• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Näin minustakin tuli sitten riskikuljettaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei jaksa ymmärtää näitä vitun ruikutuksia "ajoin ylinopeutta ja sain sakot, kyllä poliisit on paskoja"
Jos sitä kahvaa kääntää, niin kyllä siin ottaa tietoisesti riskin. Se on vaa parasta kärsiä ne sakot, ei ruikuttaa niistä.
Ite ottanu kans sakkoja, mut oon ymmärtäny sen, et oon tehny väärin ja siitä rangastaa
biggrin.gif
Se vaan on pelinhenki.
Joojoo, Jacksonkin ruikuttaa, kun pitäis vastata teoistaan
confused_orig.gif

Jacksonin kannattais tulla Suomeen tuomittavaksi, saisi minimin, kunhan ei vaan ajaisi täällä ylinopeutta
biggrin.gif

Ylinopeudesta rangaistaan Suomessa kohtuuttomasti, kun otetaan huomioon rikoksen laatu.
Törkeästä pahoinpitelystä voi päästä pienemmällä tuomiolla kuin ylinopeudesta
mad.gif

Ylinopeuksista rangaistaan, koska se on helppoa ja varmaa tuloa valtiolle.
Eikös se seiväshyppääjä budjetoinut tälle vuodelle huomattavan korotuksen sakkotuloille?

Ja mistä kenenkään pitäisi tietää toisen subjektiivinen näkemys siitä miksi tämä ajaa esim. tuon 28km/h ylinopeutta.
Rutinoituminen liikennesääntöihin (oli tässä ennen satasen rajoitus) ei ole kovinkaan positiivinen asia, tässä sen taas näkee. Kyynel.

Sit taas seuraamukset... kyä nuo uudet ajokieltosäännökset on aika nipot!
sad_orig.gif

Ei jaksa ymmärtää näitä vitun ruikutuksia "ajoin ylinopeutta ja sain sakot, kyllä poliisit on paskoja"
Jos sitä kahvaa kääntää, niin kyllä siin ottaa tietoisesti riskin. Se on vaa parasta kärsiä ne sakot, ei ruikuttaa niistä.
Vittu, minä en ruikuta sakoista, maksan kyllä sakkoni enkä tuu sulta almuja anomaan. Älä lue ruikutuksia, käännä kahvaa vaan ja "aja ohi". Tarkoitus on herättää keskustelua tälläkin areenalla liikennekulttuurista ja -turvallisuustyöstä. Jos vaikka joku päättäjä lukisi... Jos turvallisuustyöhön tarvitaan rahaa se voidaan ottaa muutoinkin kun korvessa kykkimällä, tulis valtiollekin halvemmaksi ja jäis ehkä vähän rahaa myös oikeaan turvallisuustyöhön. Tämä nykyinen systeemi taitaa syödä saaliinsa, kun varustetaan näitä satoja tuhansia maksavia salapoliisitutkakameralaser-mitälie tekniikalla varustettuja kyttäysautoja ja -moottoripyöriä peltipoliiseja jne. Kun se valitettavasti vaan on niin, että liikenneturvallisuus on muutakin kuin kyttäämistä ja saada kansa tottelemaan virkamiestä = ajamaan hänen sallimaansa nopeutta, kuten tässä sakotusvimmassa on kysymys. Onhan noita esimerkkejä ollut, ettei maailma pelastukaan.....
Mitä jos poliisikin panostaisi siihen, että opetettaisiin ihmisiä ajamaan joustavasti, sallivasti, toiset ja tilanteet huomioon ottaen.

Äh antaa olla.... Minä maksan sakot ja sillä siisti, ettei ässäkään tartte saada hepulia. Ja kansahan on edustajansa valinnut, jotka meidän ? etujamme pyyteettömästi ?? ajaa. Vai oisko, että omia etujaan.....

Osaltani keskustelu päättyi tästä aiheesta tähän!

Turha PSmoa on sättiä täällä niin älyttömästi. Eihän kenellekään liene epäselvää miksi niitä sakkoja saadaan.

Jonkun mainitsema 'ruikutus' osoittaa sen, ettei monien mielestä erilaisista rikkeistä ja rikoksista saatavien sakkojen keskinäinen balanssi ole kohdallaan. Olen itsekin sitä mieltä.

