• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Naiset! Kuinka moni korjailee itse omaa pyöräänsä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja *chick-en*
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuolla pohjoosessa, Tervolan tienoilla on tytsy, joka huoltaa oman pyöränsä ja varmaan muitakin juttuja ja pystyis korjaamaan teitin (ja meitin) kaikkien ajopelejä. Vastatkoon itte jos/kun haluaa vastata.

jos se on noloa, ettei naiset korjaa pyöriään, niin kyllä se, että miehet ei korjaa on häpäsy
tounge.gif

Kylläpä se on parempi, että tehköön rempat ne jotka sen osaa. Voin olla apuna/juoksutyttönä, mutta aika vähille jää minun remppaamiset. Pääosin maksu hoituu "kaljapalkalla".  
tounge.gif
Kiitos vaan pojille.
bowdown.gif

Kyllä sitä tulee itse kokeiltua kaikenlaista, tai kuten joku aiemmin sanoikin, ainakin voi ensin katsella vierestä ja itse tehdä seuraavalla kerralla... Aloitteluvaiheessa täälläkin myös tuo homma, mutta kivahan sitä on oman mopon kanssa puuhata jos vaan yhtään on hajua mitä tekee. Alustan sain vihdoin säädettyä edes suurinpiirtein kohdalleen.
wink.gif

Onnistuu pyörän, auto(je)n, fillarin ja lentsikoitten (tietyillä varauksilla) korjaukset
biggrin.gif

Ja nyt kun pyörästä meni takuu umpeen niin huollot aion tehdä itse, enimmäkseen.

Kyllä se mopon ja auton korjailu on ammattilaisten puuhaa nykysin. Ihan suosiolla käytän huollossa. Entisessä pyörässä ketjujen rasvaus ja nykyisen öljynvaihto onnistuu kyllä itsekin, mutta mielummin vain pesen, tankkaan ja ajan. Mies kun ei aja eikä ole innostunut mopoista niin mp-liikkeet huoltaa.
Mies huoltaa kuskin
inlove.gif

Jotain tulee itekin tehtyä, jos on vaan paikka ja työkalut ettei tarvii repii tos kerrostalon pihas päreiks. Sitku on siinä pisteessä ettei _mitään_ tarvii enää teettää kellään ni hyvä!
tounge.gif

Laittaisin ja korjailisin, jos ei olis takuu vielä voimassa. Kun takuu umpeutuu, niin hommat hoituvat suurimmalta osilta itse ja olenkin jo katellut palikkaa sun toista millä voisi virivirivirittää ja modata itse ilman 70€ / h kuluja (joojoo merkkihuollon hinta...). Ja on tullut takuun aikanakin huollon henkilöitä jouhevasti ohjailtua...
tounge.gif

Ja netti on ihan loistava väline etsiä vastauksia tyhmiinkin kysymyksiin!

Kotoa löytyy mies, joka osaa tehdä kaikki pyörähuollot, mutta vaatii kuitenkin osallistumista oman pyörän huoltoon. Ihan ok, sillä tavoin opit tuntemaan oman pyörän.

Itse teen öljyn ja suodattimen vaihdot, pesut ja vahaukset. Myös eturenkaan vaihto onnistuu ja muutenkin keskustellaan pyörän huolloista. Venttiilivälysten säädöt jätän suosiolla puoliskolle, ei niin paljoa kuitenkaan kiinnosta tekniikka (kun ei ole pakko  
wink.gif
) Mies on vielä niin huolehtiva, että rasvaa minunkin ketjut, hän kun pelkää että jää sormet väliin. Ilmeisesti epäilee että työnnän sormet väliin rasvatessa, hän kun unohtaa että olen sitä aiemminkin tehnyt. Mutta jääköön tähän, on ihan kiva että toinen huolehtii  
smile_org.gif

Takapyörän vaihto varmaan onnistuisi tarvittaessa, mutta kun vielä löytyy näitä edullisia liikkeitä, niin käytän mieluummin niitä. Huolimatta siitä että mies omaan pyöräänsä onnistui sen tekemään. Ajattelin kuitenkin säästää vaivalta, liikkeestä kun saa alta alle 20 eurolla.

