• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naku/katettu/pleksillä...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stroke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä kokemuksia,ainaki itse koettua,naku-pyörä hiljainen ajaa,eikä ilma virtaus vatvo... Pleksillä meluaa kypärässä,mutta ilman paine ei vaivaa rinnassa,ja toisen perässä ajaessa ilmanvirta vatvoo ties minne....! Mites lie katetut...???

Mulla varttikate ja veli ajellut nakulla, hän kommentoi pyörääni taannoin; tällä voi ajaa yli sataa...
062802moto_prv.gif

Eka oli naku ja sitten siihen laitettiin plexi, toka oli vartti katteella ja nyt on kokokatteella vaikkei mikään tourinki olekkaan. Tämä viimesin on hiljaisin ja jalat ei palele kun syylarien läpi lämmin ilma tulee polville ;)

Yli 80 vauhdeissa jotenkin katettu on kivempi ja oikealla plexillä tai sen korkeudella saa kypärään kohdistuvat pyörteetkin kondikseen.

Naku on mulla aina alla ja pysyy. Päätä saa ravistaa, hyttysiä hampaankoloissa, vermeet ravassa. Prätkässä pitää olla edessä yksi pyöreä valo. Ei saa olla mitään katteita/muoveja tai jotain laukkuja. Tai jos on pakko niin mahdollisimman vähän. Ja isot äänekkäät pakoputket molemmin puolin. Jokaisella on aina ne omat "must" jutut- nämä on mun
cool.gif

Itellä on ajossa (käsittääkseni) tuplakuplavarttikatteella varustettu laite. Voi se olla vakiokin, en ole 100% varma. Ei suhise, eikä ota ilmavirta kypärään. Kokemusta on myös muutamista koeajetuista kustomeista tai muuten nakuista vehkeistä ja parista pleksillä varustetusta kustomista. Pahiten minun nuppiini ottivat pleksit - mitä hiukan ihmettelen. Oman kustomin (joka siis ei vielä ole liikenteessä) pleksi on vielä tallin hyllyllä. Saattaapi sinne jäädäkin näillä kokemuksilla.

Hmm... Olen samaa mieltä Ampparixin kanssa siitä isosta pyöreästä lampusta, mutta pleksi ei mun mielestä oo häpeä, kunhan se on tyyliltään sopiva. Ainakin ite tykkään omastani, sehän on selviö
tounge.gif
Ei siinä muuta, mutta alkoi vaan työmatkat ahistaan motarilla, kun piti niin etukenossa vetää. Vetäköön kukin tyylillään, kunhan vaan vetää
062802moto_prv.gif

Oma pyörä nakuna

Ja pleksillä

Ja tottakai pyörässä pitää kunnon putki olla, vaikkakin yksin kappalein, kuten tässä kuvassa

Edessä on pyöreä lamppu ja vielä kesän alussa pyörä oli naku. Tulin kumminki siihen tulokseen, että plexi on kiva olla ja nykyään silmäki on jo tottunut tuohon. Oikeastaan tuo näyttää paremmalta plexin kans ku ilman. Mielummin se ilmavirta kypärään ku rintaan, pidemmällä matkalla alkaa puuduttaan.

tässä taannoin huomasin ettei shuberthkään aivan hiljainen ole kun ajelin tutun V-maxilla jossa oli pleksi tuulen meteli oli jotain aivan uutta sekä pyörteet. oman nakupyörän puikkoihin meno oli taas yhtä juhlaa kun mikään ei suhissut.

TwinTenox: Sulla on tuplakupla. Vakio TRX:n pleksi on melko matala ja puskee tuulen rintaan.

Aiheeseen: Taitaa iso korkea pleksi ja katteet (jollaisia löytyy touring pyöristä) olla kaikista mukavin vaihtoehto. Kyykyissä pleksin suunnittelussa taasen ei ole mukavuus ollut ensisijainen kriteeri. Katteettomien mukavuudesta/epämukavuudesta onkin sitten yhtäpaljon mielipiteitä kuin on ajajiakin. Omasta mielestäni pleksin/pleksittömyyden vaikutus mukavuuteen alkaa oleen merkittävä asia vasta yli 140-150km/h matkavauhdeilla, joten Suomessa itselleni on riittänyt toistaiseksi valintakriteeriksi ulkonäkö.