On sääli, että harkinnan mahdollisuus poistettiin ja määriteltiin minimiajat kortin hyllytykselle. Poliisit ja nimismiehet ovat kuitenkin pääpiirteittäin ihan fiksua ja neuvottelukykyistä väkeä, mutta nyt laki estää 'järjen käytön' rangaistuksia määriteltäessä.

Se minua v..ttaa, että turvallisuuden taakse kätketään maantierosvous.
Ainakaan tilastot ei näytä tukevan liikenneturvallisuustyön nykysuuntausta oikeaksi.
Tuo maantierosvous tieliikenneturvallisuuden nimissä minuakin riepoo. Tuossa kun töihin ajelee, niin ala-asteen kohdalla on 40 km/h:n rajoitus ja porkka vetää siinä rutiinilla 60-70 km/h - koskaan en ole poliisia nähnyt.

Sensijaa tuolla nelikaistaisella "moottoritietä" muistuttavalla 1 km pitkällä suoralla jossa on 2 selvää risteystä hyvällä näkyvyydellä on 50 km/h rajoitus ja siellä ne on puskassa kerran viikossa.

Kerran olen saanut rikesakon samaisella suoralla (55 km/h) ja kun kysyin että ettekö puhalluta ollenkaan, niin äijillä ei ollut pilliä edes mukana! Kuvastaa aika paljon sen "liikenneturvallisuus" asenteen alkuperää - valtionvarain ministeriö.

Yli 35 vuotta aktiivisesti liikenteessä useimmilla mantereilla ja suurimmissa kaupungeissa, kolaroimatta (pl. viimekesän lipat, jossa syynä ei ollut ylinopeus, vaan tielaitoksen erikoinen) ja kenellekkään kolaria aiheuttamatta.
Nyt sitten se viimeinen nalli napsahti Pieksänmäki-Suonenjoki välillä kun olivat muuttaneet entisen 100 km/h -> 80 km/h. Jossain tyhjällä korpitaipaleella asia unohtui, kun tieolosuhteet ei ollut muuttunut ja minun tuurilla tietenkin Suonenjoen konstaappelit tuli vastaan ja eikun sakot (108 km/h). Se on sitten 4:nnet kahdessa vuodessa ja poliisi määrittää nyt minut riskikuljettajaksi, joka alvariinsa häiriköin tiellä ja aiheutan liikenneriskejä, jos en muille niin ittelle. Onneksi aina valpas virkavalta suojelee meitä jopa itseltämme. Liikenteessä kyllä tuppaan noudattamaan tilanteen vaatimaa huolellisuutta ja jopa nopeuksiakin ja kaiketi siksi olenkin kolareilta säästynyt. Kertokaa olenko jo niin paatunut, kun jotenkin ei vaan tunnu ollenkaan että olisin kriminaali, vai puuttuuko minulta joku geeni tai hivenaine, kun en osaa näihin kuvitteellisiin rikoksiin suhtautua niiden vaatimalla vakavuudella. Poliisit kyllä aina yrittää sitkeästi opastaa.... entäs jos tielle putoaa meteori, hirvi, lentokone tms. ja sulla on liikaa nopeutta, mitenkäs sitten suu pannaan. Ja minä intän vastaan, että jos minulla on riittävästi nopeutta, se meteori, hirvi tms. voikin pudota minun taakse ja minä nopeuden avulla pelastun. Mut se minun väittämä on yleensä aina väärä äänin 2-1. Minä en vaan ymmärrä liikenteen syvintä olemusta, yrittää nuoret konstaappelit aina minua-kriminaalia- opastaa kaikki kolme partahaiventa vapisten. (Kyyninen: toim.huom)
No summa summarum. Kortti lähtee, elinkeino vaikeutuu, sakkoja olen maksanut, tai on maksussa n. 2500 €, enkä vieläkään tajua rikoksieni vakavuutta. (Hoitolaan tuommoinen joutaisi

mad.gif
)
Ja ennekuin besservisserit alkaa todistella kuinka tärkeää on noudattaa liikenteessä sallittuja nopeuksia.... Olen samaa mieltä, mutta jos ei ole liikennettä onko rikollinen todella noin vaarallinen?
Onneksi tulomatkalla oli sen verran räntää ja kylmää, ettei pahemmin edes haluttanut ajaa yli sallittujen.
Erilainen Vappu  
062802jumpie_prv.gif

Ai niin, tietääkö kukaan miten nuo (erityisesti Suonenjoen) poliisit saadaan kiusaamaan kanssaihmisiään noin rankasti? Hoituuko asia lääkityksellä, vai kasvatetaanko niitä erityiskeinoin, kuten herkkusieniä? (Pimeässä ja pa...ssa)
Minusta ei kyllä olis tohon hommaan!
Hmmm... nojaa en tiedä mutta eihän 28km\h ylityksestä kortti pitäs lähteä
nixweiss.gif

Turha se on enää piereskellä ku paska on housuissa.

