• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nakin vaihto lupaa kysymättä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xena66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun viet motskasi yrittäjälle talvisäilytykseen ja häiskä sanoo, että hintaan kuuluu perushuolto, niin mitäpä siihen ajattelisitte kuuluvan?
Minä odotin normaalit öljyjenvaihdot ja suodattimet. OK.

Mulle kuitenkin oli tehty kysymättä myös venttiilivälysten säätö - no ei siinä vielä mitään, ilmeisesti oli kai sitten tarvettakin. Sen vielä sulatan. Kaasarin säädötkin oli tarkistettu. Sekin ihan ok. Nämä kaikki kuitenkin kysymättä!!! Lasku vaan perään.

Mutta LISÄKSI oli vaihdettu takanakki! Hintaa ei oltu määritelty kumille...Työtunteja muka kaikenkaikkiaan viisi ja lisäksi normaalilla tuntiveloituksella. Voipiko olla mahdollista!!!

Katselin syksyllä kumia ja totesin, että ensikesän vielä sillä ajelen ja heitetään sitten jossain vaiheessa uusi alle, kun ei maksa kuin reilun satkun. Eihän siinä vaihdossakaan mene vajaa puolisentuntia...
No, kyseisistä toimenpiteistä firma veloittikin sitten yli 450 euroa ylimääräistä. Pikkusen on nyt joulumieli hakusessa...

Lähen tästä kohta kyselemään selityksiä ja hinnanalennuksia sekä maksuaikaa... enemmän kuin 5 vrk.
buttrock.gif

omg.gif

"Hintaan kuuluu perushuolto" = siitä ei laskuteta enempää, ja mitä renkaaseen kuuluu niin eihän sitä voi mennä noin päin vaihtamaan.. mun mielestä
omg.gif

Mä nostaisin helvetillisen äläkän ja käskisin vaihtaa vanhan kumin takaisin PERKL!! ja hirveet selvitykset siitä miksi nämä muut huollot on tehty?!
Onneks oma mopo on omassa tallissa
biggrin.gif

Kaikki perushuollosta ylimenevä pitää tietysti hyväksyttää asiakkaalla.

Hintaa alas reilusti tai vanha takanakki takaisin paikoilleen.

Eihän noin nyt voi toimia. Kyllä mun käsittääkseni liikkeen ois pitänyt kysyä noista hommista, jotka on tuon tekemäsi sopimuksen ulkopuolella. Mä en maksais mitään töistä, mitä en ole tilannutkaan.

Tarkotatko nyt, että renkaan vaihtoon meni se 5 tuntia vai koko huoltoon?

Kas kun eivät samalla maalanneet mopoa, ehkä se ei liikkeen mielestä ja sun onneks ollut väärän värinen.

Eikös perushuolto ole lähinnä nesteiden tarkastus, ketjun kireyden tarkastus, vaijerit, polttimot, rengaspaineet jne.
Eihän nyt kaasareiden ja venttiiliensäätö ole enää perustarkastusta, ainakaan minun mielestäni.

Kyllä minäkin nostaisin tuosta vähän älämölöä.

Ei muuta ku firman nimi auki, jos eivät poistele ylimääräsiä ja kysymättä tulleita kuluja. Lynkataan se perkele. Joulupukkikin tekis niin. Voiks tollasia yrittäjiä olla oikeesti olemassa.

Mulle kuitenkin oli tehty kysymättä myös venttiilivälysten säätö - no ei siinä vielä mitään, ilmeisesti oli kai sitten tarvettakin. Sen vielä sulatan. Kaasarin säädötkin oli tarkistettu. Sekin ihan ok. Nämä kaikki kuitenkin kysymättä!!! Lasku vaan perään.

Mutta LISÄKSI oli vaihdettu takanakki! Hintaa ei oltu määritelty kumille...Työtunteja muka kaikenkaikkiaan viisi ja lisäksi normaalilla tuntiveloituksella. Voipiko olla mahdollista!!!
En ole lakimies, enkä tiedä kuluttajasuojasta oikeasti juuri mitään, mutta yritän silti.

Ymmärrän huoltoon kuuluvan normaalit öljyt, suodattimet, kaasarin tarkistuksen, venttiilien välyksen tarkistuksenkin, jos huolto-ohje ajettujen kilometrien mukaan sen sanoo olevan tarpeen. Venttiileistäkin, mikäli se on kallis operaatio, olettaisin soitettavan ensin, sillä pyörän talvisäilyttäjähän on saattanut säädättää ne jo valmiiksi.

Mutta mitä tulee renkaaseen. Se ei mielestäni erikseen sopimatta kuulu huoltoon. Ei vaikka olisi kankailla, sillä mistä huoltaja tietää, minkälaisen renkaan asiakas siihen haluaa. Lisäksi asiakas saattaisi haluta ehkä ostaa sen renkaan järkevämpään hintaan jostain muualta.

