• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Murtomiehiä prätkätallissa!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawabata
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
baaa.gif

Tarhaikäisen ongelmanratkaisua. Rikollisuus ei vähene rangaistuksilla, tästä on aivan suoraa näyttöä maailmalla vaikka kuinka. Rikollisuus on pääasiassa sosiaalinen ongelma, siis sosiaalinen ongelma, tarkoittaa S-O-S-I-A-A-L-I-S-T-A O-N-G-E-L-M-A-A.
Niin. On varmaan ihan yltiöpäisen helppoa tuomita mielipiteeni (Huom! M I E L I P I T E E N I joka ei siis ole synonyymi toiminnan tai ongelmanratkaisun kanssa) ja tuntea siten olonsa paremmaksi ja kehittyneemmäksi ihmiseksi, mutta...

On kuitenkin jo nähty että rikollisten ymmärtäminen ja lievät rangaistukset toimivat helvetin paljon huonommin rikosten ehkäisemiseksi kuin rangaistus (vrt. auton "luvaton käyttöönotto" -farssi ja siitä seurannut autovarkauks... ups, anteeksi, luvattomien käyttöönottojen räjähdysmäinen kasvu). Joten ehkä sinulla on jokin aikuinen ja toimiva toimintaehdotus aiheeseen?

Minun nähdäkseni ainoa tapa kitkeä rikollisuus on viedä joka helvetin iikka saunan taakse ja lopettaa niskalaukauksella. Saataisiin väestönkasvun ongelmat ja saatuminen kuriin samaan syssyyn.

Edit: "Saunan taakse" -kirjoittelu on keino purkaa frustraatiota, jotka syntyvät siitä tietoisuudesta että ihmiseltä on riistetty keino suojella itseään, läheisiään ja omaisuuttaan. Minusta yhtä naurettavaa kuin uhota tappamisella ylipäätään, on rinnastaa joku internetin foorumilla kirjoittelu tosielämään, mitä jos kuitenkin annettaisiin kielen olla vapaata ja ihmisiä vituttaa silloin kun niitä vituttaa. Vitutus ei siihen lopu että joku nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja huutelee sieltä tänne alas omia totuuksiaan...

...Jaa-a, enpä ole koskaan käynyt vankilassa joten en osaa ajatella miltä se tuntuu. En jaksa uskoa että pitäs kokeillakkaan...
Sellainen, jolla on ihan oikeasti jotain menetettävää, ei tietenkään halua vankilaan.

Lähinnä ne, persaukiset ja laitapuolen kulkijat sekä taparikolliset, "joilla ei ole mitään menetettävää" ja joille se paikka on
entuudestaan hyvinkin tuttu, eivät paskankaan vertaa välitä joutuvatko kiven sisään vai ei. Ne voivat olla vaarallisiakin.

Eikä ketään ampuman pidä.
Että takas ei saa lyödä vaikka itelle tulis kuinka turpaan.
Uskokaa hyvällä, että kaikki johtuu ankeesta lapsuudesta ja sosiaalisista ongelmista.
*uskookenhaluaa*
kaboom.gif

Kannattaa tehdä niiden konnien olotila mahdollisimman epämukavaksi siellä tallissa, esim. palosireeni on varsin pätevä keksintö betoniseinäisessä tallissa: 125dB metrinpäästä sireeniä mitattuna aiheuttaa jo varsin tuskaliaan olotilan niille paskahousuille. Vielä jos haluaa parantaa vaikutusta, niin laittaa muutamat sireenit eri taajuusalueilta eivät ne jää edes tekemään tuhojaan. Noit on helppo yhdistää esim. oven magneettikytkimeen pienellä viivepiirillä ja tallissa asiallisestikäyvät kyl tietää, mistä saa virrat pois: akkutoiminteiset, niin ei paskahousuja auta ees sähköjen katkomiset.

Eräässä äänentoistofirman varastossa oli aina viiveellä kytkettynä mahdollisimman monta alapäätä siniaaltogeneraattoriin, joka tuotti n. 30Hz taajuudelta tarvittaessa "pienehköä huminaa". Kerran sitten löytyi hälynjälkeen lattialta oksenteleva konna: helppoa korjattavaa...

Jos tuo on totta eikä uhoa, tässä pitää harkita alan vaihtoa!
Ryhdyn siis konnaksi, Duracl lupaa ettei rangaistuksia tule.
Oisko tuosta peräti tilastoa ja esimerkkejä vai onko mutua?
Minä en lupaa mitään, äläkä sinä laita kirjoituksiini rivien välejä joita sinne ei ole kirjoitettu, kiitos
smile_org.gif

En varmaan ole ainoa täällä jolta on varastettu omaisuutta, enkä nähtävästi ole ainoa joka on saanut ala-arvoista kohtelua yrittäessään hankkia omaisuuttaan takaisin virkavallan avulla. Kun ei niitä paljon kiinnosta.