Aiheesta ne poliisit aina sakottaa tai vie kortin. Tietääkseni se nopeudensäätölaite löytyy joka mopossa vakiona, käyttäkää sitä järjen kera.

033102bebe_1_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

Pisteet jälleen poliisien oikealle toiminnalle
bowdown.gif

sanoi:
Tarkoitus on herättää keskustelua tälläkin areenalla liikennekulttuurista ja -turvallisuustyöstä.
Kuten (jo) tämä ja lukematon määrä muita aiempia ketjuja on osoittanut, ajatus voi tosiaan olla hyvä mutta kun se ei vaan toimi. Menee hyödyttömäksi kinasteluksi ja verbaalionaniaksi alta aikayksikön. Näkemysten ja maailmankatsomusten välinen ero on sen verran suuri, että edes (näennäisesti) yhteisestä äidinkielestä huolimatta eri ryhmittymät eivät ymmärrä toisiaan alkuunkaan, eikä mikään muutu mihinkään suuntaan.

Eli lyhesti, anti olla. Valitettava juttu tuo kortin menetys, ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, että kyllä se varsin kohtuutonta ja joustamatonta on, varsinkin sellaisille jotka ovat tien päällä moninkertaisen ajan ja matkan nk. keskimääräiseen tienkäyttäjään verrattuna.

bowdown.gif
Uskomattoman hyvä fiilis aina toisinaan huomata, että järki-motoristeja löytyy täältäkin eikä pelkästään noita, aina niin kovaäänisiä, yhteiskunnan sääntöjen vastustajia eli "rebel"-tyyppejä.

Ja neljännet sakot... huh. Itse kun sain elämäni ensimmäiset sakot n. 1½ vuotta sitten, päätin, että toisia ei tule ainakaan seuraavaan 20 vuoteen. Jos olen niin tyhmä, että vielä säännöistä luistan, niin sitten painun kyllä maanrakoon enkä aja enää millään pelillä. Tarpeeksi ovat yhdetkin sakot nakertaneet meikäläisen uskottavuutta hyvänä kuljettajana, kun toiset ajavat 40 vuotta sakoitta. Tosin liikenteenvalvonnan ollessa niin harvinaista kuin nykyisin, niin moni rangaistuksia saamatonkin niitä olisi oikeasti ansainnut. Toivottavasti määrärahoja saadaan poliisille roimasti lisää sekä liikenteen valvontaan, että järjestys- ja rikospuolen tehtäviin; jokainen vähänkin tästä instituutiosta tietävä kun ymmärtää, että nämä ovat erillisiä tehtäväalueita ja yksiköitä. Tuollainen "keskittyisivät oikeisiin rikoksiin" -klisee kuvastaa hyvin tätä tietämättömyyttä, ihan kuin toiseen panostaminen olisi tässä tapauksessa toisesta poissa.

Sama pätee myös rikkeiden ja rikosten törkeysasteuden määrittelyyn, ei niissäkään toimi tuollainen yksinkertaistettu näkökulma. Ei turpaanvetäjiä voida jättää huomioimatta, vaikka vakavampia tappoja tms. tehtäisiin. Resurssien on riitettävä kaikkien, sekä lievien että vakavien rikkomusten valvontaan. Tai sanotaanko olisi, toki tästä tietyissä asioissa joudutaan nykyisellään joustamaan liikaa, kuten perinteisessä järjestyspoliisin toiminnassa. Sama alkaa mahdollisesti näkyä myös liikenteessä, kun usealta taholta on viime aikoina havaittu liikennekurin löystyminen. Tarttis tehdä jotakin, ja pian.

