• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muutamia kysymyksiä aloittelijalta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tommi_1984
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huollot tuntuisi olevan iso meno erä ja aina parempi jos työkalut pysyy kädessä ettei ihan jokaista toimenpidettä teetätä huoltofirmoilla. Mun pyörän tuunaus budjetti menikin emännän ajokamoihin joten rakentelu siirtyi talveen. Joten jos emäntä löytyy niin budjettiin kannattaa lisätä sen kamat, ne meinaan menee ostoon alle viikossa vaikka alkuun olisikin hommaa vastaan
biggrin.gif

Moottoripyöräily nostaa myös pikkukuluja, kahvit ja jätskit huoltamoilla. Joka päivä se 10-15e tankkiin, 2-4 vko välein ketjurasvapurkki a 15e jne.

Ihanan kallista mut sillä ei oo väliä kun rundari osuu yhdeksään tonniin ja prätkä lähtee vetämään.
Reipasta ketjurasvan kulutusta...

Ja itse asiaan

Hommaat hyvät varusteet ja alat ajamaan. Kyllä ne hinnat siitä sitten selviää. Lajin voi pitää kalliina tai siedettävänä, on itsestä kiinni.

Elkää enää pelotelko suurilla menoerillä, ettei tule katumapäälle
smile_org.gif

Ilmoittauduin juuri mopokurssille, tästä se lähtee! Niin, siitä harrastuksen kuluista ja menoista sen verran, että ei ole kyllä aikomusta käydä pyörää rakentelemaan tai tuunaamaan. Enkä kyllä pyörien tekniikastakaan juuri mitään ymmärrä, tosin osaan kyllä ottaa asioista selvää.

Koetin googlettamalla etsiä pyörien huoltamisvälejä, mutta en oikein löytänyt. Eli kuinka usein pyörä pitää viedä ohjelappusten mukaan huoltoon? (Tietenkin pyörää pitää putsata ja pitää muuten vaan siistinä jatkuvasti, mutta tiedätte varmaan mitä tarkoitan)

Koetin googlettamalla etsiä pyörien huoltamisvälejä, mutta en oikein löytänyt. Eli kuinka usein pyörä pitää viedä ohjelappusten mukaan huoltoon? (Tietenkin pyörää pitää putsata ja pitää muuten vaan siistinä jatkuvasti, mutta tiedätte varmaan mitä tarkoitan)
Useimmissa pyörissä huoltovälit on 6000 luokkaa (esim. öljynvaihdot useimmissa). Eli joka 6000:s kilometri pitää jotain tehdä. Pyörien mukana tulee yleensä ohjekirja, missä huoltovälit on kerrottu. Uudemmissa pyörissä saattaa huoltovälit olla hieman harvempia. Ketjuja on hyvä rasvata sitten useammin (vaikka joka tankkaksen yhteydessä) ja rengaspaineita ja ketjun kireyttä seurailla aina silloin tällöin.

Pyörä Kawa zzr 600 3500e + Vakuutukset 1006e (täyskasko+liikennevakuutus)
Kamalan kalliin hinnan joudut vakuutuksista maksamaan tuon hintaiseen ja kokoiseen pyörään (vaikkei bonuksia olis kertynytkään)
crazy.gif
!!! Kannattaisi varmaan hieman kilpailuttaa
nixweiss.gif
.
Joo, kyllähän tuo aika paljon on, mutta jostain syystä kaikilla muilla vakuutusyhtiöillä nousi hinta vielä 100-200e korkeemmaksi. Johtuuko sitten riskiarviosta (72kw eka fillari + 24v kuski)
confused_orig.gif
Ilman kaskojahan hinta olisi jotain 450-500e pintaan. Noh... pätee vanhasanonta: se ei ole tyhmä ketä pyytää, vaan se ketä maksaa
biggrin.gif

Kaskosta vakuutusyhtiöt antavat yleensä heti kättelyssä bonuksia väh 50 %, yleensä kai vieläkin enemmän.