Voi tosin olla, että jos yksin hoitaisin huollot, niin teettäisin ne liikkeessä öljynvaihtoja ja ketjun rasvauksia lukuun ottamatta...

Enpä korjaile en. Haluaisin kyllä oppia!
niinpä. joo ketjut rasvaa, ilmanpaineet säätää renkaisiin, vaihtaa polttimot ja pesee ja tolleen mut haluisin kyllä oppia lisää! ja jotenki ei viitti ihan pyörää alkaa vaan summissa purkaakaan.
confused_orig.gif

toisaalta eipä sitä paljoo pystyis kai tekeekään tienlaidassa, ku ei oo pihaa tai tallia.. joku päivä sit on.

Onnistuis varmaan perusjutut tän "leikkausavustajana" toimimisen jälkeen. Eli ketjun huollot ja kiristykset, pienellä päkistämisellä öljynvaihtokin. Ja sit osaisin vaihtaa nopeusmittarin vaijerin, se pamahti viimeksi. Eli varsinainen lego-insinööri. Olen tälläkin alalla jonkinlainen puolisukeltaja, eli tullut roikuttua mukana vaikkei semmoista teknistä kiinnostusta niin olekaan, onhan se kuitenkin välillä kiva olla kullan kaverina tossa kuuluisalla Kerrostalon Pihalla™, aina apukäsiä kuitenkin tarvitaan. Aateluus velvoittaa olemaan messissä etenkin silloin kun omaa pyörää hoivataan, omaansa saa sitten rassata ihan itekseen jos meinaa jotain suureellisempaa tehdä (eikä tartte apuja kuin hetkittäin). Minun kiinnostukseni kun kuitenkin pääsääntöisesti rajoittuu mopottimella ajeluun.
062802moto_prv.gif

Jos jonnekin korjaamollekin meet kirkkain silmin selittämään, että "ku tästä kuuluu semmosta outoo kilinää" etkä yhtään sen enempää sitä osaa selventää, että mistä se kuuluu, millon se kuuluu ja millanen se kilinä se on, niin saattaa olla että lieviä sisäisiä naurun tyrskähdyksiä saat korjaajissa aikaseks.

Enhän miekään tavottele mitään mekaanikon tietotaitoa, mut kunhan nyt edes perusasiat oppisin ja isompien vikojen kohalla osaisin sitten vähän paikallistaa, että onko kyse sähköpuolen ongelmasta vaiko kenties polttoaineen syötöstä.  
blush.gif
heh,
tottahan mä nyt osaan kertoa, mistä kiikastaa, ei siinä mitään. Onneksi on pyörä jossa ei juurikaan mitään ihmeellistä ole, customi on niin simppli laitos, ei o ku tarpeellinen mukana  
biggrin.gif

tuosta "oudosta äänestä" raportointi oli parhaimmillaan kun vielä omistin nami-nami pt cruiserin. Hitaissa käännöksissä ratti mielestäni piti todella outoa ääntä, kitinää ja natinaa. Määräaikaishuoltoon kärryä viedessäni mieitin todella tarkkaan, kehtaanko moisesta kertoa, nehän nauravat mut sieltä pihalle  
confused_orig.gif
kannatti kertoa, oli nimittäin tehdasvika, rattiputki (on sillä hienompikin nimi, en muista) oli murtunut ja huoltomies selitti, että jossain nopeammassa käännöksessä kun se olisi lopullisesti hajonnut, ei ratilla enää sen jälkeen olis ohjattu  
omg.gif

Kaikki missä saattaa enempikin rasvata/öljytä näppinsä jätän ammattilaisille ja niitä riittää lähipiirissä muutama. Tein jo pienen pienenä tytönä päätöksen, etten moottoreita availe, ketjuja, renkaita tahi öljyjä vaihda.
cool.gif

Se on selvä, jos motti on auki tai mikä muukin voimansiirtojärjestelmä, niin minä olen nenineni sielä kanssa.
biggrin.gif

Pyörän pesen ja vahaan. Siinä samalla tulee tarkastettua pyörän kuntoakin.

