• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mutkia oikovat autot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja svahnm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lohja
Alkanut harmittaa pyörällä ajaessa kun mutkan takaa tulee auto vastaan, joka oikaisee vastaantulijoiden kaistalle eikä edes moottoripyörän nähdessään siirry omalle puolelleen takaisin. Ajattelevat varmaan, että kyllä toi mopo mahtuu vaikka vähän lainaan...
veryangry.gif

Sama pätee kun auto väistää esim. pyöräilijää tai jalankulkijoita lainaten toista kaistaa kohdatessa moottoripyörän. Eihän siinä mutta välillä joutuu jo routakuoppienkin tähden ajella vasemmassa ajourassa.
Pitää joku hiton turvaviiri viritellä mopon kylkeen.. Pitäiskö siinä olla joku karkaistu kromivanadium kärki..
mad.gif

Muutaman kerran mutkassa joutunut nostaan ylös kun ei sitten millään meinaa mahtua vaikka itse on kokonaan omalla kaistalla. Vie meinaan mp kallistettuna yllättävän paljon ilaa leveyssuunnassakin.

nostaa jalkaa ja osuu auton peiliin...ei tuu auto uudestaan sun kaistalle...viime kesänä oli pari kertaa jo jalka ylhäällä mut auto väisti just ennen ku osu...nää toisaalta sattu kapeilla tieosuuksilla missä mulla oli etuajo oikeus

kukkahattuilijoille infoksi että kyllä tiedän sen olevan vaarallista molemmille ja jopa laitonta ja muutenki tyhmää mutta tuleepa ainakin mulle hyvä mieli
biggrin.gif

nostaa jalkaa ja osuu auton peiliin...ei tuu auto uudestaan sun kaistalle...viime kesänä oli pari kertaa jo jalka ylhäällä mut auto väisti just ennen ku osu...nää toisaalta sattu kapeilla tieosuuksilla missä mulla oli etuajo oikeus

kukkahattuilijoille infoksi että kyllä tiedän sen olevan vaarallista molemmille ja jopa laitonta ja muutenki tyhmää mutta tuleepa ainakin mulle hyvä mieli  
biggrin.gif
joo, mutku tarvii sitä jalkaa vielä loppukesän ajan..
sad_orig.gif

Olen joskus kääntynyt auton perää ja pysäyttänyt.

Keuhkot täyteen ilmaa ja sellasta HUUTOA, et varmaan tietää ajaneensa vika kaistalla.

Yleensä toimii, kun hiukan ite rauhoittuu ja sanoo, että on ain a henki kyseessä noissa mutakanotoissa.

Ihan pikkuylityksistä en tota tee.

Naisilla näemmä tapana usein. "Kyllä toi pyörä väistää, kisataas vähän"

biggrin.gif
Sukulainen (linki)

oliski ni oisin onnellinen...mutku ei varmaan oo ni ei voi muuta sanoo ku että joo.o oli kova jätkä..

mut hei ottakaa paska autoilijoilta vastaan hymyillen ja itkekää siitä sitte jälkeen päin netissä ni se varmaan auttaa tosi paljon tilanteen korjaamiseen...

ja ei, ei se peilien potkiminenkaan siihen pakosti auta mutta tuskin tulee toiste toisen kaistalla vastaan..

Sekin on ärsyttävää, kun autot oikoo mutkia pientareen puolelta siten, että kaikki hiekka ja kivi lentää asfaltille. Sitten ne on mopoilijoiden riesana mutkissa.
confused_orig.gif
Mutta elämä on.

Joopa joo ,potkase peiliä.Monikohan siihenkin pystyy,sanoisin ehkei kukaan kirjoittajista,ainakaan vastaan tulevan peiliin.Esson baareissa näitä juttuja jne.