töitään ne poliisitkin vaan tekee! kyllä sen "kyykyn nopeuden kokeilu" on tullu itekki pari kertaa testattua, ei ole vaan fööniveikot sattunu viälä kohral ( tuuria...mut elämä on.....)
Ei kai tämän maan mikään villilänsi tarvi olla ja saapahan kunnnon adrenaliini töräyksen kun salaa vähän hurjastelee joskus...ai mut eihän semmosta saa tehrä...
talktohand.gif

Poliisi voi käyttää harkintaa sen puitteissa kuin lupa on. Ja myös käyttää sitä, omakohtaisia kokemuksia on.
1. Esim ajoin 50 alueella 90 tutkaan ja sain vain kohtuulliset sakot. Lieventäviä seikkoina oli mm. ettei ollut muuta liikennettä.
2.Ajoin 3 kk:ssa 3 x ylinopeutta ja sain varoituksen. Toisenlainenkin päätös olisi ollut mahdollista.
Poliisin harkintamahdollisuus on poistunut. Ja ihmettelijöille tiedoksi: Suomessa lait säätää eduskunta. Kansalaiset äänestävät kansanedustajat eduskuntaan. Sytyttääkö?

Seuraavat eduskuntavaalit ovat 2007. Voit äänestää juuri haluamaasi ehdokasta tuolloin....

Niin joo. Pari ajatusta.

Aika asiallisia mielipiteitä täällä on tällä kertaa paljon.

PSmo:n tekemisiin muuten kantaa ottamatta tulee mieleen, että jos on jo neljät sakot kerännyt parissa vuodessa, niin ilmeisesti ylinopeutta on tullut ajettua muutenkin aika monta kymmentä tai sataa kertaa.. Ei kai ne huonollakaan tuurilla satu jetsonit vain silloin paikalle kun 'hurjastelee'. Eli olisiko omassa asenteessa miettimistä?

Poliisien mollaaminen on mielestäni turha tapa. Jokainen varmaan tajuaa, ettei nekään voi kaikki olla etsimässä pelkästään murhaajia, raiskaajia ja terroristeja. Kyllä niitä tarvitaan tuolla tien päälläkin ihan joka päivä, kuten jokainen siellä liikkuva äkkiä havaitsee.

Myöskään sakkolaskurit ei ole poliisien keksimiä. Kannattaa valittaa kansanedustajallenne, jos koette Suomen lait huonoiksi tai epäreiluiksi. Täällä itkemällä tai virkavaltaa haukkumalla niihin ei muutosta tule.
cool.gif

Ja neljännet sakot... huh. Itse kun sain elämäni ensimmäiset sakot n. 1½ vuotta sitten, päätin, että toisia ei tule ainakaan seuraavaan 20 vuoteen. Jos olen niin tyhmä, että vielä säännöistä luistan, niin sitten painun kyllä maanrakoon enkä aja enää millään pelillä. Tarpeeksi ovat yhdetkin sakot nakertaneet meikäläisen uskottavuutta hyvänä kuljettajana, kun toiset ajavat 40 vuotta sakoitta.
Ei helvetti!
eek.gif
Otatkohan sä tän nyt vähän liian raskaasti?
biggrin.gif
Sillä nythän on kyse sentään "vain" ylinopeuksista...
Jos mä ajaisin esim. kännissä jonkun yli niin sitten ihan varmasti painuisin sinne maanrakoon, mutta jostain hiljasella tienpätkällä ajetusta ylinopeudesta en jaksa ottaa paljon stressiä...

Ja ymmärrän hyvin topikin aloittajaa. Ei sitä kovin paatunut rikollinen tarvi olla, että kortti lähtee. Mulla on pohjilla kaksi omasta mielestäni aivan naurettavaa sakkoa. Molemmat moottorikelkalla. Toinen oli ylinopeus (keskellä järveä 102 km/h, rajoitus jääalueilla 80...) ja toinen oli kun ajoin ojanpohjaa/tienpiennarta "useita satoja metrejä"...   
Jos jostain yhtä "vakavista" rikkeistä vielä napsahtaa sakot ja tsetti lähtee hyllylle niin fiilikset on varmasti ihan samat kuin topikin aloittajalla...

Minusta tuntuu, että tulee joka kerta ylitettyä alinopeussuositukset, kun lähtee ajelemaan. Sakkoja voisi antaa jotain 200 kertaa vuodessa. Ei nyt mitenkään päättömästi, mutta 60 alueella 180 alkaa jo tuntua vähän turvattomalta.

