• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mutkapelko, mitä tehdä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä olen edistynyt kyllä mielestäni aika paljon kun ajan jo kaarteisiin jopa sen 80, yleensä joku 75. Jos ei tule autoja vastaan, menee tuo 80 mutta joku vastaan tulevissa autoissa aiheuttaa kaarteessa sen että hiljennän. En vain luota vielä siihen että kyllä se pyörä kääntyy eikä mene vastaan tulevien kaistalle. Innolla odotan Epic autokoulun ajovarmuuskurssia, siellä pääpaino tulee olemaan kaarreajossa koska siihen tarviin jeesiä. Sanoin jo opettajalle että voisi mennä motarillekin mutta en sit tiedä kun jo satasen vauhti suoralla tuntuu epämiellyttävälle..

xjrrrrräyh sanoi:
Minusta kannattaa harkita että monikohan (98%?) minkä tahansa alan "harrastaja" ottaa homman ehkä hiukan liian tosissaan. Eikä vain Suomessa, tosikoiden kokoontumispaikkoja on joka puolella maailmaa, emme siis ole yksin vaan kyse lienee luonnonilmiöstä.

Totta toinen puoli, mutta aika harvassa harrastuksessa kuolee vuosittain 20, loukkaantuu vakavasti 40 ja noin 200 lievästi.

Viinan juonti ja huumeiden käyttö tappaa toki eri kalipeerilla, mutta ehkä ne lasketaan kuitenkin riippuvuudeksi eikä harrastukseksi.

TeijaMM sanoi:
Mä olen edistynyt kyllä mielestäni aika paljon kun ajan jo kaarteisiin jopa sen 80, yleensä joku 75. Jos ei tule autoja vastaan, menee tuo 80 mutta joku vastaan tulevissa autoissa aiheuttaa kaarteessa sen että hiljennän. En vain luota vielä siihen että kyllä se pyörä kääntyy eikä mene vastaan tulevien kaistalle. Innolla odotan Epic autokoulun ajovarmuuskurssia, siellä pääpaino tulee olemaan kaarreajossa koska siihen tarviin jeesiä. Sanoin jo opettajalle että voisi mennä motarillekin mutta en sit tiedä kun jo satasen vauhti suoralla tuntuu epämiellyttävälle..

Moottoritie tai satasen vauhti ei ole mikään ajamisen itseisarvo. Niiden aika tulee, kun siltä itsestä luonnolliselta tuntuu. Parempi osata perushallinta ensin kaupunki- ja maantienopeuksissa, moottoritielle ehtii myöhemminkin, mutta toki saattaa olla paikkakunnasta riippuen osa inssiajoa.
Mahdollisimman monipuolista harjoittelua sillä nopeusalueella, joka omimmalta tuntuu. Taito kertyy vähitellen ja usko omiin kykyihin. Tuollainen ajovarmuuskurssi kuulostaa tilanteessasi hyvältä.

Tilanteessasi pitäisi epäilemättä harjoitella runsaasti juuri kaarreajoa, joko hiljaisella tieosuudella tai sitten jollain rata-alueella. Varsinaista rata-ajon harjoittelua en tilanteessasi todellakaan tarkoita.

Neuvoja on hiukan hankala antaa, paljon helpompaa on näillä palstoilla lytätä toisten kommentit alatyylisillä letkauksilla omaa erinomaisuutta korostaen, mutta silti kehoitan kokeilemaan kahta asiaa kaarreajossa:

Ensimmäinen: kun kaarre alkaa työnnä ihan hiukan kaarteen sisäpuolista ohjaustangon päätä. Huomaat, että pyörä kääntyykin halukkaasti sisäkaarteen suuntaan, siis vastakkaiseen johon olet ohjaustankoa kääntänyt.

Toinen: kun kaarre alkaa siirrä painoasi kevyesti sisäkaarteen puolelle. Huomaat jälleen, että pyörä tiukentaa käännöstä haluamaasi suuntaan ja mikäli toistojen jälkeen pystyt myös tarkkailemaan ohjaustankoa, huomaat että siirtäessäsi painoasti sisäkaarteen puoleen, ohjaustanko itsekseen kääntyy ulkokaarteen suuntaan, kuten ensimmäisessä harjoittelussa teit itse.