Kuten sanottu: on helppo hymyillä ja olla humaani kunnes asiat konkretisoituvat omalle kohdalle. Jostain syystä aika moni, joka on esim. autovarkausrumban käynyt läpi kerran tai pari, jakaa kanssani mielipiteen siitä että nykysuomen oikeuslaitos hoitaa kyllä jotain aivan muuta kuin oikeudenjakoa. Ja se ON omiaan vahvistamaan mielipidettä siitä, että jos kerran yhteiskunta ei pysty yksilöitään suojelemaan, ei moisen yhteiskunnan sääntöjä tarvitse kunnioittaa ja suojelutoimen voi hyvin hoitaa itse.

Rikollisuus ei vähene rangaistuksilla, tästä on aivan suoraa näyttöä maailmalla vaikka kuinka. Rikollisuus on pääasiassa sosiaalinen ongelma, siis sosiaalinen ongelma, tarkoittaa S-O-S-I-A-A-L-I-S-T-A O-N-G-E-L-M-A-A.
Ettei vaan olisi ongelma geeneissä, tai muuten perittyä/opittua? Varmaan pitää paikkansa ettei rangaistukset poista ongemaa, mutta mikä todistaa sosiaalisen syyn?

Ja tämä oli mun 100. viesti, hurraan itselleni.
Jos tapa on opittu, se on silloin omaksuttu sosiaalisesta ympäristöstä. Epäilen, ettei mikään maaginen pahuus ole koskaan tehnyt kenestäkään mopovarasta...

Rangaistusten kovuudesta ja vankilaoloista seuraava tilastokummitus, vankeja per 100 000 asukasta:
Suomessa 59 kpl
Turkissa 93 kpl

Useimmilla meistä kuitenki lienee käsitys, että Turkkilainen vankila ei yleensä naurata tai vierailu siellä ei ole kovin lyhyt...

Syy siihen, että Suomessa ei ihmisiä haluta vankiloihin (ei koske totaalikieltäyjien 6kk ehdotonta vankeutta) voi olla vaikkapa se, että jokainen vankilapäivä maksaa muutaman satalappusen per vanki. Rikosseuraamusviraston laskelmien mukaan jokaista 100 uutta vankia kohden tarvitaan 75 uutta työntekijää ja pelkät työvoimakustannukset ovat 34 000 euroa.

En varmaan ole ainoa täällä jolta on varastettu omaisuutta, enkä nähtävästi ole ainoa joka on saanut ala-arvoista kohtelua yrittäessään hankkia omaisuuttaan takaisin virkavallan avulla. Kun ei niitä paljon kiinnosta.
Tapaus parin kuukauden takaa, jolle saa nauraa - sen verran hupaisa case on:

Boxintien konttailuiden jälkeen päätimme emännän kanssa lähteä käymään Turun Caribiassa kylpemässä. Erinäisten kommervenkkien jälkeen eräs runkkari sitten varasti meikäläisen uimahousut sieltä (Kyllä, nyt saa nauraa), meikäläinen sitten lähti hakemaan kaupungista uusia uikkareita koska eihän sitä nyt lomaa sopinut pilata sillä että vermeet hävisivät - toki ensin tein katoamisilmoituksen hotellille.

Tulimme kaupungista takaisin ja menimme takaisin kylpemään kunnes uimavahti tuli kertomaan että tuo säälittävä pitkäkyntinen oli jäänyt kiinni ja poliisit kävivätkin hänet korjaamassa sieltä talteen. Kaverilta löytyi yhteensä reilut 10 uikkarit plakkarista ja meikäinen sai omansa poies. Mun vahingoksi tuli :

- Uudet uikkarit (38e)
- 2h menetettyä loma-aikaa
- Ajelua mopolla ympäri turkua uusia housuja etsiessä.

Mitä sai varas? No ei yhtään mitään ! Eli koska teko oli niin vähäinen ja näpistetyn tavaran arvo ei ollut kuulemma tarpeeksi korkea niin sälli ei saanut edes tuosta sakkoja, myöskin perusteena oli se että mähän olin saanut omaisuuteni takaisin. Eli onko tästä opittavissa että jos varastat kaupasta, jäät kiinni ja annat pöllityn paidan kaupalle takaisin niin et saa mitään rangaistusta? Että näin.

Takkiin tuli tuo menetetty aika ja about 40e raakaa rahaa, noita kuulemma saisi hakea varkaalta siviilikanteella (tmv) mutta poliisin mielestä tuo on täysin turhaa...

Tollasten tapausten nojalla voisin ihan oikeasti puolustaa sitä että selkeissä varkaustapauksissa, oli sitten kyse suklaapatukasta tai mistä muusta parin euron jutusta olisi sakot vaikkapa usean tonnin luokkaa - luulisi siperian opettavan...