Rouva Fortuna ei ole kyllä suosinut. Itse sain sakot autolla joskus kymmenen vuotta sitten viimeksi.

Kannattaa valittaa kansanedustajallenne, jos koette Suomen lait huonoiksi tai epäreiluiksi. Täällä itkemällä tai virkavaltaa haukkumalla niihin ei muutosta tule.  
cool.gif
Oleks ihan varma, että kannattaa...?  
lookaround_orig.gif

Tästä asiasta purnaavienkaan (minä myös) mielestä eivät _lait_ ehkä ole pielessä, ainoastaan tuo toteutus. En tiedä, lukeeko missään pykälissä edes sitä, että sakkorysiä pidettäisiin turvallisuuden parantamiseksi. Toivottavasti ei lue, sillä se pitää harvoin käytännössä paikkaansa. Jos rysiä tosiaan olisi edellä mainituissa turvallisuutta vaativissa paikoissa, voisi rahaa tulla ihan samaan malliin, ja kuskien olisi helpompi niellä rangaistuksensa. Tai rangaistusta ei edes tulisi, koska järki sanoisi, että ajetaan hiljaa jottei tule vahinkoja. Ai niin, jospa ne on kokeilleet tuota ja todenneet, ettei sakkokiintiöt täytykään?

bowdown.gif
Toivottavasti määrärahoja saadaan poliisille roimasti lisää sekä liikenteen valvontaan, että järjestys- ja rikospuolen tehtäviin
Dead Kennedys: Police Truck

Tonight's the night that we got the truck
We're goin' downtown gonna beat up drunks
Your turn to drive I'll bring the beer
It's the late, late shift no one to fear
And ride, ride how we ride
We ride, lowride

It's roundup time where the good whores meet
Gonna drag one screaming off the street

Got a black uniform and a silver badge
Playin' cops for real/playin' cops for pay

Let's ride, lowride

Pull down your dress here's a kick in the ass
Let's beat you blue 'til you shit in your pants
Don't move, child got a big black stick
There's six of us babe, so suck on my dick

Let's ride, lowride

The left newspapers might whine a bit
But the guys at the station they don't give a shit
Dispatch calls 'Are you doin' something wicked'
'No siree, Jack, we're just givin' tickets'

As we ride, ride, how we ride
Let's ride, lowride

033102bebe_1_prv.gif

Poliisin harkintamahdollisuus on poistunut.
Vähentynyt se on, muttei poistunut.

Mikään ohjesääntö, määräys, pykälä, direktiivi saati sitten pyhä raamatun sana ei pakota poliisia kirjoittamaan kirjallista huomautusta tai sakkoa jokaisesta pikkurikkeestä mitä näkee, esim jos joku sattuu hurjastelemaan peräti yhden kilometrin ylinopeutta. Pätee myös muissa asioissa: jos kävelet punaisia päin, voi se vieressä seisova poliisisetä tai -täti myös, harkintaansa käyttäen, todeta että mitäs läksit, seuraavalla kerralla voitkin jäädä auton alle.

Mutta jos niitä liikenteestä kerättyjä lappuja on kasaantunut ne kolme vuoteen tai neljä kahteen vuoteen, niin sitten on valmis pykälä joka sanoo että korttia kuivatellaan vähintään kuukauden ja enintään kuusi kuukautta. Jos nyt oikein muistan noi määrät.

Siihen vetoaminen, että itsepähän ollaan ne tunarit eduskuntaan valittu on oikeastaan näissä liikenneasioissa harvinaisen turhaa. Ongelma on siinä, että suurinta osaa edustajista (eli niitä, joilla ei ole mitään henkilökohtaisia intressejä olla kiinnostuneita asiasta) viedään kuin pässiä narussa liikenneturvan ja liikenneministeriön toimesta. Jos joku erehtyy sanomaan, että joku näistä nykyisistä pyhistä opinkappaleista (nollavisio, nopeusrajoitusten nollatoleranssi, nopeuksien laskeminen) ei ehkä nyt välttämättä olekkaan ihan fiksu juttu kiveen hakattuna, olisi tusina tutkimusta keski-euroopasta ja kaikkea jotka kyseenalaistaa näitä... niin siinä vaiheessa pelataan välittömästi "kuolleet pikkulapset", "konginkangas" ja "autoileva taparikollinen" -kortit. Ja tarkoituskaan ei ole keskustella asiasta, vaan ainoastaan tuhota kerettiläiset ajatukset ääneen sanoneen tahon uskottavuus. Liikenneministeriön vaivojen ajatteleminen tuottaa taas niin paskan fiiliksen etten jaksa tilittää enempää.

