• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mullon ruuvattu pyörä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ehkä sitä ei sitten huvitakaan ajella niin paljoa jos ympäri vuoden pystyy ajelemaan. Ei ole talvea, jonka aikana ajohalut kasvavat.

Kyllähän se lienee silläviisiin, että jokainen kuski/pyöräyhdistelmä on oma yksilönsä. Toisille tulee kilometrejä ja toisille jostain syystä ei. Pyörän hankinnan syyt kun ovat niin kovasti erilaisia.
Tässä tänä vuonnakin parilla BMW K 1200 LT -treffeillä mukanolleena olen nähnyt näitäkin matkapyöriksi kai parhaiten luokiteltavia mopoja äärestä laitaan.
Saksan treffeillä oli noin 50 LT:tä ja vaikka en mitään empiiristä tutkimusta tehnytkään, niin joidenkin kohdalla näki ja (keskustelussa sai vahvistuksen), että pari kolme reissua pyörällä kesässä vedetään. Se sitten selittää esim -00 mallisen pyörän jossa huikeat 15.000 km.
Rapakon takana tein samoja huomioita. Pyöriä oli tosin noin kolme ja puolisataa ja seassa päälle 200.000 MAILIA ajettuja Rautapersehirmuja ja sitten samanikäisiä, joissa maileja vaivaiset 10.000...
Toisilla vaan ajetaan enemmän ja toisilla vähemmän, niin simppeliä se on. En silti väitä etteikö joku älypää silti ruuvaisi mittariaan taaksepäin, onhan meitä joka junaan.

Itsellä kolmas kesä menossa -04 pyörällä ja 53.000 justiinsa rikki. Onko paljon eli vähän en tiedä...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Mul on 2002 VFR ja just tuli mittariin 6100 kilsaa
talktohand.gif

Saksan tuonti...
ite oon ajanu tänä kesänä n.4000, joka on ollut aika tarkka luku viimeiset 5 vuotta.

Tiedä sitten tosta lukemasta, mutta ostettaessa pyörä oli todellakin virheetön ja 2500 kilsaa lasissa...

Ei muuta ku
062802moto_prv.gif

Paras ja hauskin tapa ruuvailla sitä matkamittaria on antaa maantien pyörittää etu/takarengasta
062802moto_prv.gif
ja kerätä siten niitä kilometrejä. Tämä ruuvailu on sallittua eikä sitä tarvitse erikseen myyntihetkellä mainita.
Näin on niitä mittareita ruuvailtu aikojen alusta asti. Jokainen päättää sitten itse kuinka paljon jaksaa ruuvailla.

Vaimolla on -88 600 CBR ja 36000 km. Pyörä on kyllä kuin juuri kaupasta kotiin talutettu.

Paljolti riippu käytöstä, appiukollakin on tallissa -04 CBR, jolla ajettu 4500 km. Uutena osti ja ajohalut lopahti ekan puolenkesän jälkeen, muutamia lenkkejä viime ja tänäkesänä.

Täällä istuskelen Saksanmaalla ja ajattelin kirjoittaa oman referaatin jatkoksi.

Täällä vakuutusmaksut on hieman eri luokkaa kuin suomessa, 150Hv/240kg peli maksaa 170e vuodessa ilman bonuksia, siis vain pelkkä liikennevakuutus. No tuohon hintaan pyörää voikin seisottaa pihan koristeena.

Etenkin omakotitalo alueilla näkee melko paljon pyöriä seisomassa autokatoksessa tai vastaavassa. Joten pyörän pitäminen on melko halpaa verrattuna Suomeen.

Itse olen ajellut tähän mennessä vain tuontipyörillä ja toistaiseksi en ole törmännyt pommeihin. Itse en juuri "välitä" kilometreistä, yleiskunto on se tärkein. Ja myyjää haastattelemalla selviää usein moni asia, eihän kukaan kumminkaa kauppaa tee silmät sinisenä?
wink.gif

Mulla on -01 separi ja sillä on ajettu 15tkm, eli 3t/km kesään, _mun_ mielestä pirun vähän, vaan on se kyllä pirun siistissä kunnossakin, veikkaan, että ensikesänä, kun itse pääsen sillä ajamaan koko kauden pyörähtää mittariin helposti +10tkm.
Muistan kun alla oli 740 bemari, niin ekan vuoden ajot, jotka painottu kesään, oli yli 60tkm...

