cool.gif

Kun tässä ny mietin,nin eihän mulla ole ollut "katetta" edes Tulassa...tai siis just siinä oli sellanen hassu pleksi.Mut kun vauhdit ei kasvaneet yli sataan oikeestaan muuten kuin silloin kun dynastartti hajos.
tounge.gif

Nin kyllä tälläsen "hennon naisen" niska hyvin kesti viime kesänä nelisensataa kilsaa  
062802moto_prv.gif

Ja Jaaawan kans saa kyllä sellasta reenausta,notta...
sport05.gif

Tosin eilinen lenkura sai taas ton vammasen käden kiljumaan punasena,niin että piti nappeja nieleskellä,että sais edes jonkinlaisen unosen...
confused_orig.gif

Kolmas temppu on olla toisinpäin eli jalkapohjat maassa ja otsa lattiassa, vartalo n. 90 asteen kulmassa. Tästä sitten liikutellaan pään varassa ylös-alas. Huom! tässä on mahdollisuus satuttaa itsensä, älä kokeile jos et tiedä mitä teet.

Suosittelen myös venyttelyä ja hierontaa...

T. Jumppa-pupu
Huh, tosta pitäs saada jo kuva, muuten menee äijä solmuun
omg.gif

Siis selällään jalkapohjat maassa ja sit vielä otsa lattiaan? Tai mahallaan sama homma...Eikös siinä oo ukko jo melkosella korkkiruuvilla
tounge.gif

biggrin.gif
ei kun selällään ollessa takaraivo maassa ja kun vatsa on kohti lattiaa niin otsa... Mähän sanoin että nää kaksi viimeistä on edistyneemmille sikaniskoille...
wink.gif
On muuten päteviä liikkeitä jos haluaa raudanlujan niskan.

Sopimattoman korkea (jälkiasennus)pleksi, joka monessa nakussakin on, aiheuttaa monesti sietämättömät pyörteet / vatkauksen kuulassa ja ennenkaikkea melusaasteen.

Kun lyhensin omaa Bemarin pleksiä abt 5cm, muuttui pyörä radikaalisti mukavammaksi. Omasta kypärästä (ja myös matkustajan) katosi vatkaus ja vetely kerralla. Myös ilmavirta muuttui hiljaisemmaksi sen ohjautuessa rinnan yläosaan, leuan ja kypärän alle. Tuulen paine ei kuitenkaan kohdistu rintaan tai käsiin, joten ajaa voi sen kuin rajoitukset/moraali antaa myöten.

Hommaahan voi testata nousemalla jalkatappien varassa ylemmäksi ja tarkkailemalla vaikutusta meluun / pyörteisiin.

Seppo @ R850R

Ainakin minä huomasin selvän eron jo sillä kun vaihdoin kypärää. Vanha Nolanin "joku" potta vaihtui Conceptiin ja paine kypärään suuremmissa nopeuksissa pieneni selvästi.

Nyt ostin avopotan ja se oikeastaan "nostaa" päätä ylöspäin.

Pleksikin on ollut välillä paikallaan, mutta jotenkin sopimaton sellainen. Kuten joku jo mainitsikin, pyörteinen ilma ja sen aiheuttamat äänet ovat ikäviä ja pilaavat ajonautintoa.

Mitä häh. Niskat kipeenä? Ei todellakaan. No hyvä on, ei 500 CB mikään varsinainen raketti ole mutta ajoin miten ajoin niin ei mulla vielä oo niskan kanssa ollu ongelmia. Ennemmin mulla ahteri puutuu kun niska!
wink.gif

Olen nyt viikon ajellu uusi hieno pleksi lampun päällä ja täytyy kyllä myöntää että kyllä sekin auttaa. Nyt saa ne poliisit siellä Lahden ja Heinolan välillä yhden turhsutumisen aiheen lisää, ehkä...
sport05.gif

Itsellä niskat rupeavat huutamaan hoosiannaa jo tunnin setin jälkeen.
Täsmälleen samaa sanamuotoa käytin tästä asiasta viime kesänä, ja kerran jopa tirautin itkut linja-autopysäkillä, kun sattui niin sairaasti.
bawling.gif

Tänä kesänä on ollut huomattavasti helpompaa, ja tulin juuri 200 km:n lenkiltä, sekä mutkateitä että motaria, ja niskoihin ei satu pätkääkään! Olisiko rennompi ajoasento, sekä jälkiasennuspleksi jotenkin syypäitä tähän
nixweiss.gif

Punttisalille MARS! Sata kiloa tankoon ja sen jälkeen olankohotuksia 15 toiston sarjoina. Kipu tuntuu, mutta vain salilla. Tällä konstilla pystyy ajamaan pyörällä kuin pyörällä 200 kmh pää pystyssä oli katetta tai ei. Testattu on(suljetulla alueella).

buttrock.gif

SLAYERIN KEIKALLE 17.10.2004 JA PÄÄ HEILUMAAN  
buttrock.gif
:WAZAAP:TÄHÄN MALLIIN
buttrock.gif
buttrock.gif
NIIN KEHITTYY TÄLLAISET JÄRJETTÖMÄT HEVIMIEHEN NISKALIHAKSET EI TUNNU TUULET EIKÄ TURPAANLYÖNNIT!
RRROKROK!

Back