Niin, ihan sama vaikka sinne eduskuntaan saisi tusinan verran kansanedustajia joilla olisi vihjettä asiassa ja motivaatiota pitää meteliä, ne eivät vaan pärjäisi niille, joita asia ei edes kiinnosta mutta jotka haluavat kerätä halvat ja helpot sympatiapisteet. Paskan möivät, kyllä tämä maa vielä kuristaa itsensä hengiltä.

Poliisin harkintamahdollisuus on poistunut.
Vähentynyt se on, muttei poistunut.

Mikään ohjesääntö, määräys, pykälä, direktiivi saati sitten pyhä raamatun sana ei pakota poliisia kirjoittamaan kirjallista huomautusta tai sakkoa jokaisesta pikkurikkeestä mitä näkee, esim jos joku sattuu hurjastelemaan peräti yhden kilometrin ylinopeutta. Pätee myös muissa asioissa: jos kävelet punaisia päin, voi se vieressä seisova poliisisetä tai -täti myös, harkintaansa käyttäen, todeta että mitäs läksit, seuraavalla kerralla voitkin jäädä auton alle.

Mutta jos niitä liikenteestä kerättyjä lappuja on kasaantunut ne kolme vuoteen tai neljä kahteen vuoteen, niin sitten on valmis pykälä joka sanoo että korttia kuivatellaan vähintään kuukauden ja enintään kuusi kuukautta. Jos nyt oikein muistan noi määrät.

Siihen vetoaminen, että itsepähän ollaan ne tunarit eduskuntaan valittu on oikeastaan näissä liikenneasioissa harvinaisen turhaa. Ongelma on siinä, että suurinta osaa edustajista (eli niitä, joilla ei ole mitään henkilökohtaisia intressejä olla kiinnostuneita asiasta) viedään kuin pässiä narussa liikenneturvan ja liikenneministeriön toimesta.  Jos joku erehtyy sanomaan, että joku näistä nykyisistä pyhistä opinkappaleista (nollavisio, nopeusrajoitusten nollatoleranssi, nopeuksien laskeminen) ei ehkä nyt välttämättä olekkaan ihan fiksu juttu kiveen hakattuna, olisi tusina tutkimusta keski-euroopasta ja kaikkea jotka kyseenalaistaa näitä... niin siinä vaiheessa pelataan välittömästi "kuolleet pikkulapset", "konginkangas" ja "autoileva taparikollinen" -kortit. Ja tarkoituskaan ei ole keskustella asiasta, vaan ainoastaan tuhota kerettiläiset ajatukset ääneen sanoneen tahon uskottavuus. Liikenneministeriön vaivojen ajatteleminen tuottaa taas niin paskan fiiliksen etten jaksa tilittää enempää.

Niin, ihan sama vaikka sinne eduskuntaan saisi tusinan verran kansanedustajia joilla olisi vihjettä asiassa ja motivaatiota pitää meteliä, ne eivät vaan pärjäisi niille, joita asia ei edes kiinnosta mutta jotka haluavat kerätä halvat ja helpot sympatiapisteet. Paskan möivät, kyllä tämä maa vielä kuristaa itsensä hengiltä.
ASIAA!!! Tämä kannattaa lukea ja sisäistää...

Minä en kirjoittanut mitään sellaista, että 'itse olemme eduskunnan valinneet ja syyttäkäämme siis itseämme.'
Mainitsin vain, että jos muutoksia haluaa, täytyy tehdä jotakin (=ottaa yhteyttä edustajiin) eikä vain itkeä (=haukkua poliisia).

HarriS kysyi, kannattaako se (yhteyden otto). En tiedä, kuinka paljon kannattaa, mutta ainakin sillä tavalla toimimalla on edes teoreettisesti mahdollisuus vaikuttaa johonkin. Tutkarysien moittimisella ei liene samaa potentiaalia..

Tietty jos haluaa vain purkaa pahaa oloaan, siitä vaan; aina löytyy jotakin haukuttavaa, moitittavaa tai urputettavaa!
biggrin.gif

Back