• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Myynti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
Morjens,

Miten kannattaa toimia jos on myymässä pyörää ja kaveri haluaa koeajolle? Kommelluksia varmaan on joskus jollekin sattunut.

No ainakin pantti tietyst, henkkarit jne?

Ja ei kai olisi tyhmää allekirjoituttaa jotain vapaamuotoista sopimusta joissa allekirjoittanut vakuuttaa vastaavansa mahdollisesti aiheuttamistaan vahingoista... Just in case. En jaksa muistaa miten vakuutusyhtiö suhtautuu tilanteeseen nääs.

juu...ajokortti vaikka omaan taskuun koeajon ajaksi...samalla voit kattoa on tyypillä siihen ees ajo-oikeutta...ja tekee selväks, että if you break it, you buy it!

eipä nyt muutakaan tuu mieleen...

Lain mukaan et voi ottaa ajokorttia kaniin koska kyseinen asiakirja on oltava mukana ajettaessa, keksi jotain muuta.
nixweiss.gif

Lain mukaan et voi ottaa ajokorttia kaniin koska kyseinen asiakirja on oltava mukana ajettaessa, keksi jotain muuta.
nixweiss.gif
Nii, ja lain mukaan toisen omaisuutta ei saa rikkoa, eikä pyörää varastaa, jotta anna vaan pyörä huoleti, eihän lakia voi rikkoa, eihän?

Ajokortti ja auton avaimet. Julkisilla paikalletulija saa istua pyörän päällä ja päristää huulia.

"Tiki tiki"... Digi- / kännykameralla kuva koeajajan lisenssistä. Kuva lärvistäkin vois olla hyvä siinä tapauksessa että tyyppi katoaa pyörän kans. Kasvokuvaa voi sitten tarvittaessa levittää eri foorumeilla...

Viimekerralla kun myin pyörän, jätti koeajaja vaimonsa pantiksi. Tarkistin kyllä kaverin ajokortin, vihkitodistus jäi kysymättä.
smile_org.gif
biggrin.gif

Ostaja lähti minun ex Kawalla, vaimonsa lähti autolla ja minä rahat taskussa. Mitäs minä oikeesti toisella waimolla olisin tehnytkään?

Eilen soitti joku heppu tuntemattomasta numerosta(liekkö prepaidi) ja kyseli myynnissä olevasta pyörästä.
Kysyin puhelimessa että oletko valmis tekemään huomenna kaupat jos pyörä miellyttää, "juu rahat tilille vaan"jne. Sitten sanoin että ota 1000e käteistä mukaan, haluan sen pantiksi koeajon ajaksi. Meni ukko vaikeaksi ja selitteli että onhan mulla kokemusta näistä vehkeistä etten sitä lippaa. Toistin että ihan reilu diili että annan sulle 10x kalliimman vehkeen lainaan ja annat mulle sen 1000e siksi aikaa. Sanoi sitten että joo onhan tuota käteistäkin. Piti 2h sitten olla täällä, ei ole kuulunut mitään. Voi olla että on tullut joku äkillinen meno tai jotain on sattunut ettei ole päässyt soittamaankaan mutta pahasti haiskahtaa sille ettei sillä olisi edes ollut sitä 1000 euroa, saatikka pyöränostorahoja. Halunnut päästä vain koeajelemaan tai sitten hävinnyt pyörän kanssa horisonttiin eikä olisi kuulunut takaisin.

Tämä vaan varoituksena että kannattaa pantata reilusti rahaa (jos halvempi etenkin kaskoton pyörä niin koko kauppasumma kuten viimeeksi tein) ja valokuvat kuskista ja ajokortista. Varsinkin jos paikan päälle ei jää muita perheenjäseniä ja/tai autoa. Autonkin kyllä paranoidina katsoisin tekstiviestillä että kenen nimissä se on :)
Persaukiset liimanhaistelijat tai koeajokuskit kun tuskin saavat mistään tuollaisia summia käteistä nopeasti, mutta tosiostajalla ne on valmiina tai sen kuin nostaa tililtä.

edit: lisää vainoharhamiehen neuvoja: Jos puhelinnumero on firman nimissä niin ostajalla on todennäköisesti työpaikka&talous kunnossa. Jos numero on oma ja osoite on omakotitalon (google maps auttaa) niin sekin kertoo jotain ostajasta

Viimeksi muokattu:
Joo varovainen kannattaa olla kun antaa pyörää koeajoon. Taannoin kyselin ihan varta vasten vakuutusyhtiöstä, kun olin pyörää pistämässä myyntiin, että mites tuollainen tilanne jos pyörä varastetaan koeajolla. Kuulemma ainakaan Tapiola ei tuollaista varkausvakuutuksesta korvaisi, kun avaimet on antanut rosvolle kouraan.