Minua taasen ihmetyttää tämä toistuva keskustelu aiheesta mopo, auton tms mittarin ruuvaajat Suomessa/muualla.

Ainakin omat sukulaiset ja tutut, joita muutamia on ulkomailla. Kuka missäkin päin maailmaa. Osa ko. maiden kansalaisia, osa Suomalaisia siirtotyöläisiä. Joka tapauksessa, aivan samanlaisia taviaisia he ovat kaikki kuin minä ja muut Suomessa asuvat sukulaiset ja tuttavat.

Yhtäläillä täällä jonkun ajopeleihin tulee kymmenkertainen määrä kilometrejä vuodessa kuin toiselle. Ja ihan yhtälailla täällä ja ulkomailla olen nähnyt omin silmin kun kaveri esittelee ylpeänä omaa viritelmäänsä kilometrien kertymisen estämiseksi mittariin. Eivät siinä ole poikenneet kotoiset kuin ulkoisetkaan elävät.

Viimeisin omakohtainen tutustuminen oli ystävän työsuhde diesel-autoon. Siinä oli asennettu kuskin penkin alle nappi, jota painamalla sai matkamittarin pysähtymään. No hänen autossaan oli lieveilmiönä, että samalla nopeusmittari meni myös nollaan, vaan eipähän sitten vauhtikaan pelottanut yhtä paljon. Tuossakin tapauksessa oli tarkoitus nimenomaan estää kilometrien kertymien tietynlaisista ajoista työnantajan leasing autoon! Niin siis tapahtui Suomessa.

Jotenkin vain on vaikea uskoa, että kannattaa kovin paljoa yleistää asiassa. Jokainen ostokohde, pyörätkin, ovat yksilöitä, joista vain on yritettävä tunnistaa todellinen kunto ellei tunne laitteen todellista historiaa. En usko siinä olevan merkitystä missä maassa laite on ensirekisteröity.

wink.gif
wink.gif
wink.gif
wink.gif

Oma mopo on uinut Italiasta käytettynä, tosin jo toista kymmentä vuotta sitten. Ikää 18v ja mittariin tulee kohta taasen 0, sitä en tiedä monettako kertaa...
nixweiss.gif

Tänä kesänä olen sitä mittaria ruuvannut tuolla tienpäällä noin 15tkm ja vielä vähän kerkiää jatkaakin.

Oma mopo on uinut Italiasta käytettynä, tosin jo toista kymmentä vuotta sitten. Ikää 18v ja mittariin tulee kohta taasen 0, sitä en tiedä monettako kertaa...  
nixweiss.gif
Kuulostaa jotenkin ihan motoguzzilta...?
Olisikin jotakin noin legendaarista...
Kyllä se on ihan Suzuki vaan.

ps. kyllä sen mopossa huomaa että on kilometrejä niellyt. Eikä ole omassakaan käytössä yhtään kaunistunut/teknisesti uudemmaksi päässyt tulemaan, kun on ostettu vain yhtä tarkoitusta varten: ajoa
062802moto_prv.gif

Vaimolla on -88   600 CBR ja 36000 km. Pyörä on kyllä kuin juuri kaupasta kotiin talutettu.
Itelläkin samanikänen ja kokonen ceberi alla ja tänään tuli 61tkm mittariin. Ei kyllä epäilytä tuo että ois ruuvattu. Ainakin siinä kunnossa pyörä on ettei uskois että enempiäkään ois ajettuna.

Oma ´97 GPZ ostettaessa (muutama viikko sitten) 25 tkm. Saksantuonti ja Suomessa kaksi omistajaa. Kaksi ex-omistajista naisia. Uskon km-lukemaan.