Nämä kaksi asiaa, ohjaustangon pieni poikkeuttaminen ulkokaarteen suuntaan ja pieni painonsiirto kaarteen suuntaan ( ei mitään tekemistä polvimaassa ajamisen kanssa ) mahdollistavat harjoiteltuna varman tavan ajaa mutkissa sallituilla maantienopeuksilla.

Nomad sanoi:
Totta toinen puoli, mutta aika harvassa harrastuksessa kuolee vuosittain 20, loukkaantuu vakavasti 40 ja noin 200 lievästi.
No jaa, aikalailla samaa luokkaa polkupyörien ja moottorikelkkojen kanssa. Autot toki ylivoimaisesti eniten kuolemantapauksia aiheuttaneena.

Taulukko.jpg

Lisää tuota erilaista tilastokeskuksen dataa voi käydä hakemassa täältä:
https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ksyyt/statfin_ksyyt_pxt_11b2.px/

TeijaMM sanoi:

No sehän on jo parempaan päin! Kannattaa siis jatkaa valoisin mielin.

Onnettomuustilastoihin sanoisin että jotkin asiat saattaa houkuttaa tietyn tyyppisiä ihmisiä. Tai tietyssä vaiheessa olevia, jos tarkemmin ottaa! Ja se ei tilastoissa näy.

Esimerkkinä voisin sanoa että minua houkutti kajakkimelonta merellä - jossa yksikin virhe voi pahasti kostautua. Ja kun olen sellainen kuin olen, niin aina sattui. Talvisin reenattiin sitten eskimokäännöstä uimahallissa... Vaimo otti eri asenteen ja kas, ei muistaakseni ole kaatunut kuin kerran, silloinkin inkkarikaksikolla Virtasalmella eli äijän vikahan sekin oli...:blink:

vstrom sanoi:
Moottoritie tai satasen vauhti ei ole mikään ajamisen itseisarvo. Niiden aika tulee, kun siltä itsestä luonnolliselta tuntuu. Parempi osata perushallinta ensin kaupunki- ja maantienopeuksissa, moottoritielle ehtii myöhemminkin, mutta toki saattaa olla paikkakunnasta riippuen osa inssiajoa.
Mahdollisimman monipuolista harjoittelua sillä nopeusalueella, joka omimmalta tuntuu. Taito kertyy vähitellen ja usko omiin kykyihin. Tuollainen ajovarmuuskurssi kuulostaa tilanteessasi hyvältä.

Tilanteessasi pitäisi epäilemättä harjoitella runsaasti juuri kaarreajoa, joko hiljaisella tieosuudella tai sitten jollain rata-alueella. Varsinaista rata-ajon harjoittelua en tilanteessasi todellakaan tarkoita.

Neuvoja on hiukan hankala antaa, paljon helpompaa on näillä palstoilla lytätä toisten kommentit alatyylisillä letkauksilla omaa erinomaisuutta korostaen, mutta silti kehoitan kokeilemaan kahta asiaa kaarreajossa:

Ensimmäinen: kun kaarre alkaa työnnä ihan hiukan kaarteen sisäpuolista ohjaustangon päätä. Huomaat, että pyörä kääntyykin halukkaasti sisäkaarteen suuntaan, siis vastakkaiseen johon olet ohjaustankoa kääntänyt.

Toinen: kun kaarre alkaa siirrä painoasi kevyesti sisäkaarteen puolelle. Huomaat jälleen, että pyörä tiukentaa käännöstä haluamaasi suuntaan ja mikäli toistojen jälkeen pystyt myös tarkkailemaan ohjaustankoa, huomaat että siirtäessäsi painoasti sisäkaarteen puoleen, ohjaustanko itsekseen kääntyy ulkokaarteen suuntaan, kuten ensimmäisessä harjoittelussa teit itse.

Nämä kaksi asiaa, ohjaustangon pieni poikkeuttaminen ulkokaarteen suuntaan ja pieni painonsiirto kaarteen suuntaan ( ei mitään tekemistä polvimaassa ajamisen kanssa ) mahdollistavat harjoiteltuna varman tavan ajaa mutkissa sallituilla maantienopeuksilla.

