• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mutkassa ulosajon välttämisestä kysymys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse huomasin just saman eilen että tehokkalla pyörällä ei kestä paljon ravottaa mutkassa tai se menee leveeksi (ei kuitenkaan mennyt =). Eikö mutkassa pitäs pitää vauhti samana ? Itse olen huomannut sen vaan ihan pers tuntumalla että taipuu paljon notkeemmin kun ei hidasta enää mutkassa.

Ainut tiukka tilanne on ollut kun tulin liikenne ympyrään ja pykälsin liian pientä vaihdetta ja aina kun koitti kytkintä nostaa nakkas perän lukkoon ja sivulle mutta sain pyörän just ja just taipumaan. Ois tietysti pitänyt nostaa kaasulla kierroksia ennen kytkimen löysäystä mutta ei kerinnyt tajuta niin paljon. Kyllä opin kantapään kautta että ei kannata kovin montaa pykälää puottaa alas ilman kytkimen nostoa välissä.

Kaveri kyseli EAK-kouluttajalta tossa viikolla juurikin siitä, että kun siis vauhti pitää hiljentää mutkaa varten jo suoralla ennen mutkaa, niin jos sitä vähän himmailee vauhtia ja lähtee sitten kanttaamaan, niin mitäs jos siinä mutkassa huomaa, että vauhtia on sittenkin liikaa.. niin mitäs sit.

Kaksi vaihtoehtoa: koska pyörää ei kantatessa saa jarruttaa, niin joko suoristat pyörän ja tehokas jarrutus, tai, jos sitä tilaa ei tähän jarrutukseen ole, niin ei auta ku kantata, ja kantata niin maan pirusti. Ei siinä paljoa voi hävitä, sillä jos mutka menee pitkäksi, niin olet siellä pientareen puolella, mutta jos kanttaat enemmän kuin uskallat, SAATAT jopa selvitä mutkasta, tai sitten kaadut.. mutta pientareella kaadut jokatapauksessa.

edit: niin, ja siis mutkassa ennemmin kaasua ku jarrua. Jarrua ei missään nimessä.

Aina pyrin siihen että jarrutus ennen mutkaa ja oikea vaihde päälle jolla selvitään koko mutka lopussa kiihdyttäen. Olen kyllä kieltämättä lievän kallistuksen aikanakin joskus hieman siis toistan hieman etujarrulla jarruttanut ja pystyssä on pysytty.

siis mutkassa ennemmin kaasua ku jarrua. Jarrua ei missään nimessä.
Turhan jyrkästi ilmaistu.. Ainakin itse olen monet kerrat jarrutellut mutkissa vaikka pyörä on kovastikin kallellaan. Pointti lienee siinä että ei saa jarruttaa liikaa
wink.gif

Pyörän ominaisuudet, renkaat ja alustan säädöt vaikuttavat hyvin paljon siihen miten pitoa on käytettävissä.

Tässä klik on mielestäni hyvät ohjeet moottoripyörän käsittelyyn. Itse uutena kuskina sain paljon hyödyllistä tietoa ja tästä keskustelusta huomaa, ettei se tekisi kokeneillekkaan pahaa.
sport05.gif

Back