Sekin on ärsyttävää, kun autot oikoo mutkia pientareen puolelta siten, että kaikki hiekka ja kivi lentää asfaltille. Sitten ne on mopoilijoiden riesana mutkissa.
confused_orig.gif
Mutta elämä on.
Niinpä. Ei voi mitään. Pitää vain asennoitua ettei missään ole turvallista ajaa ja mutkan takana on 50 % todennäköisyydellä yllätys. Tänään pomppi Kehä 1:llä jalkapallo auton alta vastaan. Ei se autoilija sitä heittänyt, oli valmiiksi tiellä. Onneksi oli sen verran väliä, että ehti ottaa pallosta suuntiman, tuonne menee ja itse vaihtaa ajolinjaa.

confused_orig.gif
Mutta elämä on.
Niinpä. Ei voi mitään. Pitää vain asennoitua ettei missään ole turvallista ajaa ja mutkan takana on 50 % todennäköisyydellä yllätys. Tänään pomppi Kehä 1:llä jalkapallo auton alta vastaan. Ei se autoilija sitä heittänyt, oli valmiiksi tiellä. Onneksi oli sen verran väliä, että ehti ottaa pallosta suuntiman, tuonne menee ja itse vaihtaa ajolinjaa.
Tästäpä tulikin mieleeni turvavälin tärkeys. Ehtii paremmin väistää vaikkapa pomppivan pallon, kun ei aja toisen hanurissa kiinni. Viime viikolla ajelin joku päivä töistä kotiin kotilolla ja joku hehtaarikokoinen ducato tms aivan takalasissa kiinni. Tielle oli pudonnut reippaan kokoinen koivuhalko jonkun klapikuormasta ja minä sain sen väistettyä pienellä ohjausliikkeellä, kun näin sen ajoissa. Ducatokuski sen sijaan näytti tekevän melkosia kevätjuhlaliikkeitä. Mopon kanssa noi on tietenkin vielä paskamaisempia ylläreitä, varsinkin neljän ruuhkassa jonkun toisen tullessa myös "tappituntumalla".

Entäs ne pyörät ketkä oikoo mutkia? Mulla tuli viime kesänä vastaan tilanne jossa kaks kaverusta näemmä otti jonkinlaista skabaa ja jälkimmäinen ajautui ulostulossa meikäläisen kaistalle. Pientareen puolelta sain väistettyä, mutta sekin täysin tuurilla.
omg.gif

Entäs ne pyörät ketkä oikoo mutkia?
Älä muuta viserrä. Useita kertoja olen ollut kimppa-ajoissa ja
letkoissa, joissa joku tai jopa jotkut ovat menneet mutkiin aivan
liian lujaa ja ajautuneet väkisin (taitamattomuuttaan) vastaantulijan
puolelle. Siinä kun perässä tulee niin pulssi nousee ja kokee kauhu-
efektejä ihan oikeasti .. Luojan lykky, että ei ole sattumalta
tullut ketään vastaan .. olisi kolissut aivan varmasti jo useita kertoja.

Tämä sama on toistunut meidän soraretkillä (siis sora- ei sota
smile_org.gif
). Vanhemmat konkarit ovat meitä nuorempia opastaneet, että oikealle kääntyvät kurvit ovat pahoja. Nopeus on sovitettava siten, että ei ajaudu vasemmalle puolelle. Onneksi sorateillä on vähemmän liikennettä, mutta tulee sielläkin joskus joku vastaan. Veijo

Tämä sama on toistunut meidän soraretkillä (siis sora- ei sota
smile_org.gif
). Vanhemmat konkarit ovat meitä nuorempia opastaneet, että oikealle kääntyvät kurvit ovat pahoja. Nopeus on sovitettava siten, että ei ajaudu vasemmalle puolelle. Onneksi sorateillä on vähemmän liikennettä, mutta tulee sielläkin joskus joku vastaan. Veijo
Tuntuu että nuo hiljaiset (sora)tiet on niitä kaikkein vaarallisimpia?
Kun ei ole liikennettä niin sen traktorin/auton/kaivinkoneen voi pysäköidä jus mihin itse huvittaa.
Tai marjastajat pitävät evästauon keskellä tietä.
Tai tykittää pyörällä sokeisiin mutkiin kovalla luotolla siihen ettei täällä ketään liiku...

