• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Musatulpat potan sisään ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja minium
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse ostin varmaankin vuosi sitten iPodin kaveriksi Sennheiserin CX400 II:set. Soinnillisesti aika siedettävät huomioidenedullisehko hinta. Mukavampi noilla on ajella kuin tulpilla, paitti että soittimena on useimmiten Noksun puhelin ja sitä jaksa kääntää offlineksi joten aina välillä kuuntelu keskeytyy
nixweiss.gif

Ostinpa tuollaiset creativen EP-630 napit. hyvin pysyvät päässä. Tunnin olivat yhteen soittoon päässä, sitten alkoi vasemmasta korvasta pudota hiljalleen pois. Vaimentavat juuri sopivasti (hiilikuituiset termignonit pärrässä, joten mökää riittää), mutta kuulee vähän liikennettäkin.

Pirkkaniksi:
Huomasin, että kun laittaa piuhan kiertämään "yläkautta" korvan päältä ja takaa alas, niin pysyvät paremmin paikallaan kypärää laittaessa ja muutenkin istuvat mukavammin. Kypäränä hulluntiukka Arai Chaser.

Itellä on cx-300 II, toimii ihan hyvin. Eikä maksa paljoakaan.

Noi Shure Scl2 näyttää paremmilta mut hinnasta en tiä sitte.
smile_org.gif
komppaan, samat cx-300 luurit. vaimentaa jonkin verran, kohtuu hyvä äänenlaatu, pienet/ei paina kypärässäkään, ei maksa paljoo.

Rupeaa olee vanhoista johto rispaantunu, hommaan varmaan uudet samallaiset.
mainostavat että 400 II vaimentaisi paremmin  
nixweiss.gif

itse olen noihin 400 erittäin tyytyväinen. toimii motarillakin vielä hyvin.

edit: jaa ei niissä muuta eroa ole kuin "Superior fit in the ear canals offering highest attenuation of ambient noise (extended ear adapter set included)" eli enemmän noita tulppia mukana. no, mulla on se juuri ollut ongelma... löytää sopiva koko. noissa oli.

Tuli tilattua eBaystä Etymotic ER6i kuuloketulpat, tuntuvat ensikokemukselta asiallisilta kuulokkeilta.
Kossin SparkPlugeja tuli kokeiltua mutta nehän eivät vaimenna ääntä ja kokokin teki pidosta tuskaa. Normi napit mahtuivat hyvin korviin mutta nehän taas eivät pysyneet millään paikoillaan, nämä taas mahtuvat kokonaan kallon/korvan muotojen sisään ja kuten arvata saattaa myös pysyvät korvissa.
Mukana tuli useampi pari erilaisia tulppaosia, sekä vinyylisiä että noi vaahtomuoviset kokoon puristettavat sekä asennustyökalu plus säilytyspussi.
Ebaystä näkyy löytyvän myös tulppaosia pilvin pimein tarvikkeina.
Tuli tilattua myös Ericssonin MW600 BT-handsfree/vastaanotin/FM-radio, siinä kun on 3,5mm plugi kuulokkeille...

etymotic_6.jpg

Sopii näköjään kultakorvillekkin... keskustelua Hifi-harrastajat.org'issa

Omille tuli hintaa 70eur; Ebay linkki

Kyllä oman kokemuksen mukaan KOSSin spark plugit vaimentaa, mutta vaativat melkeimpä soittimen kunnon EQ:lla, buustaavat bassoa ihan liikaa.

No jos on SparkPlugeihin tyytyväinen niin eihän siinä mitään, hyvä niin. Itse en ollut, siksi etsin itselleni parempaa vaihtoehtoa ja sellaisen löysinkin.

Joskus olen nähnyt että SparkPlugeihin olisi tuunattu itse halvoista tulpista tuo joulukuusiosa. Monessa tulppamallisessa kuulokkeessa on about saman paksuinen sisäputki kuin ER:n korvatulpissa.