Pieni kilpailutuskierros tässä kannattaa.

Vanhaan pyörään kaskon ottaminen ei välttämättä kannata. Eivät ne niitä kuitenkaan ostohintaan lunasta
nixweiss.gif
. Itsellä oli joskus 8900 euron ostohinnan pyörä. Ei tullut mieleenkään ottaa kaskoa. Vanha romu. Ei siitä olis kaskolla saanut omiaan takaisin. Uudemmissa pyörissä kaskon pitäminen on perusteltua. Ja osamaksupeleissä tietty pakollista...

Joo, pitää tossa ens ajokaudelle alkaa miettimään tuota osa-kaskon ottoa. Kuiteskin omalta osalta 99% ajamista on tätä rauhallista köröttelyä maaseudun maisemissa
062802moto_prv.gif

sanoi:
Mun 600 cbr f -95 on vakuutus osakaskolla 406.20e
Pohjolassa 20 bonuksilla

Pitävätkö nuo vakuutuslaskurit paikkaansa, sillä kun laskee kys. pyörälle noilla ehdoilla vakuutuksen hinnan, niin pelkkä liikennevakuutus maksaa 590,-! Kannattaako vakuutusten hintoja kysellessä käydä paikanpäällä tiedustelemassa? Ja onko noissa tinkimisvaraa?

Halvin mitä olen laskureilla saanut, on Tapiolassa. Siellä kun antavat uusille vakuutuksille suoraan -20%, jolloin liikennevakuutuksen hinnaksi tulee 476,- edellyttäen että ajoajasta pitää 2 kuukautta seisonnassa (näin suunnittelin)

Pitävätkö nuo vakuutuslaskurit paikkaansa, sillä kun laskee kys. pyörälle noilla ehdoilla vakuutuksen hinnan, niin pelkkä liikennevakuutus maksaa 590,-! Kannattaako vakuutusten hintoja kysellessä käydä paikanpäällä tiedustelemassa? Ja onko noissa tinkimisvaraa?
Ehdottomasti kannattaa kysellä paikanpäältä ja nettilaskurien hintoja ei kannata juurikaan katella muuta kuin suuntaa antavasti. Omasta SV:stä nettilaskurit näyttivät luokkaa 1000-1200e / vuosi, mutta laskussa luki ~700e. Tinkivarakin tuntuu riippuvan jonkun verran vakuutusvirkailijasta, mutta parhaiten sitä saa keskittämällä vakuutuksia ja muita palveluita.

edit: -typot

Ekat teoriatunnit takana
062802jumpie_prv.gif

Kyllä olikin sitten tiukkaa asiaa. Vähän turhalta tuntui istua siellä, kun olin jo lukenut kaiken Ajo hanskassa kirjasesta mitä ope tunneilla sanoi. No eihän oppi koskaan ojaan kaada.

Pyörän metsästys jatkuu ja mielenkiinnon kohde on siis Honda CBR 600 F, vuosimalliltaan väh. 1999. Miten paljon ajettu pyörä on vielä ostamisen arvoinen? Tämä riippuu tietysti käyttäjästä, mutta noin niinkuin suurinpiirtein? Enpä ole vielä 100 000 ajettua pyörää nähnyt, joten ilmeisesti pyörällä ajetaan reilusti vähemmän mitä autolla.

Aikaisemmin mainitsemani Mikkeliläinen pyörä (vm.1999, ml. 16 000, hp. 6900 €) kerkesi jo mennä jollekin innokkaammalle.

Moro,
Minä lisäisin kustannuksiin rengasparin / vuosi. Jos ei itellä pysy jakoavain kädessä niin yks huolto / vuosi on aika todenäköinen myös. Itse soittaisin läpi kaikki vakuutusyhtiöt mitä tulee mieleen kun vakuutusta etsin. Ja esim pohjolalla kannattaa keskittämisalennus ottaa ottamalla vaikka kotivakuutus tai henkivakuutus kaskon ja liikenteen lisäksi. Minä säästin siinä monta satasta vuodessa.