Oma Diversion vuosimallia -92 ja varmasti ruuvattu, moottoriremppa tehty kun on ollut 21tkm mittarissa ( Suomeen tuodessa 2001 )
Kun ostin pyörän, sillä oli ajettu jotain 23tkm. Ai miksikö?
No tässä asioita mitkä toivat vähän epäilyjä esille:

- Miksi huoltofirma ehdottais sylinterien hoonausta jos mittarissa on oikeasti vain 20tkm, kyllä siellä on varmaan ollut jotain syytäkin miksi tehdä sellanen tonnin remppa.
- Ketjut eivät olleet alkuperäiset ja ihan lopussa kun ite ostin pyörän.
- Eturengas ei ollut alkuperäinen vaikka sekin oli jo melkein loppuun kulutettu.
- Huoltokirjan mukaan pyörällä oli ajettu 15tkm kahden ekan vuoden aikana, sen jälkeen huoltokirjamerkintöjä ei enää ollut.
- Pyörän mittariston taustalevyn kahdesta pikkuruuvista toinen ei ollut alkuperäinen, ei edes kunnolla sopiva..

Mutta en mää missään nimessä silti ole tyytymätön hankintaani, mitään suurempia ongelmia ei ole ollut viimeisen 26tkm aikana ja ostaisin uudestaankin saksapyörän.

Ja meikän nykymoto on Ranskanmalli, oli 73kw (ei enää) ja tuotu Ranskasta Belgiaan. Ruuvaukseen en silti usko, vaikka mittarissa olikin luovutushetkellä 3km. Kas kun se oli vielä tehtaan puulaatikossa, kun sen ensi kerran näin. 95%

Ruuvaksesta tuli mieleen kaverin tapaus. Aikoinaan oli viemässä autoa vaihtoon. Ajettu jotain 200tkm, niin ajatteli ottaa vähän kilometrejä pois. Kaveri irroitti mittarin ja huomasi lapun sielä takana:"minä otin pois 100tkm. paljon sinä meinasit ottaa". Kaveri laittoi mittarin takaisin ja vei auton vaihtoon. Vähän oli sapettanut, kun oli ostanut vähän ajettuna.
biggrin.gif

Ruuvaksesta tuli mieleen kaverin tapaus. Aikoinaan oli viemässä autoa vaihtoon. Ajettu jotain 200tkm, niin ajatteli ottaa vähän kilometrejä pois. Kaveri irroitti mittarin ja huomasi lapun sielä takana:"minä otin pois 100tkm. paljon sinä meinasit ottaa". Kaveri laittoi mittarin takaisin ja vei auton vaihtoon. Vähän oli sapettanut, kun oli ostanut vähän ajettuna.
biggrin.gif
Mitäs sillä oli väliä, jos oli tyytyväinen ja meinasi itsekin jatkaa ketjua? Hyvä yksilö? Vähän kuin taiteen kanssa, arvo on katsojan silmässä
smile_org.gif

Asiaan! Sama kuin mennä ostamaan "vähän käytetty" uitettu mersu Tuusulan Sulan alueelta "varmasti" orkkis kilsat taulussa!!!
confused_orig.gif

Saksassa moni ikääntynyt motoristi pitään mopoa status/su ajelu tarvikkeena, ostaisin oitis, mutta hakisin itse, mahdollisesti maksetun kaverin avustamana. Ainakin tietäisin kuka kusetti ja oppisin tulevaisuuteen, ehkä? Siellä kun ollaan PIKKUSEN edellä Suomea näissä jutuissa, se papparainenkin on saattanut pyytää merkkihuollossa pikku ruuvausta, kun myynti on tulossa eteen!
Joten pikku henkinen tuki on se huoltokirja, joka kertoo jotain historiaa, jos ei sitäkin ole ruuvattu? Siinä lähinnä loogisuus ja merkintöjen selvä eriaikaisuus (kynä, käsiala yms....)

Back