Silti kyllä olen ilman pantteja pärjännyt vaikka useampi pyörä on tullut myytyä nettimoton kautta. Kyllä yleensä on jo näkyny naamasta että rehti tyyppi on kyseessä ja olen tyytynyt vain tsekkaamaan ajokortin.

Ironman sanoi:
Joo varovainen kannattaa olla kun antaa pyörää koeajoon. Taannoin kyselin ihan varta vasten vakuutusyhtiöstä, kun olin pyörää pistämässä myyntiin, että mites tuollainen tilanne jos pyörä varastetaan koeajolla. Kuulemma ainakaan Tapiola ei tuollaista varkausvakuutuksesta korvaisi, kun avaimet on antanut rosvolle kouraan.

Silti kyllä olen ilman pantteja pärjännyt vaikka useampi pyörä on tullut myytyä nettimoton kautta. Kyllä yleensä on jo näkyny naamasta että rehti tyyppi on kyseessä ja olen tyytynyt vain tsekkaamaan ajokortin.

"Naamasta" ei näe mitään. Vanhana myyntimiehenä kokemuksia ns kaikenmaailman koeajajista.
Pätee myös mp-kaupoissa.

Tämä on tosi:

Myyntigolleegalla kävi kaveri (ns ostaja) monta kertaa jututtamassa=monena päivänä,kertoi "niitä näitä" lopputulos oli,että sai auton koeajoon.Ei kuulunut pariin tuntiin? Tosin kertoi,että käy vaimolle näyttämässä!! (Hyvä pohjustus,ettei heti soiteta poliisille)!
Auto löytyi jostain Jyväskylän seutuvilta vaurioituneena. Vak.yhtiö vaivoin korvasi vahingot! (Myyjä oli vähällä saada kenkää).
Kyseessä oli isohkon autoliikkeen auto,jolla vakuutukset kunnossa! (Ensikontakti vak.yhtiöstä: ei korvata,myyjän vika/syy,"loppupelissä" kuitenkin korvasivat)!
Että sillei, varovainen kannattaa olla!

En tiijä miten muut tekee, mutta mie teen seuraavasti:
Jos kaavan, niin kaupat on tehty pyyntihinnalla, jos tulee teknisiä ognelmia, niin neuvotellaan ja lopuksi kättä päälle.
Koskaan ei ole jäänyt koeajo tekemättä. Kai ihmiset luottaa suoraselkäiseen savolaiseen...

itse kun ostin pyöräni, niin koeajo tapahtui maanalaisessa parkkihallissa. Ja humalainen veljeni oli vielä ikäänkuin panttina:grin:

jyk4 sanoi:
edit: lisää vainoharhamiehen neuvoja: Jos puhelinnumero on firman nimissä niin ostajalla on todennäköisesti työpaikka&talous kunnossa. Jos numero on oma ja osoite on omakotitalon (google maps auttaa) niin sekin kertoo jotain ostajasta

Menee jo hieman sivuun itse topicista, mutta täällä Hki kun pruukataan lohkomaan noita wanhoja rintsikkatontteja ja siihen bygataan sitten paritaloa tms. niin osoitteet voi olla jotain katu 2 A 1 tyyppisiä "kerrostalo-osotteita" tai jos ei laitetakaan paritaloa vaan ihan normi OKT niin katu 2 A, joka taasen on ns. "rivari-osoite". Meilläkin olisi tuollainen rivari-osoite, mutta kun on kulmatontti, niin otettiinpa sisäänkäynti siltä toiselta kadulta => saatiin ihan oikea OKT-osoitekin :grin:

Mutta siis fillarin koeajo on aina hieman ongelmallinen kun tosiaan on noita kaiken maailman renkaanpotkijoita. Liikkeessähän rusnaat nimesi siihen väliaikaiseen ajolupaan ja samalla suostut pahimmillaan jopa 1.000e vakuutuksen omavastuuseen :blink: Yksityisellä ei tietty ole tuollaisia mahdollisuuksia antaa potentiaaliselle koeajajalle, joten vastaava summa käteistä pantiksi voi tosiaan olla about vastaava menettely. Ehkä tuolla samalla karsii ne pelkät koeajopäristelijät pois kun sillä oikealla ostajalla tosiaan yleensä on hynät valmiina odottamassa joskos kaupat tehtäisiin vaikka heti koeajon jälkeen. Liikkeen kanssa tuokin tietty on helpompaa kun voi sitä vinyyliä wingauttaa maksutapahtuman yhteydessä - ja taas toisaalta korostaa entisestäänkin että sillä aidolla ostajalla on melko varmaan käteistäkin jonkinlainen pinkka mukana jo yksityisen luokse koeajolle tullessaan :jpstyle:

No ans kattoo nyt. Tulevana syksynä sitä varmaan pääsee käytännössäkin itse testaamaan noita myyjien proceduureja kun se seuraava fillari taloon olisi tarkoitus hankkia :cruising:

Meille on nyt reilun vuoden sisään ostettu kaksi uudehkoa pyörää, molemmat yksityisiltä myyjiltä. Nettimotoa tuli kahlattua läpi ja pyöriä koeajettua ennenkuin se hyvältä tuntuva yksilö löytyi. :orgmp:

Mitään ongelmia ei ollut eikä ilmassa väreillyt epäilyksiä puoleen tai toiseen. Lähes kaikki myyjät olivat todella symppiksiä kavereita joilla ymmärrettävä syy luopua pyörästä kokonaan.
Pari myyjää oli vähemmän reiluja jättämällä mainitsematta esim haljenneista katteista tai että pyörää oli ennakkokyselystä huolimatta säilytetty kesät talvet rännin alla. Nämä myyjät olivat iältään vanhempia, sanotaanko heitä sitten vanhoiksi ketuiksi..

Jos koeajo ei ollut mahdollista, ei lähdetty edes katsomaan, tämä oli periaate. Pyörissä on isoja eroja vaikka olisivat samaa vuosimallia ja suht samoilla kilometreillä, joku yksilö tuntuu ihan uudelta ja toinen samanmoinen oli hyvinkin kuluneen oloinen. Jollei myyjä uskalla antaa koeajoon, ei sitten kannata myydäkään? Ainoa pyörä joka ei lähtenyt koeajolle, oli jo päällisin puolin kulahtanut ja ollut vuokrakäytössä, sen hinta itseasiassa oli alhaisin katsomistamme vaihtoehdoista. Heräsi epäilys onko jotain vikaa... Ai niin, oli yksi pyörä jota ei koeajettu koska se ei ollut vakuutuksessa.

Jokainen muu myyjä tarjosi oma-aloitteisesti koeajomahdollisuutta jo ekassa puhelussa, luottamusta varmaan lisäsi että meillä liittymät ovat omilla nimillä ja niistä saa osoitetiedot selville. Isäntä myös soittaessaan heti aluksi kertoo kuka on ja mistä. On mielestäni positiivinen asia jos myyjä soittajan yhteystiedot tarkistaa. :thumbup:

Pyörää mentiin yleensä katsomaan koko komppanian voimin, eli emäntä ja lapset mukana ja me olimme "panttina" sen aikaa kun isäntä koeajolla. Joitan pyöriä hän kävi katsomassa ja ajamassa itsekseen. Siinä tuli turistua myyjän kanssa juttuja laidasta laitaan. :jpstyle:

Ennen koeajoa osa myyjistä tarkisti ajokortin, ja isäntä tarkisti pyörän rekkkarilla että se tosiaan on myyjän peli. Yhdenkään myyjän en huomannut auton rekkarin perusteella tarkistusta tekevän ja vain yksi vanha kettu otti miehen ajokortista kuvan. Minkäänlaisista panttimaksuista ei ollut puhetta, eikä ollut keskustelua tilanteesta jos pyörä vaurioituu ajossa.

Emme menneet pyörää katsomaan rahat taskussa. Meillä nyt vaan on tapana harkita hetki asiaa, ajella jäätelökioskin kautta kotiin ja palata asiaan myöhemmin samana iltana tai seuraavana päivänä. Nämä molemmat meille ostetut pyörät on ostettu&haettu koeajoa seuraavana päivänä.
Jos pyörä ei ole ollutkaan tarpeeksi kiinnostava tai muuten sopiva, on kohteliaasti ilmoitettu myyjälle jottei turhaan odottele. Muutama myyjä nimenomaan pyysi ilmoittamaan olipa päätös mikä tahansa.

Mutta ei ole myyjän osa helppo, riskit ovat todelliset antaa pyörä tuntemattomalle koeajoon. Ymmärrän täysin nuo panttimaksut ja muut varsinkin jos ajolle pyrkii ihmeellinen hyypiö. :sad:

Back