• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahkapuvun koko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BenDilde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse ostin Berikin nahkatakin ja kokoa 58, mikä oli mulle sopiva. Olen 182 pitkä ja painoa 95kg, ihan kaikki ei ole kuitenkaan vyötäröllä (viellä). 56 koko kiristi jokapuolelta ja pakotti seisomaan luonnottomassa apina asennossa ja olisi ollut todella epämiellyttävä pitää päällä yleisajotakkina.  Rata-ajosta mulla ei ole kokemusta ja sinne varmaan vaaditaankin ajopuvulta eri ominaisuuksia, kuin yleisajoon, missä mukavuudellakin on sijansa.

Sovittamatta ei todellakaan kannata ostaa nahkapukua, koska eri merkit/mallit istuu todella erillälailla päällä.

Osaiskos joku vinkkasta missä nahkapuvussa (1 tai 2-osainen) olisi reilun kokoiset (tarpeeksi pitkät) hihat tai muuten vain sopisi pitkälle ja hoikalle ruumiinrakenteelle?

Itse olen 190cm/85-90kg. Olen kokeillut Dainesea, Spykeä ja Alpinestaria ja kaikissa hihat alkavat olla OK vasta koossa 58 mutta siinä vaiheessa koko puku on kuin suuri purje. Louis.de:n kokotaulukkoa kun zoomailin niin pukujen hihat jäävät reilu 5cm vajaaksi ja jalat n. 9cm kun muut mitat ovat kohdillaan...

Täytyykö vaan ostaa ylisuuri puku ja viedä ompelijalle muokattavaksi? Mitä maksaisi puvun teettäminen valmistajalla mittatilauksena, kokemuksia?

Osaiskos joku vinkkasta missä nahkapuvussa (1 tai 2-osainen) olisi reilun kokoiset (tarpeeksi pitkät) hihat tai muuten vain sopisi pitkälle ja hoikalle ruumiinrakenteelle?

Itse olen 190cm/85-90kg. Olen kokeillut Dainesea, Spykeä ja Alpinestaria ja kaikissa hihat alkavat olla OK vasta koossa 58 mutta siinä vaiheessa koko puku on kuin suuri purje. Louis.de:n kokotaulukkoa kun zoomailin niin pukujen hihat jäävät reilu 5cm vajaaksi ja jalat n. 9cm kun muut mitat ovat kohdillaan...

Täytyykö vaan ostaa ylisuuri puku ja viedä ompelijalle muokattavaksi? Mitä maksaisi puvun teettäminen valmistajalla mittatilauksena, kokemuksia?
Minä olen yhtä läski ja pitkä kuin sinäkin. Minulla on Sweepin 56 kokoisia 2-osaisia pukuja kaksin kappalen. Aluksi on pikkasen piukahko, mutta ajan kanssa paranee. Hihat ovat ainakin minulle ihan ok.

PS. Ei tässä hoikkia olla. Katsopas Painoindeksitaulukosta, niin 92 kiloinen 190 senttinen on jo LÄSKI!

Kokeile Berikin pukua. Samassa koossa (56) oli ainakin minulle Richaa sopivampi juuri hihojen suhteen, eli hihat hiukan Richaa pidemmät. Mulla on suht pitkät raajat, vaikka olenkin lyhempi kuin sä.

Edit: Tosin tajusin juuri, että ei tuo 56 Berik taida sopia sulle päälle muutenkaan.

Mulla mitat 190/90-94 ja pitkät kädet, Scottin Drake nahkarotsissa hihat sopivat eikä napakaan näy. Mulla ihan perusajotakkina enkä tiiä saako tuohon housuja taikka sopiiko muuten sun käyttötarkotukseen, mutta mitoitus oli ainakin ihan erilainen kuin Dainesella ym.

http://www.moto-station.com/ttesima....1pz.jpg

Olen 186/84, mittasuhteiltani varmaan ihan normaali. Olen sovittanut Alpinestarsin pukuja. Racing Replica koko 52 ei noussut päälle edes avustajan myötävaikutuksella. Koko 56 (ei ollu Racing Replica, vaan joku vanhempi malli) oli lähinnä purje. Racing Replica koko 54 nousee liukkaan alusasun kanssa uutena päälle kun saa hieman apuja. Sen jälkeen kun sen on päälle saanut, niin vaikuttaa ihan mukavasti istuvalta, ei esim. kiristä mistään kun kyykistyy jne. Olen päätymässä tuohon kokoon 54. Myyjä ainakin väittää, että se venyy käytössä sopivaksi ja että uutena pitää olla niin tiukka, että päälle saaminen on vaikeaa.

