• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mystinen sammumisvika

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarim
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laitetaanpa tännekin, ei näitä ideoita koskaan liikaa ole ollut...

Hayabusa, "kevyesti viritetty"...

Alkaa ideat loppumaan... eli pyörä käy nätisti tyhjäkäyntiä, saattaa käydä minuutin, 5 minuuttia tai sitten vai 30 sekuntia ja yks kaks sammuu. Tapahtuu monesti liikennevaloihin pysähtyessä ja siis myös sivujalla tyhjäkäyntiä käydessä.

Eliminoidut kohteet:
- Hälytin (otettu johtosarjan välistä pois, ei auta)
- Kaatumisanturi (kokeiltu toisella anturilla, ei auta)
- Sivujalan anturi (johto irti, ei auta)
- Sivujalan/vilkkujen rele (kokeiltu toisella, ei auta)
- Tappokatkaisija mitattu, ainakaan yleismittari ei huomannut katkosta kun pyörä sammui

Pyörä siis sammuu ja pyöräyttää bensapumppua heti perään, aivan kuin stumppaamalla sammuessa ja tappokatkaisijalla run-kill-run yhdistelmällä. Mittaristo ei resetoi itseään, vikakoodia ei tule.

Uusia ideoita?

En tiedä miten busassa menee johtosarja.....
Aikoinnaan yammu teki samanlaista vikaa, syy löytyi johtosarjasta emäputken kohdalta, johtosarja oli kulunut sopivasti emäputkea vasten. Jolloin jossain kohtaa maadoitti johdon > sammui. Eikä vika ollut iso, johdosta oli vain eriste rikkoontunut.

Niin kun laitoin, en tiedä miten busassa on johdot vedetty.

Sigusta päätellen kevyen määritelmä on häilyvä. Shifterien kanssa kilpureissa ja semikilpureissa on moni takunnut. Itsellänikin Ducati alkoi käymään lähes nätisti kun älysi nakata Powercommanderin shiftereineen hevon****uun. Sekä lähtee napista käyntiin.

Itsellä siis ei tahtonut lähtee käyntiin. Ilmeisesti käynnistys akulla kuin akulla imaisi jännitteet niin alas että Voimakomentaja kyykkäs. Bonuksena satunnainen pätkiminen kierroksilla loppui myös. En osta enää ikinä ennen seuraavaa kertaa noita halvalla tehtyjä "viriosia".

Omalla eculla säädetty ja omassa ecussa oleva sifteri käytössä, ei mitään ulkoisia purkkeja.

Aikasempia kompaten.

Vanha I/Ö tuotti mahdotonta päänvaivaa kipinän ollessa hukassa. Vika löytyi seisontajalan anturin johdosta, oli rispaantunut sieltä kumisuojuksen alta siinämäärin että sopivalla heiluttelulla alkoi pelittämään. Itse anturi kuitenki antoi mitatessa ymmärtää että toimii.

Joten jos kaikki paikat on käyty jo läpi niin voisin kuvitella jotain samantapaista johtosarjassa olevaa feelua joka sopivasti heilahtaessaan tappaa mopon. Noita vaan on toosi kiva etsiä
smile_org.gif

Saattasiko siellä olla joku muu rele antautumassa? En tunne suikan sähköjä mut pätkiskö joku rele tuolleen? mitäs kautta tappokatkaisijan sähkö tulee?

Omalla eculla säädetty ja omassa ecussa oleva sifteri käytössä, ei mitään ulkoisia purkkeja.
Eikös tuosta saanut logattua dataa ECU:lta? Tästä voisi olla apua vian haarukoimisessa jos syynä on vaikka joku pätkivä anturi.
Antureista pitäisi tulla aina vikakoodi joten se vähän sulkee tuon pois. Muutenkaan noista antureista aika harvan takia pyörä sammuu vaikka ne vikaantuisikin. Toinen ecu nyt flashattynä paikoillaan, huomenna töihin pyörällä, katsotaan auttaako (epäilen että ei). Seuraava testi olisi ohittaa tuo tappokatkaisija, pitää vaan tutkia että miten se toimii. Äkkiseltään katsoin että se syöttää tuon katkaisijan kautta +12V sivujalan releelle, sikäli helppo tehdä ohituskytkentä.

Mulla kawa teki vastaavaa toistuvaa sammuilua viime kesänä, mutta ainoastaan kuumana. Tänä kesänä ei ole ongelmia ollut joten vika jäi selvittämättä. TPS:n virheellistä tietoa tyhjäkäynnillä (asentotieto jää vähän makaamaan päälle ja kone tukehtuu) epäilin syyksi mutta en jaksanut alkaa 0-kaasun asentoa kalibroimaan tai mittaamaan kun oireetkin hävisi.

Laitetaanpa tännekin, ei näitä ideoita koskaan liikaa ole ollut...

Pyörä siis sammuu ja pyöräyttää bensapumppua heti perään, aivan kuin stumppaamalla sammuessa ja tappokatkaisijalla run-kill-run yhdistelmällä. Mittaristo ei resetoi itseään, vikakoodia ei tule.

