• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahkapuvun huolto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jake21
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Heti kun vanha nahkapuku näyttää siltä, että sitä ei viitsi enää käyttää, niin....  mennään kauppaan ja ostetaan uusi. Helppoo!  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
mitäs tehdään oman nahkan kans ku alkaa tolle tuntuun
tounge.gif

Tuolta löytyy ammattilaisten ohjeita ja neuvoja aiheeseen.
Germaaniaksi: Lederzentrum
Lontooksi: Lederzentrum
Hyvin näyttävät saavan huonoon kuntoon menneet nahkat uudenveroisiksi.
Itse yllätyin siitä, että nahkapuvunkin voi laittaa ihan tavalliseen pesukoneeseen, kunhan käyttää oikeata pesuainetta ja pesuohjelmaa.
Saahan saippualla ja vedellä ulkopuolen siistiksi muutoinkin, mutta sisäpuolelle tallentuneet hiet ja hajut on mukava saada myös pois.

Mutta sehän haisee tutulle ja turvalliselle eli ihan ittelle! Mitä sitä pesemään?
biggrin.gif

Tänään tuli sitten pestyä tuo puku.

Liotin ensin vadissa ja sitten hankasin Marseillen saippuan ja harjan kanssa. Irtosi muuten melko paljon väriä puvusta.

Saa nähdä, tuliko siitä edes puhdasta.

Rasvailen sitten kun on kuivunut. Toivottavasti ei nyt sitten kutistu pesussa.

Täältä sai todella hyviä vinkkejä nahkapuvun hoitoon mutta.

Ostin uuden puvun niin pitäiskö sille tehdä nyt jotain ennen ajokautta?Olin niin onnesta soikee osto hetkellä et en huomannut myyjältä kysyä.

^Eipä se ainakaan haitaksi ole.
smile_org.gif
Nahkavahaa pintaan vain. Nahkis on ainakin hyväksi nahkaisille vaatteille ja kengille. Muistaakseni oman nahkapuvun mukana tuli kans jotain vahaa..?

Paikallisesta Prismasta hain satulasaippuaa tjsp ja sitten purkki tallipoika valjasrasvaa. Kosteaan rättiin hieron tuota saippuaa ja kyllä tulee puhdasta. Sitten annan kuivua hetken ja tallipoikaa perään. Jos laittaa liikaa, niin irstaan kiillon olen kuivannut ihan tavallisella puuvillarätilllä parin päivän päästä pois. Valkoiset osat takista on pysynyt tosi puhtaana näillä toimenpiteillä, vaikken teekään ko. temput kuin kerran, kaksi vuodessa.
+1

tosin itse suttaan enimmät satulasaippuat kostealla sienellä vähemmäksi ja annan kuivua, jonka jälkeen kuivaan nahkaan valjasrasvaa. näyttää tosin jo ton satulasaippuakäsittelyn jälkeen kuin uusilta.

Tänään oli sit luppoaikaa ja nahkapuku sai kerroksen valjasrasvaa.
Viimekesänä totesin pitävän pikku sateen loitolla ja kun valjasrasvaa laittaa puku mattaantuu kuivuessaan takaisin mattapinnalle.

Horse Pover valvasöljy (1 litran pullo)tulee nahka pehmeäksi.Ja jos haluaa kiiltoa niin sitten päälle mehiläisvahaa (renabur)vai mikäseoli :DEli eilen tein ton käsittelyn tossa lattialla meni tota öljyä lattia pinnalle :TANSSIT PYSTYYN EMÄNNÄN KANSSA EI TARVI KAHVIN PURUJA( on meinaan liukas)
withstupid.gif

Old Seaman kanssa yksi vastaava nahanhoitoaine..Kannattaa myös
pyyhiä enimmät kiillot pois,laimenee samalla makea haju(mehiläisvaha).

Itse vetäisin tuohon uuteen takkiin joutessani Nahkis-nahkarasvaa, sis.mm. mehiläisvahaa. Takki henkariin ja jätesäkki päälle.
062802jumpie_prv.gif
Katotaan parin viikon päästä jos vielä sutais jollain villasukalla sitä.
pftroest.gif

Back