Kossien ongelma oli mun kohdalla niiden koko: Ne eivät vain mahtuneet mukavasti korviin kypärän alle vaan painoivat korvia, vartin ajon jälkeen tuntui kuin oli korvat olleet tulessa.
Lisäksi äänen määrä vaihteli sen mukaan miten kypärä liikahti päässä, plugi oli kypärän ja pään välissä ja pienikin liike kuului äänessä.
Joillekkin saattaa plugi sopia ja hyvä niin, halvemmalla pääsee.

Mulla on pari vuotta ollut noi E:t ja olen ollut todella tyytyväinen niihin. Hyvä vaimennus ja ihan ok äänenlaatu. Kannattaa käyttää kypärähuppua niiden kanssa niin kestää pidempään.
Kuulokkeen ja johdon liitos on mennyt joillakin rikki, mutta kun jättää riuhtomatta johdosta niin hyvin kestää
thumbs-up.gif

Tuo on noissa KOSSin tekeleissä kyllä huono, eli jos se tulppa ei ole juuri siellä missä pitää, ja tiiviisti, vuotaa varmasti metelin läpi. Onneksi itsellä ei ole tuota ongelmaa, kun on pienenä tullut oltua sormet korvissa varmaan tarpeeksi.

Täytyykin koittaa tuunata KOSSeihin tuo joulukuusi, kun nykyinen tulppaosa alkaa olemaan aika rivossa kunnossa ja ne mukana tulleet varakappaleet ovat hukkuneet aikapäiviä sitten. Myös keltaisista perus korvatulpista, joita joka metalliverstaalla on seinällä, saa askarreltua tuon tulppaosan.

Joskus olen nähnyt että SparkPlugeihin olisi tuunattu itse halvoista tulpista tuo joulukuusiosa. Monessa tulppamallisessa kuulokkeessa on about saman paksuinen sisäputki kuin ER:n korvatulpissa.
Itselle laitoin Kosseihin "kuusiosan" Alpine MotoSafe MOTORISTI Korvatulpista.
Tulokseen tyytyväinen varsinkin käytettävässä soittimessa varsin hyvä mahdollisuus korjailla taajuuksia.
Nuo Alpinen tulpat maksoikin kyllä saman kun Kossin Plugit.

Itse hommasin viime kesänä Sennheiserin CX300 mallin plugit suht spontaanina ostoksena ja ku näytti olevan tuo korvasta ulostuleva osa melko pieni.

cx300.jpg

Vaimentaa hyvin, äänenlaatu on minun korvaan varsin hyvä ja todella hyvä tuo pyöreä muoto osassa mikä jää korvasta ulos, ei takertele/jumi mitenkään kypärää pois ottaessa.

Itselläni on Shuren 210:t, voin suositella. Ensimmäisestä parista alkoi johto murtumaan 1.5 vuoden jälkeen ja sain uudet tilalle, näissä johdon muovi on joustavampaa materiaalia.

site_img_pa_se210_l.jpg

Vaimennus on näissä ihan eri luokkaa kuin Kossin Plugeissa tai Sennheiserin CX-sarjassa, molemmat löytyvät laatikon pohjalta. Ero on varmaan lähes 100-kertainen (20 db). Jos soittaa hiljaisellakin musiikkia joutuu ajamaan kierroslukumittarin perusteella kun ei kuule moottorin ääntä
smile_org.gif

Etymoticeja en ole testannut mutta varmaankin ovat lähellä Shureja sekä vaimennuksen että äänenlaadun osalta.