Onkos täällä ketään mun kokoista, n.176cm/68kg ja hoikka kuin jatkoroikka kellä on 2 osainen nahkapuku? Itsellä on Lindstrandsin kankainen ajopuku missä takki ja housut on kummatkin kokoa S. Puku on aikalailla sopivan väljä, mutta nahkapuvun pitäisi olla suhteellisen tiukka, niin pitääköhän jostain etsiä XS koko?
Löytyy musta IXS 2-osainen puku hyvässä kunnossa, ei kaaduttu. Jäi tarpeettonaksi kun ostin uuden. Olen kokoa 177cm/65 kg

Itse voimailutaustan omaavana 188/105-110 käytän Supermotopukuna Hanx:n yksiosaisia "puolijoukkuetelttoja" 62 -tai 64 suojien määrästä riipuen...

Tykkään käyttää alla crossipolvareita, suojahousuja ja suojapaitaa, niin silloin 64. Ilman suojapaitaa pelkällä selkäsuojalla+puvun omat suojat 62 menee repimällä päälle.

Hiat ja vyötärö sais olla Hanx:n puvuissa vähän kireemmät, tarvis olla +60cm haukkari jos meinas että olis sopivat, no helppohan nuo on kiristää. Ja motossa ei pieni väljyys/liikkuvuus haittaa mitään, päinvastoin.

Ja uusi puku 230ekeen, ei paha  
tounge.gif

Saksanmalta edullisia "merkkipukuja"...
FC Moto Hot Deals

Olen 186/84, mittasuhteiltani varmaan ihan normaali. Olen sovittanut Alpinestarsin pukuja. Racing Replica koko 52 ei noussut päälle edes avustajan myötävaikutuksella. Koko 56 (ei ollu Racing Replica, vaan joku vanhempi malli) oli lähinnä purje. Racing Replica koko 54 nousee liukkaan alusasun kanssa uutena päälle kun saa hieman apuja. Sen jälkeen kun sen on päälle saanut, niin vaikuttaa ihan mukavasti istuvalta, ei esim. kiristä mistään kun kyykistyy jne. Olen päätymässä tuohon kokoon 54. Myyjä ainakin väittää, että se venyy käytössä sopivaksi ja että uutena pitää olla niin tiukka, että päälle saaminen on vaikeaa.
Se on mitä luultavimmin oikea koko sulle. Itse saman pituinen, vähän painavampi; 54 alpinestar oli uutena puristavan tiukka, nyt hmm 3 tai 4 kauden jälkeen ei enää purista vaan on juuri sopiva. Suojat pitää pysyä paikallaan vaikka kaatuisitkin.

Se on mitä luultavimmin oikea koko sulle. Itse saman pituinen, vähän painavampi; 54 alpinestar oli uutena puristavan tiukka, nyt hmm 3 tai 4 kauden jälkeen ei enää purista vaan on juuri sopiva. Suojat pitää pysyä paikallaan vaikka kaatuisitkin.
Erinomaista! Kaupat puvusta tulikin jo tehtyä.

Seuraavaksi pitää arpoa sopivan kokoiset Supertech R:t. Koko 44 tuntui hieman ehkä liiankin suurelta, mutta kauppiaalla ei ollut hyllyssä 43:a, joten vertaamaan ei päässyt vielä.

Älä osta missään tapauksessa nahkapukua sovittamatta.
Voisin sanoa tähän, että samaa mieltä. Itse ostin viime syksynä 1 osaisen Berikin nahkapuvun kokoa 56. Olen 184/77 ja puku on kireähkö = odottaa ensi kautta, että alkaa istumaan oikein kunnolla. Yleensä käytän vaatteista kokoja 52-54.
Mitä hittoa? Mä olen noin 20 kg hartiakkaampi ja koko 54 on jo löysä uutena.

