• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naiset, neuvokaa m-kuumeista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peekoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei naiset. Kertoisitteko omia kokemuksianne m-pyöräilyn aloittamisesta. Pyörän hankinta on hiukka pelottavaa, kuinka metsään voi mennä? Uuteen tuskin rahaa riittää, mikä on pyörälle asiallinen ikä? Entä pyörän koko, massa jne? Siis en tiedä mitään, mutta näen itseni ajelemassa pitkin mantuja koko piiiiitkän kesälomani. Pitääkö osata moottoriosastoa? Ajokokemusta? Riittääkö skootteri ja auto, vai pitäiskö turvautua ajokouluun?

Hei naiset. Kertoisitteko omia kokemuksianne m-pyöräilyn aloittamisesta. Pyörän hankinta on hiukka pelottavaa, kuinka metsään voi mennä? Uuteen tuskin rahaa riittää, mikä on pyörälle asiallinen ikä? Entä pyörän koko, massa jne? Siis en tiedä mitään, mutta näen itseni ajelemassa pitkin mantuja koko piiiiitkän kesälomani. Pitääkö osata moottoriosastoa? Ajokokemusta? Riittääkö skootteri ja auto, vai pitäiskö turvautua ajokouluun?
En ole nainen mutta kommentoin silti. Jos et tiedä millasesta pyörästä tykkäät ni käy koeajamassa mahdollisimman monia. Pyörän asiallinen ikä voi olla vaikka 20 vuotta vanha jos pidetty hyvänä eikä paljoo ajettu. Sitä vois sääntönä pitää että lisää kuutiomäärään kaksio nollaa perään ja jos yli sen on ajettu ni en ainakaan itse menis ostamaan. Jos ja kun menet katsomaan jotain mahdollisia ostokohteita ni kannattaa ottaa kokeneempi motoristi mukaan joka osaa katsoa sen pyörän läpikotaisin ja voi suorittaa koeajon. Ajokokemusta saat sillä että ostat sen pyörän ja rupeat ajamaan. Jos on niin sanottu lahja-A niin kannattaa varmasti käydä autokoulussa pari ajokertaa hakemassa ni ei tule kaaduttua sit heti sillä omalla pyörällä. Tässäpä nyt ois tällästä pientä tarinaa
biggrin.gif

Tässä nyt muutama asia mitkä vaikuttivat minun valintoihini kun olin mopoa ostamassa. Itsekkin tässä tuore mopon omistaja eli pari viikkoa sitten hankin Kawasaki GPZ500S:n.  
062802jumpie_prv.gif

Tässä on 6 vuotta vierähtänyt ilman pyörää ja viimein tuli tilaisuus hankkia viihdykettä kesäksi!  
inlove.gif

Itse ostin pyöräni liikkeestä, luulisin että lienee varmin konsti kun käytettyä ostaa. Parasta tietysti olisi saada mukaan joku mopoja enemmänkin rassannut joka osaisi kertoa että kannattaako kyseinen pyörä ostaa vai ei. Itsellä sen verran (ainakin olevinaan) kokemusta kaiken maailman vekottimista että uskaltauduin omin nokkineni mopon ostoon.  
lookaround_orig.gif

Pyörän malliinhan tietysti vaikuttaa omat mieltymykset ja minulla vielä koko, eli vaahtosammuttimen kokoisena ihmisenä jätän oikein isot pyörät suosiolla isoille ihmisille. Eikä nyt muutenkaan tulisi ihan heti mieleen näin pitkän tauon jälkeen sännätä jotain tonnista pyörää hankkimaan.
Varsinkin kun minusta muotoutuu yleensä pieni piru siinä vaiheessa kun pääsen ajamisen makuun...  
blush.gif