Oikeassa olet, eihän sinne motarille ole pakko näin pian mennä. Ajattelin inssissäkin esittää toiveen ettei motarille kun taustalla ulosajo tieltä joka aiheuttaa epävarmuutta. Autokoulun opettaja sanoi että toiveita on ihan ok esittää inssissä. Yleensä ne kai Lohjalla ajattaakin 80 tietä ja keskustassa, näin olen ymmärtänyt.

Kun tuon vastaohjauksen oppi tekemään tietoisesti niin se toi kyllä hurjasti varmuutta ajamiseen. Autokoulussa siitä ei puhuttu ja se jäi itselle vähän mysteeriksi pitkäksi aikaa ja aiheutti suurta epävarmuutta kun vuoden takainen ulosajo mutkassa johtui siitä kun en tiennyt vastaohjauksesta mitään. Kai mä sitä tiedostamatta sitten tein kun käsittelykokeen pääsin läpi. Tänä keväänä aloin sitten harkkaluvalla ihan itse sitä opetella. Myös painonsiirtoa käytän kaarteissa ja huomaan kyllä että pyörä kääntyy.

TeijaMM sanoi:
Ajattelin inssissäkin esittää toiveen ettei motarille kun taustalla ulosajo tieltä joka aiheuttaa epävarmuutta. Autokoulun opettaja sanoi että toiveita on ihan ok esittää inssissä. Yleensä ne kai Lohjalla ajattaakin 80 tietä ja keskustassa, näin olen ymmärtänyt.

Kummatkin juniorit on Lohjalla ajaneet inssinsä, eikä kummatkaan ole joutuneet silloin motarille. Itse en ehkä menisi esittämään pyyntöä ettei mennä moottoritielle, koska hylsy saattaa tulla helpommin. Yksi käytännön syy hylsyyn voi olla pelkästään inssin tunne kokelaan epävarmuudesta liikenteessä, ainakin mikäli pitäisi tehdä ns tilastohylkäys. Inssi ei voi ilman selittelyjä Trafille hyväksyä keskiarvoa enemmän kokelaita, vaikka olisivat olleet tosiasiallisesti kelpoisia, vaan pääsee helpommalla kun hylkää esim ns epävarmuudella liikenteessä. Pyyntö olla ajamatta motaria voi olla jo ratkaiseva asia.

Lohjalla jos insissä motarille joutuu, niin sehän on käytännössä Lempolan ja Hanko-Hyvinkäätien välinen suorahko osuus. Mikäli niin huonosti käy, että sinne joutuu, niin ajelee rauhassa suoraa tietä mittarisatasta ja huolehtii, että mikäli tulee ulos Lempolan rampista, niin pudottaa riittävästi nopeutta heti moottoritieltä poistuttua, ei moottoritiellä. Toiseen suuntaan ihan iisi hidastus suoralla rampilla liikenneympyrään.
Käy joskus hiljaisen ajan liikenteessä kokeilemassa ja aja aluksi ihan rauhassa motaria kahdeksaakymppiä.

Edittinä vielä sen verran, että sinulla on nyt opettelulupa ja nyt kannattaa ajaa ja ajaa, aina kun siihen on sopiva tilaisuus. Varmuutta kertyy koko ajan enemmän, mikään muutaman tunnin kurssi ei ratkaise asiaa, vaikka voi helpottaakin opettelua.
Harjoitteluun hyviä pikkuteitä Lähtee Lohjalta esim Myllykylän ja Saukkolan suuntaan. Sitten jatkoa ympäri ämpäri Pusulaa ja Karkkilaa. Jos ajelet työruuhkien ulkopuolella, niin tuolla voit ajaa rauhassa haluamaasi nopeutta ja aika ajoin katsoa peilistä onko takana jonoa. Jos on, niin suosiolla vilkku päälle ja anna tilaa seuraavalla bussipysäkillä.

