• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahkahanskan osto-opas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K-Päkä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Oulu
Kuinka paljon (Halvarssons Dino) nahka (kengurua, nautaa..) venyy hanskoissa? Mulla nro 9 hieman pieni kun ojentaa sormet suoraksi (kämmenen kohdalta hieman kiristää?) muuten varsin mainion tuntuinen, 10 kokoa mieleisestä hanskasta ei ollut tarjolla ja 11 taas selkeesti iso..

Uskaltasko ostaa ns. pienet sen pikkuisen "venymisen" toivossa kun hinta olisi kohdillaan?

K-Päkä sanoi:
Kuinka paljon (Halvarssons Dino) nahka (kengurua, nautaa..) venyy hanskoissa? Mulla nro 9 hieman pieni kun ojentaa sormet suoraksi (kämmenen kohdalta hieman kiristää?) muuten varsin mainion tuntuinen, 10 kokoa mieleisestä hanskasta ei ollut tarjolla ja 11 taas selkeesti iso..

Uskaltasko ostaa ns. pienet sen pikkuisen "venymisen" toivossa kun hinta olisi kohdillaan?

Kai se vähän riippuu hanskasta. Rukan Apollo hanskoja piti kesä ulkoiluttaa että asettuivat. Meinasi alkaa jo arveluttamaan että tuliko vikatikki, mutta kyllä ne siitä venyi.

Liian isoja ei kannata ostaa, mutta puristavilla on ikävää ajaa. :) Ei tästä nyt tainnut olla apua ...

janne

Siis kämmenestä pieni kun sormet ojentaa? Hmm. Itse ostin kerran Sweepin hanskat, joissa kämmenpuoli kengurua. Pienen käytön jälkeen sormiosat alkoivat tuntua häiritsevän lyhyiltä, sormet tangon ympärillä. Tuota en hoksannut ongelmaksi ostaessa, eli koko tarkistettava ajo-asennossa, se ratkaisee. No toki pitää myös sormet saada kahvoille. Ja ei sitten venyneet käytössä millään, vaikka tuntui olevan pienestä kiinni koko ajan.

Viimeksi muokattu:
Kengua kehutaan ja suositaan nahkavarusteissa juuri siksi, että se on ohutta ja kevyttä, mutta kestävää, eikä veny samalla tavalla kuin lehmu. Eli lehmännahka kyllä venyy. Jos ei omat ja .org-konstit riitä, niin nahkuri, suutari tai valjasseppä auttaa.

Mutta nafti kenguvaruste ei välttämättä venymällä asetu omaan käteen/reiteen/vatsaan sopivaksi.

hidas57 sanoi:
Siis kämmenestä pieni kun sormet ojentaa? Hmm. Itse ostin kerran Sweepin hanskat, joissa kämmenpuoli kengurua. Pienen käytön jälkeen sormiosat alkoivat tuntua häiritsevän lyhyiltä, sormet tangon ympärillä. Tuota en hoksannut ongelmaksi ostaessa, eli koko tarkistettava ajo-asennossa, se ratkaisee. No toki pitää myös sormet saada kahvoille. Ja ei sitten venyneet käytössä millään, vaikka tuntui olevan pienestä kiinni koko ajan.

Juurikin kun sormet ojentaa suoriksi ja peukalon 90 asteen kulmaan sivulle niin silloin kiristää, ei paljon mutta hieman.. :sad: Ajoasennossa olivat mainiot, pitää käydä vielä kokeilemassa sarvista pitämällä.. kokeilin kyllä mutta en millään muista oliko sormilla vapaata tarpeeksi..

K-Päkä sanoi:
Juurikin kun sormet ojentaa suoriksi ja peukalon 90 asteen kulmaan sivulle niin silloin kiristää, ei paljon mutta hieman.. :sad:

Ajeletko sä useinkin käpälät tuossa asennossa? :;): Omat käsineet, sekä Rukkan touring-hanskat että Astarin GP-prot on sen verran muotoon ommellut, että ei niillä mitään intiaanitervehdyksiä tehdä. Tietysti sormien täytyy ojentua kahvoille ja namiskoille, mutta itse koen hanskan "koura"muodon osaltaan turvallisuustekijänä.

K-Päkä sanoi:

Valmistajan sivujen mukaan pitäisi 10 kokokin löytyä, vai oliko kyse suomalaisesta asiakaspalvelusta, jälleen kerran...

Laadukkaan nahkahanskan venyminen on myytti. Itsellä Dainesen ja Halvarssonin hanskat, jotka eivät ole venyny kahdessa kesässä. Dainesen hanskat hieman pienet ja harmittaa kun uskoin myyjän puheisiin venymisestä.

Jos siis olet ostamassa noin huntin hanskoja tai kalliimpia niin kyllä niiden pitää jo ostaessa olla sopivat. Varsinkin pidemmillä reissuilla alkaa pienet hanskat aiheuttaa painamista ja puutumista...

R1ivattu sanoi:
Ajeletko sä useinkin käpälät tuossa asennossa? :;): Omat käsineet, sekä Rukkan touring-hanskat että Astarin GP-prot on sen verran muotoon ommellut, että ei niillä mitään intiaanitervehdyksiä tehdä. Tietysti sormien täytyy ojentua kahvoille ja namiskoille, mutta itse koen hanskan "koura"muodon osaltaan turvallisuustekijänä.

Tuossa asennossa jos kuskin lapasen olevan ja näet XX:n tulevan etunen kytkettynä ylös niin se olin mä.. :häähää:

No taetaa ne hanskat jäädä kauppaan, olivat alessa niin innostuin mut saishan niitä 10 kokosia täydellä hinnalla mut katsellaan. Laittakaa toki suosituksia mitkä olis hyvät, toppahanskat saa unohtaa..

No huhhuh, hanskojahan on vaikka minkälaisia, kuten mieltymyksiäkin. Itse ajelen nykyään normaalisti hyvinkin kisahanskalla. Syy: mahdollisimman hyvä suojaus, myös varressa. Mutta tästäkin on toteutuksia heti paljon. Mukavin oli kädessä Astars GP pro, mutta ei se kauhean vankka ole vaikka luulisi (testasin...). Heldillä on jotain hyviä (ja kalliita), Sweepin uusin Laguna näyttää asialliselta ja vankalta (aiempaa huippumallia olen käyttänyt viimeksi).

Ja tourinkiin sellainen hanska jossa pintanahka ja gtx on laminoitu yhteen, esim Astars 365 GTX.

Mutta oli mikä oli, käden mukainen kuitenkin ja oikeaa kokoa.

Moi,

Nuo Rukan apollot on hyvät mutta kalliit. Pitää vettä ja ajotuntuma on ok. Eivät käsittääkseni ole kengua mutta ohuet silti. Ostin ns. napakasti istuvat ja puristivat ensimmäisen kesän jonkin verrran mutta asettuivat sitten.

Lisäksi olen hommannut kevyet kesähanskat kaupunkipyörittelyyn ja oikein lämpimille keleille.

Janne

Itellä REV`IT! GT corse nahka hanskat Parhaat tumput mitä koskaan ollu, no aikasemmin ollukkin jotain halpaa kuraa kädessä.

Back