Jos tuo on totta eikä uhoa, tässä pitää harkita alan vaihtoa!
Ryhdyn siis konnaksi, Duracl lupaa ettei rangaistuksia tule.
Oisko tuosta peräti tilastoa ja esimerkkejä vai onko mutua?
Minä en lupaa mitään, äläkä sinä laita kirjoituksiini rivien välejä joita sinne ei ole kirjoitettu, kiitos  
smile_org.gif

Kuten sanottu: on helppo hymyillä ja olla humaani kunnes asiat konkretisoituvat omalle kohdalle. Jostain syystä aika moni, joka on esim. autovarkausrumban käynyt läpi kerran tai pari, jakaa kanssani mielipiteen siitä että nykysuomen oikeuslaitos hoitaa kyllä jotain aivan muuta kuin oikeudenjakoa. Ja se ON omiaan vahvistamaan mielipidettä siitä, että jos kerran yhteiskunta ei pysty yksilöitään suojelemaan, ei moisen yhteiskunnan sääntöjä tarvitse kunnioittaa ja suojelutoimen voi hyvin hoitaa itse.
Kyllä sä minun mielestä esität faktana tuon päänsilitettelyn. Jos se on fakta, rosvon homma on hyvä, mutta kysyinkin että onko faktaa?

En yritä olla erityisen humaani rosvoille enkä hymyillä rikosten uhreille, älä vaan lue sellaista mitä en myöskään kirjoittanut.

Enkä hyväksy rosvoutta sosiaaliseksi ongelmaksi, voihan se sitäkin olla, mutta lähinnä kai sitä kautta jos rangaistukset on huonot.

Minusta sinä liioittelit, mutta toki se on kirjoituksen tehokeino. On meillä kuitenkin vankiloita, ja niissä on rosvoja, joten jotenkin ne on sinne joutuneet. En ihan usko myöskään että ne olisi vapaaehtoisia siellä.

sanoi:
älä vaan lue sellaista mitä en myöskään kirjoittanut.

Mielestäni luin että kirjoitit: "Duracl lupaa ettei rangaistuksia tule" -ja tuohon myös vastasin.

sanoi:
Minusta sinä liioittelit, mutta toki se on kirjoituksen tehokeino.

No mutta onneksi sinä et sentään moiseen kamaluuteen sortunut...
wink.gif

sanoi:
On meillä kuitenkin vankiloita, ja niissä on rosvoja, joten jotenkin ne on sinne joutuneet. En ihan usko myöskään että ne olisi vapaaehtoisia siellä.

Tässä yhdyn MattiR:n viimeisimpään mielipiteeseen.

"Päänsilittely" on yksi, hyvin yleinen kielikuva jolla ilmaistaan sitä miten heikkoja nykyiset rangaistusmenetelmät ovat.

"kuinkahan moni ois valmis lähtee    tai saunan taakke kokeilee että kuka sieltä saunan takaa.."

Mä luulen, että itseasiassa aika monikin pihalle säntää jos siellä rosmot ovat omaisuuden kimpussa.

Mitä Sinä teet? Katselet ikkunassa puhelin kädessä?
confused_orig.gif
kyllä ikkunasta kattelen polliisille soittelen

en todellakaan säntää pihalle uhoomaan että läheettäänkö konnat saunan taakke kokeilee sillä kokemuksesta tiedän että hörhöjen sun muitten "yö" työläisten kaan matsin ottaminen ei oo mikään pala kakkua juttu.

eräs tuttu huoltamonpitäjä kyllästy toistuviin murtoihin ja päätti antaa konnille opetuksen meni haulikolla ammuskelemaan pakenevaa konnajoukkoa konnat vastas pistoolilla onnex ei osuneet kumpikaan.

Toi Jassun juttu oli hyvä esimerkki ja sitä paitsi nykypäivää ihan paikallisissa uimahalleissa.
Olen tullut siihen tulokseen, Seppälän simmarit on parhaat.
Hinta edullinen, eivätkä kelpaa uikkari rosvoille ihan helposti.
Kannattaa myös käyttää vanhaa kulunutta pyyhettä, sekin säilyy,
tai jättää paremman version suosiolla pukukaappiin.

Yleisesti ottaen: Arvoa toisen omaisuudelle ei nykyisin anneta.

:(surullinen juttu.