Viimeksi muokattu:
vstrom sanoi:
Yksi käytännön syy hylsyyn voi olla pelkästään inssin tunne kokelaan epävarmuudesta liikenteessä, ainakin mikäli pitäisi tehdä ns tilastohylkäys. Inssi ei voi ilman selittelyjä Trafille hyväksyä keskiarvoa enemmän kokelaita, vaikka olisivat olleet tosiasiallisesti kelpoisia, vaan pääsee helpommalla kun hylkää esim ns epävarmuudella liikenteessä. Pyyntö olla ajamatta motaria voi olla jo ratkaiseva asia.
.

Motarilla voi tosiaan hylsy tulla nopeasti, jos tutvo on sellaista hakemassa. Jos liityt motarille jossa on jo liikennettä, ja oikealla kaistalla ajava auto vaihtaa vasemmalle (kohteliaisuussyistä tekee tilaa? vaikka ei pitäisi tehdä), niin pelisi voi olla menetetty ennen kuin voit asialle mitään. Parempi onni ensi kerralla.

TeijaMM sanoi:
Löytyipä itselle sopiva vanha ketju. Itse ajelen nyt harkkaluvalla ja pyöränä Honda CB500 Hornet. Ongelmana mulla on että himmaan ihan 80 tiellä kaarteessa kuuteenkymppiin. Taustalla on ulosajo tieltä viime toukokuussa joten siitähän tämä kaarrekammo johtuu. Olen nyt varannut Epiciltä 3h ajovarmuuskurssin missä haluan harjoitella ihan maantieajoa. Miten tätä kaarrekammoa lähtisi nyt itsekseen purkamaan? Valitsen aina ajoajankohdaksi varhaisen aamun tai myöhään illalla etten olisi muun liikenteen tukkeena ja jos auto perseessä kiinni, päästän ohi. Selviän hyvin 60 teillä mutta 80 tiellä ajan vielä liian hiljaa..

Piti ihan tulla hehkuttamaan tähän ketjuun miten olen edistynyt kaarrepelkoni kanssa. Ajelin tosiaan 1,5kk harkkaluvalla ja kortin sain muutama viikko sitten. Kaarrepelkoa ei enää ole, ajan sujuvasti kaarteen 80 tiellä rajoitusten mukaan, yleensä kyllä melkein jo satasta. :D Harjoittelin vaan ahkerasti kaarteita pikkuhiljaa nopeutta lisäten ja aloin tajuta että ei se pyörä metsikköön tai vastaan tulevien kaistalle mene, mä hallitsen sen. Fiilis on aivan loistava kun uskaltaa ja tietää hallitsevansa pyörän. Ainoo et kunnon mutkateillä himmailen mutkissa mutta lienee ihan tervettä olla varovainen. Motareita välttelin vielä vähän aikaa sitten mutta sielläkin ajelen nykyään sujuvasti. Tolla pyörällä vaan 120 tuntuu ilkeältä, ajelen yleensä 100-110km/h, nopeemmat pääsee ohi.

Hienoa, nyt maltti mukana, vaarallisinta on silloin kun itse luulee jo osaavansa kaiken. Tämä laji on jatkuvaa oppimista vielä vuosikymmentenkin jälkeen ja tämä ei ole taitojesi vähättelyä vaan perustuu omaan kokemukseen.

HiTec sanoi:
No jaa, aikalailla samaa luokkaa polkupyörien ja moottorikelkkojen kanssa. Autot toki ylivoimaisesti eniten kuolemantapauksia aiheuttaneena.

Taulukko.jpg

Lisää tuota erilaista tilastokeskuksen dataa voi käydä hakemassa täältä:
https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ksyyt/statfin_ksyyt_pxt_11b2.px/

En vilkaissut tuota sivustoa, mutta jos liikennesuorite (siis kilsat) otetaan huomioon niin kävelykin on yllättävän vaarallista, etenkin talvella.

Hienoa että ketjun aloittajan mutkapelko on hellittänyt! Sitä voi kutsua myös itsesuojeluvaistoksi, eikä kannata ylittää omia rajojaan, parempi hivutttaa vähän kerrallaan.

Kotarikuski sanoi:
Hienoa että ketjun aloittajan mutkapelko on hellittänyt! Sitä voi kutsua myös itsesuojeluvaistoksi, eikä kannata ylittää omia rajojaan, parempi hivutttaa vähän kerrallaan.