Ja yleensä ei ole sitä "omaa" kaistaa missä pysyä, vaan vastaantulija täyttää koko kapean tien ojasta ojaan.

Ikinä ole pelästynyt pyörän päällä niin paljoa kun torrossa tuli kaivin kone vastaan... Sellainen pienen talon kokoinen telaketju vehjes...
Loppumatka tulikin sitten ajettu aika rauhallisesti...

Entäs ne pyörät ketkä oikoo mutkia? Mulla tuli viime kesänä vastaan tilanne jossa kaks kaverusta näemmä otti jonkinlaista skabaa ja jälkimmäinen ajautui ulostulossa meikäläisen kaistalle. Pientareen puolelta sain väistettyä, mutta sekin täysin tuurilla.  
omg.gif
Joo, sama se onko pyörä vai auto, mutta se piittaamattomuus, kun ei palata omalle puolelle vaikka voisi.

Eikös kaikilla mopoilijoilla, jotka ovat jalka pystyssä työntäneet frendien fillareita edellä, nouse jalka sen verran, että madalletun teinibemarin peili lähtee..
tounge.gif
(tosin ei teinit niitä kaistoja omi, vaan vanhat äijät)

Motoristitko ne tietyö keilat oli tien varressa potkinut harjoituksena ojiin?

Joopa joo ,potkase peiliä.Monikohan siihenkin pystyy,sanoisin ehkei kukaan kirjoittajista,ainakaan vastaan tulevan peiliin.Esson baareissa näitä juttuja jne.
Aivan. Jos ajat vaikka 50km/h ja auto samoin niin minun laskuoppini mukaan peili törmää tossun pohjaan satasen vauhdilla (Korjatkaa viisaammat jos tämä ei mene näin simppelisti).

Pointtini on että kyllä kirpaisee! Jos ei auto turhia oikaise sen jälkeen niin eipä mopottelijakaan turhia potki.

Ja saattaapi autoilijakin vähän hermostua kun pahimmillaan muutaman satasen peili lähtee omille teilleen ja mennessään vielä jättää parit lommot kylkeen. Itse tuskin vain jatkaisin matkaa tyytyväisenä että "olipa hyvä kun tuo motoristi sai minut huomaamaan väärät ajolinjani" vaan painaisin putket punaisena potkaisijan perään ja pistäisin maksamaan.

Pyörän kanssa on kuitenkin aika heikoilla autoa vastaan. Jos siis jotakin on pakko tehdä niin seuraa autoilijaa ja käy mouhoomassa sitten kun pelit on parkissa.

Tervemenoa Alppiseudulle ja varsinkin Italiaan, siellä saa hyvää treeniä omalla kaistalla vastaan tulevien ajoneuvojen(autoja ja prätkiä)väistämisestä. Tosin se ajotapa tarttuu pian ja itsekin alkaa vetää samalla metodilla..
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Tervemenoa Alppiseudulle ja varsinkin Italiaan, siellä saa hyvää treeniä omalla kaistalla vastaan tulevien ajoneuvojen(autoja ja prätkiä)väistämisestä. Tosin se ajotapa tarttuu pian ja itsekin alkaa vetää samalla metodilla..
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
Sen mitä itse olen esim. Italiassa ajanut (autolla tosin), oikovat kyllä, mutta antavat tarvittaessa tilaakin. Pyörällä voi tietysti olla eri homma??

omg.gif
Pitänee varmasti paikkaansa. Oikeasti, tuntuu että kaikkien liikenne"lajien" edustajat usein vain jorisevat "en minä-vaan kaikki muut"-asenteella.

Itse syyllistyn ainakin... Debriefing sit vain kyl muistuttaa myös itselle, että on vika joskus myös sarvien takana... Valitettavasti.

Back