• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

nahkatakki vai gore?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mööpel1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
MP-asullahan ei ole mitään gore-kamppeita. Siis oikeita. Senhän näkee hinnastakin. Jos siinä on Gore-Tex läpykkä, niin hinta vähintäänkin tuplaantuu, mutta ominaisuudetkin ovat toisenlaiset. Ilmeisesti monille kuitenkin riittää ne muovipussit, mitä halvemman pään tuotteissa on tarjolla. Itseltä ne kyllä putoaa käsistä heti kaupassa.

Kuumalle kelille nurkkapyöritykseen olen katsellut kalvotonta tukevaa, mutta hyvin ilmaa läpäisevää takkia, mutta vähän on tarjolla. Useimmiten sinne vaan jokin muovipussi on laitettu 100-200€ hintaluokassakin.

MP-asusta löytyy Aqua Control merkki. Kuulemma pitää ainakin tunnin vettä. No, sou not, sinisalon halpispuku ei ainakaan pitänyt.

Halpa ja hyvä pitää ostaa erikseen.

sanoi:
Vedenpitävyys persuksista nolla

Ja tämän tunnelmanhan saattaa aiheuttaa myös heikkolaatuinen eli huonosti hengittävä kalvo (mitä todennäköisimmin muu kuin Gore-Tex). Elikkä se kosteus ihoa vasten aiheutuu/eskaloituu lämpötilaerosta persien ja ulkoilman välillä, jolloin kosteus ei poistu sisäpinnaltakaan. Nojoo, jos sitä ihan losottamalla lorisee sitä vettä sisään niin ehkä se kalvo on sönder
smile_org.gif

Täytyy kyllä sanoa että olen hiukan kummastellut itsekin, että eikös kaikissa kalvohousuissa pitäisi kuljettajan tarakan hiota läpimäräksi, minne se kosteus siinä pääsee haihtumaan, istuessa? Mutta omissa Rukan Gore-Texeissä tuota ongelmaa ei ole kyllä ollut. Muutamat halpis-kalvoasuilla ajelevat kaverit ovat tuota vettymisongelmaa valitelleet, vaikka tarkempi testaus on kuitenkin osoittanut, että vettä _ei_ pääse kalvon läpi ulkopuolelta. Kalvo ei siis hengitä riittävästi, ainakaan sateella.

Tietty +30 raatin helteessä hikoaa joka ikinen paikka, mutta hikoaa ne vaikka shortseissakin. Silloinkin mielestäni tulee tutkiskella, onko olo omassa asusteessa tukahduttavan tukala (lämpöhalvauksen partaalla) vai "siedettävä".

Innolla odottelen ensi kesän testailuja nahkapuvun (Dainese T-Age) ja sadehaalarin kanssa (Louis 19,90e). Viimeksi ollut nahkapuku käytössä toistakymmentä vuotta sitten piikkiaikoina, silloin taisi sadeasuna olla tavallinen marketin kaksiosainen sadeasu.

Ahterin kastumisesta sen verran, että Rukkan useissa(/useimmissa?) uusissa housuissa on kyseisessä kohtaa jokin AirCushion-systeemi, jonka pitäisi omalta osaltaan vähentää kastumista. Liekö tuon ansiota, mutta oma ahteri on pysynyt kuivana.

Nahkatakki ja tekstiilihousut. Kovalla sateella en aja, ja normi sateella/kuuron yllättäessä voi pysähtyä tienlaitaan ja nykäistä sadetakin nousematta pyörän päältä poies. Nahkatakki parempi helteellä. Ja paremman näkönen. Kun taas tekstiilihosut "normaalimman" näköset kun nahkahousut. Ja ainakin mun uudet tekstiilihousut on mukavammat kun nahkahousut. Nahkahousut painaakin jo ihan perkeleesti.

Nahkatakki ja tekstiilihousut. Kovalla sateella en aja, ja normi sateella/kuuron yllättäessä voi pysähtyä tienlaitaan ja nykäistä sadetakin nousematta pyörän päältä poies. Nahkatakki parempi helteellä. Ja paremman näkönen. Kun taas tekstiilihosut "normaalimman" näköset kun nahkahousut. Ja ainakin mun uudet tekstiilihousut on mukavammat kun nahkahousut. Nahkahousut painaakin jo ihan perkeleesti.
+1 sanasta sanaan.

Tosin tex-housut on ikävän liukkaat satulassa, pitäis varmaan nahanpalat liimata persuuksiin
smile_org.gif

Vaikea tuo on pärjätä yksillä kamppeilla. Jos välttämättä pitää valita, niin irrotettavalla kalvovuorella varustettu tekstiilitakki olisi varmaan yleispätevin yksittäinen takki - sama housuissa.