Uusia ideoita?
Voi olla että menee kauas todellisesta vianaiheuttajasta mutta laitetaan omat kokemukset 99-mallisesta Busasatani 12 vuoden takaa eli mulla alkoi Busa sammuilemaan juuri esim. liikennevaloihin. Toisinaan se ei ottanut kierroksia kuin 6000rpm. Joskus taas saattoi toimia useammankin päivän ihan ok. Tämä vaiva ilmestyi päivä sen jälkeen kun pyörä oli 6000km:n takuuhuollossa. ***kele että sillon vitutti!! No kesä sillä sitten mentiin ja talvella vietiin sitten takuukorjaukseen. Siellä kävi ilmi että bensaletkuista oli irronnut kumipurua joka tukki bensasuodattimet(joita kuulemma Busasa on useampikin?). Tämä ilmiö oli esiintynyt muutamassa ensimmäisen Suomen saapumiserässä,ei kaikissa. No toista kesää en Busalla sitten enää ajanut vaan alle tuli Kawa12R mutta keski-Suomeen päätyneessä Busassa oli ilmiö uusinut josta uusi omistaja mulle soittelikin. Tietämättä minkä vuotinen Busasi on niin en väitä että tämä olisi vikana sinulla mutta kerroinpahan nyt omista samanlaisista ongelmista.  
smile_org.gif

Voi olla että menee kauas todellisesta vianaiheuttajasta mutta laitetaan omat kokemukset 99-mallisesta Busasatani 12 vuoden takaa eli mulla alkoi Busa sammuilemaan juuri esim. liikennevaloihin. Toisinaan se ei ottanut kierroksia kuin 6000rpm. Joskus taas saattoi toimia useammankin päivän ihan ok. Tämä vaiva ilmestyi päivä sen jälkeen kun pyörä oli 6000km:n takuuhuollossa. ***kele että sillon vitutti!! No kesä sillä sitten mentiin ja talvella vietiin sitten takuukorjaukseen. Siellä kävi ilmi että bensaletkuista oli irronnut kumipurua joka tukki bensasuodattimet(joita kuulemma Busasa on useampikin?). Tämä ilmiö oli esiintynyt muutamassa ensimmäisen Suomen saapumiserässä,ei kaikissa. No toista kesää en Busalla sitten enää ajanut vaan alle tuli Kawa12R mutta keski-Suomeen päätyneessä Busassa oli ilmiö uusinut josta uusi omistaja mulle soittelikin. Tietämättä minkä vuotinen Busasi on niin en väitä että tämä olisi vikana sinulla mutta kerroinpahan nyt omista samanlaisista ongelmista.  
smile_org.gif
Tuo tyyppivika vaivaa tosiaan 1999 ja 2000 mallisia joissa on ulkoinen pumppu. Minulla tuo pyörä alunperin vuosimallia 2001 jossa pumppu on tankin sisällä (siinä ei noita vaivoja ole ollut). Tosin se pumppukaan ei ole enää minulla vakio vaan Boschin tehokkaampi.

Tuo tyyppivika vaivaa tosiaan 1999 ja 2000 mallisia joissa on ulkoinen pumppu. Minulla tuo pyörä alunperin vuosimallia 2001 jossa pumppu on tankin sisällä (siinä ei noita vaivoja ole ollut). Tosin se pumppukaan ei ole enää minulla vakio vaan Boschin tehokkaampi.
Joo tyyppivika korjattiin parin vuoden jälkeen tosiaan. Sulla tietty viriviri-palikkaa kiinni tuoltakin osalta etten uskonut että vika siinä olisi mutta kunhan nyt muistui omat tuskat Busan ajalta mieleen niin aattelin kirjoitella....    
062802moto_prv.gif

Hassua... toinen ecu, sama softa kuin omassakin (itse flashasin, jee) ja tänään ei sammunu pyörä kertaakaan. No pitää useampi päivä testata ennen kuin vielä ihan lopullista johtopäätöstä vetää mutta lievästi optimistinen fiilis kuiten.

Kolme käyttöpäivää toisella eculla eikä yhtään mystistä sammumista. Tuohon ecuun se ongelma siis kait jotenki henkilöity.

Joskus muinoin sen aikaisessa autossa oli samat oireet.
- kuoli ihan yllättäen ja säännöllisen epäsäännöllisesti
- ilman syytä
- elektronin rundikello kuoli aina ekaks
- virrat pois ja virrat päälle niin taas toimi

Oli vika juuri tuo ecu. Se kun vaihdettiin niin sit ei enää muuta vikaa ollu kun mitä öljyä poltti.

Jokseenkin hankala vika paikallistaa.

Kun en muuta jännitystä elämääni keksinyt niin flashasin alkuperäisen ecun uusiksi ja laitoin pyörään kiinni. Katsotaan palaako vika vai oliko vain joku bitti poikittain.
smile_org.gif

Back