• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahkahanskojen puhdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joku varmaan tietää miten nahkaiset ajohanskat saisi turvallisesti puhtaaksi sisäpuolelta. Kämmenien ja sormien hiki on tehnyt sisäpinnan inhottavaksi öllöksi aikojen kuluessa. Nurin kääntäminen ei onnistu kun rystysissä on joku kova muovi- tms suoja. Samoin suoja sormien takapinnassa.

Kertokaa osaavat pls.

Ei kannata tehdä kuin minä: pesin hanskat raakasti vaan vedellä ja mäntysoopalla, rasvasin päälle valjasrasvalla kun pelkäsin kovettumista. No nehän veny ihan erkkinä ja jäivät vielä liukkaiksi (kestivät sentään 2v ja 30 tkm)
sad_orig.gif

Ny sitte kun ostin uudet, niin rasvaan vain MP-Asun öljyllä sateen jälkeen, enkä rasvaile kämmentä ollenkaan.

ja joku voisi kertoa millä kengistä saa parhaiten kuoleman hajun pois? Eivät dunkanneet yhtään ennen 450km sateessa ajosessiota jolloin vettä nousi kenkään noin litra per tossu. Kalvokenkä kuivuu hitaasti vaikka vastukset kengissä on olleet monta päivää päällä... ostanko uudet vai voinko pestä nuo mp -asun töppöset vielä niin puhtaiksi että niitä voi ihmisten ilmoilla pitää (ja riisua..
blush.gif
) jalassa?

Mä oon pessyt kumppareita joskus niin, että oon laittanut sinne sisään hiukan pyykkipulveria ja päälle lämmintä vettä. Sit antaa sen muhia muutaman tunnin, huuhtoo hyvin ja kuivumaan. En tiä sopiiko toi zydeemi ajokengille, mutta kumppareista tuli ihan hyvät. Kuivuminen kestää aikansa mutta onhan tässä talvi akiaa kuivatella.

Käyttäkää hiustenkuivaajaa. Nykyisissä malleissa on ihan sellainen puhallinkin, joka puhaltaa viileää/huonelämpöistä ilmaa. Ei tule niin koppurat (kuten hiuksistakaan ;) ) pesun jälkeen. Febrese-nimistä ainetta on suositeltu kissanpissan lemuunkin, luulisi toimivan kengissäkin kunhan ei monen vuoden pinttyneet hajut ole kyseessä.

Porukka ei taida usein pestä nahkaisia ajohanskoja sisäpuolelta tai sitten ootte viisaampia kuin minä; ette hikoile sisäpuolta öllöksi. Olisko parasta laittaa hanskat pesukoneeseen ja katsoa miten käy.
omg.gif

Kertokaa kokeneet.

ja joku voisi kertoa millä kengistä saa parhaiten kuoleman hajun pois? Eivät dunkanneet yhtään ennen 450km sateessa ajosessiota jolloin vettä nousi kenkään noin litra per tossu. Kalvokenkä kuivuu hitaasti vaikka vastukset kengissä on olleet monta päivää päällä... ostanko uudet vai voinko pestä nuo mp -asun töppöset vielä niin puhtaiksi että niitä voi ihmisten ilmoilla pitää (ja riisua..  
blush.gif
) jalassa?
Jos kalvokenkiin "nousee" litra vettä, palauta ne myyjälle. Tosin MP-asun kengissä ei taida olla mitään vedenpitävyystakuuta, mutta ethän sinäkään tee mitään vuotavilla ja silti hiostavilla saappailla.

Osta seuraavaksi sellaiset, joissa kalvo on Gore-Texiä, niin saat tilalle ehkä uudet. Ellet ole itse rikkonut saappaitasi.

Moi!

Tuostä öllööntymisestä, ei kylläkään mopokäytössä, on kyllä muistoja. Kauheasti ei liene tehtävissä, jos ei pesukonetta/vastaavaa halua käyttää (voipi mennä koppuraksi/muodottomaksi), mutta joskus sain vähän jatkoaikaa, kun sellaisella savenmuotoilulastalla, jossa oli semmoinen vähän lusikkamainen koukku (näyttää siis piiitkävartiselta tosi pienipesäiseltä lusikalta, jonka pesä on käännetty melkein 90 asteen kulmaan) vähän kaavin pian käytön jälkeen, ettei ollut ehtinyt kovettua. Huolellisuutta käyttäen saa aika mukavasti kuonaa irti, kunhan vempele vain sormeenkin mahtuu. Välillä voi aina sovitella, ja todeta miten homma etenee, missä on vielä köntsää.

blush.gif
) jalassa?
Jos kalvokenkiin "nousee" litra vettä, palauta ne myyjälle. Tosin MP-asun kengissä ei taida olla mitään vedenpitävyystakuuta, mutta ethän sinäkään tee mitään vuotavilla ja silti hiostavilla saappailla.

Osta seuraavaksi sellaiset, joissa kalvo on Gore-Texiä, niin saat tilalle ehkä uudet. Ellet ole itse rikkonut saappaitasi.
Noilla kengillä on ajettu jo about 35tkm eli ei ne ihan uudet enää ole. Täytyy tänä syksynä ostaa uudet kengät, pitääkö paikkansa että goretex kengillä on ikuinen vuototakuu jos kengässä ei ole ulkoisia väkivallan merkkejä?
Mp -asut kengät oli hyvät hintaisekseen, kolme vuotta sitten rompetorilta ostettu eikä maksaneet tuolloin kuin 70e. Viime kesänä oli sukat vielä kuivat sateellakin..

Back