Huoltoon menneen ajan määrää en osaa arvioida. Autojen huollossa ei kyllä ikinä ole mennyt noin pitkään tuntityönä, kun huollot tuntuvat usein olevan paketoitu. Tietää suht tarkasti etukäteen, mitä huolto tulee maksamaan.

Mie siis sinun tapauksessasi kiistäisin laskun ainakin renkaan osalta, muiden osalta pyrkisin vertaamaan käytettyä tuntimäärää jonkun muun vastaaviin huoltoihin vastaavaan pyörään. Venttiilien osalta pohtisin sen mukaan, ovatko kuuluneet kilometrien mukaan huolto-ohjelmaan.

Eipä varmaan paljoa enää lohduta, mutta asioista kannattaa yrittää sopia etukäteen. Lähinnä se, että soittavat, ennen kuin alkavat vaihtamaan osia tai tekemään mitään suurempaa. Tietty, tämähän saattaa unohtua tilanteen tullen. Mistä sitä tietää, vaikka viereiseen pyörään olisi annettu ohjeeksi tehdä nuo hommat, ja ne sitten olisikin vahingossa tehty sinun pyörääsi, mutta huoltaja ei sitten viitsi myöntää virhettä.

Taitaapa olla Joensuun pojilla asenteessa vikaa, ei nainen mitään ymmärrä otetaan rahat pois. Ei siinä mitään jos hommat tehdään kunnolla mutta ei niitä noin vain kysymättä voi tehdä. Et kai ole pannut nimeäsi mihinkään paperiin sitä lukematta, jos et niin olet vahvoilla. Jos alkavat hankaliksi voit aivan hyvin jutella kuluttaja-asiamiehen kanssa, uskonpa että sieltä päin tullut yhteydenotto auttaa asiaa.

Pikkusen on jo liike tehnyt liikaa. Itellä menee kipuraja huollossa jossain jarrupalojen kohdalla, tätä isommat on ilmoitettava, tai sitten en maksa osista enkä työstä. Jos huollosta soiteltaisiin joka ikisen parkkipolttimon, ym. 5€ pikku-asian takia niin alkais se sylettämään. Suostu maksamaan korkeintaan osat, ja niistäkin ovh -40%!
wink.gif

Ota kuluttaja-asiamieheen yhteyttä ja kysy neuvoa. Googlettamalla löytyy. Ja pysy lujana = älä maksa penniäkään mistään mitä ei etukäteen ole sovittu, ellet saa kaikkea todella sopuhintaan.

Venttiilinvälysten säätö ja renkaanvaihto eivät ole mitään perushuoltoa. Lisäksi viiden tunnin veloitus vaikka sitten koko hoidosta on aivan liikaa.

Muoks: Korostan vielä tätä: Älä maksa mitään ennen kuin saat itseäsi tyydyttävän ratkaisun aikaan!
Jos kyseessä on joku yhden hengen nyrkkipaja, niin sitä ei paljon kuluttaja-asiamiehellä uhkailu välttämättä hetkauta. Tällöin maksettuja rahoja on paha saada takaisin. Niin kauan kun et ole maksanut mitään, on sinulla neuvotteluvaltit. Sitten kun olet maksanut niin se on "game over". Niitä rahoja tuskin enää näet ja sitten on itku vaan turhaa ajanhukkaa.

Kuinka täällä voi olla vallalla sellainen ajatus, että hinnasta täytyy koittaa neuvotella! Aika lampaita tällaisen ajatusmallin viljelijät.Tekstissä nimen omaan sanottiin, että perushuolto kuuluu säilytyshintaan. Jos mistään lisätöistä ei oltu sovittu, niitä ei myöskään makseta. Lisätöistä on huoltoliikkeissä kirjallisesti sovittava etukäteen. Huoltotöiden yhteydessä ilmenevistä vioista ja korjaustarpeista on aina sovittava etukäteen.

Kun viet motskasi yrittäjälle talvisäilytykseen ja häiskä sanoo, että hintaan kuuluu perushuolto, niin mitäpä siihen ajattelisitte kuuluvan?

Katselin syksyllä kumia ja totesin, että ensikesän vielä sillä ajelen ja heitetään sitten jossain vaiheessa uusi alle, kun ei maksa kuin reilun satkun. Eihän siinä vaihdossakaan mene vajaa puolisentuntia...
No, kyseisistä toimenpiteistä firma veloittikin sitten yli 450 euroa ylimääräistä. Pikkusen on nyt joulumieli hakusessa...