Taitaa tulla itse hankittua ohuella kiinteällä vuorella varustettu nahkatakki tekstiilitakin lisäksi. Eiköhän tuo kalvollinen tekstiilikuori käy kuumaksi niin vikkelään, että jokin vilposempi materiaali pitää hommata. Tekstiilihousuista (lindstrands) lähtee kalvovuori irti ja päälykangas hengittää jotensakin. Silti hommasin ajofarkutkin kesäksi, jos kohteessa ei voi/jaksa vaihtaa housuja. Varusteetta en aio ajella.

ajattelin itse myös samaa.
jos jollakin on ylimääräinen nahkatakki kaapissa lojumassa niin voi tarjota 180cm/80kg tyypille
baaa.gif

Eiköhän toi ajopuku ole makuasia? Se on vaan pidettävä mielessä että käyttää suosiolla jotain asianmukaista vaatetusta, ettei tartte tulla sit lakiteitse määräämään ce-hyväksyttyjä epäkäytännölisiä ja paskannäkösiä ajoreleitä
crazy.gif

Itse käytän 'only leather', se on kestävä (kun vain hoitaa) kestää myös mekaanista rasitusta hyvin (jos ottaa kontaktii tiehen) kestää kohtuullisesti vettä (kun öljyää hyvin, EI MITÄÄN VAHAA) hengittää ihan mukavasti, tosin reissussa kannattaa pitää kurapukua mukana kovien sateiden varalta.
Kannattaa käydä tsekkaamassa SMOTO:n sivuilla mopoilun tulevaisuudesta ellei itse pidetä huolta asioista...

nonniin tuli tuossa vloppuna alesta ostettua arlenn nessin nahkatakki ja aivan hyvin tuntu tarkenevan heitin tänään pikku siirtymä pätkän kalajoelta vaasaan (200km) @ +7 C
alla oli verkkatakki ja toppahousut jalassa niin hyvinhän tuota tuntu tarkenevan, no vähän ehkä tuli vilu mutta ei pahasti
062802moto_prv.gif

Rukka Unit-housut ja Rukka Shakal-takki. Kylmillä keleillä Klan-lämpöliivi lisäksi. Yli 20 asteen helleasuna nahkat.

Nahkat ehdottomasti. Ja sitten lisäks sadepuku siihen päälle vedettäväks siltä varalta, että sataa.

Ja jos rahaa löytyy niin voihan sitä siihen rinnalle ostaa vielä goretkin, mutta laadukkaat sellaset. Ne on ihan käteviä, jos vettä tulee ns. esterin perseestä ja on pakko lähteä ajamaan. Samoin myös kylmällä säällä goret toimii yleensä paremmin.

Halvarsson Jofama:n Match pökät.

match_b.jpg

Pants in goat’s nappa/Polycanvas. Can be zipped to jacket. Water and windproof.
Dryway® membrane
CE approved protectors
Zipper at hem
Stretch in waist and knees
Triple Stitch

Mistähän täältä Turun seudulta pääsis moisia katsastamaan? En tiedä näyttääkö noi jalassa joltain pula-ajan nahkahomolta.

Mun mielestä nahkatakki on hiljaisempi ajossa,suhisee ja lepattaa vähemmän.
Jos on hirveä paskamaha niin onhan kireä nahkatakki vähän koominen...
Nahkahousuja en laita,vähän liian gay mun makuun...

nonniin nyt pitäisi alkaa ostamaan ajovarusteita kun ensimmäinen kausi alkamassa, kypärä ja ajohanskat löytyy mutta takki ja housut puuttuu vielä. eli kertokaapas hyviä ja huonoja puolia nahkatakeista ja goretex ym. takeista
noniin tähän alkup viestiin vois lisätä vielä ne hyvät ajokengät ja itse koen että kauluri on hyvä homma varsinkin näin keväällä ja muutenkin eikä ole iso sijotus (n.30-40e).

itsellä nyt joku tixtexitakki ja henkseleillä varustetut tixtexhousut (+kaulurit hanskat kengät jne) ja kypärästä en tingi se makso lompakollisen ränkylää muttei harmita yhtään!

jotenki alkaa tuntumaan että haluaisin (kun rahatilanne sallii) hankkia nahkatakin juuri sen paremman suojan ja mukavuuden takia housuissa vielä kahden vaiheilla nahka vai tixtex mutta ehdottomasti ilman henkseleitä ja vetskarilla takkiin sopivat! on sitte helpompi istuskella siellä kahveella ku ei oo puku kainaloihin asti!
thumbs-up.gif

mutta menee se noillakin jos mopolla ajo yllättäen viekin kaikki rahat!
omg.gif

tuli viime viikolla hommattua mp asun kengät ja housut aika hyvät tuntu olevan ei ainakaan kylmä tullu.. seuraava ostos on varmaankin se selkäpanssari ja parempi kypärä kun tuntuu tuo 4 v vanha agv suhisevan jo melko reilusti.. osaako joku suositella hyvää selkäpanssaria nahkatakin sisään ja joku linkki ja hinta olisi kiva

Mahdottoman mukava on ollut aloittaa ajelut Rukkan Gore-kamppeilla, vuorit paikallaan ja alla Finn-Svalan verkkokerrastoa + välikerroxia.

Koetin Halvarssonit päällä samoilla alus- ja välikerroksilla. Ei ihan sama olemisen sietämätön keveys päällimmäisenä tuntemuksena. Ei huonompi, mutta erilainen.

Sitten huom huom huom!
Jos ei ikinä kokemusta nahkapöksyista,  niin kannattaa tiedostaa, että ne nahkat tarttuu sitten tankkinsyrjiin ja ihan minne ne vaan ottaa kontaktia. Goret luistaa, nahka ei.
Ettei vaan menisi manöövereissä mopotin kyljelelleen, kun oivallus iskee ja se onkin myöhäistä...

Mulla on sekä ja että.
Kun menee kelit kuumaksi, niin nahkat takuulla päällä.
Goret, ku mennään epävakaissa oloissa, keväällä ja syksyllä.
Niin ja nahkojen kanssa laukussa sadevarusteet...

Molempi parempi.

-jami

Back