Vaikea sanoa. Sitä mä olen itsekin ihmetellyt ketjua lueskelleena. Kävin jopa komerossa komppaamassa ja katsomassa onko tuo Berik tosiaan 56. On se. Kun kokeilin ennen tuon ostoa 2 osaista Richan pukua toisessa liikkeessä oli paikalla merkin edustaja. Koko oli tuolloinkin 56 ja edustajan mielestä (sanoi asian myöhemmin myyjälle) oli puku kuulemma kooltaan niin sopiva kuin vain voi olla.

Vetäisin (taistelin) puvun päälleni äsken, kun rupesi tosiaan epäilyttämään, mutta kyllä tuo nyt vaan on tiukka.  
nixweiss.gif
Hartioista todella tiukka ja suojat on tiiviisti paikoillaan, samoin kyynärvarren suojat on jämptit. Lonkan suojat painaa ajoasennossa jonkin verran ja jalat on OK. Puku "vetää" ajoasentoon, eli suoraksi täytyy ojentautua ja puku pistää vastaan. Vatsan kohdalta on tiukka = +5kg vattaa niin tulisi ongelmia, +10kg ja ei toivoakaan että menisi vetoketju enää kiinni. Suoraan seistessä tyhjää on vähän persauksessa, mutta ajoasennossa tuo tietty poistuu. Hihat on sopivan pituiset, samoin puntit. Tosiaan toivon, että tuo hiukan venyy ja notkistuu kesän aikana. Painoa on nyt noin 79kg (ja laskusuunnassa). Pari kuvaa vielä:

http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/Suit.jpg
http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/Driver.jpg
http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/Drivin.JPG

Vaikea sanoa. Sitä mä olen itsekin ihmetellyt ketjua lueskelleena. Kävin jopa komerossa komppaamassa ja katsomassa onko tuo Berik tosiaan 56. On se. Kun kokeilin ennen tuon ostoa 2 osaista Richan pukua toisessa liikkeessä oli paikalla merkin edustaja. Koko oli tuolloinkin 56 ja edustajan mielestä (sanoi asian myöhemmin myyjälle) oli puku kuulemma kooltaan niin sopiva kuin vain voi olla.

Vetäisin (taistelin) puvun päälleni äsken, kun rupesi tosiaan epäilyttämään, mutta kyllä tuo nyt vaan on tiukka.  
nixweiss.gif
Hartioista todella tiukka ja suojat on tiiviisti paikoillaan, samoin kyynärvarren suojat on jämptit. Lonkan suojat painaa ajoasennossa jonkin verran ja jalat on OK. Puku "vetää" ajoasentoon, eli suoraksi täytyy ojentautua ja puku pistää vastaan. Vatsan kohdalta on tiukka = +5kg vattaa niin tulisi ongelmia, +10kg ja ei toivoakaan että menisi vetoketju enää kiinni. Suoraan seistessä tyhjää on vähän persauksessa, mutta ajoasennossa tuo tietty poistuu. Hihat on sopivan pituiset, samoin puntit. Tosiaan toivon, että tuo hiukan venyy ja notkistuu kesän aikana. Painoa on nyt noin 79kg (ja laskusuunnassa). Pari kuvaa vielä:

http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/Suit.jpg
http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/Driver.jpg
http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/Drivin.JPG
Ei tuo minusta mitenkään erityisen tiukalta näytä, toisaalta kuvasta sitä on oikeastaan mahdotonta hahmottaa kuinka tiukka tuo tosiasiassa on, mutta se siitä.
Tiukoista paikoista se kyllä löystyy nopeastikin.
Yksiosainen on aina ollut itselleni jotenkin vaikea vääntää päälle, vaikka sitten päällä ollessa istuukin jo mukavasti kokoihini asettuneena.
Pääasiahan on että puku on sinulle toimiva ja mieleinen.

Ei tuo minusta mitenkään erityisen tiukalta näytä.
Pääasiahan on että puku on sinulle toimiva ja mieleinen.
Ei se varmaan mitenkään erityisen tiukka ole, mutta tiukka joka tapauksessa. Pienempää en saisi yksin puettua - enkä jaksa uskoa että pystyisin ajamaankaan sen kanssa.