Onnea sulle mopon hankintaan!  
thumbs-up.gif

Mäkään en oo nainen
tounge.gif

Kannattaa ehdottomasti käydä autokoulussa pari ajokertaa jos ei ole mopoa kummempaa ajanut. Sit vasta vituttaa jos kaataa uuden pyöränsä heti kun on ostopaikasta lähtenyt.
Itse olin ensimmäisiä jotka eivät saaneet lahjaksi A:ta ja kävin viime kesänä MP-koulun. Silloin vitutti mutta nyt olen tosi tyytyväinen että kävin koulun. Hommaa joku ER-5 Kawa tai vastaava, tehokkaampi jos rahkeet riittää. Joku sanoi joskus täällä palstalla että periaate on pyörän ostossa että jos ei uskalla koeajolle ottaa niin kannattaa jättää ostamatta. Mä muuten kiersin ton silleen että mun kokenut kaveri ajoi mun ZXR750:n ja ajon jälkeen sanoi ettei se mihinkään käsistä karkaa ja mäkin uskalsin koeajolle
buttrock.gif
withstupid.gif

Autokouluun, suosittelen! Tai yksityisten tahojen järjestämille kurseille (EAK tms.). Skootterilla ajolla opit ehkä tasapainoa, mutta moottoripyörässä on vaihteen ja käsittääkseni skootterissa ei. Ota siis ekaksi muutamia ajotunteja autokoulun pyörällä ohjattuna. Kaada se, ei omaa
wink.gif
. Siiten tiedät jo millainen pyörä se autokoulun pyörä on ja siitä voit vähän päätellä, haluatko samanlaisen, tehokkaamman, kyykymmän, customimman (öh, mikä sana..) vai... Ja jos et koeajolle uskalla, niin ei kannata ostaakaan!

Edit: Ja massasta; osta kevyt korkeudesta; osta matala... Harva sen pyörän vauhdissa kaataa. Paikallaan ja hiljaisesta vauhdista ennemminkin pyörän lippaa.

Sitä vois sääntönä pitää että lisää kuutiomäärään kaksio nollaa perään ja jos yli sen on ajettu ni en ainakaan itse menis ostamaan.
No, selvähän se että uuden ostaminen on aina varminta kuten autojenkin puolella, mutta tuo "kaksi nollaa" ei kyllä mielestäni oikein toimi ainakaan pienempien pyörien kohdalla... Tuon ohjeen mukaan 12500 km ajettu 125-piikkis olisi liikaa ajettu, ei nyt sentään. Tiedän, sanoitkin vaan että et itse menisi ostamaan, mutta kuitenkin.

Sitä vois sääntönä pitää että lisää kuutiomäärään kaksio nollaa perään ja jos yli sen on ajettu ni en ainakaan itse menis ostamaan.
No, selvähän se että uuden ostaminen on aina varminta kuten autojenkin puolella, mutta tuo "kaksi nollaa" ei kyllä mielestäni oikein toimi ainakaan pienempien pyörien kohdalla... Tuon ohjeen mukaan 12500 km ajettu 125-piikkis olisi liikaa ajettu, ei nyt sentään. Tiedän, sanoitkin vaan että et itse menisi ostamaan, mutta kuitenkin.
En tiedä tarkemmin piikkien ajomääriä että paljonko ne kestää ajaa mutta 500cc ja ylöspäin niin rupee minun mielestä tuo kaava olemaan varsin mainio. Onhan toki että 600cc pyörillä ajetaan se 10000km mut yleensä se isompaa huoltoa vaatii että tuohon päästään.

Autokoulussa muutama ajotunti asiansa osaavan opettajan kanssa antaa kummasti itseluottamusta jatkoa (koeajot, pyörän vuokraus, pyörän osto) varten.

Yritä pitää järki mukana vaikka vaikeaa se tulee olemaan. Kuten jo todettu, ainakin käytetyn ostamisessa joku pro mukaan. Ota etukäteen selvää malleista ja merkeistä, lue se täälläkin monesti mainittu Ajamisen nautinto, kysele ja katsele.