Toi Jassun juttu oli hyvä esimerkki ja sitä paitsi nykypäivää ihan paikallisissa uimahalleissa.
Olen tullut siihen tulokseen, Seppälän simmarit on parhaat.
Hinta edullinen, eivätkä kelpaa uikkari rosvoille ihan helposti.
Nojuu, itse kun parhaimmillaan käyn 3-4 krt/vko uimahallilla niin jotenkin mielelläni panostan ihan laadukkaisiin vermeisiin - ei uimahallilla ole koskaan tarvinnut pelätä kamojen häviämistä mutta kylpylät ja "kesäuimalat" ovatkin sitten ihan oma lukunsa. Toi mun juttu oli tosiaan vaan esimerkki siitä miten joissain tapauksissa kun "juttu on vähäinen" niin rosvon päätä vaan silitetään.

sanoi:
Yleisesti ottaen: Arvoa toisen omaisuudelle ei nykyisin anneta.
Mun mielipide on se että vaikka varkaudessa ei olisi kyseessä kuin vaikka euron tuote, niin edelleenkin varkaus (tai näpistys jne) on vastoin lakia eikä sitä pitäisi hyväksyä missään mittakaavassa. Esim myymälävarkauksiin parin tuhannen euron sakkominimi olisi ihan pop, ei se rehellisiä kansalaisia koskettaisi millään tavalla mutta osuisi yhteiskunnan mätämunien nilkkaan...

Voi sentään.
Vähän aikaa kun on netistä pois,niin tällästa saa lukea.
Ystävä hyvä,koitas pitää rosmot loitolla.Kawamaisia terveisiä.Noin niinku muutenkin.

Mun mielipide on se että vaikka varkaudessa ei olisi kyseessä kuin vaikka euron tuote, niin edelleenkin varkaus (tai näpistys jne) on vastoin lakia eikä sitä pitäisi hyväksyä missään mittakaavassa. Esim myymälävarkauksiin parin tuhannen euron sakkominimi olisi ihan pop, ei se rehellisiä kansalaisia koskettaisi millään tavalla mutta osuisi yhteiskunnan mätämunien nilkkaan...
Kyllähän se sakko olis muuten hyvä, mutta ei hyypiöiltä kuitenkaan mitään saataisi.

Musta pienet rosvot ja rattijuopot pitäs lukkojen taa lyhyeksi aikaa, vaikka jotkut on sitä mieltä että vankilassa on hyvä täysi ylläpito. Silti konnalle ehdollinen tai sakko ei ole mitään, ei tunnu missään. Pantakoon vaikka pakkotyöhön, pois pääsisi, kun Kehä I olisi kunnossa! Tai siis sopiva osa siitä...

Kyllähän se sakko olis muuten hyvä, mutta ei hyypiöiltä kuitenkaan mitään saataisi.
Jeps, mutta kirjattaisi edes rekisteriin - tarpeeksi monta kun olisi taustalla niin häkki heiluisi. Vaikka Suomessa vankilaolot ovat toki hyvät (kuulemma) niin uskon että heput olisivat mieluummin vapaalla kuin kaltereiden takana...

sanoi:
Musta pienet rosvot ja rattijuopot pitäs lukkojen taa lyhyeksi aikaa, vaikka jotkut on sitä mieltä että vankilassa on hyvä täysi ylläpito. Silti konnalle ehdollinen tai sakko ei ole mitään, ei tunnu missään. Pantakoon vaikka pakkotyöhön, pois pääsisi, kun Kehä I olisi kunnossa! Tai siis sopiva osa siitä...
Pakkotyö olisi toki pop, tai toisaalta tietyllätavalla olen "rättentottien" kannalta - varkaalta käsi poikki niin luulisi tuon toimivan pelotteenakin
smile_org.gif
Muuten olenkin sitten noitten kanssa täysin eri linjoilla...

Pakkotyö olisi toki pop, tai toisaalta tietyllätavalla olen "rättentottien" kannalta - varkaalta käsi poikki niin luulisi tuon toimivan pelotteenakin
smile_org.gif
Muuten olenkin sitten noitten kanssa täysin eri linjoilla...
Vähän sama juttu, kuin kuolemantuomion kanssa - joskus tulee ikävä kyllä tuomittua syyttömiä...

Vankityövoiman laajempi käyttö ei ole lainkaan huono ajatus. Näin sillekin joutilaalle ja kalliille ihmismassalle saataisiin jotain järkevää käyttöä. Lisäksi ihmistä pääasiassa vituttaa tehdä työtä ilman palkkaa...
wink.gif

sanoi:
älä vaan lue sellaista mitä en myöskään kirjoittanut.

Mielestäni luin että kirjoitit: "Duracl lupaa ettei rangaistuksia tule" -ja tuohon myös vastasin.
Puolikkaiden virkkeiden lainaaminen ja yhdistäminen eri paikkaan on aika kornia.
No enpä tiedä... Kun lukee tätä keskustelua, ei tuo puolikkaiden virkkeiden lainaaminen tunnu juuri miltään verrattuna pilkun nussimiseen, joka alkoi pelkästä saunan taakse viemis-kommentista...

...ja joskus olen jopa pitänyt omaa elämääni tylsänä, en pidä enää...

Back