Lähen tästä kohta kyselemään selityksiä ja hinnanalennuksia sekä maksuaikaa... enemmän kuin 5 vrk.
buttrock.gif
Et maksa kuin talvisäilytyksen. Muusta yhteys kuluttajansuojaan, jos asia ei ratkea. Kusetuksen makua.
mad.gif

Aune-ehdot

ei tommosta voi tehdä. Kun työ otetaan vastaan pitää sopia mitä huoltoja ajoneuvoon tehdään, lisä töitä saa tehdä vain jos ne nähdään tarpeellisiksi ja silloinkin hinta-arvio saa ylittyä max 15% tai noin 100e. = ei sun tarvitse maksaa mistään töistä mitä sun pyörään on tehty jos niistä ei ole sovittu tai niihin ei ole kysytty omistaja lupaa.
just käytiin koulussa läpi noi ajoneuvojen korjausehdot eli tää on ihan faktaa
smile_org.gif

Oliko kyseessä Joensuulainen yritys? Ja uskallatko sanoa yrityksen nimen? Ihan uteliaisuudesta kyselen kun itse tunnen pari paikallista yrittäjää.

Aune-ehdot

ei tommosta voi tehdä. Kun työ otetaan vastaan pitää sopia mitä huoltoja ajoneuvoon tehdään, lisä töitä saa tehdä vain jos ne nähdään tarpeellisiksi ja silloinkin hinta-arvio saa ylittyä max 15% tai noin 100e. = ei sun tarvitse maksaa mistään töistä mitä sun pyörään on tehty jos niistä ei ole sovittu tai niihin ei ole kysytty omistaja lupaa.
just käytiin koulussa läpi noi ajoneuvojen korjausehdot eli tää on ihan faktaa
smile_org.gif
Just näin. Liike on oikeutettu asiakkaalta lupaa kysymättä myös uusimaan osia jos vialliset oleellisesti heikentävät turvallisuutta. Silloinkin max. velotus on 100 €

Olipas hyvää palvelua, kun ei turhaan stressattu turhilla kysymyksillä ja kankailla olevat kumitkin vaihdettiin. Kyllä nyt kelpaa ajella.
thumbs-up.gif

sanoi:
Lisätöiden kustannukset
saavat olla enintään 15 prosenttia työtilaukseen merkitystä
kiinteästä hinnasta tai hinta-arviosta, kuitenkin enintään 1.000
markkaa (168,19 euroa).

Jos kerran osa ylimääräisistä töistä oli jopa tarpeellisia, vaikkei tarkoitus ollut just nyt niitä tehdä, lähtisin tämän ehdon pohjalta. Aika halvat säätöhommat, eikä tarvis verissäpäin tapella. Minusta ei tarvitse aina lähteä vihamielellä, vaikka se joidenkin mielestä lammastelua onkin. Tietysti, jos asenne on "ymmärtämättömältä" rahat pois, ja puheiden sävy sen mukaista, tilanne on toinen.

Parempi mieli tulee kuitenkin (hyvästä) neuvotteluratkaisusta.

Edit: Lainaus on tuosta AUNE-linkin tekstistä.

buttrock.gif
tietämättä tarkkaan hintoja voisi ajatella että takarengas n.150 euroa, öljynsuodatin ja  öljyt&muut nesteet (jarru,kytkin)60 euroa eli osista noin parisataa, työlle osuutta noin 250.

Muilta osin samaa mieltä kuin tsj eli jos tuota riitauttamaan alat niin muiden kuin renkaan osalta ollaan aika heikoilla hangilla eli homma voi mennä ihan miten päin tahansa.

Hinnoista sen verran että jos siinä on tosiaan nuo sanotut hommat tehty venttiilin välysten säätöinen ja kaasarin säätöinen niin ei minusta 5 tunnin työ ja 250 euron veloitus kuulosta mitenkään tavattomalta.

Eikös perushuolto ole lähinnä nesteiden tarkastus, ketjun kireyden tarkastus, vaijerit, polttimot, rengaspaineet jne.
Eihän nyt kaasareiden ja venttiiliensäätö ole enää perustarkastusta, ainakaan minun mielestäni.

Kyllä minäkin nostaisin tuosta vähän älämölöä.
Tässä täysin samaa mieltä... Tosiaan jos tilattu säilytys, niin sehän on tekijän oma ongelma jos on hyvätekeväisyyttään duunaillut toisen pyörää.

Ja tosiaan mikä lasku on odottamassa keväällä, jos tämä sankari tekee joutilaana tarkastuksia pyörääsi. Tosiaan saattaa olla lyöty isompaa ryhmää, tehoputkea, voimakomentaja, penkitetty, niin tai parhaassa tapauksessa lyöty ahdin kylkeen kiinni.

Omavaltainen maksuvelvotteiden tyrkyttäminen, ei ole hyvää kauppias tavan mukaista.

Lähtökohta on se, että siitä maksetaan mitä on tilattu.

Just omakohtainen kokemus tälle, kuka maksaa, kenen korvausvelvollisuus, mitä ja kuka on tilannut... Saa***nan ruunat totesivat etteivät halua riidellä enään mun kanssa... Vi**u teki mieli sanoa, ettei olis tarvinnut alunperinkään jos, ette olis yrittänyt suomen lakia ohittaa. Eikä tässä ollut kyse kuin 50€, mutta palo käämit kun rupesivat uhkailemaan lakimiehellä ja ärjymään.

Isäntäkin sano et mä olen välillä todella hankala

Back