Ehdottomasti autokouluun kokeilemaan ensin miltä se tuntuu. Tunteja voi ottaa tarpeen ja/tai kukkaron mukaan. Jos on yhtään epävarma, opettelussa säästäminen on väärä kohde. Kokemuksesta voin sanoa että jo 3-4 ajokertaa kertoo alkaako homma edetä. Eka ajotunti kannattaa ottaa 125 cc:lla, eikä ne sulle isompaa mielellään alle ekaks annakaan. Varusteet saat ajon ajaksi koulusta.

Jep..Tunteja suositellen..
Legenda kertoo, että niin se entinenkinäijä luuli haltsaavansa ison pyörän, kun oli aikoinaan ajanu pappan jaawaa pari kyläkierrosta...
Ja niin kävi, että että uus bemari karkas heti kaupan pihassa lasista takas kaupan sisälle..
tounge.gif

Itse aloitin pitkäaikaisen unelmani sillä että ostin moottoripyörän
cool.gif

En ollut koskaan ajanut minkäänlaisella 2-pyöräisellä moottoriajoneuvolla, mutta intohimo moottoripyöriä kohtaan oli aina ollut olemassa. Otin selvää eri tyyppisistä pyöristä, kyselin tutuilta neuvoa ja päädyin ostamaan sian säkissä
omg.gif
Osoittautui loistavaksi hankinnaksi ekaksi pyöräksi. Uusi pyörä, kuutioita 650. Lumien sulaessa keväällä otin pari ajotuntia...
Koko kesä meni komeasti kunnes tuli tarve kaksinkertaistaa kuutiot
cool.gif

Siitä vaan: ota pari ajotuntia ja hanki pyörä. Ja naisena voisin sanoa vielä että eka pyörä olisi hyvä olla suhteellisen kevyt, jotta pyörän liikuttelu talutellenkin onnistuu
wink.gif

Onnea hankintaan!
biggrin.gif
biggrin.gif

Yritä pitää järki mukana vaikka vaikeaa se tulee olemaan. Kuten jo todettu, ainakin käytetyn ostamisessa joku pro mukaan. Ota etukäteen selvää malleista ja merkeistä, lue se täälläkin monesti mainittu Ajamisen nautinto, kysele ja katsele.
Samaa mieltä. Tunteet mopoa valitessa usein vie voiton järjestä. Itselleni kävi aikoinaan niin, että oli aivan mieletön mopokuume iskenyt ja pyörä piti saada. Löysin aika pian aivan mielettömän ihanan värisen ja näköisen Cebarin. Mun pro-kaveri katsoi ja sanoi, ettei ehkä ostais tätä - ei näyttänyt niin varmalta. Mutta siinä vaiheessa mä jo näin itseni sen selässä ja olin ihan myyty.
withstupid.gif
Niin sitten ajelin pari viikkoa ja olin onneni kukkuloilla, kunnes kone yhtäkkiä laukes ja tää mun pro-kaveri etsi vikaa, korjas, etsi vikaa ja korjas muutaman viikon ajan. Tuli kyllä kuntoon ja kilsoja kertyi sen jälkeen, mutta paljonkohan olis ollut lasku teetättää korjaus liikkeessä.
crazy.gif

Minullakin on "lahja A", skootterilla aloitin ja sitten hyppäsin 1100 Gixuun. Vaikka minulla se (luojan kiitos) onnistuikin, en suosittele. Autokoulussa pari tuntia ei taatusti ole haitaksi.

Pyöräksi suosittelisin vaikka pikku customia (miksei isompikin, jos tuntee hallitsevansa). Se on matala - jalat yltää maahan ja helpompi hallita, ei keuli eikä tule hurjasteltua. Jos kyykympää, niin 500 ER tai jos hiukan ärrämpää, niin 600 Cebari.

Koeaja, kysele, kuuntele itseäsi.
Onnea pyörän etsintään!