Pakko kommentoida. Taannoin näin Espoon perämettissä kohtuullisen karmaisevan ilmestyksen. Joku oli asentanut kawan Z1000 ihan jäätävän korkean pleksin. En tiedä oliko itse väsätty vai valmistaako joku oikeasti tuollaisia kammotuksia zetaankin... Itse annan mielummin tuulen hieman puistatella
sport05.gif

Tuli itsekkin kokeiltua tuommosta pleksiä, mutta eipä sitä oikein näillä suomen vauhdeilla vielä tarvitse. Hyvin pystyy moottoritiellä 140km/h pyyhkimään ilmankin.

sv 1
sv 2

Kuvissa vielä tuo pleksi kiinni, nykyään ajelen kyllä ilman.
smile_org.gif

sehän se on, että kun rajoitukset on mitä on,niin parempi on pyörä jolla on kiva ajaa <120, kuin pyörä, jolla on kiva ajaa >120

ja nyt puhutaan katupyörästä. Jos ajaa 200 radalla,niin katteista on apua,mutta kylläpä nakullakin nyt sen suoran verran voi 200 ajaa.

lisäksi ns itsekorjaajana arvostaa sitä, että esim öljynvaihdossa tms operaatissa aika menee 90% itse työhön, eikä 90% katteiden ruuvaamiseen.

Olen kokeillut ilman pleksiä ja pleksillä. Pleksin kanssa ajaminen
mukavampaa, ajovarusteet pysyy puhtaana ötököistä, sateella vesi ei tule suoraan syliin. Motarilla pystyy ajaan ihan reipasta vauhtia eikä tarvitse keskittyä pään pitämiseen paikoillaan ja ettei kuristu kypärän remmiin. Pidempiä matkoja helppo ajaa kun ei tarvitse pinnistellä ajoviimaa vasten varsinkaan kylmemmillä keleillä. Pleksi tuo ajomukavuutta mitä arvostan pitkillä matkoilla.

Jos saa tuuulenpaineen vex rinnasta niin aina mielummin nakuna. Olen rälläköiny joskus plexeistä ns. flyscreenejä jotta ajomukavuus säilyy motarilla. Pottaan ei plexin suoja tartte yltää, parempi että suhisee vapaassa tuulessa niin on paljon hiljaisempi.

Ja kokokate on sitte kotilossa.
wink.gif

Jos en "matkailusta" välittäis niin ehdottomasti nakulla ajaisin. Varttikatteessa kuitenkin edes hiukan suojaa.

En ole kokenut nakulla matkan ajamista mitenkään ongelmana, hyvin meni lomareissullakin 500km+ päiviä. Nakuun totuttuaan ei sitä suojaa oikeastaan kaipaakaan, mutta saattaa se katteeseen tottuneelle olla sen jälkeen lyhyemmällä kokeilulla shokki toki. Onhan se ehkä "mukavampaa" ajella katteen takana mutta on mulla sitten sitä varten autossa tuulilasi ja kokokate. (niin ei kai motoilusta ole tarkoitus autoilua tehdä?)

Muutama tuhat nakulla ja johan on kate unohtunut. Joskus kylmillä säillä olisi kaivannut tuulensuojaa, mutta tääkin varmaan enemmän pukeutumiskysymys ollut. Sateella katteesta ihan kiva hyöty kanssa.

Niin ja on sitä motarillekin eksynyt katteettomana, vaikka yleensä niitä vältellään jo ihan tylsän suoran tien takia. Sellanen 150kmh mittarinopeutta ihan hyvä vauhti vielä sen 100km jos haluaa jonnekin päästä kohtuu nopeasti. (virkamiehille huom. mun mittarihan näyttää noissa nopeuksissa sen 30 yli)

Eka oli alkujaan ollut naku, mutta jo mulle tullessaan 5-Starin kokokatteella, ei yhtään paha ratkaisu. Tosin muoveja joutui pikkasen irrottelemaan jos koneelle jotain halusi tehdä. Seuraava fillari jo olikin niin muovia täynnään kun vain olla ja osaa. Edes tankkaamaan ei päässyt jos ei yhtä muoviluukkua avannut
lookaround_orig.gif
No nykypyörässä sitten on vartti ja ilmajäähy kone niin ei noita rävellystä vaativia kohteitakaan silleen ole ja nekin vähäiset on varsin hyvin tyrkyllä
wink.gif

Back