Nämä on niin kuljettajakohtaisia, että mikä sitten on kenellekin mukava. Ja reissujakin tietysti monenlaisia. Itsellä reissuissa päivämatkat vaihdelleet 200-1100 km, tuon jälkeen alkaa jo kaikki pyörät olla epämukavia. Omat reissukokemukset moottoripyörällä olleet sen suuntaisia, että juuri tietyt negatiiviset ominaisuudet motossa tappaa meikäläiseltä matkustusmukavuuden ennen muita:
-kova kypärämelu
-persauksen puutuminen
-epämukava jousitus
-liian tiukka polvikulma
Customit rankkaan pois persauksen puutumisen takia, minulle ei vaan kertakaikkiaan sovi pyörät, jossa kaikki paino tulee istumalihaksille. Nakupyörät, sport-tourerit ja kyykytkin tuntuu meikäläiselle sopivan paremmin matka-ajoon kuin customit.
Kovasta kypärämelusta kärsin FJR:n ja Deauvillen (650) puikoissa, erilaisia pleksejä ja säätöjä kyllä kokeltu, mutta hyvää ei löytynyt. Paitsi nyt, kun ajelen nakulla kokonaan ilman tuulilasia.
Suomen kuoppaisilla teillä tuntuu, ainakin kaksi päällä ajettaessa, useimmat katupyörät olevan jollain tapaa epämukavia.
Tehoillekaan en itse nykyään hirveästi anna painoarvoa, kaikki yli 60-heppaiset riittää mukavaan matkantekoon ja autojen ohitteluun Suomen ja Euroopan maanteillä. Itse ajelen vaan kesällä, niin katteistakaan ei niin väliä. Moottoriteitä vältän kuin ruttoa eikä tulisi mieleenkään painottaa oma motovalintaa sen perusteella, miten hyvin tykitys autobahnoilla onnistuu. Mutta tämä nyt on vain minun mielipide.
Nykyinen Guzzi onkin minulle mukavin matkapyötä tähän asti, vaikka tiukka polvikulma tuossa onkin ja takajousikin tuntuu laukkujen ja matkustajan kanssa olevan vähän rajoilla. FJR:ssä ajoasento oli kyykympi, polvikulma väljempi mutta vakiosatula oli kehno. Lisäksi FJR stonga pitää rasittavaa pientä värinää, tyyliin sähköhammasharja kädessä kymmenen tuntia. FJR:n moottorin puolesta vaikea keksiä parempaa matkapyörään, mahtava vääntö ja teho. Guzzissa taas paremmat äänet ja fiilikset.
Melkein, jos nyt kalustoa olisin päivittämässä, kallistuisin tuonne matkaenskojen suuntaan, Moto Guzzi V85TT ja Hondan Africa Twin kiinnostaa kovasti niin ominaisuuksien kuin ulkonäönkin puolesta. Uudempikorinen Deauville 700 kiinnostaisi myös, tosin siinä sitten taas tuo tuulilasi ja sen mukanaan tuoma kohina ja turbulenssit - en ole kokeillut. Tuokin malli tosin alkaa olla jo hieman vanhahtava. Samaten VFR1200 DCT kiinnostaisi - kaupunkiajossa automaatti on kyllä melkoinen mukavuustekijä. Edit: täytyy lisätä vielä VFR 1200 XD Crosstourer ja skootteripuolelta Honda X-ADV.