Pääasia on tosiaan, että puku on sopiva ja toimiva mulle ja tietty se, että suojat on ja pysyy erinomaisesti paikoillaan. Kamala tuo on pukea ja yhtä hirveä riisua, käveleminen näyttää naurettavalta jne. mutta ajaessa se on kuin toinen iho ja turvallisempi kuin mikään muu.

Onkos täällä ketään mun kokoista, n.176cm/68kg ja hoikka kuin jatkoroikka kellä on 2 osainen nahkapuku? Itsellä on Lindstrandsin kankainen ajopuku missä takki ja housut on kummatkin kokoa S. Puku on aikalailla sopivan väljä, mutta nahkapuvun pitäisi olla suhteellisen tiukka, niin pitääköhän jostain etsiä XS koko?
meikäläinen on aika samankokoinen 175cm ja 72kg mulle ainakin istuu täysin nahkapuku kokoa 50 joka tuli ostettua lahden prätkämessuilta.

Milloin tapahtuu nettikauppiaitten äly ja -välähdys? Aletaan myymään koko settiä "one size fits for all" joka sisältää kypärän ja puvun jonka voi näppärästi rullata päälle! Advanced setti sisältää polvipalaa ja toiset vähän enemmän ryppyä, että tyydyttää vaativammankin (ehh juu)

Ei muuta kuin epäileväiset kokeilemaan niitä vehkeitä ennen kuin ostaa.

Mitä etua haalarista oikein on, mielestäni on mielekkäämpää ostaa takki ja housut. Helpompi käsitellä ja voi valita itselle sopivat ja mieleiset?

Radalla kilpaileminen voi tietenkin olla juttu erikseen.

Mitä etua haalarista oikein on
On siitä ainakin se etu että lipatessa takki ei rullaudu kainaloihin, kun mennään selkäliukua pitkin kivikkoja ja bitumeja.

Takki-housu viritysten vyötärövetoketjut ovat melkolailla heppoisia ja symbolisia kököstyksiä. Enempikin pitävät tuulen poissa alaselästä - tuskin kestävät isompia voimia.

En tiedä miten selkäliuku kadulla olisi jotenkin vähemmän vaativaa kuin selkäliuku radalla?

Mulla mitat 190/90-94 ja pitkät kädet, Scottin Drake nahkarotsissa hihat sopivat eikä napakaan näy. Mulla ihan perusajotakkina enkä tiiä saako tuohon housuja taikka sopiiko muuten sun käyttötarkotukseen, mutta mitoitus oli ainakin ihan erilainen kuin Dainesella ym.

http://www.moto-station.com/ttesima....1pz.jpg
Mulla on sama pitkäkätisyys/laihuusongelma (190 cm / 75 kg). Tähän mennessä oon pärjännyt Rukan Gorepuvuilla tilaamalla ne pidennetyllä hihoilla (ja lahkeilla).

Katteettomaan pyörään vaihdettua rupesi tekemään mieli nahkaa. Hyllystä ei vaan meinää löytyä mitään. Housuiksi tilasin RevItin Maverick-housut pitkällä mitoituksella. Ne nyt eivät ole mitkään täysnahkahousut, mutta sinne päin kuitenkin.
http://www.fc-moto.de/epages....nt-0001

Takin kanssa ainut vaihtoehto oli justiinsa toi Scott Drake, joka oli jo melkein sopiva, vähän olisi pitänyt hihoja pidentää vaikka jollain resoreilla.

En kuitenkaan takkia ostanut, vaan rupesin haaveilemaan mittatilausnahkoista. Rukan nahkoja saisi varmastikin pidenetyillä hihoilla, mutta niiden Gorenahkojen lähtöhinnat on jo aika suolaiset. Vaihtoehdoiksi rajautui Eurobiker/Sweep ja italialainen Gimoto. Näillä näkymin oon kallistumassa Gimoton kaksiosaiseen pukuun.

Sweep: http://www.eurobiker.fi/index.php?cPath=1_37

Gimoto: http://www.gimoto.com/eng/

Back