Allekirjoitan. Siinä vaiheessa riskit ovat suuret, kun itseluottamus voittaa vaarantunteen, mutta todellisuudessa karttunut osaaminen on kuitenkin vielä varsin ohutta. Tämä tuli itsekin aikanaan todistettua, kylläkin moottorikelkan sarvissa. Onneksi siitä selvittiin kohdallani pelkillä henkisillä vaurioilla. :p

Tosi kiva kuulla. Muista vaan aina katsoa sinne, mihin haluat ajaa, niin hyvin menee :thumbup:

XJ 900 sanoi:
Hienoa, nyt maltti mukana, vaarallisinta on silloin kun itse luulee jo osaavansa kaiken. Tämä laji on jatkuvaa oppimista vielä vuosikymmentenkin jälkeen ja tämä ei ole taitojesi vähättelyä vaan perustuu omaan kokemukseen.
En todellakaan luule osaavani, oon tosi varovainen kuski mutta sellainen mahdoton ylivarovaisuus ja suoranainen pelko on hävinnyt. Ja siihen on auttanut vaan ajaminen. Nimenomaan jatkuvaa oppimista tää on. Inssisetäkin sanoi että ei sitä ole vielä valmis kuski edes seitsemänkymppisenä.

Kotarikuski sanoi:
Mä oon edelleen porukassa se hitain kuski, mua saa odotella. En todellakaan ylitä rajojani. Mutkateillä olen vielä tosi varovainen, pelaan varman päälle ja hidastan ennen mutkia reilusti. Samoin jos on korkea mäennyppylä, hidastan koska ei tiedä mitä siellä nyppylän toisella puolella on.

PoS sanoi:
Tosi kiva kuulla. Muista vaan aina katsoa sinne, mihin haluat ajaa, niin hyvin menee :thumbup:
Se on kyllä jännä kun pyörä menee minne katsoo. Vielä vähän aikaa sitten tuijotin pakonomaisesti vain eteenpäin ku mietin vain sitä että pitää katsoa sinne mihi haluaa mennä. Nykyään katselen jo maisemiakin. :)

TeijaMM sanoi:
Mä oon edelleen porukassa se hitain kuski, mua saa odotella. En todellakaan ylitä rajojani. Mutkateillä olen vielä tosi varovainen, pelaan varman päälle ja hidastan ennen mutkia reilusti. Samoin jos on korkea mäennyppylä, hidastan koska ei tiedä mitä siellä nyppylän toisella puolella on.

Hienoa, että opettelun alku on mennyt hyvin. Maltti kannattaa pitää ajamisessa jatkossakin, myös ryhmäajossa, jossa valitettavan usein joillain vauhti karkaa nopeuksiin, jotka eivät ole vain laittomia, vaan yksinkertaisesti vaarallisia.
Turvallisuusasiantuntijat puhuvat ilmailussa sadan tunnin riskistä. Kyseessä tunne että hallitsenhan minä tämän, vaikka tosi asiallisesti on vasta aloittelija. Samaa voi soveltaa moottoripyöräilyyn.

Rajoja kannattaa hakea radan puolella, mikäli halua siihen on. Vaikka ryhmissä.:;):

vstrom sanoi:
Rajoja kannattaa hakea radan puolella, mikäli halua siihen on. Vaikka ryhmissä.:;):

Mun piti mennä Ducatistien ratapäiville tässä kuussa mutta pomo olikin sitten laittanut työvuoron vaikka pyysin vapaaksi. :/ Mietin vaan noita vakuutuksia radalla että mikään ei korvaa jos itse mällää pyörän siellä?

Mietin vaan noita vakuutuksia radalla että mikään ei korvaa jos itse mällää pyörän siellä?

Se on valitettavasti näin. Mikään kaskovakuutus ei korvaa radalla sattuneita vahinkoja. Joissakin erikoistapauksissa saattaa korvata, jos kyseessä on ns. ohjattu ajoharjoittelu mutta Ducatien ratapäivä ei sitä ole. Muutenkin kannattaa noissa ratahommissa lähtökohtaisesti varautua siihen, ettei vakuutus korvaa oman pyörän vahinkoja.

Back