Enpä korjaile en. Haluaisin kyllä oppia!
niinpä. joo ketjut rasvaa, ilmanpaineet säätää renkaisiin, vaihtaa polttimot ja pesee ja tolleen mut haluisin kyllä oppia lisää! ja jotenki ei viitti ihan pyörää alkaa vaan summissa purkaakaan.
confused_orig.gif

toisaalta eipä sitä paljoo pystyis kai tekeekään tienlaidassa, ku ei oo pihaa tai tallia.. joku päivä sit on.
Meillä ei oo ketjua, mitä rasvata. Ilmanpaineitakaan en oo vielä joutunut/ehtinyt tarkistamaan, enkä polttimoitakaan ole vaihtanut.. Osaan mä pyörän pestä ja tankata. Eikö sillä jo pärjää
biggrin.gif

Viime viikolla katsoin kyllä vierestä kun mies vaihtoi jarrupalat. Osaisin jo melkein sen tehdä
tounge.gif

Tuskin meistä kovin moni mitään mittavaa koneremppaa kuitenkaan alkaa itse tekeen, että sitte jos iso vika iskis niin ammattilaisen käsiinhän se mopo viedään. Ja rahastahan se ei oo ikinä kiinni kun on kyseessä rakkain harrastus.
sport05.gif

Kiitos FJ20
smile_org.gif

Kyllä tarkoitus olis ens talvena purkaa koko kone.
Nyt on kesän verran ajeltu kummallisten kilinöiden ja kolinoiden kanssa.Väliin jää autotkin kunnioittavasti 50 m päähän, kun eivät kestä ajaa öljypilvessä...Venttilivarren kumit on tilattu jo...
Kolmos pytty ryppyilee, imuventtiilit kanto jo.Mut sain opetella venttiilienkin säätämisen siinä sivussa ;)
Jögevan jos vielä kävis noilla "säädöillä"
smile_org.gif

Talvella sit saan yhden kerholaisen kaveriksi...kone puretaan osiin ja katsotaan onko siellä jotain koneistamista...-> tapahtuu sitten työpaikalla...ja sit kaveri tulee taas avuksi, kun on aika laittaa kone kasaan.
Kyllä ne tuolaliset korjaukset tahtoo olla nimenomaan rahasta kiinni, edessä olis varmaa noin 1000 E menoerä, ellei itse tee.
Ja niihin ammattilaisiin kun en luota pätkääkään.
Omista huolloista tein aikoinaan päätöksen, kun ammattimies ei osannut edes suuntaa-antavasti arvioida venttiilinsäätöjen viemää aikaa, vaikka moottori ja säätöhommat/-arvot hälle kuvattiin.
Pyörää en jätä jonkun tuntemattoman käsiin, auton niinkin voin...
Ja noista omista huolloista sen verran vielä, että tietääpähän mistä klikkaa, kun/jos on itse säveltänyt....
Mutta.....kaiken varalta taidan ostaa toisen samanlaisen pyörän varalle...jos vaikka ei ihan heti saadakaan sitä mottia taas kasaan...wirniö
Eli kaikki tehdään itse.Eikä ole edes vaikeaa, jos vain tytöt haluaa oppia.
Normaalihuollot, suodattimien/tulppien vaihdot, kardaanin öljynvaihdot, jarrunesteet,-palat,rengaspaineet,etuhaarukan öljynvaihto (vaatii uuden valkoisen aamutakin), venttilivälykset,renkaiden laakerinvaihdot,vaijerien vaihdot, huollot jne, jne...
Ainahan noita kömmähdyksiäkin sattuu, mutta niinpä sitten miehetkin tunnustavat omat pukkinsa, kun omiani selostan..
Kaikenlaista ;)

Pysyn edelleen aiemman arvioni takana siitä miten moni tekee kaiken itse. Ilmeneehän se jo tämänkin ketjun vastauksista.  
smile_org.gif

Eipä tule itse korjailtua, huoltofirma tekee kaiken tarvittavan.
Tankkaus, pesu ja ketjujen rasvaus nyt onnistuu ja ajaminen joten kuten
biggrin.gif

No, öljyt olen vaihtanut ja bensatankin anturin, yhdessä oman kullan kanssa...
inlove.gif

Niin, tuttavapiirissä on muutama nainen, jotka ei ole avuttomia pyörän kans..
Kyl tytöt osaa jos haluaa, siitähän se on kiinni.

Back