Ja jos haluat rauhallisemmin aloittaa niin vanhempi CBR F on varmasti tosi hyvä pyörä. Sanon että vuoden tai viimeistään kahden päästä tulee vaihto eteen, mutta sitten onkin tuntumaa ottaa mikä tahansa uusi tykki alle ;)

Inssikin on ihan naurettava jos on B-kortti jo taskussa, eiku nopeasti pyörä alle ja mutkapätkille
062802moto_prv.gif

Laitahan Tommi kokemuksia kun ajotunnit starttaa
062802moto_prv.gif

Itselläni kortin ajo pyörähtää käyntiin elokuun alussa.

Ite hommasin kortin vuosi sitten, ja pyöräksi kawan er-6n. Pyörä on mainio, voin suositella, ja kortti turahti eka yrittämällä taskuun. Tervetuloa joukkoon!
Pakko pistää tähän: kärsivällisyyttä, rauhaa ja ajatusta ajossa, ONNEA ja menestystä. Itte valitsin aikoinaan uuden erkkakutosen ja edelleen 18 tonnin jälkeen riittää hauskaa. Oli muuten todellinen oivallus, kun toisella kaudella radan tapaisella oivalsi oman perusmopon iskevän kipinää vasta rundeilla 6500-9500
buttrock.gif
Lisää pitoa JA RATAKUMIT
withstupid.gif

Moro Tommi. Itse vaihoin pyörää keväällä. Vakuutuksista tarjouksia kyselin eri yhtiöiltä ja hintahaarukka täyellä kaskolla oli 650e:sta tuonne 2300e:n vuodessa. Keskittämisellä saa kans hintaa tiputettua jonku verran joissain yhtiöissä (itsellä n.200e).

Tämän kesän kuluista jotakin suuntaa antavaa, pyörä makso n. 6000e, uuet renkaat 350e, huolto kerran vuoteen ~300e. Polttoaineet muutaman satasen tuohon lisäks.

Aika hyvin pitää paikkansa, et kuutiot=10 000 km ja sit isompi remppa.
Eli tarkoittaa, että 600 kuution pyörä alkaa vaatimaan isompaa huoltoo siinä 60-70 000 km paikkeilla..
Tonninen sadantuhannnen paikkeilla.
Riippuu paljon pidosta ja käytöstä, mutta noin suurinpiirtein..
Katsele siis pyörää sieltä... 10 000-30 000 km ajettuna.
Pitäis kohtuullisella käytöllä pidettynä viedä sua vielä vuosia..
Jollet osaa huoltaa, käytä kerta kesässä kaasarien säädössä ja huollossa.
Venttiilien säädöt hieman harvemmin, ehkä joka toinen kesä...nelisylinteristä, kun kerran olet katselemassa?
Öljyt joka kesä, samoin ilma ja öljyfiltterit, tulpat...liittimien voitelua, niin ei iske hapettumaviat...samalla kokeilet, et johdot on kunnossa...ettei ole nirhaumia niissä.
Tarkista renkaista ravistelemalla laakereiden kunto, ne jos pettää olet ojassa...(eduks olis jos saat pyörän jotenkin ilmaan ;)) )
Mut jos pyörän liikkeestä hankit, niin pyydä huoltomiestä tarkistamaan tällaiset seikat...olet sitten varman päällä.

sanoi:
Mun 600 cbr f -95 on vakuutus osakaskolla 406.20e
Pohjolassa 20 bonuksilla

Halvin mitä olen laskureilla saanut, on Tapiolassa. Siellä kun antavat uusille vakuutuksille suoraan -20%, jolloin liikennevakuutuksen hinnaksi tulee 476,- edellyttäen että ajoajasta pitää 2 kuukautta seisonnassa (näin suunnittelin)
Kyllä pitää, saa tuoltakin -20% bonukset uutena asiakaana
mutta on mulla siinä pari etua mukana eli keskittämisalennus
(oman mopon lisäksi pojan kevari) op-bonusasiakkaan lisäalennus

Back