Itselläni on Shuren 210:t, voin suositella. Ensimmäisestä parista alkoi johto murtumaan 1.5 vuoden jälkeen ja sain uudet tilalle, näissä johdon muovi on joustavampaa materiaalia.

site_img_pa_se210_l.jpg

Vaimennus on näissä ihan eri luokkaa kuin Kossin Plugeissa tai Sennheiserin CX-sarjassa, molemmat löytyvät laatikon pohjalta. Ero on varmaan lähes 100-kertainen (20 db). Jos soittaa hiljaisellakin musiikkia joutuu ajamaan kierroslukumittarin perusteella kun ei kuule moottorin ääntä
smile_org.gif

Etymoticeja en ole testannut mutta varmaankin ovat lähellä Shureja sekä vaimennuksen että äänenlaadun osalta.
Ajokuulokkeitten ei minun mielestä pidä vaimentaa kaikkia ääniä. Tärkeintä minun mielestä on se, että kuulokkeet vaimentaa sen verran, että ei tarvi musiikkia huudattaa ja silti kuulee liikenteen / moottorin.

Toimistossa v*ttumaisen kolleegan vieressä on sitten toinen asia. Siihen hommaan mulla on sennheiserin HD-280 pro kuulokkeet. (Ei, en ole merkkiuskovainen kuitenkaan).

Ajokuulokkeitten ei minun mielestä pidä vaimentaa kaikkia ääniä. Tärkeintä minun mielestä on se, että kuulokkeet vaimentaa sen verran, että ei tarvi musiikkia huudattaa ja silti kuulee liikenteen / moottorin.

Toimistossa v*ttumaisen kolleegan vieressä on sitten toinen asia. Siihen hommaan mulla on sennheiserin HD-280 pro kuulokkeet. (Ei, en ole merkkiuskovainen kuitenkaan).
En sanonutkaan kumpaakaan toista paremmaksi tai huonommaksi, totesin vain että Shuret vaimentavat selvästi enemmän - jos näin haluaa. Shuren mukana tulee Etymoticin tavoin puolenkymmentä paria erilaisia tulppia, ja huonommin istuvilla saa vähemmän vaimennusta.

Itse pidän lähes maksimaalisesta vaimennuksesta, taajamassa yleensä musat poissa että muu liikenne kuuluu.

Itse hommasin viime kesänä Sennheiserin CX300 mallin plugit suht spontaanina ostoksena ja ku näytti olevan tuo korvasta ulostuleva osa melko pieni.

cx300.jpg

Vaimentaa hyvin, äänenlaatu on minun korvaan varsin hyvä ja todella hyvä tuo pyöreä muoto osassa mikä jää korvasta ulos, ei takertele/jumi mitenkään kypärää pois ottaessa.
Myynnissä myös nimellä Creative EP-630. Olisi itselläni juuri tarkoitus moiset hakea, tosin ihan yleisnapeiksi.. mutta hyvä jos sopivat mopoiluunkin
smile_org.gif

Yleisesti ottaen nuo tulppakuulokkeet kyllä vaimentavat jonkin verran, jos vain se kumiosa on sopiva. Parhaimmillaan jossakin kuulokkeissa on tullut kuudet erimuotoiset kumit mitä sovittaa korvaan.. Vinkkinä, jos ei meinaa korvaan saada sisään tungettua, niin kannattaa toisella kädellä tarttua korvalehteen ja nostaa ylöspäi samalla kun tunkee kuulotinta korvaan. Jos ei siltikään mene, ni sitte pienempää tulppaa
smile_org.gif

En sanonutkaan kumpaakaan toista paremmaksi tai huonommaksi, totesin vain että Shuret vaimentavat selvästi enemmän - jos näin haluaa. Shuren mukana tulee Etymoticin tavoin puolenkymmentä paria erilaisia tulppia, ja huonommin istuvilla saa vähemmän vaimennusta.

Itse pidän lähes maksimaalisesta vaimennuksesta, taajamassa yleensä musat poissa että muu liikenne kuuluu.
Tarkotus ei ollut tyrmätä sinua puheissasi, anteeksi jos pahoitin mieltä.
smile_org.gif

Nämä kuuloke hommat on taas koirien pallien nuolemiseen verrattavissa (=makuasioita)
smile_org.gif

Kokeilemalla selviää se oma mieltymys. Hyvähän se kuitenkin on tähän ketjuun kerätä omia tuntemuksia ja kokemuksia.

Joten, jatkakaa.

Back