Pyöräksi suosittelisin vaikka pikku customia (miksei isompikin, jos tuntee hallitsevansa). Se on matala - jalat yltää maahan ja helpompi hallita, ei keuli eikä tule hurjasteltua. Jos kyykympää, niin 500 ER tai jos hiukan ärrämpää, niin 600 Cebari.
Mun eka pyörä heti kortin saatua oli er-5, joka ei siis todellakaan ole yhtään miltään näkökannalta kyykky.
biggrin.gif
Mutta kevyehkö, ei kyllä kovin ketterä, mutta oppis sillä perusjutut ajamisesta. SV650 on varmasti kanssa hyvä alkupyörä, ei ole pahanhintainenkaan.

Minä (mies) heitän myös vähän löylyä kiukaalle.

Eräs vaihtoehto noille customeille ja kyykyille on Ducati Monster. Satulakorkeus riittävän matala ellet aivan persjalkainen ole, voima tulee koneesta tasaisesti ja ilman mitään yllätyksiä. Helppo ajaa.

Tehoista sen verran että kun viimekesänä katselin erään naisen alla olevaa monsteria ja kun selvisi että se oli vain 600cc, hän tokaisi sen riittävän hyvin Suomen teillä.

ER ei todellakaan ole kyykky, vaan kyykympi kun vertaa customiin.
smile_org.gif

"kyykympi" kuulostaa paljon paremmalta kuin "pystympi".
biggrin.gif
No, musta se ei kuulosta paremmalta, koska siitä saa pyörää tuntematon vaikutelman että kyseessä olisi edes jollain tapaa kyykkyasentoinen pyörä. Ja kun siitä ei ole kyse.. Muita vastaavia pystyjä katupyöriähän on Hondalta Hornet tai CB500. Edullisia jo aloitushinnaltaan, joten käytettyinä sit melkein ilmaisia.
smile_org.gif

Höps...mä ostin omani kolme vuotta sitten.Ikinä ennen en ollut sen kokosta pyörää ajanut.600 nimittäin.
Pyörän ostin Saksasta nojautuen asiantuntevampien ihmisten neuvoihin...pohdin asioita ja tarjottuja vaihtoehtoja...matkapyörän halusin.Ystäväni kanssa päädyimme Kawasakin zl 600:n.
Pyörän kävin itse hakemassa Saksasta ja olin ylpeä siitä jo ilman ajokokemusta.
Kotona sitten poikani opetti minua ajamaan.Istui takana ja neuvoi rauhallisesti miten vaihteet vaihtuu ja milloin pitää muistaa vilkut ym...
Ensimmäisen kesän pyöräilin ja mietin, et näinköhän opin pitämään tästä lajista...en oikein tiennyt vielä.Mut niin opin ja nyt ei mikään enää saisi minua lopettamaan.Pyörä oli hieman vaikea käsiteltävä ensialkajalle, mutta joskus onkin parempi opetella vaikeimman kautta.
Nurinkin käytiin muutaman kerran vaikemmissa tilanteissa, mutta niistäkin kippauksista vain oppii.
Kaikki on ihmisen keksimää ja niinpä ihminen kaiken tekniikan myös hallitsee.Aikaa siihen voi kulua muutama vuosi, mut älä ole huolissas.Kaikki onnistuu lopulta...

[
En tiedä tarkemmin piikkien ajomääriä että paljonko ne kestää ajaa mutta 500cc ja ylöspäin niin rupee minun mielestä tuo kaava olemaan varsin mainio. Onhan toki että 600cc pyörillä ajetaan se 10000km mut yleensä se isompaa huoltoa vaatii että tuohon päästään.
Ei pidä paikkansa...mun pyörälläni on ajettu jo khta 70 000 km, venttillit on säädetty ja öljyt ja suodattimet, tulpat vaihdettu joka kesä...mitään muuta ei...
Kymppitonni ei ole pyörälle vielä mikään ajomäärä (vai tarkoititkohan mahdolliseti sataatuhatta?)
Ensimmäiset isommat huollot tulevat vasta 60 000 km tienoilla.Eikä kaikissa pyörissä silloinkaan...
Älkääs säikytelkö vasta-alkajaa.

Back